Byta skärm på Nexus 6P? (eller ska jag överge skeppet)

Permalänk

Byta skärm på Nexus 6P? (eller ska jag överge skeppet)

Hejsan.

För någon månad sen gick min Nexus 6P i marken, träffade ett gruskorn och jag fick sprickor över mer eller mindre hela skärmen. Framförallt i den övre vänstra delen, där det är som spindelnät, sen ett par långa som sträcker sig nedåt över skärmen.Detta är ett litet störningsmoment, men som nu blivit värre då det lossnat delar av glaset under högtalaren (cirka en kvadrat centimeter).
Telefonen fungerar annars som den ska, touchen tog ingen skada. Men då det börjar bli mer och mer irriterande, samt att jag kommer få det svårt om den får för sig att totaldö eller at tskärmen lägger ner helt så tittar jag på hur jag ska lösa det.

Har kollat på att byta skärmen själv, men detta verkar vara krångligt och lätt att man skadar den (iFixIt ger den Repairability: 2 / 10) och man måste plocka isär hela telefonen bakifrån.

Jag har kollat med Huawei, men dom tänker inte göra det. Även kollat med den lokala "Vi fixar din telefon" butiken, som inte heller kan göra det.

Frågan är nu om jag ska skita i den, och typ byta ut den mot nåt nytt (en OnePlus 3 troligtvis) och sälja 6p:n, eller ha den som reserv. Eller om jag ska försöka leva med det?
Då jag kommer spendera ett par veckor ute i naturen i sommar vill jag gärna ha något helt, som inte läcker in vatten genom hål i skärmen.

Någon som vet nåt ställe, eller som har nåt tips?

Permalänk
Medlem

@VeryMadMeatball: Så en firma som inte gör annat än lagar telefoner inte vill göra bytet. Hur tror du då att du att du ska lyckas?

Permalänk
Medlem

Drulleförsäkring?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av niclasc:

@VeryMadMeatball: Så en firma som inte gör annat än lagar telefoner inte vill göra bytet. Hur tror du då att du att du ska lyckas?

Nej, det var just det jag skrev att jag inte kan / tänker göra det själv då jag vet att det kommer vara krångligt och stor chans att jag inte lyckas.

Skrivet av Kilrah:

Drulleförsäkring?

Tittade på det, pratade med nån på Trygg Hansa, men det var ytterst oklart. (Hemförsäkringen innehåller inte någon renodlad drulle verkar det som). Och sen har väl tiden för det passerat tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag bytte min själv och har öppnat den yttligare en gång för att byta färg på fingerprint sensorn.

Det svåra är att få bort glaset vid kameran och plasten längst ner utan att skada baksidan.( Nybaksida kostar 200-300)

Sen ska man komma ihåg att simlyckan måste ut innan 😂

Sen är det bara kriga med sugpropps saker och vassa plast saker.

Sen måste du flytta över alla komponenter till skärmen.

Inte jätte svårt om man har bra saker och en ny baksida(Så man kan härja fritt i aluminiumet)

Annars kan jag lämna ett skambud på den om du inte vill operera😁