Är Iphone värd sitt pris?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Vad gäller prestanda så vinner inte iPhone ens i testerna. Förutom i enstaka specifika fall. Men då är man inne på orättvisa jämförelser till fördel för iPhone.

Sedan så är ett mer låst system inte alls lika intressant för oss insatta. För den vanlige användaren är iOS bra då det är mindre avancerat.

Det är just det iPhone gör, trots endast 2 kärnor och mindre mängd RAM, så vinner iPhone i testerna, gång på gång, trots att motståndarna har både 8 kärnot, och flera GB mer minne....

Nej, det är inte "orättvisa" då de är taga ur verkligt användande, ex starta applikationer, etc.

Och det har flera gånger framkommit att ex Samsung mfl fuskar med cpu/gpu test appar, att när enheten känner av att det är en cpu/gpu test app så går den i full hastighet, i längre tid än den gör i vanligt verkligt användande där den snabbt klockar ner sig, för att inte överhetta/förstöra telefonen, medans iPhone inte fuskar på det sättet, utan kan gå med full hastighet utan att det påverkar, eller klockar ner som konkurrenternas gör.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vart stänger man av den funktionen? Frugan har en iPad och iPhone. Men vill inte att sms och samtal ska komma på iPaden.

Skickades från m.sweclockers.com

En snabb sökning på nätet gav bl.a. dessa sidor..

http://macworld.idg.se/2.1038/1.586540/sa-slipper-du-ringsign...

http://iphoneguiden.se/tips/dagens-tips-stang-av-mobilsamtal-...

http://www.99mac.se/forum/t/314956-hur-stanger-jag-av-telefon...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vad gäller prestanda så vinner inte iPhone ens i testerna. Förutom i enstaka specifika fall. Men då är man inne på orättvisa jämförelser till fördel för iPhone.

Sedan så är ett mer låst system inte alls lika intressant för oss insatta. För den vanlige användaren är iOS bra då det är mindre avancerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Denna länk säger en hel del... och det har varit uppe till diskussion flertalet gånger under gångna år.
http://feber.se/android/art/282785/inte_bara_samsung_fuskar_m...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Styrkan med Iphone som den lever kvar på sen början är sitt varumärke. Ett av de starkaste varumärkena som finns, så det är klart det säljer till de som inte är tekniskt intresserade och vet bättre. Många tror fortfarande att en surfplatta är synonymt med Ipad. Att Iphone är en smartphone, men att det finns andra som kör Android, det vet de inte.

Väldigt generaliserat. Kan lika bra säga att Androids säljs till folk som tror sig vara tekniskt kunniga. 4/8 kärnor > 2 kärnor måste ju vara snabbare, 16 Mpix > 12 Mpix måste ju ta bättre bilder, 500PPI > 400PPI måste ju betyda att skärmen är bättre. Folk som faktiskt är tekniksintresserade och insatta vet att inga de där påståendena behöver vara korrekta. Men det ser bra ut med höga siffror på en skyllt bredvid en telefon på Mediamarkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vad gäller prestanda så vinner inte iPhone ens i testerna. Förutom i enstaka specifika fall. Men då är man inne på orättvisa jämförelser till fördel för iPhone.

Sedan så är ett mer låst system inte alls lika intressant för oss insatta. För den vanlige användaren är iOS bra då det är mindre avancerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta men du måste ha bott under en sten de senaste åren om du missat hur bra iPhone presterar i tester (benchmarks/speed tester) Bara gå in på Anandtech och kika, även mot de senaste Android-modellerna står sig iPhone 6S utmärkt.

Permalänk
Avstängd

Verkar vara OT nu i tråden....

Är Nvidia X80/1080 värt sitt pris? Samma sak som om en iPhone 6 är värd sitt pris!

Allt är ju värt sitt pris eftersom det grundläggande finns med en marknad och efterfrågan.

Sen finns det då "lyxfälle"-folket som kan köpa fast de inte har råd....... (samt gnöla att det är dyrt)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Även om man är snål och konservativ av sig.

Använder man mobilen till samtal 95% av tiden och sedan eventuellt något sms så kan jag ju se en iPhone som lite onödigt dyr. Då en mobil för 500 kr klarar av detta precis lika bra.

Hur många är det för övrigt som ens använder mobilen till samtal/sms? Är den inte mest till för att fördriva tiden på dass? xD

Med tanke på att så många prisar iPhone för dess prestanda har jag börjat fundera på vad tusan folk använder sina mobiler till?

Kanske är ganska ensam om att använda den till just samtal?

Har dock på senare tid börjat använda "mobilt bank-id" också, men ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Med tanke på att så många prisar iPhone för dess prestanda har jag börjat fundera på vad tusan folk använder sina mobiler till?

Kanske är ganska ensam om att använda den till just samtal?

Har dock på senare tid börjat använda "mobilt bank-id" också, men ingenting annat.

För mig så är väl samtal ca 1% av användandet. Det jag gör mest är att surfa och kolla på bilder. Sen använder jag en del appar för olika saker också. Spelar dock väldigt, väldigt lite på mobilen. Jag valde att köpa en Iphone pga bättre apputbud än på Android. Grafikprestandan var inte så viktig för mig då jag som sagt spelar väldigt lite.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. Jag har hela tiden sagt samma sak.
Och nej, jag hör allt, inte bara det du tror att jag vill...... men i dagsläget finns inget bättre än iPhone och iOS.
Och nej, en iPhone uppdateras inte oftare än android......

Jag tror inte vad du vill !
Sedan är det än väldigt underlig kommentar om uppdaterings frekvensen. Ena sekunden säger du att Android inte uppgraderas pga tillverkarnas fördröjning, medans iPhone uppdateras regelbundet (1.125ggr/mån), nästa säger du att "iPhone uppdateras inte oftare än android"? Jag tycker du borde bestämma dig någon gång! Hur är det? Uppdateras Android eller ej? Du skriver lite olika hela tiden. Man behöver ju bara kolla nästa mening, så har du slagit knut på din tunga direkt !

Skrivet av PowerNet:

Ja, android är dokumenterat osäkert, speciellt då uppdateringarna inte kommer ut till kunderna, pga att bolagen ska lägga in egna gui, appar mm emellan, vilket fördröjer det med lång tid, om det ens når ut till kunderna...

Dina egna ord från ovan: "Och nej, en iPhone uppdateras inte oftare än android." Så vilket är det? Om iPhone INTE uppgradersa oftare än Android, väntar Apple på att Android skall uppdateras, innan de släpper en själv, eller hur tänker du?

Skrivet av PowerNet:

...till och med en (eller flera) ur Google´s högsta ledning använder iPhone, vilket visar på att de inte heller tror på sitt egna android.

Vadå parantes? Är det EN eller FLERA?
Om du ställer dej på Volvos parkering, tror du att du bara kommer se Volvo bilar då? Tror du att de som har andra bilar på parkeringen, inte tror på Volvo, för att de inte köpte en? Hur tänkte du nu?

Skrivet av PowerNet:

Den riktiga, jag lever i samma värld som alla, men du kanske lever i en fantasyvärld?

Nuff said !

Skrivet av PowerNet:

Det är judt de tekniskt intresserade, och de som vet bättre som köper iPhone, och iPad.
I varje test så presterar iPhone/iPad i topp, trots att ex iPhone bara har 2 kärnig cpu mot konkurrenternas 8 kärniga (4+4), vilket gör att det är de som är tekniskt intresserade och vet bättre som väljer iPhone, de vet att de får bästa prestandan.

Och klart att de vet att det finns andra surfplattor och smartphones, men varför välja sämre enheter?....

Om en tekniskt ointresserad människa frågar mej vilken telefon man skall köpa, svarar jag: "iPhone"
Om en raketforskare skall köpa en telefon, frågar hen inte vilken telefon hen skall köpa. Det blir ingen iPhone!

Skrivet av PowerNet:

Och det har flera gånger framkommit att ex Samsung mfl fuskar med cpu/gpu test appar, att när enheten känner av att det är en cpu/gpu test app så går den i full hastighet, i längre tid än den gör i vanligt verkligt användande där den snabbt klockar ner sig, för att inte överhetta/förstöra telefonen, medans iPhone inte fuskar på det sättet, utan kan gå med full hastighet utan att det påverkar, eller klockar ner som konkurrenternas gör.

Kan du posta länk till påståendet? Eller hittar du bara på igen?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Kan du posta länk till påståendet? Eller hittar du bara på igen?

http://www.anandtech.com/show/7384/state-of-cheating-in-andro...

http://bgr.com/2013/11/27/samsung-benchmark-cheating-banned-h...

Och här har du svaret på varför iPhones inte är så långt efter eller till och med före i vissa fall..
http://www.extremetech.com/computing/177841-samsungs-latest-a...

Sen till alla benchmarks-älskare, så kan ni titta på denna länken..
http://www.forbes.com/sites/patrickmoorhead/2015/06/12/misund...

Här är hur man gör test.. Hur är den i verkligheten och upplevs.. inte bara en siffra.
http://www.tomsguide.com/us/fastest-smartphone,review-2881.ht...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Angående prestanda tjafset så är det väl ganska irrelevant idag? Smartphones är uppe i den nivå där så gott som alla klarar av att göra det mest vanliga saker utan några större problem?

För något år sedan var det mer aktuellt då det fortfarande var enheter som inte riktigt klarade av det ena eller det andra men känns verkligen som att telefonerna nådde snabbt upp till sin max i det stadiet de är nu.

Den dagen mobilerna kan hantera tunga 3D renderingar eller multitaska som en desktopdator så är prestandan än en gång ett viktigt ämne. Men idag? Nja.
Handen på hjärtat, hur många här använder telefonens prestanda till max?

Sen angående fråga om iPhone är värd sitt pris, "beauty is in the eye of the beholder". Jag skulle aldrig köpa en iPhone för det priset, inte heller en Samsung, HTC, Motorola eller någon annan telefon för den delen. För andra är det däremot helt okej att lägga ut en större summa på telefonen och det är ändå i slutändan upp till var och en att bestämma.

Men mitt tips är att om du egentligen inte har råd direkt men vill verkligen ha en dyr telefon, låt bli krediter och spara istället. Skuldsätt dig inte för en telefons skull. De är bara telefoner, inget annat.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Om en raketforskare skall köpa en telefon, frågar hen inte vilken telefon hen skall köpa. Det blir ingen iPhone!Kan du posta länk till påståendet? Eller hittar du bara på igen?

Klart att det blir en iPhone om han/hon vill ha det bästa på marknaden.
Och du fick en länk postad för ett tag sedan av en annan.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Klart att det blir en iPhone om han/hon vill ha det bästa på marknaden.
Och du fick en länk postad för ett tag sedan av en annan.

Räcker egentligen att fråga: Är iPhone fuktskyddad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

hade iphone 3,4 och 5, gicksedan över till Android.. nu vet jag att jag aldrig kommer åka iPhone igen.. så enkelt är det.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Är väl rätt personligt, om man utnyttjar telefonens prestanda/kapacitet eller inte. Är nog rätt många som köper senaste telefonen bara för att ha det senaste.

Personligen tycker jag alla smartphones är överprisade, speciellt premiumsegmentet. Man kastar mycket pengar i sjön, speciellt de som uppgraderar varje generation.
Men då hatar jag touch, (bra till att zooma bilder, swipa, scrolla etc, men värdelöst till sms/ringa jämfört med fysiska knappar) och använder knappt min telefon till annat än ringa/sms'a.

Saknar de vettiga knapptelefonerna som fanns innan dumbphones tog över.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Räcker egentligen att fråga: Är iPhone fuktskyddad?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på om man har ett behov av det... Själv har jag det inte.
Brukar inte bli blöt i brallorna..

Skrivet av Blacksheep:

hade iphone 3,4 och 5, gicksedan över till Android.. nu vet jag att jag aldrig kommer åka iPhone igen.. så enkelt är det.

Själv har jag haft 3, 4S och nu 6S. Varit nöjd med alla tre, men har haft kompisar som har/haft 5:an och de har mycket sämre täckning än mig. Så den modellen var nog inte helt okej..

Skrivet av Kotan:

Men då hatar jag touch, (bra till att zooma bilder, swipa, scrolla etc, men värdelöst till sms/ringa jämfört med fysiska knappar) och använder knappt min telefon till annat än ringa/sms'a.

Saknar de vettiga knapptelefonerna som fanns innan dumbphones tog över.

Själv tycker jag touch:en är rätt bra till att skriva med, då man kan vända på telefonen och få större "knappar" om det behövs.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Beror ju på om man har ett behov av det... Själv har jag det inte.
Brukar inte bli blöt i brallorna..

Gissar att frågan grundades på att just fuktskada är den vanligaste orsaken till avslag på garanti-/försäkringsärenden.

Vet att många använder mobilen i badrummet t.ex. för att lyssna på Spotify. Sedan när man är ute, speciellt vid den här årstiden så kan ett skyfall komma när som. Så att ha en fuktskyddad mobil är ju inte dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Gissar att frågan grundades på att just fuktskada är den vanligaste orsaken till avslag på garanti-/försäkringsärenden.

Vet att många använder mobilen i badrummet t.ex. för att lyssna på Spotify. Sedan när man är ute, speciellt vid den här årstiden så kan ett skyfall komma när som. Så att ha en fuktskyddad mobil är ju inte dumt.

Jo, fattar det också, men kunde inte låta bli. Dock så har jag aldrig haft problem med fuktskador och har varit ganska aktiv ute, även om det regnat.
Skillnaden är väl att jag inte tar upp telefonen och pratar i spöregnet, som man ser vissa gör.. utan använder hörlurs-handsfree´n istället.
Man får ju bara tänka efter lite i sådana situationer, så är det inget problem längre. Men det är ju svårt för vissa och då görs telefoner även för dem. Svårare är det inte..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Själv har jag haft 3, 4S och nu 6S. Varit nöjd med alla tre, men har haft kompisar som har/haft 5:an och de har mycket sämre täckning än mig. Så den modellen var nog inte helt okej..

Jo jag tyckte likadant tills jag bytte, och jag var nöjd med dem, men efter bytet så vet man....det blir liksom en sån där Aha upplevelse att gå från iPhone till Android

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Jo jag tyckte likadant tills jag bytte, och jag var nöjd med dem, men efter bytet så vet man....det blir liksom en sån där Aha upplevelse att gå från iPhone till Android

Har vänner som har Android-telefoner av olika slag och fått testa dem, men kan inte säga att jag blev imponerad.

Kan vara en vanesak med själva OS:et, men tyckte det var en del lagg och andra saker jag störde mig på. Sen är det ju mer öppet och du kan göra mer, men det är inget jag och många andra har nytta eller behov av. Behöver egentligen bara en telefon att ringa med, men använder SMS, mail och kalendern. Sen en del surfning.. Tror allvarligt talat inte det blir bättre på en android-telefon..

Sen skulle jag inte vilja byta bort den, då den ingår i mitt Apple-ekosystem... Gör livet mycket enklare i många avseenden.

Men för de som har behov av mer, så är det ju tur att det finns andra telefoner.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

flera jag känner med iphone har fått sprucken skärm, själv har jag tappat min plastiga huawei från cykeln i hög fart och bara fått märken på hörnen fickor med dragkedjor is the shit

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

För länge sedan i en galax långt borta...
Hade jag en Nokia "bananen" Tror den hette nåt på 7000, ett lock som täckte knapparna, man klämde på sidorna så slidade den ner.. Fina grejer på den tiden.
Hur som haver, satte jag mej i bilen, hade lämnat takluckan lite på glänt och det hade kommit en skur medans jag var borta. Lade telefonen i passagerare sätet för att ta på bältet. När jag skulle ta telefonen, kom det EN droppe från solhålet, träffade skärmen och spreds vid anslaget. Jag torkade av telefonen, ringde lite gran, när jag kom hem, hade den dött. Stendöd! Verkstan konstaterade fukt skada, slut på medelandet!

Så nog kan det vara nice med ett enklare fukt skydd, även om man tror att man minsan inte behöver det. Speciellt när luren kostar upp emot tio lök.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Räcker egentligen att fråga: Är iPhone fuktskyddad?

Kort svar: Ja.

Skrivet av femkantig:

flera jag känner med iphone har fått sprucken skärm, själv har jag tappat min plastiga huawei från cykeln i hög fart och bara fått märken på hörnen fickor med dragkedjor is the shit

Det beror ju inte på telefonen, det beror ju på slarv av användaren själv att den tappas.

Skrivet av Turbonisse:

För länge sedan i en galax långt borta...
Hade jag en Nokia "bananen" Tror den hette nåt på 7000, ett lock som täckte knapparna, man klämde på sidorna så slidade den ner.. Fina grejer på den tiden.
Hur som haver, satte jag mej i bilen, hade lämnat takluckan lite på glänt och det hade kommit en skur medans jag var borta. Lade telefonen i passagerare sätet för att ta på bältet. När jag skulle ta telefonen, kom det EN droppe från solhålet, träffade skärmen och spreds vid anslaget. Jag torkade av telefonen, ringde lite gran, när jag kom hem, hade den dött. Stendöd! Verkstan konstaterade fukt skada, slut på medelandet!

Så nog kan det vara nice med ett enklare fukt skydd, även om man tror att man minsan inte behöver det. Speciellt när luren kostar upp emot tio lök.

Du skulle köpt en iPhone som skulle klarat det, och inte din Nokia

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du skulle köpt en iPhone som skulle klarat det, och inte din Nokia

Det svaret avslöjade din ålder.
Du är uppvuxen med iPhones och kan inte förstå att en gång i tiden ("A long time ago in a galaxy far far away") fanns det inga iPhones.

Här har du dåtidens iPhone.
"https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_7110"
Två år senare började apple tillverka iPod, deras första mp3 spelare, lååååångt innan din käraste ägodel i hela världen, ens var uppfunnen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det svaret avslöjade din ålder.
Du är uppvuxen med iPhones och kan inte förstå att en gång i tiden ("A long time ago in a galaxy far far away") fanns det inga iPhones.

Här har du dåtidens iPhone.
"https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_7110"
På den tiden tillverkade apple små mp3 spelare.

Själv körde jag någon Ericsson-modell, som jag tappade från andra våningen rätt ner i asfalten.
Gick ner och plockade upp den och det blev bara ett knappt synligt märke i ena hörnet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv körde jag någon Ericsson-modell, som jag tappade från andra våningen rätt ner i asfalten.
Gick ner och plockade upp den och det blev bara ett knappt synligt märke i ena hörnet..

Jepp, telefonerna höll bättre förr! Fast inte min 7110 då förstås.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Det svaret avslöjade din ålder.
Du är uppvuxen med iPhones och kan inte förstå att en gång i tiden ("A long time ago in a galaxy far far away") fanns det inga iPhones.

Här har du dåtidens iPhone.
"https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_7110"
Två år senare började apple tillverka iPod, deras första mp3 spelare, lååååångt innan din käraste ägodel i hela världen, ens var uppfunnen.

Nej, inget avslöjades.
Och nej, är inte uppvuxen med iPhones..... Sen att du tror det är en annan sak, dagens telefoner håller minst lika bra som dåtidens, vilka inte heller höll speciellt bra om man inte köpte en mer gjord för hårdare användning.

Skrivet av DaBone:

Själv körde jag någon Ericsson-modell, som jag tappade från andra våningen rätt ner i asfalten.
Gick ner och plockade upp den och det blev bara ett knappt synligt märke i ena hörnet..

Som med Nokia 3310/5210 serien, tålde allt man utsatte dem för i princip

Skrivet av Turbonisse:

Jepp, telefonerna höll bättre förr! Fast inte min 7110 då förstås.

Nej, de gjorde de inte. Skulle man bygga telefoner i samma material idag (plast, och usel skärm) så skulle de hålla lika bra.
Och dagens telefoner håller inte sämre kvalité än tidigare, det är bara folk som är slarvigare nu än tidigare, "tappar" dem (ofta medvetet) i backen för att få ut en ny på försäkringen när en ny modell släppts, just för att de vill ha nyaste modellen, men inte sparat till den.... Försäkringsbedrägerier skjuter i höjden just vid nysläpp av ex iPhone, just för att folk vill ha det nyaste men inte vill betala, men det har ju försäkringsbolagen nu genomskådat i många fall, och istället för att ge pengar så reparerar dem eller byter ut mobilen till en av samma modell, just för att inte ge pengar så en ny kan köpas, vilket gjort att antalet fall sjunker, men ändå inte till en obefintlig nivå.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, de gjorde de inte. Skulle man bygga telefoner i samma material idag (plast, och usel skärm) så skulle de hålla lika bra.
Och dagens telefoner håller inte sämre kvalité än tidigare, det är bara folk som är slarvigare nu än tidigare, "tappar" dem (ofta medvetet) i backen för att få ut en ny på försäkringen när en ny modell släppts, just för att de vill ha nyaste modellen, men inte sparat till den....

Om man tittar på dagens smartphones, så går glaset ända ut i kanterna och får därigenom en rejäl smäll om man tappar den illa.
Telefonerna förr i tiden hade väldigt små displayer i jämförelse och dessa var dessutom av plast och inte glas, så de tog ju inget stryk. Var det något som gick sönder var det ju skalet eller att batteriet föll av.. Så, jo, de höll bättre förr..
Men å andra sidan finns det liknande telefoner till salu ännu, men då får man ju ingen smartphone förstås..

Här hemma är det fotbaljan som gäller när det närmar sig ett byte till en nyare modell... Har dock aldrig tagit ut något på försäkringen, men man vet när hon vill ha en ny telefon. OJDÅ..!!!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har haft min länge och jag tycker iphones är värda sitt pris pga:
+ min har fått bada två gånger (ofrivilligt) och den lever än, inte ens skärmen är sprucken.
+ min köptes 2012 och får uppdateringar än.
+ min är 3,5år gammal och funkar än
+ min behöver bara startas om när jag får nya uppdateringar.
+ apple har riktigt bra support.
+ Sjukt smidigt om man kör vidare och använder fler apple produkter som tex apple TV.
+ gillar hur lätt det är att ändra mellan endast vibrator och vibrator+ljud med switchen.
+ lightning kontakten som funkar på bägge håll (något jag börjat tänka på efter att jag fått min jobbmobil)
+mjukvaran känns fräschare än andriod (jämfört med min sony jobbmobil)
+facetime (när man har små barn är det trevligt med något som funkar så smidigt och finns inbyggt)

Det jag tycker är bra med andriod
+ jag uppfattar det som ett större apputbud (kanske pga jag var yngre när jag använde det som mest och spelade betydligt mer på mobilen. både android och ios har alla appar jag använder nuförtiden)
+ billigare i pris (men till priset av att man slutar få uppdateringar innan telefonen gått i graven)
+ schysst att kunna använda mobilen som usb minne (men ingen dealbreaker för mig, har alltid 16gb usbminne med mig)
+ dem telefoner med minneskortplats är också riktigt trevligt om man tex fotar/filmar mycket (vilket jag gör)
+ betydligt mer val av telefoner (men som förmodligen också gör att de inte känns nya och fräscha lika länge)
+ överlag lättare att dela bilder/låtar
+ nfc är trevligt!
+ Betydligt enklare att lägga in egna ringsignaler

Summa!
*Köper man mobil varje eller vartannat år är det ej värt med nån mobil över 3000kr (IMO såklart, alla har ju olika intresse som man lägger olika mycket pengar på)
*Köper man en premium mobil så borde det vara minimum att få uppdateringar till den i minst 4år. (annars blir den ej värd sitt premium pris)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, inget avslöjades.
Och nej, är inte uppvuxen med iPhones..... Sen att du tror det är en annan sak...

Du föreslog att jag borde köpt en iPhone, tio år innan den var uppfunnen. Får mej tro att "du inte är riktigt torr bakom öronen" som man brukar säga.
Och du behöver inte sälja på oss din iPhone mer, vi vet att den är den utan konkurens bästa luren, Tål vad som helst, kokande vatten (100bar), skottsäker är den också! Helt bugg fri, eftersom den nästan aldrig uppdateras (1.125ggr/mån)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!