Permalänk
Medlem

Dator stängs inte av?

Hej alla sweclockers!

Jag har en relativt nybyggd dator (8 mån gammal) som har funkat bra men under de sista månaderna har jag märkt att ibland när jag stänger av datorn genom att trycka ''stäng av'' i Windows 10 så har all min kringutrustning stängs av (LEDn på dem) och på skärmen kommer det upp ''no signal'' vilket jag inte tycker är konstigt. Men kruxet är att själva datorn verkar inte stängas av utan chassifläktarna är på och samma gäller för CPU och GPU-fläkten. När detta händer så brukar jag hålla in på/av-knappen på chassit vilket får allt att stänga av sig.

PC Specs:
GPU: Sapphire R9 380
CPU: Intel i7 4790k (Kyld med en be Quiet Pure Rock)
MOBO: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
RAM: Corsair Vengeance 16GB
SSD: Samsung 850 EVO 250GB
Nätagg: CoolerMaster B700 v.2 (700w)
Chassi: Antec gx505

Super tacksam för svar!
Ha en fortsatt trevlig kväll

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Permalänk
Medlem

@albinojanne: Så jag bör alltså stänga av Fast Startup?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Låter som du hamnar i sleepmode Hur stänger du av datorn? Win/Power/Shutdown? Jag använder engelska w10

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

@Bean: Ja, Win/ Av/På/ Stäng av.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

@Bean: Ja, Win/ Av/På/ Stäng av.

Det är inställningar i windows som måste göras i sådant fall
win/System och se över energi sparläge
Det kommer upp alla alternativ vad datorn ska göra när du vanligtvis bara ska stänga av som jag misstänker står på sparläge/Sleepmode

Det är här jag vill att du ska vara
http://www.ladda-upp.com/bilder/85765/fhghfhfhh

Jag använder Engelska som sagt

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Prova med en genväg med denna text: shutdown /f /p
Denna har jag lagt i snabbstartsfältet. Då räcker det med ett klick för att stänga datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Prova med en genväg med denna text: shutdown /f /p
Denna har jag lagt i snabbstartsfältet. Då räcker det med ett klick för att stänga datorn.

Det är ju samma sak som att Win/Power/Shutdown Det är ju vad datorn ska göra när den får den uppgiften som verkar krångla laptops kan få detta fel om man inte ställer in det korrekt som man vill.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Kostar inget att prova

@Bean:
Det händer mycket konstigt med datorer. Ibland får man prova sig fram till lösning. Jag påstod inte att jag hade lösningen på problemet. Det måste vara tillåtet att komma med ett förslag utan att få tillrättavisning. Sedan innebär mitt tips att man sparar ett klick när man stänger av vilket jag uppskattar.