Permalänk
Medlem

Använda 3x 24/27" skärm som tv?

Tja! Sålt min tv för att slippa radio tjänst, dessutom är jag bara ute efter film så har tänkt koppla bio systemet via hdmi till en dator skärm. Frågan är, kan jag koppla systemet till 3st skärmar och köra alla som en och samma? Typ som eyefinity eller måste jag köra på en stor 32/42" skärm? Jag tänker inte nödvändigtvis ha datorn kopplad, utan bara blue ray spelaren och bio systemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Och hur skall någon kunna svara på den frågan om du inte anger vad det är för prylar du har?
Spontant skulle jag gissa nej för du har troligen inte prylar i den prisklassen så att dom har såna features men vi vet ju inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Och hur skall någon kunna svara på den frågan om du inte anger vad det är för prylar du har?
Spontant skulle jag gissa nej för du har troligen inte prylar i den prisklassen så att dom har såna features men vi vet ju inte det.

Vilka features pratar du om? Är det inte bara att koppla en skärm till bio systemet via hdmi?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Tror inte du slipper Radiotjänst ändå. De räknar datorer som "avsedda för att se TV" också nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Tror inte du slipper Radiotjänst ändå. De räknar datorer som "avsedda för att se TV" också nu.

Jag har redan läst på om det där och datorer innehåller ingen tv mottagare. Det är tv mottagaren som man betalar för och radiotjänst frågade inte om något annat än tv box och tv i sig när jag ringde för att säga upp ägandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

@SellahiR:
Köp en projektor istället?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Vilka features pratar du om? Är det inte bara att koppla en skärm till bio systemet via hdmi?

Jo 1 skärm men du pratar ju om multipla skärmar som 1 vilket iallafall för var en möjlighet som inte all utrustning hade och därmed en feature eller finess.

Permalänk
Medlem

@Ykalon:
Inte sen 2014.
Om du betalar avgift men inte har en tv har du rätt till ersättning, eller man hade det om man ansökte direkt när de fick avslag på det iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Jo 1 skärm men du pratar ju om multipla skärmar som 1 vilket iallafall för var en möjlighet som inte all utrustning hade och därmed en feature eller finess.

Som sagt så frågade jag om det gick att köra 3x skärmar eller om 1 ensam funkade bättre eller enklare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

@CellaN:
Köp en projektor istället?

Är inte dom väldigt dyra och kräver en duk?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Tja! Sålt min tv för att slippa radio tjänst, dessutom är jag bara ute efter film så har tänkt koppla bio systemet via hdmi till en dator skärm. Frågan är, kan jag koppla systemet till 3st skärmar och köra alla som en och samma? Typ som eyefinity eller måste jag köra på en stor 32/42" skärm? Jag tänker inte nödvändigtvis ha datorn kopplad, utan bara blue ray spelaren och bio systemet.

Man kan köra video uppdelat på fler skärmar (om du har tre utgångar för skärm dvs.). Hur man gör beror på vilken videospelare.
Hittad en guide för VLC t.ex. Via Bluray-spelare tror jag inte det går om det inte finns nån specialdosa som splittar upp det men låter dyrt.

https://software.grok.lsu.edu/article.aspx?articleid=14623

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Är inte dom väldigt dyra och kräver en duk?

Beror ju på vad du har för krav, men 3 24"/27" är ju inte heller gratis om du inte har 3 liggandes.

Duk är inget måste, det fungerar med en slät vit yta på väggen med. Behöver inte heller vara helt slät, men är en fördel. Duk är ju dock att föredra. Men går absolut utan!

En duglig Full HD proj kan du få för under 8k iaf, med eller utan 3D.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Om du tänkt köpa 3 skärmar avråder jag dock. Köpt en stor eller projje.. Inte kul med ramar i bilden som skär av, iaf inte för film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Är inte dom väldigt dyra och kräver en duk?

tror jag la ca 12k för allt som behövs, projektor 9k,duk(84tum) begagnad 800kr, sen lång ljudsladd, hdmisladd, strömsladd osv
projektor har ju dock några minus i jämfört med tv/skräm, låter högre , kräver mörkt rum, håller inte lika länge (lampa)
plus- billigare än tv per tum, ingen tv avgift, lättare att transportera( mindre, lättare) låter mindre(elr inget) håller längre (inga lampbyten)

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Tror inte du slipper Radiotjänst ändå. De räknar datorer som "avsedda för att se TV" också nu.

nej det stämmer inte! dom fick bakslag på att ha alla mobiler, surfplattor och datorer tvingade och betala för radiotjänsten.

så är precis som förut, du MÅSTE ha en produkt som är bygd för att ta emot tv kanaler för att dom ska kunna kräva att du ska betala tv-licesnen.

dvs att man får till å med äga en tv utan att behöva betala men då måste det vara en tv som inte har en inbyggd tvmottagare. vilket jag bara vet fanns hos swedex förut, men osäker på om dom har kvar någon av dom idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Som sagt så frågade jag om det gick att köra 3x skärmar eller om 1 ensam funkade bättre eller enklare.

Som sagt så beror det på utrustningen.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att köra med "eyefinity" för att kolla på film. det ger inte någon bra upplevelse. om du verkligen vill slippa tv-mottagare finns det stora datorskärmar (typ 40"), eller så satsar du på projektor bara.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Kan ni tipsa eller rekommendera en skärm med 100hz eller mer på ca 32"? Vill ha det där ögonorgasm framkallande flytet i filmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |