Hjälp! Använt jobblurens Wifi hotspot.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Använt jobblurens Wifi hotspot.

Jag använde jobbtelefonens Wifi hotspot för ett tag sen till att surfa lite erotik på min privata Ipad då min surf tog slut.
Har en känsla av att dem fick nys om det, och jag undrar hur och hur mycket dem kan se, snackar vi chatloggar/historik/lösenord/skärmdumpar rubbet eller?

Det är en android telefon, och vi har något som heter Exchange activesync eller något, kan chefen se något med det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Historik, ja. Resten beror på hur systemen är uppsatta - troligtvis kan de inte det.

Permalänk
Inaktiv

Troligtvis kan de inte se någonting, det beror lite på hur de satt upp det hela, om du använder VPN och vad som i så fall gå genom VPN (använder du VPN på telefonen visas ett litet hänglås i statusfältet)

Utan att veta exakt hur ditt företag har det uppsatt kan de fått reda på ingenting eller precis allt. Det är full möjligt (om än mycket otroligt) att företaget installerat spionmjukvara på din telefon och på så vis kan se skärmdumpar/lösenord/etc.

Har de inte det utan bara tillgång till loggarna från operatören (också föga troligt) kan de bara se vilka hemsidor du besökt.

Använder du VPN och du surfar porr via den har de nästan definitivt sett vilka sidor du besökt.

Är det ett "normalt" företag har de nog inte sett någonting.

Permalänk
Medlem

Inget normalt företag bryr sig så länge du inte drar in något skit.
Jag skulle sluta oroa mig till HR lägger in ett oanonserat möte

Permalänk
Medlem

sålänge de inte betalar för surfen och du gör det på din firitd lär dem nog skita i vad du gör.

rent teoretiskt går det för företag (med en ordentlig IT avdelning) att logga vad du gör via hotspot. men risken att de gör det om detinte är ett stort företag är liten för helt enkelt är det inte.

exchange loggar inte sådant.

notera dock att OM de loggar så kan de inte se vad du gör. de kan se att du sökt på en sådan sida alt. försökt gå in på den.

du kan alltså hänvisa till att "men jag försökte gå in på youtube och inte redtube men jag skrev fel varje gång.

MEN observera dock att ärlighet varar längst.
hatten i händerna, ner med huvet, skrapa foten i marken och be om ursäkt och lova att det inte skall hända igen.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är VPN iallafall, ser inget hänglås nånstans.

Men en på jobbet sa att det kommer upp på högsta chefens dator om man skriver in något olämpligt. Men det kanske bara är det fasta nätverket på kontoret, jag vet inte.
Jag trodde ju att jag var safe eftersom jag använde min privata Ipad och bara nyttjade surfen på jobbluren.

Det är ett ganska stort företag så jag tror inte dem håller på med spionage, men det där exchange Activesync till exempel. vad är det för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3r:

Jag tror inte det är VPN iallafall, ser inget hänglås nånstans.

Men en på jobbet sa att det kommer upp på högsta chefens dator om man skriver in något olämpligt. Men det kanske bara är det fasta nätverket på kontoret, jag vet inte.
Jag trodde ju att jag var safe eftersom jag använde min privata Ipad och bara nyttjade surfen på jobbluren.

Det är ett ganska stort företag så jag tror inte dem håller på med spionage, men det där exchange Activesync till exempel. vad är det för något?

https://www.google.se/search?q=Exchange%20ActiveSync

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Någon annan med erfarenhet som kan komma med något intressant?

Permalänk

Precis gjort en liknande grej. Hur gick det för dig?