Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Konvertera ethernet till usb?

Hej! Jag undrar om det funkar bra att konvertera en Ethernet kabel till usb. Min kompis har en laptop utan Ethernet port och har problem med wifi och tänkte att det kanske kunde hjälpa med en sånhär: https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/usb/usb-hub...
Funkar det ungefär lika bra som om man skulle koppla direkt till en Ethernet port eller är det bättre med wifi?

Permalänk
Medlem

Japp, enda är att den bara klarar 100Mbit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Hej!
Om den är snabbare än wifi beror väl på vilken typ av usb port som finns på datorn. Så jag skulle köpa https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/natverkskort/d-link... om han har usb 3.0 på datorn

Permalänk
Medlem

@silfverzor: tack för svar! 3.0 är väll den vanligaste? Kan inte så mycket om sånt här än.

Permalänk
Medlem

Adaptern du länkade har ett chip som windows elller linux eller om du nu leker med beos eller liknande.
Drivrutinen till den samt chippets hastighnet är nog det du behöver oroa dig för.
Med tanke på att det står att den stöjer usb 1 1,1 så borde du kunna få runt 6-7Mbit från dem och sen står det usb 2.0 också så i den bästa av världar 32MB/s men tror cippet samt drv kan ställa till problem om du t.ex. vill spela. Skulle rekomendera att testa men för 200kr.
MEN
står såhär står det på din länk. "Stödjer Windows 98SE / 2000 / ME / XP / MAC OS8.6 eller senare" Det finns färmoderligen inte drivutener som är stabila till nyare os en XP. Så glöm w7 w8 8.1 samt 10. Säger inte att det inte fungerar utan snarare att det är ett risktaganee.
MEN IGEN
om det ska vara till en retro burk så tror jag det är ett bra köp, bara för att få ethernet då om burken inte har det eller du vill ha ett till gränssnitt.

Edit:
Kollade på netonett. det är bara en bytik i sv som har den i lager. Avråder stark från att testa.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: Jaha, jo han har ju win 10 och hade tänkt att använda det till att få bort rubberbanding i tillexempel rocket League. Vilken tror du kan fungera? Tack för varningen =D

Permalänk
Medlem

Jag har den adaptern du länka och den fungerar bra. Windows laddar ner drivrutiner automatiskt till den när man kopplar in den. Jag har inte mätt hastigheten men för vanligt surf och spelande fungerar den bra.

Om det inte är bråttom kan du köpa samma adapter för en bråkdel av priset nedan. Leveransen tar 1-2 månader dock.

http://www.aliexpress.com/item/1-pcs-USB-Lan-RJ45-Card-10-100...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Japp, enda är att den bara klarar 100Mbit.

Denna USB/Ethernet-adapter har USB 2.0-gränssnitt vilket möjliggör hastigheter på upp till 480 Mbps. Det gör att en PC utan Ethernet-anslutning kan fungera med höga hastigheter i ett nätverk.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Adaptern du länkade har ett chip som windows elller linux eller om du nu leker med beos eller liknande.
Drivrutinen till den samt chippets hastighnet är nog det du behöver oroa dig för.
Med tanke på att det står att den stöjer usb 1 1,1 så borde du kunna få runt 6-7Mbit från dem och sen står det usb 2.0 också så i den bästa av världar 32MB/s men tror cippet samt drv kan ställa till problem om du t.ex. vill spela. Skulle rekomendera att testa men för 200kr.
MEN
står såhär står det på din länk. "Stödjer Windows 98SE / 2000 / ME / XP / MAC OS8.6 eller senare" Det finns färmoderligen inte drivutener som är stabila till nyare os en XP. Så glöm w7 w8 8.1 samt 10. Säger inte att det inte fungerar utan snarare att det är ett risktaganee.
MEN IGEN
om det ska vara till en retro burk så tror jag det är ett bra köp, bara för att få ethernet då om burken inte har det eller du vill ha ett till gränssnitt.

Edit:
Kollade på netonett. det är bara en bytik i sv som har den i lager. Avråder stark från att testa.

Vilket svammel.

Skrivet av fermia:

Denna USB/Ethernet-adapter har USB 2.0-gränssnitt vilket möjliggör hastigheter på upp till 480 Mbps. Det gör att en PC utan Ethernet-anslutning kan fungera med höga hastigheter i ett nätverk.

Citat:

En 10/100 Mbps Auto-Negotiation RJ45-port

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Json_81
Kan du garantera att det fungerar på hans dator?
Vi vet fortfarande inte vad hans kompis har för dator.

Sen om du tycker att citat från hemsidan som han länkade är svammel så ja... Förklara hur han ska vara säker på att det fungerar alt ge ett alternativ.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Json_81

Sen om du tycker att citat från hemsidan som han länkade är svammel så ja... Förklara hur han ska vara säker på att det fungerar alt ge ett alternativ.

Har en likadan fast med svart förg och deltaco är den som "står på produkten" den är väldigt generisk och fungerar på det mesta. Windows 10 inkluderat.

Den ger inte bästa latencyn i CS:GO(ca 10 ping medan jag har 5 den brukar altid ligga 5 över mig som har intel kort i min) men man kan ladda ner i 10MB/s på en 100/10 lina från blizzards servrar så jag antar det är gott nog.

För priset kan man inte förvänta sig mer av den. tror jag gav 50kr för den.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Json_81

USB-ethernet är tämligen universellt och skulle det mot förmodan inte fungera kan han returnera den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre
ok då spelar vi mot samma server och du är också nära en gix. (har normalt sätt 5-8 i cs mot svenska servrar)
cå ca 5 extra i ping.

10MB/s är helt ok. Då antar jag att den klarar ca 11,8 via ftp.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Om man av nån underlig anledning vill ha ett usbanslutet nätverkskort så välj ett som har stöd för modernare operativsystem om det är det som ska användas.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptr...
http://www.clasohlson.com/se/Externt-n%C3%A4tverkskort/38-373...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man av nån underlig anledning vill ha ett usbanslutet nätverkskort så välj ett som har stöd för modernare operativsystem om det är det som ska användas.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptr...
http://www.clasohlson.com/se/Externt-n%C3%A4tverkskort/38-373...

Som sagt så fungerar denna i nyare windows. Min bror har den själv på sin stationära(hanns integrerade nätverks kort dog)

Han har som sagt inte haft några problem alls.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!