Permalänk
Medlem

Överklockning är inte så relevant för mig (kanske är på fel hemsida ). Jag kommer att använda enabrt processorns GPU den första månaden jag har datorn då jag vill se om rykterna om AMDs nya grafikkort stämmer så då känns ju WIFI varianten mer relevant. Men jag skulle vilja veta vad fördelen med att lägga mer pengar på moderkort är. Om jag enbart letar efter ett moderkort som ska ha stöd för skylake, ddr4 på ram och de andra standard standard grejerna, vad är det billigaste jag kan komma?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Men jag skulle vilja veta vad fördelen med att lägga mer pengar på moderkort är.

Bortsett från överklockningsstöd (justerings- och kylningsmässigt) så kan ett mer påkostat moderkort ha bättre fläktkontroller (t.ex. PWM-styrning för alla portar och inte enbart för cpu-kylaren), bättre nätverkskrets (t.ex. Intel istället för RealTek), bättre ljudkrets m.m.

Själv vill jag ha PWM-styrning på alla fläktportar och Intelnätverk (då jag har usla erfarenheter av RealTek), så jag brukar utgå ifrån det. Ljudkrets struntar jag i då jag kör extern usb-dac.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Angående vad man får ut av dyrare moderkort osv så är en annan viktig grej att tänka på att icke z170 moderkort inte har stöd för snabbare DDR4, rätt viktigt att tänka på då det kan skilja rejält med prestanda mellan att köra 2133 vs 3000mhz ddr4.

Skrivet av Findecanor:

GA-Z170N-Gaming-5 har fetare strömförsörjning för den som vill överklocka.

Gaming-5 har inte Intel nic vilket jag ser som ett stort minus, sen att gaming-5 har fetare strömförsörjning är en sanning med modifikation. Av de reviews jag läst verkar det som att det är samma VRM konfiguration men Gaming-5 har inte samma TDP cap satt pga kylningen och att det har en 8 pin istället för 4 pin.

Kortet är dock några hundringar billigare nu än när jag kollade runt så i dagsläget kan det kanske också vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Tror jag kör på WIFI varianten när jag kollat runt en del. Men jag ville dubbelkolla med er att alla grejer jag har är kapabla med varandra. Det jag har fått hem är;
Nano S chassit, intel i5 6600k, Fury HyperX DDR4 2133 mhz (2 st 4 gb), Samt ett cx500m nätagg. Jag ville även kolla om båda moderkorten har en 2-0 usb header inuti datorn då jag har köpt ett Hue+ ljussystem till det. Tack igen! @Kalbumling @backfeed @findecanor

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort? (mITX) :*

Har beställt massa komponenter men jag köpte fel storlek på moderkorted då jag köpte ett mITX chassi. Sen har jag hört runt lite och kommit fram till att de bästa moderkorten för mITX är antingen den här eller den här. Tror jag kör på WIFI varianten när jag kollat runt en del. Men jag ville dubbelkolla med er att alla grejer jag har är kapabla med varandra. Det jag har fått hem är;
Fractal design Nano S chassit, intel i5 6600k, Fury HyperX DDR4 2133 mhz (2 st 4 gb), Samt ett cx500m nätagg. Har SSD redan en ssd och ville köra utan grafikkort tills Polaris 10 släpps. Jag ville även kolla om båda moderkorten har en 2-0 usb header inuti datorn då jag har köpt ett Hue+ ljussystem till det. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

mITX Moderkort :*

Har beställt massa komponenter men jag köpte fel storlek på moderkorted då jag köpte ett mITX chassi. Sen har jag hört runt lite och kommit fram till att de bästa moderkorten för mITX är antingen den här eller den här. Tror jag kör på WIFI varianten när jag kollat runt en del. Men jag ville dubbelkolla med er att alla grejer jag har är kapabla med varandra. Det jag har fått hem är;
Fractal design Nano S chassit, intel i5 6600k, Fury HyperX DDR4 2133 mhz (2 st 4 gb), Samt ett cx500m nätagg. Har SSD redan en ssd och ville köra utan grafikkort tills Polaris 10 släpps. Jag ville även kolla om båda moderkorten har en 2-0 usb header inuti datorn då jag har köpt ett Hue+ ljussystem till det. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Inget fel på dom moderkorten.
Eftersom du har K-CPU är moderkort med Z170 chipset att föredra.

Personligen hade jag kört på Asus variant.
Gillar SupremeFX ljudkretsen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3269440

Angående USB är det bästa att gå in på tillverkarens hemsida och kolla specifikationen på kortet.

Permalänk
Hedersmedlem

@MickeRd *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@screaming-daemon Ber om ursäkt, hade inte läst reglerna och ville bara ha svar så snabbt som möjligt men jag fattar regeln. Imponerad över hur bra koll ni har på om folk gör flera trådar. Tack.