MSI 970 Gaming moderkort, problem, blackscreen?

Permalänk

MSI 970 Gaming moderkort, problem, blackscreen?

Tjenare!

Jag har nyligen införskaffat mig en hel del nya komponenter som ska bli en ny dator, allt är nytt förutom nätdel och kylning.

Så, jag startar datorn och allt låter som att det ska fungera. Men, jag har ingen bild.

Allting är ordentligt i kopplat och korrekt monterat, kontrollerat detta säkert 10ggr, även monterat om alla komponenter och kontrollerat skador.

Jag har även testat ett annat grafikkort men även det startar men utan att jag får någon bild, det nya grafikkortet är testat i ett annat bygge så jag vet att det fungerar. Men nu har jag kört fast.

Vad gör jag nu????

Komponenter:

Moderkort: MSI 970 Gaming AM3+
Grafikkort : ASUS GTX 970, (även provad med ett amd kort)
RAM: Kingston HyperX FURY Black Series 16GB
Processor: AMD Black Edition AMD FX 8350 / 4 GHz processor S-AM3+
Lagring: SSD 240BG Intel / 1Tb HDD
Nätdel: Corsair 700W

Permalänk
Medlem

Har du kopplat skärmen till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanpttersson:

Tjenare!

Jag har nyligen införskaffat mig en hel del nya komponenter som ska bli en ny dator, allt är nytt förutom nätdel och kylning.

Och dessa är? Underlättar alltid felsökning om alla komponenter listas.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk

@VinterX: japp, provat med hdmi, display port samt DVI. Även kontrollerat kablarna med andra datorer, alla fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem

@VinterX: japp, provat med hdmi, display port samt DVI. Även kontrollerat kablarna med andra datorer, alla fungerar felfritt.

Testa koppla ur HDD alt SSD och grafikkort och testa starta i bios.

Permalänk
Permalänk

@VinterX: Ett problem då är ju att MSI 970 Gaming moderkortet inte har någon egen video utgång

Permalänk
Medlem

@VinterX: Ett problem då är ju att MSI 970 Gaming moderkortet inte har någon egen video utgång

Fantastiskt!

Permalänk

@VinterX: skulle kalla det idiotiskt, men detta var ju inget man tänkte sig skulle behöva användas när man köper det...

Permalänk
Medlem

@VinterX: skulle kalla det idiotiskt, men detta var ju inget man tänkte sig skulle behöva användas när man köper det...

Ja det blev betydligt jobbigare att felsöka. Minnena är testade?

Tanken var att starta upp BIOS för att se om det är något problem med OS på disken.

Permalänk

@VinterX: jag har ingen annan burk hemma tillgänglig att testa dom i nu, men får köra dom var för sig sen. får inga beeps iaf

Jag har inget OS installerat än, diskarna är även dom helt nya.

Permalänk
Medlem

@VinterX: jag har ingen annan burk hemma tillgänglig att testa dom i nu, men får köra dom var för sig sen. får inga beeps iaf

Jag har inget OS installerat än, diskarna är även dom helt nya.

har du fixat en bootdisk på usb?

Testa hacka på Bios meny knappen.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

har du fixat en bootdisk på usb?

Yes sir.

Permalänk
Medlem

Det borde hur som helst gå att starta upp MSI Bios, problemet är att felsöka när man inte kan utesluta flertalet komponenter heh.

Permalänk

@VinterX: japp, funderar på att åka bort me datorn till Inet å låta dom felsöka, känner att detta kan bli lite väl överkurs.

Permalänk
Medlem

@VinterX: japp, funderar på att åka bort me datorn till Inet å låta dom felsöka, känner att detta kan bli lite väl överkurs.

Jo så är det, testa för övrigt flytta grafikkortet till ny pci-e slot.

Permalänk

@VinterX: har bokat ett telefonmöte med en tekniker från komplett, återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

Gott hoppas det löser sig! Jag är tyvärr ingen expert på AMD.

Permalänk

@VinterX: Lyckades få rätsida på det igår! Monterade ur allt utan processor, resettade CMOS och sedan provkörde jag moderkortet på bänken, denna gång med endast ett RAM minne inkopplat i port 1, samt grafikkortet och processor inkopplat med kyl. Efter ett par försök och resets av CMOS samt flytter av RAM minnen så fick jag bild! Då var det bara att smacka ihop datorn i chassit så va de Rock ´n Roll sen!

All heder till Kompletts Tech support, även om jag inte hade handlat grejerna där så bokade dom in ett gratis telefonmöte med en tekniker, och han kunde inte lösa det via telefon, så dom skulle skickat hem en tekniker till mig, GRATIS. Bugar och bockar.

Nu fick jag rätsida på det med stor hjälp av MSI´s support med.

Permalänk
Medlem

@VinterX: Lyckades få rätsida på det igår! Monterade ur allt utan processor, resettade CMOS och sedan provkörde jag moderkortet på bänken, denna gång med endast ett RAM minne inkopplat i port 1, samt grafikkortet och processor inkopplat med kyl. Efter ett par försök och resets av CMOS samt flytter av RAM minnen så fick jag bild! Då var det bara att smacka ihop datorn i chassit så va de Rock ´n Roll sen!

All heder till Kompletts Tech support, även om jag inte hade handlat grejerna där så bokade dom in ett gratis telefonmöte med en tekniker, och han kunde inte lösa det via telefon, så dom skulle skickat hem en tekniker till mig, GRATIS. Bugar och bockar.

Nu fick jag rätsida på det med stor hjälp av MSI´s support med.

Perfekt! även kul att veta att man kan ringa om systemet är annorlunda än vad man är van vid. Har varit lite rädd för AMD eftersom det känns lite som en Mac, okänt område.