Kingston SSDNow UV400 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Återkommer med svar, skall ta ut den ur PS3an och titta. Blev också nyfiken haha.

/Lifooz

Gissar på PM830 120GB, som är en OEM 830 disk.

Btw det som oroar mig med Green SSDn är dens kontroller. Den har samma kontroller som BX200 och ADATA SP550, som båda lider av tydlig och illa voltdrift (samma fel som 840, och jag har mycket test data på det). Så jag är rätt säker på att den disken kommer få samma problem...

Därför vill jag inte rekommendera den.

Men du kan gärna testa den om nån månad eller 2 med read speed tester och se om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

@Lifooz: Vilken Samsung hade du då?

Återkommer med svar, skall ta ut den ur PS3an och titta. Blev också nyfiken haha.
EDIT: https://www.pixeltopic.com/image/wofcrnijgqztjh/

851 så du var nära nog @PaddanX
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Återkommer med svar, skall ta ut den ur PS3an och titta. Blev också nyfiken haha.
EDIT: https://www.pixeltopic.com/image/wofcrnijgqztjh/

851 så du var nära nog @PaddanX
/Lifooz

Aah.. OEM 840 disk, inte 850 som man kan tro.

Är typ som en 840 Pro med 2D Toggle MLC minnen om jag minns rätt (långsammare skrivning bara än 840 Pro). http://www.samsung.com/us/business/oem-solutions/pdfs/PM851-S...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Aah.. OEM 840 disk, inte 850 som man kan tro.

Är typ som en 840 Pro med 2D Toggle MLC minnen om jag minns rätt (långsammare skrivning bara än 840 Pro). http://www.samsung.com/us/business/oem-solutions/pdfs/PM851-S...

Jag vet inte mer än att den gav följande i Samsung Magician.
Läs:550
Skriv:503

Men det resultatet är nog rätt vandrande. Nåväl, än fungerar den fint.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Aah.. OEM 840 disk, inte 850 som man kan tro.

Är typ som en 840 Pro med 2D Toggle MLC minnen om jag minns rätt (långsammare skrivning bara än 840 Pro). http://www.samsung.com/us/business/oem-solutions/pdfs/PM851-S...

Nja, mer som en 840 EVO mSATA OEM.
Sök bara på PM851 så får du se att det kommer upp en del rapporter om sjunkande läshastigheter.

Skrivet av Lifooz:

Jag vet inte mer än att den gav följande i Samsung Magician.
Läs:550
Skriv:503

Men det resultatet är nog rätt vandrande. Nåväl, än fungerar den fint.

/Lifooz

Den får såna resultat när den håller sig inom sin SLC-cache och om det blir mer belastning än så kommer skrivhastigheten sjunka.
Och sen läcker minnescellerna så att läshastigheten sjunker och access-tider blir allt högre (om inte den har uppdaterad firmware såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Nja, mer som en 840 EVO mSATA OEM.
Sök bara på PM851 så får du se att det kommer upp en del rapporter om sjunkande läshastigheter.

Den får såna resultat när den håller sig inom sin SLC-cache och om det blir mer belastning än så kommer skrivhastigheten sjunka.
Och sen läcker minnescellerna så att läshastigheten sjunker och access-tider blir allt högre (om inte den har uppdaterad firmware såklart).

Ah, i see. Jo den är ju ingen PCI-e maskin direkt, men den uppförde sig fint och snällt i burken och nu får den gosa i PS3an istället.

Dess programvara är den senaste som finns. Uppdaterade den när den hamnade i burken och innan jag skickade den till PS3an så kollade jag igen men den hade inte fått någon nyare då.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Nja, mer som en 840 EVO mSATA OEM.
Sök bara på PM851 så får du se att det kommer upp en del rapporter om sjunkande läshastigheter.

Hmm...
Om det är TLC NAND så ja.., då lär den ha samma problem.

Det jag utgick från var detta:
http://www.m2m-direct.co.uk/downloads/view-specification/sams...
"Synchronous 21 nm Toggle Mode 2.0 MLC NAND"

Men jag ser att det också verkar finnas TLC versioner.
Kanske det var tänkt som MLC från början?

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Ah, i see. Jo den är ju ingen PCI-e maskin direkt, men den uppförde sig fint och snällt i burken och nu får den gosa i PS3an istället.

Dess programvara är den senaste som finns. Uppdaterade den när den hamnade i burken och innan jag skickade den till PS3an så kollade jag igen men den hade inte fått någon nyare då.

/Lifooz

Att det är den nyaste firmware som finns betyder inte nödvändigtvis att de fixat problemet med sjunkande läshastigheter.
Samsung ville inte släppa ny firmware till PM851 eftersom det är OEM och sade att ansvaret för det låg på det företag vars produkt den satt i (efter att Samsung först släppt en fix för PM851 och sedan tagit bort den).
Så det beror på om Sony bemödat sig med att göra det.

Skrivet av Paddanx:

Hmm...
Om det är TLC NAND så ja.., då lär den ha samma problem.

Det jag utgick från var detta:
http://www.m2m-direct.co.uk/downloads/view-specification/sams...
"Synchronous 21 nm Toggle Mode 2.0 MLC NAND"

Men jag ser att det också verkar finnas TLC versioner.
Kanske det var tänkt som MLC från början?

Konstigt, har inte sett tidigare att den skulle ha MLC NAND.
840 och 840 EVO är listade som TLC också så det kan ju inte vara att de menade 3-bit MLC NAND heller.

Citerar här från en medlem på Dells forum: "I noticed the 9530 XPS 15 laptop with the PM851 512GB SSD getting slower. Knowing it is a Samsung supplied msata drive, I was suspecting it had the same slowdown problem as the 840 EVO.

I ran HD tune and found several areas of the drive that had about 30MB/s read speed - less than about 10% of the rest of the drive.

Note that benchmarks such as ATTO only read/write very small parts of the drive and will NOT find this problem. HD tune (and HD tach) actually measure across the entire drive.

So I re-installed the factory OS from a USB image made from Dell Backup and recovery - which completely reformats and re-writes to the drive.
I found those really slow spots were gone, and the average access time of the reads dropped by a factor of about 3, and the maximum access time observed dropped by a factor of 10."

Citerar här sen vad @Per Hansson skrivit på Techspot: "The 845DC ECO uses NAND with the exact same part number as the 840 EVO and PM851: K90KGY8S7M-CCK0."

Så att den använder sig av samma NAND som 840 EVO är ju utan tvekan.
Tycker det känns som bait-and-switch faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Konstigt, har inte sett tidigare att den skulle ha MLC NAND.
840 och 840 EVO är listade som TLC också så det kan ju inte vara att de menade 3-bit MLC NAND heller.

Min tanke också.

Notera också att i alla andra specs står inget mer än Toggle NAND... Så det kan betyda att de inte ville skriva ut att det var TLC, eller... att det skulle vara "helt vanligt MLC" och de inte tänkte mer på saken.

Skrivet av Glaring_Mistake:

Citerar här sen vad @Per Hansson skrivit på Techspot: "The 845DC ECO uses NAND with the exact same part number as the 840 EVO and PM851: K90KGY8S7M-CCK0."

Så att den använder sig av samma NAND som 840 EVO är ju utan tvekan.
Tycker det känns som bait-and-switch faktiskt.

Är lite mysko, ja.
Dens prestanda siffror i skriv är dessutom matchande vad MLC utan SLC cache borde ha.

Men av vad jag kan se så släpptes den 2014, så efter 840 EVO, så det kanske ändrades när den blev så populär som den blev.

Vissa OEM har ju släppt nån fix:
http://www.dell.com/support/home/se/sv/sebsdt1/Drivers/Driver...
I teorin ska det gå att använda på alla likadana SSDer, men problemet är att OEM mjukvaran inte alltid tillåter det.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Min tanke också.

Notera också att i alla andra specs står inget mer än Toggle NAND... Så det kan betyda att de inte ville skriva ut att det var TLC, eller... att det skulle vara "helt vanligt MLC" och de inte tänkte mer på saken.

Vad menar du?

För PM851 och 840 Pro står det 21nm MLC NAND medan för 840 och 840 EVO står det 21nm TLC NAND respektive 19nm TLC NAND.
Och om de använder termen TLC NAND för 840 och 840 EVO borde de inte använda sig av någonting annat för PM851, speciellt eftersom den använder sig av 19nm TLC NAND som 840 EVO.

Skrivet av Paddanx:

Är lite mysko, ja.
Dens prestanda siffror i skriv är dessutom matchande vad MLC utan SLC cache borde ha.

Ja, som en del sämre presterande enheter i alla fall.

Skrivet av Paddanx:

Men av vad jag kan se så släpptes den 2014, så efter 840 EVO, så det kanske ändrades när den blev så populär som den blev.

Mycket möjligt.
Är ju ett bra sätt att få bättre vinstmarginaler.

Skrivet av Paddanx:

Vissa OEM har ju släppt nån fix:
http://www.dell.com/support/home/se/sv/sebsdt1/Drivers/Driver...
I teorin ska det gå att använda på alla likadana SSDer, men problemet är att OEM mjukvaran inte alltid tillåter det.

Har hört att Dell ska ha släppt en fix men som sagt behöver det inte betyda att man kan använda sig av den om man har PM851 från någon annan än Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Vad menar du?

För PM851 och 840 Pro står det 21nm MLC NAND medan för 840 och 840 EVO står det 21nm TLC NAND respektive 19nm TLC NAND.
Och om de använder termen TLC NAND för 840 och 840 EVO borde de inte använda sig av någonting annat för PM851, speciellt eftersom den använder sig av 19nm TLC NAND som 840 EVO.

Syftade på lite andra källor och pdf filer om dem som jag hittade. Just att den jag länkade ovan är den enda som specificerar ens det du skriver ovan. De andra gör inte ens det... utan typ... "Toggle NAND" är enda de anger.

Skrivet av Glaring_Mistake:

Ja, som en del sämre presterande enheter i alla fall.

Med tanke på att det är 120/240GB versioner när 500GB versionen är "max prestanda" så är det rätt vanliga skrivhastigheter för MLC diskar. Vilket gör det hela mer förvirrande om det är SLC hastighet...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Syftade på lite andra källor och pdf filer om dem som jag hittade. Just att den jag länkade ovan är den enda som specificerar ens det du skriver ovan. De andra gör inte ens det... utan typ... "Toggle NAND" är enda de anger.

Då förstår jag.
Vet att det kan vara lite svårt att hitta information om vad en del SSDer använder för NAND.

Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att det är 120/240GB versioner när 500GB versionen är "max prestanda" så är det rätt vanliga skrivhastigheter för MLC diskar. Vilket gör det hela mer förvirrande om det är SLC hastighet...

Du får nog läsa om det där för enligt vad jag ser så är kapaciteterna som anges där för PM851 128-512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Du får nog läsa om det där för enligt vad jag ser så är kapaciteterna som anges där för PM851 128-512GB.

120/128 - 240/250/256/275 - 480/500/512/525 ... same shit, different name

Dock är det lite underligt att PM851 har 128/256, när 840 EVO har 120/250. Storlekarna matchar mer 840 PRO och MLC NAND. Så inte undra på att man blir förvirrad med den.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Dock är det lite underligt att PM851 har 128/256, när 840 EVO har 120/250. Storlekarna matchar mer 840 PRO och MLC NAND. Så inte undra på att man blir förvirrad med den.

Ja, inte brukar man utgå från att det är TLC NAND på de kapaciteterna.