Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Lyckas inte få något surround ur min Switch OLED. Konsolens inställning TV Sound har alltid varit Automatic och har fungerat tidigare, men oklart om den då faktiskt levererade surround eller föll tillbaka på färre kanaler. Nu kommer inget ljud alls med Automatic/Surround men ger ljud vid byte till Stereo/Mono.

Konsolen är köpt för ett år sedan men har använts förhållandevis lite och då oftast som handheld. Övrig hårdvara har inte ändrats alls senaste året, men löpande firmwareuppdateringar har installerats vilket förstås kan ha ställt till något.

Har en LG C2 65" med en Sonos Arc ansluten via eARC. HDMI Input Audio Format är satt till Bitstream, Digital Sound Output till Pass Through. De andra inställningarna (PCM respektive PCM eller Auto) verkar inte göra någon skillnad.

Gissar att det måste finnas många andra här som har Switch, modernare LG TV och ljud ut via ARC. Fungerar 5.1 PCM för er? Ganska säker på att det har fungerat tidigare från PS5, men tappade ofta centerkanalen av någon anledning så bytte till Dolby Digital som aldrig strulat. Tyvärr stödjer inte Switch någon annan codec…

Korspostat i Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Själv tycker jag mig ha input lag/delay av något slag när jag ligger i soffan. Men det är bara där jag har problem så jag vet inte riktigt vad det är som stör kontrollerna för reser jag mig och håller fram joy-cons en armlängd så är allt som det ska.. 🙃
(och det är inga extrema avstånd, utan 3-4m..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Själv tycker jag mig ha input lag/delay av något slag när jag ligger i soffan. Men det är bara där jag har problem så jag vet inte riktigt vad det är som stör kontrollerna för reser jag mig och håller fram joy-cons en armlängd så är allt som det ska.. 🙃
(och det är inga extrema avstånd, utan 3-4m..)

Är det gamla joycons? Det var problem med signalen i början och man kunde skicka in dom och få det åtgärdat.
Är det samma med olika kontroller? om du har fler att testa med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Själv tycker jag mig ha input lag/delay av något slag när jag ligger i soffan. Men det är bara där jag har problem så jag vet inte riktigt vad det är som stör kontrollerna för reser jag mig och håller fram joy-cons en armlängd så är allt som det ska.. 🙃
(och det är inga extrema avstånd, utan 3-4m..)

Räckvidden är rätt risig. Jag har tredjepartskontroller där jag behöver skjuta fram switchen längst fram på TV-bänken. Om jag inte gör det får jag lagg. Originalkontrollerna går dock bra, inklusive joycons, men vissa hade som sagt var problem med tidiga revisioner.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Jag vet inte om de kan klassas som gamla om man har versionen som inte går att flasha. 🤷

Permalänk

Nintendo Pro Controller för strax över 500 kr på Amazon (om man utnyttjar rabatt på 100 kr ) just nu

Permalänk
Medlem

Sonen sålde jultidningar och fick ett switch som premie. Han kommer bland annat vilja spela fortnite. Behöver man köpa det där Nintendo online eller vad det heter för att kunna spela online eller är det något helt annat?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Sonen sålde jultidningar och fick ett switch som premie. Han kommer bland annat vilja spela fortnite. Behöver man köpa det där Nintendo online eller vad det heter för att kunna spela online eller är det något helt annat?

Det behövs inte för att spela Fortnite online.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trött:

Det behövs inte för att spela Fortnite online.

Vad har man det till då? Tänkte om det är något som han har nytta av

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Vad har man det till då? Tänkte om det är något som han har nytta av

Behövs till andra spel för att spela online, cloud saves för vissa spel och så får man tillgång till äldre Nintendo spel att spela.

Permalänk
Medlem

Intressanta tider hos Nintendo framöver. Minst 3 större events att vänta

2 större Nintendo Directs äger alltid rum tidigt i Februari och i Juni.
Någonstans detta halvår är det många som antar att vi även får ett specialevent när Nintendo visar upp sin nästa konsol (hoppas på Januari, men tror det kommer senare).

Sen brukar det även komma något mindre Direct första halvåret med.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Switch oled till barnen i julklapp.

Brutalt dålig räckvidd på joycons. Flyttar man fram stolen och sitter en meter bort så funkar det, men längre bort tappar den varannan minut och man måste koppla ihop alla kontroller igen. Jag gissar att det är störningar från wifi och trådlös soundbar som också finns under tvn. Hur lång räckvidd kan man förvänta sig i ideala förhållanden?

Köpte två 8bitdo ultimate också, de funkar från soffan. Men vill gärna spela 4 utan problem. Måste få fram konsolen mer gissar jag, men svårt med sladdar och plats. Någon som haft liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Jag köpte Switch oled till barnen i julklapp.

Brutalt dålig räckvidd på joycons. Flyttar man fram stolen och sitter en meter bort så funkar det, men längre bort tappar den varannan minut och man måste koppla ihop alla kontroller igen. Jag gissar att det är störningar från wifi och trådlös soundbar som också finns under tvn. Hur lång räckvidd kan man förvänta sig i ideala förhållanden?

Köpte två 8bitdo ultimate också, de funkar från soffan. Men vill gärna spela 4 utan problem. Måste få fram konsolen mer gissar jag, men svårt med sladdar och plats. Någon som haft liknande?

Jag måste ha fri sikt mellan switchen och joycons, annars tappar den kontakt lite sporadiskt tyvärr. Jag kan inte ens ställa switchen bakom platta tvn, den måste stå framför. Soffan är jögst 2m från tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Jag köpte Switch oled till barnen i julklapp.

Brutalt dålig räckvidd på joycons. Flyttar man fram stolen och sitter en meter bort så funkar det, men längre bort tappar den varannan minut och man måste koppla ihop alla kontroller igen. Jag gissar att det är störningar från wifi och trådlös soundbar som också finns under tvn. Hur lång räckvidd kan man förvänta sig i ideala förhållanden?

Köpte två 8bitdo ultimate också, de funkar från soffan. Men vill gärna spela 4 utan problem. Måste få fram konsolen mer gissar jag, men svårt med sladdar och plats. Någon som haft liknande?

Jag har en vanlig switch med en trådlös AP 20 cm från där switchen är dockad och har inga problem. Prova att ta bort switchen från dockan och gå till ett annat rum där du inte har några trådlösa prylar och testa kontrollerna där när den inte är dockad? Är det samma problem då så låter det som något är fel på switchen. Funkar det där så prova koppla ur dina andra trådlösa saker en i taget och se om det blir bättre.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag har min switch bakom min 65 tum TV, står sidan om PS5.
Men har inget Wi-Fi igång alls utan enbart kablar till alla enheter i TV-möbeln.

Klarar avstånd som 8 meter då jag kan sitta vid köksbordet.

Och då har jag även över 30 andra trådlösa nätverk tack vare grannar.

Jag kan iofs ha tur.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har min switch bakom min 65 tum TV, står sidan om PS5.
Men har inget Wi-Fi igång alls utan enbart kablar till alla enheter i TV-möbeln.

Klarar avstånd som 8 meter då jag kan sitta vid köksbordet.

Och då har jag även över 30 andra trådlösa nätverk tack vare grannar.

Jag kan iofs ha tur.

Kör du med joycons eller pro kontroll? Min upplevelse är att pro kontrollen har mycket bättre räckvidd.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Jag köpte Switch oled till barnen i julklapp.

Brutalt dålig räckvidd på joycons. Flyttar man fram stolen och sitter en meter bort så funkar det, men längre bort tappar den varannan minut och man måste koppla ihop alla kontroller igen. Jag gissar att det är störningar från wifi och trådlös soundbar som också finns under tvn. Hur lång räckvidd kan man förvänta sig i ideala förhållanden?

Att uppdatera firmwaren i kontrollerna löste det problemet för mig:
From the HOME Menu select System Settings, then navigate to Controllers and Sensors. Select Update Controllers to begin updating the controller's firmware. If multiple controllers are paired to the console, the firmware will be updated one controller at a time.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Switch OLED i mellandagarna till familjen och mig och vi har haft väldigt roligt med Mariospelen framförallt Mariokart, funkar rätt bra även för de mindre barnen. Har kört dockad hela tiden och ibland kanske en/ett par tillfällen i veckan så slocknar tvskärmen till mitt under spelet i ett par sekunder, det blir helt svart alltså inte så att det står saknar HDMI signal eller nåt och sedan återkommer bilden blir så även på olika spel. Jag hinner inte fram och kolla om det är bild på enheten. Är det ens något att bry sig i, är ju omöjligt att felsöka ett sådant fel som kommer så sällan, någon med erfarenhet som vet om det kan bli så ibland eller är det ett uppenbart fel? Ska prova byta HDMIport/kabel få se om det händer mer.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Jag köpte ett Switch OLED i mellandagarna till familjen och mig och vi har haft väldigt roligt med Mariospelen framförallt Mariokart, funkar rätt bra även för de mindre barnen. Har kört dockad hela tiden och ibland kanske en/ett par tillfällen i veckan så slocknar tvskärmen till mitt under spelet i ett par/tre sekunder, det blir helt svart alltså inte så att det står saknar HDMI signal eller nåt och sedan återkommer bilden blir så även på olika spel. Jag hinner inte fram och kolla om det är bild på enheten. Är det ens något att bry sig i, är ju omöjligt att felsöka ett sådant fel som kommer så sällan, någon med erfarenhet som vet om det kan bli så ibland eller är det ett uppenbart fel? Ska prova byta HDMIport/kabel få se om det händer mer.

Dubbelkolla också att kablarna sitter ordentligt i dockningsstationen.
Prova även att starta om switchen genom att hålla ner power-knappen på ovansidan i några sekunder. Sedan väljer du "power options" och "restart".

Är det en äldre TV så kan du även gå in och ställa om TV-inställningarna på switchen så att den är låst på 1080p-upplösning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Dubbelkolla också att kablarna sitter ordentligt i dockningsstationen.
Prova även att starta om switchen genom att hålla ner power-knappen på ovansidan i några sekunder. Sedan väljer du "power options" och "restart".

Är det en äldre TV så kan du även gå in och ställa om TV-inställningarna på switchen så att den är låst på 1080p-upplösning.

Är en LG OLED 4k från 2019. Jag såg när jag sökte på problemet att jag inte var ensam med problemet på Nintendo Oled, någon påstod att det var nåt fel på HDMI 2.0 kabeln som följer med att man kunde byta till HDMI 1.4 så löste det problem, någon annan att man kunde ställa in RGB output till limited istället för full RGB. Någon annan skrev att de bytte till 720P eller till en äldre docka så slapp de problemet också. Ska testa med annan kabel få se om det gör skillnad.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Kör du med joycons eller pro kontroll? Min upplevelse är att pro kontrollen har mycket bättre räckvidd.

Bägge delar. Men eftersom problemet ovan handlade om Joy-con så var det just dessa jag provade.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Är en LG OLED 4k från 2019. Jag såg när jag sökte på problemet att jag inte var ensam med problemet på Nintendo Oled, någon påstod att det var nåt fel på HDMI 2.0 kabeln som följer med att man kunde byta till HDMI 1.4 så löste det problem, någon annan att man kunde ställa in RGB output till limited istället för full RGB. Någon annan skrev att de bytte till 720P eller till en äldre docka så slapp de problemet också. Ska testa med annan kabel få se om det gör skillnad.

HDMI 1.4 och 2.0 är egentligen samma kablar så det ska inte göra någon skillnad däremot. Det kan såklart bara röra sig om en dålig kabel så att testa med en ny kabel kan vara en bra idé.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Konsolgrävare

Nya Pink Nintendo Switch Joy-Cons vid release av spelet den 22 Mars

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Såg denna i RSS-flödet, ska vara en mod på gång för Switch Lite som ger den en OLED-skärm. Något ni andra har koll på?

https://wccftech.com/nintendo-switch-lite-oled-not-expensive/

Taki Udon, som verkar vara källan som refereras till, har inte gjort något Youtube-klipp ännu men borde nog vara på gång. Låter onekligen rätt intressant.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Partner Direct 15:00 21 Februari

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Pokémon Presents 15:00 27 Februari

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tyvar1:

<Uppladdad bildlänk>

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Lite kul grejer i gårdagens presentstion. Men jag väntar på Metroid Prime 4.. och vad nu Monolith har hittat på efter Xenoblade 3. Det kommer säkert någon teaser under året tänker (hoppas) jag..

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tyvar1:

<Uppladdad bildlänk>

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Pokémon Legends: Z-A releases : simultaneously worldwide in 2025!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |