Grafikkort med utblås bakåt

Permalänk
Medlem

Grafikkort med utblås bakåt

Hej, jag har precis byggt ihop en dator i ett Raijintek Metis chassi för mATX.
Tillsammans med ett Corsair CX500M nätagg och en i7 6700 med org. kylare tänkte jag så småningom införskaffa ett grafikkort för att avlasta CPUn i rendering (ej spel)
Eftersom det är ett så pass litet chassi med begränsad luftgenomströmning så tänker jag att man kanske kan använda sig av grafikkort liknande "referenskorten" som blåser ut värmen ut ur chassit genom heltäckande kylarkontruktioner.

Men vad jag förstått så är dessa begränsade i sin kyleffekt samt lite högljudda?
Så till frågan; Finns det eftermarknadskort (ASUS, MSI, EVGA etc.) som har kort av referensmodell, men med bättre fläktar etc.?

Längden är ju tyvärr också en begränsande faktor i det här fallet, ca 22-23 cm är väl max tillsammans med min PSU.

/Daniel

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Inaktiv

Detta är ett av de få korten med eftermarknads blower fläkt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3119695

Oftast är eftermarknadskylarna mycket tystare (och större). Som referens kan du kolla testerna här på SWEC.

Hur mkt pengar tänkte du lägga?

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, Jag tänkte lägga runt 2000kr, jag har förmodligen inget bruk för high-end korten utan nöjer mig med mid-range, som jag läst mig till ger mest bang-for-the-buck.
Fins det någon fackterm för den typen av kylare som blåser ut värmen ur chassit?

/D

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Detta är ett av de få korten med eftermarknads blower fläkt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3119695

Oftast är eftermarknadskylarna mycket tystare (och större). Som referens kan du kolla testerna här på SWEC.

Hur mkt pengar tänkte du lägga?

Den där kylaren är sämst. Har ett väldigt distinkt jobbigt ljud i idle och inget passivt läge, så fläktljudet kommer alltid att finnas där.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

GTX 960 är strömsnålt. Det är väldigt svalt kort med även med eftermarknadskylare. Finns dessutom väldigt korta kort.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har även kikat på ett 760ti Strix... litet och tyst. Men sprider värmen i chassit - men det kanske är så pass lite värmeutveckling att man inte tillför någon nämnd värme?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Corpze:

Jag har även kikat på ett 760ti Strix... litet och tyst. Men sprider värmen i chassit - men det kanske är så pass lite värmeutveckling att man inte tillför någon nämnd värme?

Ser att chassit har iaf en fläkt som utblås. Då ska det inte vara några problem. Har kört ett 980Ti med bara en fläkt som utblås utan större bekymmer.

Varför skulle du köpa ett 760Ti idag? Får du inte det begagnad till vrakpris är det ett mycket dåligt köp hur du än vrider och vänder på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ser att chassit har iaf en fläkt som utblås. Då ska det inte vara några problem. Har kört ett 980Ti med bara en fläkt som utblås utan större bekymmer.

Varför skulle du köpa ett 760Ti idag? Får du inte det begagnad till vrakpris är det ett mycket dåligt köp hur du än vrider och vänder på det.

Aha, då kanske man skall vänta på nya gen. som kommer till sommarn?
Jag har kört Mac i nästan tio år och återvänder till PC på grund av specialprogram, senaste pc-bygget så använde jag AGP-kort

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Corpze:

Aha, då kanske man skall vänta på nya gen. som kommer till sommarn?
Jag har kört Mac i nästan tio år och återvänder till PC på grund av specialprogram, senaste pc-bygget så använde jag AGP-kort

Den nya generationen som finns ute är 9xx serien, syftade på att välja nåt i den.