GTX 980 Ti blå vertikal linje samt 59hz istället för 60

Permalänk
Medlem

GTX 980 Ti blå vertikal linje samt 59hz istället för 60

Hej!

Köpte mig precis en uppgradering från ett R9 290 till ett GTX 980 Ti.

Har dock stött på två märkliga problem.

Nummer 1:
En blå vertikal linje på 1-2 pixlar är konstant på skärmen, oberoende av temperatur. Försvinner ibland vid omstart.
Hur löser man detta? Fel på grafikkortet?

Nummer 2:
Kan inte ändra från 59hz till 60hz fast min skärm stödjer 60hz. Varken i Windows eller i spel.
I Nvidia Kontrollpanel står det 2560 x 1440 (inbyggd) Uppdateringsfrekvens: 60hz.
I Windows står det 59hz, går att välja 60hz men klickar jag på klar och går in igen så är den tillbaka på 59hz.
I GeForce Experience står det även där 59hz.
I spel kan jag heller inte välja 60hz utan bara 59.

Kollar jag på själva skärmen (knapparna) så står det där att den körs i 60hz.

Vad beror detta på? Hur löser jag det?

Tacksam för all hjälp, betalar man 5000kr för ett grafikkort vill man att det ska fungera som det ska..

Viktigt att veta är kanske också att inget liknande någonsin hänt med mitt r9 290, kört mDP där hela tiden också. Och skärmen är en Dell 25" UltraSharp U2515H, mindre än ett år gammal.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för ingång

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Nytt? Begagnat?
HDMI, DP, DVI?
Testat olika kablar?

Permalänk
Medlem

@FartyParty:
Helt nytt, inte klockat eller något. Eller ja, det är OC edition men inget jag gjort på egen hand.
Jag kör mDP nu, prövade precis HDMI utan resultat. Båda problemen kvarstod.

Permalänk
Avstängd

Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator?
Ingen annan skärm?

Svårt att ta reda på vad som är problemet utan felsökning.

Testat 1080p? Det är en 1440p skärm?

Permalänk
Medlem

@FartyParty: Testade det i TVn, samma där.
Ska se om jag kan få tillgång till annan dator imorgon. Men känns ju skumt att mitt R9 290 fungerade felfritt precis innan?

Permalänk
Avstängd

Om det är samma sak med din TV är det nog ett måndagskort.

Kanske byta ut det?

Du har installerat senaste drivrutiner?

Du kan alltid testa att ladda ner Furmark och stresstesta kortet, kanske dyker fler fel som konfirmerar defekt kort?

Permalänk
Medlem

@FartyParty:
Det ska jag göra!
Senaste drivrutinerna har jag.
Pratade med support där jag köpte kortet och har lämnat in en felanmälan... Lutar åt att det är defekt. Så jävla tråkigt

Permalänk
Medlem

@FartyParty:
Furmark drog upp mitt GPU i 84 grader men inga fler artefakter dök upp..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kewkpad:

@FartyParty:
Furmark drog upp mitt GPU 84 grader men inga fler artefakter dök upp..

Det är ju positivt :). Ska du byta ut det?

Permalänk
Medlem

@FartyParty:
Ja ska som sagt testa det i en kompis dator idag, ifall problemet kvarstår där är det väl bara att skicka in och vänta antar jag :/

Permalänk
Medlem

Avinstallerat de gamla AMD drivrutinerna ordentligt och lagt in senaste Nvidia?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

@CynXen: Yes! Använde Guru3D Driver Sweeper.

Permalänk
Medlem

Det är så skumt, för hur mycket jag än stressar kortet verkar inte fler artefakter dyka upp, endast denna linje.

Kan man kolla på något sätt på kortet vad som kan orsaka detta? Te.x där man sätter i det (saknar ord för detta) i PCI bussen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kewkpad:

Det är så skumt, för hur mycket jag än stressar kortet verkar inte fler artefakter dyka upp, endast denna linje.

Kan man kolla på något sätt på kortet vad som kan orsaka detta? Te.x där man sätter i det (saknar ord för detta) i PCI bussen

Nej det går inte att se.

Om det inte kommer några artifakter vid stresstest och det fungerar bra annars så kanske det är något annat?

Uppdatera gärna när du varit hos din kompis. Om felet kommer även för honom så är det ju kortet. Om inte....

Du har ingen möjlighet att testa med DVI kabel?

Permalänk
Medlem

@FartyParty:
Tyvärr.. Har ingen sådan.
Skummaste är ju ändå att ibland så är den där linjen borta, helt random, oberoende av GPU temperatur..

Finns det något att stresstesta kortet ännu mer med än FurMark? Kortet tar sig inte över 72 grader och fan speed ligger bara och chillar på 60% i 30 fps med 8x MSAA och 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kewkpad:

@FartyParty:
Tyvärr.. Har ingen sådan.
Skummaste är ju ändå att ibland så är den där linjen borta, helt random, oberoende av GPU temperatur..

Får en känsla av att det kan bero på miniDP/HDMI kabel.

Men du skulle till din kompis? Kom ihåg att testa med DVI kabel då.

Permalänk
Medlem

@FartyParty:
Varför tror du det?

Oroar mig lite eftersom att min skärm t.o.m saknar uttag för DVI vad jag kan se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kewkpad:

@FartyParty:
Varför tror du det?

Oroar mig lite eftersom att min skärm t.o.m saknar uttag för DVI vad jag kan se

Verkar bara så udda att den linjen kommer ibland. Kortet visar inget dåligt via stress osv.

Permalänk
Medlem

För mig hade jag linje problem, fast då vertikala och då var det skärmen. Men om du har det på både mDP och HDMI och även på TVn så skulle jag säja grafikkortet. Furmark/kombuster testar för övrigt inte alla delar på ett grafikkort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn:
Skärmen visade ju inga tecken på detta innan grafikkortsbytet... :/

Men ska springa över till polaren nu och pröva både HDMI och DVI

Permalänk
Medlem

@FartyParty:
Stresstestat hos min kompis, ingen blå linje. Körde dock bara med DVI kabel då hans skärm saknade HDMI uttag.

Sitter nu med hans grafikkort i min dator, GTX 760 kopplat i mDP och ingen blå linje, ens vid stresstest.

Måste i så fall vara fel på portarna i mitt GTX 980 Ti eller? Sånt borde väl gå på garantin?
Har ingen lust att köpa ny skärm bara för att min saknar DVI uttag..

EDIT: Fel... Nu kom sträcket tillbaka..

Permalänk
Avstängd

@Kewkpad

Finns DVI-HDMI adapters för någon tjuga men känner du att du vill byta ut det så kör på det.

Om HDMI, DP portarna skapar en blå linje är dom helt klart defekta på något sätt och det är ju utan tvekan garanti.

Jaha, även med DVI? Jamen då är det bara att byta ut det då.

Nu har du gjort din del iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

Hej!

Köpte mig precis en uppgradering från ett R9 290 till ett GTX 980 Ti.

Har dock stött på två märkliga problem.

Nummer 1:
En blå vertikal linje på 1-2 pixlar är konstant på skärmen, oberoende av temperatur. Försvinner ibland vid omstart.
Hur löser man detta? Fel på grafikkortet?

Nummer 2:
Kan inte ändra från 59hz till 60hz fast min skärm stödjer 60hz. Varken i Windows eller i spel.
I Nvidia Kontrollpanel står det 2560 x 1440 (inbyggd) Uppdateringsfrekvens: 60hz.
I Windows står det 59hz, går att välja 60hz men klickar jag på klar och går in igen så är den tillbaka på 59hz.
I GeForce Experience står det även där 59hz.
I spel kan jag heller inte välja 60hz utan bara 59.

Kollar jag på själva skärmen (knapparna) så står det där att den körs i 60hz.

Vad beror detta på? Hur löser jag det?

Tacksam för all hjälp, betalar man 5000kr för ett grafikkort vill man att det ska fungera som det ska..

Viktigt att veta är kanske också att inget liknande någonsin hänt med mitt r9 290, kört mDP där hela tiden också. Och skärmen är en Dell 25" UltraSharp U2515H, mindre än ett år gammal.

Det där med linjen kan jag inte förklara, enklast är att testa med en annan skärm, om samma så är det nog kortet defekt.

Dock 59, 60Hz är inget fel utan bägge är exakt samma Hz, är bara att Nvidia och och Windows som avrundar det lite olika, Nvidia avrunad uppåt och Windows neråt, så där finns det inget problem att lösa...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

@Kewkpad

Finns DVI-HDMI adapters för någon tjuga men känner du att du vill byta ut det så kör på det.

Om HDMI, DP portarna skapar en blå linje är dom helt klart defekta på något sätt och det är ju utan tvekan garanti.

Jaha, även med DVI? Jamen då är det bara att byta ut det då.

Nu har du gjort din del iallafall.

Prövar med Playstation i skärmen nu för att se om det är den som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

@Kewkpad

Finns DVI-HDMI adapters för någon tjuga men känner du att du vill byta ut det så kör på det.

Om HDMI, DP portarna skapar en blå linje är dom helt klart defekta på något sätt och det är ju utan tvekan garanti.

Jaha, även med DVI? Jamen då är det bara att byta ut det då.

Nu har du gjort din del iallafall.

Sträcket kom på min skärm med mDP med ett helt annat grafikkort alltså. DVI med mitt hemma hos honom flyter fortfarande på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det där med linjen kan jag inte förklara, enklast är att testa med en annan skärm, om samma så är det nog kortet defekt.

Dock 59, 60Hz är inget fel utan bägge är exakt samma Hz, är bara att Nvidia och och Windows som avrundar det lite olika, Nvidia avrunad uppåt och Windows neråt, så där finns det inget problem att lösa...

Tack! Det gav lite förklaring

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kewkpad:

Sträcket kom på min skärm med mDP med ett helt annat grafikkort alltså. DVI med mitt hemma hos honom flyter fortfarande på

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså det är din skärm som spökar?

Wow, tänka sig vad man kommer fram till!

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat din Bios ?

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

Tack! Det gav lite förklaring

Skickades från m.sweclockers.com

Japp då var felsökningen klar. Skärmen som är problemet..

Nog borde man ha garantin kvar efter 1 år?