Asus ROG Swift PG248Q är en 24-tumsskärm med 180 Hz och G-Sync

Permalänk
Medlem

Allt var helt perfekt.... utom att det var TN. Sitter på en 60hz IPS själv just nu och är inte sugen på TN igen.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

@Treant:

I en perfekt värld så är allt gratis!

Sa jag att det skulle vara gratis? Nej.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

Denna skärm kanske är trevlig men knappast för 5700 kr.

Köpte själv nyligen Asus mg248q för 2700 kr och den enda skillnaden ser ut att vara g-sync istället för freesync och att den "officiellt" ska gå att överklocka. Undrar hur bra den kommer sälja och vilken marknad den är riktad mot. För någon tusing till så har du en 27 tums ips/tn på 144 hz och 1440p, samt att andra skärmar i samma klass går på ~3k. Ett otroligt omotiverat pris.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JohnnyGreed:

Tycker det är skärmar med dessa specar som det tjatas om i var och varannan tråd och när det väl dyker upp så är ingen glad?!?

Finns mer än 1 problem;
1. Den är endast 24" och 1080p.
2. TN, inte ens PLS.
3. På tok för högt pris!

För att motivera en prislapp på 5.700kr så anser jag att skärmen MINST ska ha PLS och helst IPS. Menar, för ca. 2500kr till får du en 27", 1440p, G-sync IPS skärm som klarar 165Hz (ROG Swift PG279Q).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Tycker det är skärmar med dessa specar som det tjatas om i var och varannan tråd och när det väl dyker upp så är ingen glad?!?

Nja, de flesta är nog ute efter 1440p.
Antar denna fyller en lucka ändå eftersom asus redan har en ips skärm med 1440p, 165 hz och gsync.
Sen kan jag förstå att det kanske inte går att kombinera ips, 1440p, 180 hz, gsync än men jag ser heller inte det stora försäljningsargumentet att hoppa upp 15 hz.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Priset är det inget fel på.. allt beror på hur länge man har tänkt ha den? 10år minst.. Högre än 120-144hz behövs inte.. TN panel.. ja tack! Är ju bara jag som ska sitta framför den.. de som sitter brevid och kollar på när man spelar är ju deras problem.. who gives a fuck?

24" räcker bra o länge till fps.. min 27" känns lite för stor när man spelar fps.. på goda tiden när man spelade q3 på en crt 21" 100-120hz räckte det hur bra som helst..

IPS är som iphone.. överskattad...

En pizza och cola i veckan.. blir fett mkt dyrare än en skärm på 10år.. spendera pengarna rätt så blir inget dyrt i längden..

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med till 100%

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan någon verkligen märka skillnad mellan 144-180?

Absolut men jag tror inte det är värt det.
Jag är lika nöjd i 84 Hz som 144 Hz med Gsync.
Ingen skillnad för spelandet.
Om man inte har något att jämföra med kan 60 och 30 fps fungera också beroende på hur det visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan någon verkligen märka skillnad mellan 144-180?

Jag märker skillnad på 144hz och 165hz i alla fall skillnaden är inte så jättestor dock.

Denna skärmen hade varit en supertrevlig CS-skärm om de hade skippat g-sync och sänkt priset en aning.

Permalänk
Medlem

@JohnnyGreed: Nja det är inte detta "vi" tjatat om.
Vad "vi" (jag) tjatat om är IPS, 24", adaptive synk.

Jag va tvungen (gav upp) och köpte en IPS 27", adaptive synk. Men för mig personligen tycker jag den är en aningen för stor. Skärmstorleken på min gamla, numera sekundära skärm 24" 1920x1200 gillar jag bättre.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Varför känns det som om skärmutvecklingen går i snigelfart? Det kommer mobiltelefoner på 5" med 1440p och Super AMOLED och allt vad det heter, men datorskärmar då? Nej, där ska vi ligga kvar o gäcka på 1080p med samma gamla TN-skräp där ljuset ändras bara man flyttar på skallen några centimeter. Vi har väl stått här i över 10 år nu? Jo, jag vet, IPS och VA existerar och även 4k-skärmar existerar, men det känns inte som att skärmutvecklare generellt sett vill driva utvecklingen framåt. Att spela på 4k är ju få förunnat. Titta t.ex. på Samsungs nya skärmar för 2016 för spelande: TN och 1080p. Suck. Jo, det fanns även en modell med VA-panel i 21:9-format , men åter igen, att driva dom spelen kräver ordentlig hårdvara.

Tycker folk att det är så innihelv**** mycket viktigare att ha 1 ms istället för 4 ms responstid och därmed dras med rent ut sagt bedrövliga kontraster och betraktningsvinklar istället?

Var är alla 24" och 27" gamingskärmar med 1440p, IPS, G-Sync/Freesync med <4ms responstider? Man blir så trött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Varför känns det som om skärmutvecklingen går i snigelfart? Det kommer mobiltelefoner på 5" med 1440p och Super AMOLED och allt vad det heter, men datorskärmar då? Nej, där ska vi ligga kvar o gäcka på 1080p med samma gamla TN-skräp där ljuset ändras bara man flyttar på skallen några centimeter. Vi har väl stått här i över 10 år nu? Jo, jag vet, IPS och VA existerar och även 4k-skärmar existerar, men det känns inte som att skärmutvecklare generellt sett vill driva utvecklingen framåt. Att spela på 4k är ju få förunnat. Titta t.ex. på Samsungs nya skärmar för 2016 för spelande: TN och 1080p. Suck. Jo, det fanns även en modell med VA-panel i 21:9-format , men åter igen, att driva dom spelen kräver ordentlig hårdvara.

Tycker folk att det är så innihelv**** mycket viktigare att ha 1 ms istället för 4 ms responstid och därmed dras med rent ut sagt bedrövliga kontraster och betraktningsvinklar istället?

Var är alla 24" och 27" gamingskärmar med 1440p, IPS, G-Sync/Freesync med <4ms responstider? Man blir så trött!

De som tillverkar skärmar vill väl ha en så stor skara köpare som möjligt men för att snurra runt skärmarna i högre upplösning än 1080p med någorlunda höga inställningar krävs också rätt dyra kort. 1070/1080 är väl egentligen rätt ultimata för 1080p om man också är ute efter höga fps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Ingen DisplayPort 1.4, ingen HDMI 2.0, ingen FreeSync.

Tråkig och ointressant.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha större än 1080p / 24", det är också en smaksak inte enbart budget. Tänkte kanske beställa denna skärm (skulle vilja se några ordentliga recensioner först när den är såpass dyr) och senare kanske ett GTX 1070.

En IPS modell i samma storlek och 144-165Hz skulle nog inte vara dumt men orkar inte vänta längre, det finns ingen på kommande i horisonten och kanske inte kommer nånsin att komma och från det att man först hör om en skärm på någon mässa brukar det ännu ta minst ett halv år eller så förrän den tycker upp i butikshyllan. Denna 24" introducerades först på CES i januari då det fortfarande var tal om att den "kanske" skulle komma att stöda upp till 165Hz men nu så stöder den hela 180Hz.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@Jonssown: Nej det finns fortfarande ett behov .

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Testpilot
Skrivet av requiro:

Priset är det inget fel på.. allt beror på hur länge man har tänkt ha den? 10år minst.. Högre än 120-144hz behövs inte.. TN panel.. ja tack! Är ju bara jag som ska sitta framför den.. de som sitter brevid och kollar på när man spelar är ju deras problem.. who gives a fuck?

24" räcker bra o länge till fps.. min 27" känns lite för stor när man spelar fps.. på goda tiden när man spelade q3 på en crt 21" 100-120hz räckte det hur bra som helst..

IPS är som iphone.. överskattad...

En pizza och cola i veckan.. blir fett mkt dyrare än en skärm på 10år.. spendera pengarna rätt så blir inget dyrt i längden..

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att du inte spelat på en IPS skärm förut.

Satt på en 24", TN, 1080p & 144Hz skärm innan jag bytte till min ROG Swift PG279Q - Det är som dag och natt med spelandet, speciellt i spel som the Witcher 3 eller Rise of the Tomb Raider. Svärtan och färger rent allmänt är så sjukt mycket bättre att det lär upplevas på egen hand för att förså.

Och att en 27" är för stor har ju mer till ditt avstånd till skärmen att göra än dess faktiska fysiska storlek, samt vilken upplösning du kör i.

Sedan sitter inte alla på en skärm i 10 år heller - Själv byter jag skärm ca. 1 gång om året till vartannat år, i samma veva som grafikkorten oftast.

Så jo, det man får för 5,700kr är INTE prisvärt, vare sig man ska ha skärmen i 1, 2 eller 5+år, speciellt inte när det finns skärmar med G-Sync och 144Hz för 1500kr mindre, eller som i fallet för ROG Swift PG279Q, där man får så mycket mer för ynka(relativt) 2,500kr till.
Och att det inte finns Displayport 1.4 eller HDMI 2.0 är ju ett skämt för en sådan ny skärm idag för den prislappen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag gärna se 27" på 2560x1440 i minst 120Hz och gärna med Freesync (kör ett AMD-kort)
Enligt prisjakt har jag två alternativ, varav den ena från Asus har fått lite dåligt betyg (MG279Q) och den andra är fortfarande för dyr mot vad jag är villig att betala för en skärm (Eizo Foris FS2735).

Men köp nytt för all del gott folk! Det är bra om priserna pressas ner överlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Personligen vill jag gärna se 27" på 2560x1440 i minst 120Hz och gärna med Freesync (kör ett AMD-kort)
Enligt prisjakt har jag två alternativ, varav den ena från Asus har fått lite dåligt betyg (MG279Q) och den andra är fortfarande för dyr mot vad jag är villig att betala för en skärm (Eizo Foris FS2735).

Men köp nytt för all del gott folk! Det är bra om priserna pressas ner överlag

http://aoc-europe.com/en/products/ag271qx
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3716354

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Då många som spelar fortfarande är nöjda med NT paneler så kommer företagen göra nya. Sedan försöker man uppdatera lite för att kunna höja priset. Men ok 60Hz har sina begränsningar i snabba FPS spel men över120Mz ?? Då föredrar jag 1440 istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Går den att beställa idag? Ska ha en.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Nu räcker det med TN skärmar.

Nej faktiskt inte. Sålänge IPS paneler har taskig Pixelrespons så är det bara bra med TN.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Låter som att du inte spelat på en IPS skärm förut.

Satt på en 24", TN, 1080p & 144Hz skärm innan jag bytte till min ROG Swift PG279Q - Det är som dag och natt med spelandet, speciellt i spel som the Witcher 3 eller Rise of the Tomb Raider. Svärtan och färger rent allmänt är så sjukt mycket bättre att det lär upplevas på egen hand för att förså.

Och att en 27" är för stor har ju mer till ditt avstånd till skärmen att göra än dess faktiska fysiska storlek, samt vilken upplösning du kör i.

Sedan sitter inte alla på en skärm i 10 år heller - Själv byter jag skärm ca. 1 gång om året till vartannat år, i samma veva som grafikkorten oftast.

Så jo, det man får för 5,700kr är INTE prisvärt, vare sig man ska ha skärmen i 1, 2 eller 5+år, speciellt inte när det finns skärmar med G-Sync och 144Hz för 1500kr mindre, eller som i fallet för ROG Swift PG279Q, där man får så mycket mer för ynka(relativt) 2,500kr till.
Och att det inte finns Displayport 1.4 eller HDMI 2.0 är ju ett skämt för en sådan ny skärm idag för den prislappen.

Vad ska du med HDMI 2.0 till? Eller DP1.4, på en skärm som inte behöver det? Någon har inte tänkt till öht.

PG279Q, du får så mycket mer? IPS (sämre vid FPS pga pixelrespons, IPS Glow, större chans för BLB) och 1440p (vilket leder till sämre prestanda)

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Vad ska du med HDMI 2.0 till? Eller DP1.4, på en skärm som inte behöver det? Någon har inte tänkt till öht.

PG279Q, du får så mycket mer? IPS (sämre vid FPS pga pixelrespons, IPS Glow, större chans för BLB) och 1440p (vilket leder till sämre prestanda)

PG279Q är egentligen inte IPS utan AHVA. Sett till input lag så är den till och med bättre än de flesta TN-baserade spelskärmar. Tror man att man märker skillnad på 4ms och 1ms i responstid (dvs, responstiden på pixlarna, inte input lagget, det är två olika saker) så tror man fel.

Den är med andra ord inte sämre för spel på något sätt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lothbrok:

Vad ska du med HDMI 2.0 till? Eller DP1.4, på en skärm som inte behöver det? Någon har inte tänkt till öht.

PG279Q, du får så mycket mer? IPS (sämre vid FPS pga pixelrespons, IPS Glow, större chans för BLB) och 1440p (vilket leder till sämre prestanda)

Förutom att PG279Q i många fall är likvärdig eller bättre än TN-paneler när det kommer till responsen.
Allt annat om det "känns" sämre är ren placebo mer eller mindre (skillnad på MS och Input Lag).

Har 0 IPS Glow/BLB i spelande på min PG279Q, inte ens tänkt på om jag har det i "desktop miljö". Kan skicka bilder om du är intresserad.

Dessutom är högre upplösning bättre för FPS, då du har bättre pixel-precision. Så att stanna kvar på 1080p är i mitt tycke fortfarande ett misstag om målgruppen för denna skärm är FPS-spelarna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Förutom att PG279Q i många fall är likvärdig eller bättre än TN-paneler när det kommer till responsen.
Allt annat om det "känns" sämre är ren placebo mer eller mindre.

Har jag 0 IPS Glow/BLB i spelande på min PG279Q, inte ens tänkt på om jag har det i "desktop miljö". Kan skicka bilder om du är intresserad.

Dessutom är högre upplösning bättre för FPS, då du har bättre pixel-precision i förhållande till Hz på musen. Så att stanna kvar på 1080p är i mitt tycke fortfarande ett misstag.

Vad snackar du om?
Placebo? WHAT!

XL2411Z vs PG279Q, side by side.
http://www.testufo.com/#test=photo&photo=quebec.jpg&pps=960&p...
XL2411Z betydligt skarpare, går att se detaljer i ansiktet. Medans PG279Q förblir suddig.

http://www.testufo.com/#test=photo&photo=alien-invasion.png&p...
Går att följa pupillerna på dessa ufon på XL2411Z, PG279Q, glöm det.

Hertz på musen har plötsligt något att göra med skärmupplösningen dafuk.

Skicka gärna bilder med svart bakgrund.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

PG279Q är egentligen inte IPS utan AHVA. Sett till input lag så är den till och med bättre än de flesta TN-baserade spelskärmar. Tror man att man märker skillnad på 4ms och 1ms i responstid (dvs, responstiden på pixlarna, inte input lagget, det är två olika saker) så tror man fel.

Den är med andra ord inte sämre för spel på något sätt.

Klart man märker skillnad. Pixlarna uppdaterar långsammare vilket bidrar till suddigare bild vid rörelse.
Detta kan du själv checka via länkarna ovan. Förutsatt att du har två skärmar att jämföra.

Min PG279Q exempelvis i 60 fps känns som att spela med motionblur, medans på XL2411Z så håller sig bilden skarp.
(Skyrim, Fallout 4, Witcher 3 osv)

Jag har inte snackat om inputlag.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lothbrok:

Vad snackar du om?
Placebo? WHAT!

Om jag skulle sätta dig med 5 skärmar som du inte kan se märket på, då kan du alltså direkt säga om det är 1MS, 2 MS eller 4MS? Eller har jag missuppfattat det? Vet att de flesta inbitna PC gamers kan se skillnad på 30, 60, 120 och 144Hz/FPS, men har inte hört om någon som utan att veta specs kunna säga MS på skärmen (igen, input lag är en annan sak).
(blindtest med andra ord)

Skrivet av Lothbrok:

XL2411Z vs PG279Q, side by side.
http://www.testufo.com/#test=photo&photo=quebec.jpg&pps=960&p...
XL2411Z betydligt skarpare, går att se detaljer i ansiktet. Medans PG279Q förblir suddig.

http://www.testufo.com/#test=photo&photo=alien-invasion.png&p...
Går att följa pupillerna på dessa ufon på XL2411Z, PG279Q, glöm det.

Har tyvärr inte en XL2411Z jag kan ställa upp bredvid min PG279Q, så det blir svårt att testa det. Länken du skickade visar endast min egna skärm.

Skrivet av Lothbrok:

Hertz på musen har plötsligt något att göra med skärmupplösningen dafuk.

Mitt fel! Jag som blandade ihop saker i mitt huvud innan jag skrev bara

Skrivet av Lothbrok:

Skicka gärna bilder med svart bakgrund.

Varsågod! (tagen med en Galaxy S6 Edge+)

Värt att notera att den möjliga BLB som syns på bild inte kan uppfattas in i det minsta av mina ögon, och då har jag 0.9 på vänstra och 1.0 på respektive högra öga (1.0 är 'perfekt syn' enligt SpecSavers som jag besökte så sent som förra veckan).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Opps, jag missade visst att skriva IPS... Tack iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Dessutom är högre upplösning bättre för FPS, då du har bättre pixel-precision. Så att stanna kvar på 1080p är i mitt tycke fortfarande ett misstag om målgruppen för denna skärm är FPS-spelarna.

Jasså? Är det därför som en stor del av proffs spelarna i CS:GO skulle vägra använda skärm större än 24"/1080p och även då så kör en del spelare med typ 800x600 eller något sånt (kan man se när de visar kameran vid deras skärmar i livestreamingen).

Denna skärm var i första hand tillverkad för just e-sports ESL CS:GO och DOTA2 evenemangen där stor majoritet föredrar TN panel för att de är helt klart snabbaste och mindre skärm/upplösning pga att de bättre och snabbare kan fokusera på det som händer på skärmen. Redan vid 27"/1440p kan det hända att det tar kanske någon 100-200 millisekund långsammare eller något sånt att upptäcka en fiende som dyker upp vid skärmens kant och det är ofta skillnaden mellan dö eller fragga motståndaren först. Vi har en förhållandevis liten yta som ögonen kan processera informationen på, även om får verkliga FOV är någorlunda bred.

Detta är inget jag hittar på utan det är vad spelarna själva säger och vad ASUS sa på lanseringsevenemanget https://www.youtube.com/watch?v=Awc97n3uEjw

För mig så är 24"/1080p en bekväm upplösning storlek inte för att jag spelar något spel på proffsnivå även om jag är en rätt så inbiten Unreal Tournament spelare så förstår jag iallafall proffspelarnas tankar kring detta. När jag testat 27/1440p tyckte jag det blev svårare att hänga med i de snabba FPS spelen då man fick röra på ögonen lite extra. Sen visst kan man flytta skärmen lite längre bort för att få en bättre överblick men då resulterade det i sämre inlevelse då igen, så själv föredrar jag att ha skärmarna någorlunda nära mig för att jag bättre kan leva mig in i spelen jag spelar (svårt att förklara, det bara känns så), har man 24"/1080p tillräckligt nära känns det rätt så stort redan och det är ändå inte tillräckligt stort att man måste svänga och ha sig, för mig är det liksom en sweetspot.

Jag säger inte dethär för att vara någon besserwisser utan bara för att förklara åt er övriga varför det fortfarande finns en marknad för 24"/1080p.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Lol 5700, då ska det minst vara ips

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av bsk!:

5 700:- för en 1080p tn-skärm känns väldigt omodernt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av casuaL:

Priset känns ju omotiverat...

Det är typiskt Asus. Deras skärmar kostar 2-3000:- mer bara för att de har sitt Asusmärke på den. I realiten så är de sällan bättre än en liknande TN skärm i 3000:- klassen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Känns som att stora ting är på gång och att dagens skärmar snart kommer vara ålderdomliga:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb