Geforce "Pascal" GTX 1080 i prestandatest

Permalänk
Medlem

Prestanda/watt är som bekant bara relevant om motståndarlaget har sämre.

Permalänk
Medlem

Prestandan ser ut att vara tillräcklig då jag bara spelar i 1440p. Men om det blir ett köp så blir det ett icke referenskort och sen beror det på vad prestanda testerna visar i kommande tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ni som sitter på ett icke referens 980ti, hur mycket snabbare än referens är det med överklockning? Känns som att det borde vara rätt nära? Kanske värt att satsa på ett begagnat 980ti istället...

Du får väl tänka på att det även finns möjlighet att klocka nya GTX 1080. Utan att veta taket kan man inte jämföra oklockade siffror med kraftigt överklockade på gamla kort. Vänta till överklockare fått tag på nya korten, sen går det att ta beslut. Dessutom är detta i 3Dmark och inte spel, och det är inte ens säkert på att det är sanna siffror heller.

Vänta ett tag på mer info är nog bästa rådet.

Permalänk
Medlem

Gud vad det redan kliar i köpfingret och det utan ett riktigt test på skärmen.

Hjärnan säger dessutom att jag måste vänta på siffrorna från AMD... vilket fruktansvärt I-lands lidande.

Permalänk
Medlem

Inte märkligt att det testades med en 3770k??? Någon ha kommit över ett ex och kastat in det i sin gamla burk? Verkar lite småmysko hela grejjen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Prestanda/watt är som bekant bara relevant om motståndarlaget har sämre.

Då förstår du uppenbarligen inte fördelarna med bättre prestanda/watt

Permalänk
Medlem

Oj, den var högre klockad än vad jag trodde.

Och klara den sig med bus på 320GB/s så måste nästan deras komprimerings teknik förfinas.

Så om man får gissa kommer spc. var ungefär:
2048st CUDA-Kärnor (delvis 32st SM-kluster)*
64st Rasterenheter
128st Texturenheter
En turbo klocka på 1860Mhz?
8GB GDDR5X @ 5006Mhz (320GB/s)

Vilket inte är fy skam, den verkar snabbare än jag trodde.

*Min gissning är gjord på 3Dmark poängen.
Delvis
980ti 2816st @ 1075Mhz ~ 7900
förmodan 1080 @ 1860Mhz ~10100

2816 / 7900 * 1075 * 10100 / 1860 ~ 2080

Vad av vi vet sedan tidigare har GP100 SM-kluster om 64 CUDA kärnor
så är det närmast antalet 2048 (64*32)

Jag skulle inte va förvånad om den drar i storleks ordningen som 980 vilket är ett stort steg framåt.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är inte 980ti egentligen ersättaren av 980 ?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, de är samma serie. 980Ti baseras på stora kretsen i serien.

Skrivet av Jaaay2k:

Mitt 680 behöver uppgraderas, Skulle inte 1080ti lanseras tätt inpå?

Nej, inget rykte har pekat på det. All information säger nästa vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ser riktigt intressant ut, kommer förhoppningsvis att bli ett 1080/x80 eller Titan XYZ (Eller vad det nu kommer att heta).

Titan Å

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

En jädrans tur man inte köpte 980Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Fast det där hänger väl lite ihop? Effektivare kort är ju billigare att tillverkare än stora strömtörstigakretsar så är det en liten krets som presterar bra så är det ju troligare att vi ser en bra prislapp också.

Presterar som väntat då, att kretsen har samma mängd transistorer som gm200 och frekvenserna från pascal tesla antydde ganska självklart att det var ungefär denna prestanda som man kunde förvänta sig. Den stora frågan är bara priset! Vill ha en redig förbättring i prestanda/kr, hade vart en kul förändring efter de två senaste åren med dyr dollar som gjort att prestanda/kr nästan gått åt andra hållet

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer alltid finnas dessa typer som bara bryr sig om prestanda vare sig det drar ström från pci-e platsen eller drivs med ett kolkraftverk. Jag tror bristande kunskap är vad de besitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Prestanda/Watt är mycket viktigt när det gäller hur bra prestanda grafikkort kan ha. Ju lägre prestanda/Watt desto lägre prestanda kan ett grafikkort maximalt ha p.g.a. värmeutvecklingen. Det är en av huvudanledningarna till att nVidia inte har något grafikkort som presterar bättre än 980 Ti(/Titan X) och att AMD inte har något grafikkort som presterar bättre än Fury X just nu.

Jajjemän! Så i slutändan är det ändå prestanda/krona som betyder något.

Permalänk
Medlem

Sååå.. pascal innebar inte halva transistor storleken? Vilket skulle innebära 100% mer prestanda. Eller kommer det med hbm2?.. smart att sitta inne med tekniken för 100% ökad prestanda men släppa mellanmjölk kort annars..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Du får väl tänka på att det även finns möjlighet att klocka nya GTX 1080. Utan att veta taket kan man inte jämföra oklockade siffror med kraftigt överklockade på gamla kort. Vänta till överklockare fått tag på nya korten, sen går det att ta beslut. Dessutom är detta i 3Dmark och inte spel, och det är inte ens säkert på att det är sanna siffror heller.

Vänta ett tag på mer info är nog bästa rådet.

Jo men det är ju väldig relevant om man redan sitter på ett 980ti. Tänker att om en ny generation ligger inom överklocknings-marginalen för den gamla är det inte värt att uppgradera. Om den inte tillför något nytt då som ett nytt dx eller något sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Inte märkligt att det testades med en 3770k??? Någon ha kommit över ett ex och kastat in det i sin gamla burk? Verkar lite småmysko hela grejjen.

Visserligen är 3770k gammal, men då nästan ingenting har hänt inom processorfronten på typ 5 år vore det verkligen bortkastade pengar att uppgradera till Skylake. (+10% prestanda för sisådär 6000:-?)

Även om jag vore en ingengör för Nvidia tvivlar jag starkt på att jag skulle uppgradera från min i5-2500k på 4.5 GHz, det finns bättre saker att spendera pengarna på.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Sååå.. pascal innebar inte halva transistor storleken? Vilket skulle innebära 100% mer prestanda. Eller kommer det med hbm2?.. smart att sitta inne med tekniken för 100% ökad prestanda men släppa mellanmjölk kort annars..

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är ju exakt det denna nyhet bekräftar, denna krets är enligt de flesta rykten runt 300mm2, alltså typ hälften så stor GM200 på 601mm2. Och om du har missat det så kommer det även en krets på 610mm2 på 16nm (GP100), men detta kommer vara reserverat som beräkningskort (tesla p100) tills vidare och med tanke på att de kan ta runt 100k per kort där så känns det väl inte så konstigt att de kör på det segment tills de har ett överskott av kretsar, för AMD kommer ju inte komma med något som hotar detta kortet tills vega kommer nu när de i princip bekräftat att polaris 10 blir övre mellanklass så inte direkt så att de har bråttom med att släppa något snabbare.

Permalänk
Medlem

Skönt om detta stämmer så slipper jag sälja mitt 2mån gamla kort för att upgradera som jag tänkt.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Undrar vad priset landar på, kan väl inte vara mer än 6000? Borde ersätta 980 ti i den baracken kan man tycka.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Detta kan väl inte stämma? 25%? Pascal ska ju vara över 100% snabbare än förra generationen? Eller har jag missat nåt? Det är helt ny design samt krympt tillverkningsteknik...då är 25% riktigt dåligt ju!

Nej, det är fullt rimligt. Att det är en annan arkitektur är inte så relevant, man kan säker få ut mer men det är inte vettigt ur en affärsmässig synvinkel. Därför nöjer man sig med ca 25%. Nu är detta såklart inte bekräftade siffror, men detta var precis som jag hade förväntat mig.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det kommer alltid finnas dessa typer som bara bryr sig om prestanda vare sig det drar ström från pci-e platsen eller drivs med ett kolkraftverk. Jag tror bristande kunskap är vad de besitter.

Haha, ja, jag fattar inte varför man klankar ner på folk som gillar prestanda.
Kalla mig okunnig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Sååå.. pascal innebar inte halva transistor storleken? Vilket skulle innebära 100% mer prestanda. Eller kommer det med hbm2?.. smart att sitta inne med tekniken för 100% ökad prestanda men släppa mellanmjölk kort annars..

Skickades från m.sweclockers.com

De har en fullstor krets med mer prestanda färdigutvecklad. Men de håller inte på den. Den är så svårtillverka i nuläget att den är fullkomligt oduglig för konsumentmarknaden i många månader framöver.

Permalänk
Medlem

Lite lägre än vad jag trodde.

Tippar på att 1080 hamnar krig 6500-7500. 1070 kring 4500:- och om det nu är så som man skrivit om Polaris som genererar som ett 980Ti för ca 3000kr så kan nog AMD/ATI ta en del marknad tillbaka denna vända.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

1080 Ti eller liknande dyker väl upp senare gissar jag på.. Kanske bättre att jämföra 1080 med 980?

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Entusiast

Hoppas att prislappen inte överstiger 6500... bara det blir ju 16 flak för två med block o allt

Permalänk
Medlem

Kommer Nvidia kassera 980Ti nu då?
Även om efterföljaren släpps mycket senare så lär dom väl inte fortsätta sälja ett sämre kort som är dyrare(för nvidia att tillverka och för oss att köpa).

Permalänk
Medlem

Så man höjer klocken med 56% och får en 25% prestandaökning? :/

Och enligt diagrammet utläser iaf jag minst dubbla prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jo men det är ju väldig relevant om man redan sitter på ett 980ti. Tänker att om en ny generation ligger inom överklocknings-marginalen för den gamla är det inte värt att uppgradera. Om den inte tillför något nytt då som ett nytt dx eller något sådant.

Det tror jag de flesta rykten redan gjort gällande. Att nya kortet inte kommer vara markant snabbare än senaste toppkortet från förra. Så har det varit de senaste generationerna från Nvidia. Dvs att det kanske inte var värt uppgradera från 780Ti till 980. Om jag inte minns fel var 980 bara marginellt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Detta är GP104, inte GP100 som kommer att lanseras senare.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Så man höjer klocken med 56% och får en 25% prestandaökning? :/

Och enligt diagrammet utläser iaf jag minst dubbla prestandan.

Prestanda per watt. Om nya kortet drar 100W mindre så skalas förstås prestandan också ner, relativt.

I övrigt så är det förstås en pressbild, där exakt fakta kanske inte är det viktigaste, utan bara att visa hur mycket bättre nya kretsen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är en av huvudanledningarna till att nVidia inte har något grafikkort som presterar bättre än 980 Ti(/Titan X) och att AMD inte har något grafikkort som presterar bättre än Fury X just nu.

Ditt resonemang stämmer, dock så har AMD visst ett grafikkort som presterar bättre än Fury X och det är Radeon Pro Duo.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.