hörlurar till en vanlig receiver

Permalänk

hörlurar till en vanlig receiver

Tjenare

Har läst och funderat lite på att skaffa ett par sjysta lurar igen, prisklass 1500kr-3000kr . Men jag undrar om man måste ha en specifik hörlursförstärkare? Eller kan man köra i sin hemmabio receiver? Kommer typ lyssna lite på musik/film tidigt/sent på kvällen.
Har ni några rekommendationer på hörlurar, jag gillar typ dåligt ljud med lite mer bas, (typ beats by dre) fast bra om ni förstår vad jag menar har haft Sennheiser HD598 och ett par Beyerdynamic DT770 gillade Beyerdynamic lurarna mer då jag inte är mogen för ett rent och fint ljud trots mina 23 år.

Kom gärna med förslag och eller misstag ni tror jag kan göra eller osm ni gjort.

Permalänk
Medlem

@peter1336:
Om du har en decent receiver så behöver du inte en extra förstärkare såvida du inte är en audiofil. Då krävs även riktigt feta lurar och en bra källa för att höra någon skillnad alls.. Ska du bara lyssna på spotify eller MP3 så spelar det absolut ingen roll.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@peter1336:
Om du har en decent receiver så behöver du inte en extra förstärkare såvida du inte är en audiofil. Då krävs även riktigt feta lurar och en bra källa för att höra någon skillnad alls.. Ska du bara lyssna på spotify eller MP3 så spelar det absolut ingen roll.

Jag har en Onkyo TX-NR747 så den tror jag räknas som en bra receiver. Hur är det när det gäller film, kommer man bli besviken när man kör igång eller kommer det funka?. Är väl medveten om att det kommer bli bra mycket sämre än med mitt bio system, men kommer man klara av det eller är det bara att glömma?

Permalänk
Medlem

Här är några förslag på uppskattade lurar i klassen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2229137,2458413,2928916,...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Jag har en Onkyo TX-NR747 så den tror jag räknas som en bra receiver. Hur är det när det gäller film, kommer man bli besviken när man kör igång eller kommer det funka?. Är väl medveten om att det kommer bli bra mycket sämre än med mitt bio system, men kommer man klara av det eller är det bara att glömma?

Vad menar du? Om du ser på en film via t. Ex. En blu-ray spelare som skickar ljud vidare via ex. Hdmi till onkyon. Sen kopplar du dina 1500-3000kr hörlurar till onkyon.. Kommer du bli besviken? Inte en chans i världen att du kommer bli.. Det kommer bli suveränt förutsatt att du gjort allt rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Här är några förslag på uppskattade lurar i klassen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2229137,2458413,2928916,...

Har kollat in Audio Technica ATH-MSR7 som du har i listan, men jag har läst att den har begränsad bas? Men man kanske kan provlyssna olika lurar innan man bestämmer sig helt

tack för tipsen har inte läst om alla så jag får kolla igenom.

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Vad menar du? Om du ser på en film via t. Ex. En blu-ray spelare som skickar ljud vidare via ex. Hdmi till onkyon. Sen kopplar du dina 1500-3000kr hörlurar till onkyon.. Kommer du bli besviken? Inte en chans i världen att du kommer bli.. Det kommer bli suveränt förutsatt att du gjort allt rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kollade film back in the days med lurar men jag tyckte att monologen blev en ljudgröt, men jag hade inte en riktig receiver då utan bara lurar in i pc:en så det kanske är det som gör susen

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Har kollat in Audio Technica ATH-MSR7 som du har i listan, men jag har läst att den har begränsad bas? Men man kanske kan provlyssna olika lurar innan man bestämmer sig helt

Jag har inte lyssnat på dom själv, men har ett par M50 och där tycker jag absolut inte att basen känns begränsad.
Men svårt att säga om ett par helt andra lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Jag kollade film back in the days med lurar men jag tyckte att monologen blev en ljudgröt, men jag hade inte en riktig receiver då utan bara lurar in i pc:en så det kanske är det som gör susen

Din receiver är en riktigt bra receiver, den har fått bra betyg och är från ett bra välkänt märke.. Dess främsta uppgift är att leverera LJUD och BILD.

Ditt moderkort du testade ett par lurar till har en helt annan uppgift.. Eftersom du inte verkar vara en överdriven teknikfantast (ber om ursäkt om jag har fel ang detta.. bara antaganden), så har du haft ett halv-ok moderkort som bäst. Dess integrerade ljuddel har varit riktigt kass som de är på de allra flesta moderkort, tillochmed många toppklass dyra moderkort som ändå inte ens kostar hälften som mycket som din receiver har oftast kasst inbyggt ljudkort.
Sedan hade du säkert haft ett par OK lurar typ gaming hörlurar eller något. Och du kanske tittade på en DivX film som ligger på 650MB och har ljudkvalite som gammal analog TV på 90 talet

Jag försöker verka komisk så missuppfatta mig inte

Du kommer nog bli väldigt positivt överraskad om du ska jämföra ditt nya scenario med ditt gamla experiment vid datorn..
Kör bara bluray, HDMI till receiver och se om du kan kolla manualen i receivern. Det kan finnas 2-3 lägen för receivern men oftast så lägger den sig rätt när du kopplat in hörlurarna. Beroende på vilket läge den väljer då får du läsa i manualen..

Men hur mycket fel du än gör där så kan det inte bli dåligt... Det är jag säker på.. Men vissa inställningar kan definitivt göra det bättre... Du kan dessutom öka bas eller öka själva dialog signalerna om du vill höra de bättre osv..

Visa signatur

Citera för svar!