Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Förutom premie- och tjänstepension så investeras inget eftersom jag är av den åsikten att jag hellre använder pengarna jag har i dag när jag har lever och har hälsan, än att lägga dessa på ett sparande som jag kanske aldrig kommer att kunna använda. För vem vet om jag har hälsan eller ens lever när det är dags att gå i pension.

Skrivet av Cenorida:

Fast samtidigt så kanske du överlever fram till pensionen, och då kanske vill ha en hygglig tillvaro? Statistisk sett är det högst sannolikt.

Sen måste man inte spara enbart för pensionen, de flesta människor hamnar i ett bättre läge om de har en ekonomisk buffer. Som Anne Wibble sa en gång i tiden: alla svenskar bör ha en årslön sparad. Då är man betydligt bättre rustad för att hantera vad man nu än råkar ut för under livet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Förutom premie- och tjänstepension så investeras inget eftersom jag är av den åsikten att jag hellre använder pengarna jag har i dag när jag har lever och har hälsan, än att lägga dessa på ett sparande som jag kanske aldrig kommer att kunna använda. För vem vet om jag har hälsan eller ens lever när det är dags att gå i pension.

Helt rätt. Målet är att dö med inga pengar kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Förutom premie- och tjänstepension så investeras inget eftersom jag är av den åsikten att jag hellre använder pengarna jag har i dag när jag har lever och har hälsan, än att lägga dessa på ett sparande som jag kanske aldrig kommer att kunna använda. För vem vet om jag har hälsan eller ens lever när det är dags att gå i pension.

Risken är stor du överlever tills pensionen. Annnars hade det varit rätt meningslöst att ha ett pensionssystem överhuvudtaget. Chansen är att du inte har förstått meningen med uppskjuten belöning, vilket faktiskt ett sparande är. Samt att du litar på att staten inte ruckar på spelreglerna, säg beslutar att tjänstepensionen dras 40% skatt.

Sen kanske du har barn och visst kan man låter bli att ge de något överhuvudtaget. Jag fick inget och klarade mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Helt rätt. Målet är att dö med inga pengar kvar

Det är den perfekta medborgaren. För staten vill ju att du ska konsumera allt du kan! Hurra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är den perfekta medborgaren. För staten vill ju att du ska konsumera allt du kan! Hurra!

Vilken simpel tolkning. Varför ska jag jobba för pengar som jag sen aldrig använder? Bättre att samla på mig upplevelser när jag har hälsan, kunna bidra till familjens välstånd och ge till välgörenhet när man faktiskt kan.

En död person har ingen användning av pengar. Att dö med en miljon på banken innebär ju att man kunde spenderat sitt liv på ett bättre sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorbrorOrvar:

Absolut, men menade mer som första investering när man inte har erfarenheten att sålla. Generellt så är det ett hyfsat mått.

Morningstar kollar ju bara bakåt i tiden... så rätt oväsentligt. Starta ett månadssparande i billig globalfond med avgift på 0.2% är bäst för 99.9% av alla sparare skulle jag våga säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag hade gillat en utdelningsportfölj, men har aldrig börjat då jag känt att riskspridningen blivit för dålig och jag var skeptisk till att det skulle ge bättre resultat än indexfond. Vad tycker ni?

Finns en del ETF:er (börshandlade fonder) som delar ut ifall man söker "enkel riskspridning". Exempelvis XACT (Norden) Högutdelande och Vanguard All World High Dividend Yield ETF (VGWD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Finns en del ETF:er (börshandlade fonder) som delar ut ifall man söker "enkel riskspridning". Exempelvis XACT (Norden) Högutdelande och Vanguard All World High Dividend Yield ETF (VGWD).

Tack, Norden-fonden kände jag till men amerikanska ETF:er går inte att handla sedan några år tillbaka, eller den finns noterad på någon Europeisk börs också kanske?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tack, Norden-fonden kände jag till men amerikanska ETF:er går inte att handla sedan några år tillbaka, eller den finns noterad på någon Europeisk börs också kanske?

Den är noterad i tyskland tror jag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MorbrorOrvar:

Sparkonto är generellt rätt kasst. Räntan täcker inte ens inflationen. Hur det fungerar är att de lockar med en sparränta på en låg procent, och använder dina pengar för att tjäna 15-100%+ per år på den summan genom investeringar. Bättre att skippa mellanhanden och lägga pengarna i en fond eller aktier och plocka den kakan själv. Pengar som är över, det man absolut behöver, lägger man sen i sparkonto.

Den där hästen är död.
Detta är pengar som kommer användas i närtid. Aktiemarkanden är att likställa med lobotomerad då, eller spelmissbrukare.
Jag delade med mig av min erfarenhet gällande ett sparkonto. Jag har som tidigare nämnts mitt sparande enligt time-in-market och sparkontot är något som inte ska investeras av naturliga skäl.

Skrivet av Dinkefing:

Jag håller med! Det är knappt vettigt med det ens om du skulle ha en miljon på ett sparkonto. Det blir knappt 2000kr per månad. Bättre att investera i någon utdelningsaktie eller något annat.

Ringde du dem? De verkar inte ha något e-mail formulär. Hur mycket sparar du ungefär hos dem?

Finns kontaktformulär via hemsidan om man är inloggad. Jag sparar det som inte investeras men inte ligger på buffertkontot hos min kortleverantör. Dvs, småpotatis.

Skrivet av slipbit:

På en miljon fick du 650kr mer. Men det är drygt med OCR/Bankgiro. Ratar numera alla som inte kan tillgodose en med ett riktigt bankkontonummer.

Ja, men mer än 0. Jag hade tänkt lämna komplettbank då jag väntade mig ett "goddag yxskaft"-svar, men nu ligger pengarna redan där och det är bättre ränta än alternativen. Jag flyttar så snart annan aktör har bättre ränta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Den är noterad i tyskland tror jag.

Sedär ja, tack. Jag såg inte när jag söker på Avanza först, de har förkortat Vanguard till Vngrd i namnet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tack, Norden-fonden kände jag till men amerikanska ETF:er går inte att handla sedan några år tillbaka, eller den finns noterad på någon Europeisk börs också kanske?

Den är baserad i Tyskland så går att köpa för oss Europeer. Sök på "tickern" (de fyra bokstäverna jag satt inom parantes, annars är ETF:er ett h-vete att finna på Avanza.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Fast samtidigt så kanske du överlever fram till pensionen, och då kanske vill ha en hygglig tillvaro? Statistisk sett är det högst sannolikt.

Medellivslängd handlar om folkhälsan i stort, och är inget man använder för att se hur potentiellt gammal man blir. Med det sagt kanske jag blir över 90 år som mina mor- och farföräldrar, eller så dör jag i cancer vid 55 som min farbror, som var friskheten själv. Han varken rökte, snusade, drack eller åt olämpligt, utan var i mycket god form och vandrade i skog och mark, joggade etc.

Jag har en rätt så bra lön så om inget ändras i pensionssystemet kommer jag ha så jag klarar mig och mina behov.

Skrivet av pine-orange:

De flesta människorna kommer leva tillräckligt länge för att kunna använda dem även om vi antar att de inte börjar ta ut några pengar förrän vid pensionsåldern. Men vad vet jag, du kanske hade otur och är född i en familj där de flesta dör ovanligt tidigt?

Se ovan svar.

Skrivet av Mindfighter:

Sen måste man inte spara enbart för pensionen, de flesta människor hamnar i ett bättre läge om de har en ekonomisk buffer. Som Anne Wibble sa en gång i tiden: alla svenskar bör ha en årslön sparad. Då är man betydligt bättre rustad för att hantera vad man nu än råkar ut för under livet.

Fast nu förutsätter du att jag inte har något sparat, vilket jag har. För 20 år sedan sparade jag ihop 500.000 kr under en 4-års period. Men det är en buffert och inget som jag investerar. Har pengarna på ett obundet sparkonto med rörlig ränta som i dagsläget ger ca 18500 kr per år.

Skrivet av Abbs:

Helt rätt. Målet är att dö med inga pengar kvar

Ungefär så, ja.

Skrivet av slipbit:

Risken är stor du överlever tills pensionen. Annnars hade det varit rätt meningslöst att ha ett pensionssystem överhuvudtaget. Chansen är att du inte har förstått meningen med uppskjuten belöning, vilket faktiskt ett sparande är. Samt att du litar på att staten inte ruckar på spelreglerna, säg beslutar att tjänstepensionen dras 40% skatt.

Sen kanske du har barn och visst kan man låter bli att ge de något överhuvudtaget. Jag fick inget och klarade mig.

Jag lever i nuet och håller inte på att oroa mig för vad som kan hända eller inte i framtiden. Att oroa sig för saker man inte kan göra något åt är ren idioti.

Om man tar den genomsnittliga lönen vi har här i Sverige och arbetar ett år till efter 66 års ålder så får man ut i snitt mellan 1600-2200 kr mer i månaden före skatt livet ut. För att få ihop samma summa genom ett eget sparande behöver man spara mellan 500-800 kr i månaden i 30 år, eller 700-1100 kr i månaden i 20 år, eller 1900-2600 kr i månaden i 10 år. Detta efter en årlig värdeutveckling på 5.5% efter avgifter och att det görs på ett investeringssparkonto. Så om det skulle behövas så jobbar jag hellre ett år extra än att lägga undan pengar varje månad som jag kan lägga på roligare saker som jag kan göra nu medan jag är yngre och har hälsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Fast nu förutsätter du att jag inte har något sparat, vilket jag har. För 20 år sedan sparade jag ihop 500.000 kr under en 4-års period. Men det är en buffert och inget som jag investerar. Har pengarna på ett obundet sparkonto med rörlig ränta som i dagsläget ger ca 18500 kr per år.

Har du lust att tipsa om vilken bank som har sparkonto med 5% ränta?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Har du lust att tipsa om vilken bank som har sparkonto med 5% ränta?

500.000 kr hade jag för 20 år sedan. Under dessa år har det tillkommit ränta, som du kanske förstår. Just nu har jag pengarna hos Santander som ger 2.95%, obundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Medellivslängd handlar om folkhälsan i stort, och är inget man använder för att se hur potentiellt gammal man blir. Med det sagt kanske jag blir över 90 år som mina mor- och farföräldrar, eller så dör jag i cancer vid 55 som min farbror, som var friskheten själv. Han varken rökte, snusade, drack eller åt olämpligt, utan var i mycket god form och vandrade i skog och mark, joggade etc.

Jag har en rätt så bra lön så om inget ändras i pensionssystemet kommer jag ha så jag klarar mig och mina behov.

Se ovan svar.

Fast nu förutsätter du att jag inte har något sparat, vilket jag har. För 20 år sedan sparade jag ihop 500.000 kr under en 4-års period. Men det är en buffert och inget som jag investerar. Har pengarna på ett obundet sparkonto med rörlig ränta som i dagsläget ger ca 18500 kr per år.

Ungefär så, ja.

Jag lever i nuet och håller inte på att oroa mig för vad som kan hända eller inte i framtiden. Att oroa sig för saker man inte kan göra något åt är ren idioti.

Om man tar den genomsnittliga lönen vi har här i Sverige och arbetar ett år till efter 66 års ålder så får man ut i snitt mellan 1600-2200 kr mer i månaden före skatt livet ut. För att få ihop samma summa genom ett eget sparande behöver man spara mellan 500-800 kr i månaden i 30 år, eller 700-1100 kr i månaden i 20 år, eller 1900-2600 kr i månaden i 10 år. Detta efter en årlig värdeutveckling på 5.5% efter avgifter och att det görs på ett investeringssparkonto. Så om det skulle behövas så jobbar jag hellre ett år extra än att lägga undan pengar varje månad som jag kan lägga på roligare saker som jag kan göra nu medan jag är yngre och har hälsan.

Att inte planera inför framtiden är idioti. Men det finns ju olika grader av helvetet. Säg att du drar in en läkarlön på 100K / månad . Då kanske du kan leva upp varenda disponerbar krona och ändå överleva med bara allmän pension+tjänstepension. En undersköterska som tänker som du kommer ju bara få ut 20-25 innan skatt i pension, i bästa fall. Tänk om du inte kan jobba till 66 år, eller att du blir sjuk vid 55 års ålder och inte kan jobba mer.

Tänk på alla pensionärer idag. Som precis gått i pension. Inflationen kommer anstormande och plötsligt så får man inte alls lika mycket för pengarna.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Att inte planera inför framtiden är idioti. Men det finns ju olika grader av helvetet. Säg att du drar in en läkarlön på 100K / månad . Då kanske du kan leva upp varenda disponerbar krona och ändå överleva med bara allmän pension+tjänstepension. En undersköterska som tänker som du kommer ju bara få ut 20-25 innan skatt i pension, i bästa fall. Tänk om du inte kan jobba till 66 år, eller att du blir sjuk vid 55 års ålder och inte kan jobba mer.

Tänk på alla pensionärer idag. Som precis gått i pension. Inflationen kommer anstormande och plötsligt så får man inte alls lika mycket för pengarna.

Fast nu är jag inte en undersköterska. Sedan att oroa sig och försöka planera inför något man inte kan förutse är enligt mig idioti. Jag lever i nuet och gör det jag vill göra med pengarna jag har i dag för vem vet om jag kan göra det i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Fast nu är jag inte en undersköterska. Sedan att oroa sig och försöka planera inför något man inte kan förutse är enligt mig idioti. Jag lever i nuet och gör det jag vill göra med pengarna jag har i dag för vem vet om jag kan göra det i morgon.

Ditt argument verkar vara att du inte sparar eller investerar för att du inte kan förutspå framtiden, men jag får inte ihop logiken. Om du inte vet hur framtiden kommer se ut, är det rimliga väl att planera för saker som du inte kan förutspå? Det ger dig fler verktyg för att hantera eventuella oförutsedda händelser. Hur gör du med t.ex. träning? Hanterar du samma logik där?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju olika grader av spara eller inte spara.

Har man "tillräcklig" buffert och för tillfället inga planer på större inköp så ser jag inget problem med att man använder pengar som man har/tjänar in eller plockar ut av sparandet för mer eller mindre nödvändiga köp.

Livet handlar inte bara om att fylla konton och jobba, man ska göra nåt av det också som gör att man mår bra. Vissa vill jobba till 45 och andra till 80. Allt passar inte alla.

Vad jag ser som problematiskt är de som alltid levt upp varenda lön och har svårt att hantera förändringar i inkomster och utgifter. Det riskerar att bli väldigt jobbigt för många.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Fast nu är jag inte en undersköterska. Sedan att oroa sig och försöka planera inför något man inte kan förutse är enligt mig idioti. Jag lever i nuet och gör det jag vill göra med pengarna jag har i dag för vem vet om jag kan göra det i morgon.

Man kan ju bli sjuk så att man inte kan arbeta. Så plötsligt måste du nagga av din buffert på 500K. Varför har du bufferten överhuvudtaget om du bara lever för nuet. Tänk om du inte kan använda fina 500K imorgon. Så jag ser inte hur du lever som du lär.

Säg att du får 50K netto varje månad. Du har köpt saker och ting på avbetalning, leasar bilen. Bor i en villa och amorterar. Sen blir du sjuk och inte kan arbeta. Hur gör du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ditt argument verkar vara att du inte sparar eller investerar för att du inte kan förutspå framtiden, men jag får inte ihop logiken. Om du inte vet hur framtiden kommer se ut, är det rimliga väl att planera för saker som du inte kan förutspå? Det ger dig fler verktyg för att hantera eventuella oförutsedda händelser. Hur gör du med t.ex. träning? Hanterar du samma logik där?

Man köper sig handlingsutrymme. Jag kan går år utan att arbeta utan att det påverkar vår levnadsstandard. Det är ju det man vill ha. Blir man arbetslös och AF kräver att man söker jobb på annan ort och måste riva upp rötterna med familjen och flytta till annan stad. Då tänker man nog att det hade nog varit bra att ha den där miljonen på banken och peka finger mot AF.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av slipbit:

Att inte planera inför framtiden är idioti. Men det finns ju olika grader av helvetet. Säg att du drar in en läkarlön på 100K / månad . Då kanske du kan leva upp varenda disponerbar krona och ändå överleva med bara allmän pension+tjänstepension. En undersköterska som tänker som du kommer ju bara få ut 20-25 innan skatt i pension, i bästa fall. Tänk om du inte kan jobba till 66 år, eller att du blir sjuk vid 55 års ålder och inte kan jobba mer.

Tänk på alla pensionärer idag. Som precis gått i pension. Inflationen kommer anstormande och plötsligt så får man inte alls lika mycket för pengarna.

Att bränna pengarna och ha en plan att jobba ett år extra betyder ju på sätt och vis att man planerar lite. Sedan kan det ju vara bra att ha lite höjd för eventualiteter så som arbetsskador eller dylikt som gör det omöjligt att fortsätta jobba.

Jag tycker däremot inte att man ska inte grunda sitt sparande på andra människors livssituation däremot. Vad pensionärerna eller undersköterskor har lär ju vara applicerbart på undersköterskor och pensionärer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Silverrygg:

Fast nu förutsätter du att jag inte har något sparat, vilket jag har. För 20 år sedan sparade jag ihop 500.000 kr under en 4-års period. Men det är en buffert och inget som jag investerar. Har pengarna på ett obundet sparkonto med rörlig ränta som i dagsläget ger ca 18500 kr per år.

Men då har du ju en stadigt krympande buffert i rellea termer. Inflationen äter ju upp din buffert. Så då måste du hela tiden lägga in mer pengar för att upprätthålla den. Med årets inflation på ca 10% och din nuvarande ränta på 3% så behöver du alltså hinka in 35tkr bara för att upprätthålla samma köpkraft på bufferten.

Det hade ju varit betydligt bättre ur en ekonomisk synvinkel att lägga 3-400tkr av din "buffert" i en indexfond, och sen ha ca 100tkr i faktiskt buffert för oförutsedda utgifter.

Det enda du har lyckats med nu är att ha en nästintill garanterat krympande köpkraft på ett konto - om du nu inte toppar upp den hela tiden. Men då lyckas du ju inte med ditt mål att slippa spara varje månad i alla fall.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att bränna pengarna och ha en plan att jobba ett år extra betyder ju på sätt och vis att man planerar lite. Sedan kan det ju vara bra att ha lite höjd för eventualiteter så som arbetsskador eller dylikt som gör det omöjligt att fortsätta jobba.

Jag tycker däremot inte att man ska inte grunda sitt sparande på andra människors livssituation däremot. Vad pensionärerna eller undersköterskor har lär ju vara applicerbart på undersköterskor och pensionärer.

Ens egen situation avgör ju. Utgifterna måste skäras ned rejält när man väl går i pension. Skillnaden på slutlönen och pensionen är ju ett tio-talprocent. Så man kanske kan käka löjrom så länge man har lön och sen får man sluta äta löjrom när man går i pension. Helt tvärt. Vi bor trots allt i Sverige och bränner man varenda sekin så kommer staten och räddar en. Jag föredrar att reda mig själv och inte belasta staten i onödan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av slipbit:

Ens egen situation avgör ju. Utgifterna måste skäras ned rejält när man väl går i pension. Skillnaden på slutlönen och pensionen är ju ett tio-talprocent. Så man kanske kan käka löjrom så länge man har lön och sen får man sluta äta löjrom när man går i pension.

Jo, men det är väl upp till var och en att bestämma hur de ska leva. Tror inte det finns något att hämta att diktera att någon gör dumt på ett internetforum. Däremot behöver man ju knappast hålla med eller göra liknande.

Jag sparar själv väldigt mycket och planerar väl bibehålla det framledes över överskådligt tid. Det är inte troligt att det kan vara så pass mycket som nu i all framtid då jag både slipper bostadsunderhåll, bil och barn. Cyklar till jobbet istället för kollektivtrafik etc.

Däremot räknar jag väl inte med att det allmänna pensionssystemet duger för mig om 30-40 år när det är dags. För lite barn som föds för att det ska gå att bibehålla. Då får man spara själv om man ska ha lite guldkant. Går ju helt klart åt mer pengar när man är ledig än när man har vanlig vardag och jobbar! 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Ditt argument verkar vara att du inte sparar eller investerar för att du inte kan förutspå framtiden, men jag får inte ihop logiken. Om du inte vet hur framtiden kommer se ut, är det rimliga väl att planera för saker som du inte kan förutspå? Det ger dig fler verktyg för att hantera eventuella oförutsedda händelser. Hur gör du med t.ex. träning? Hanterar du samma logik där?

Nja, jag investerar inte av den enkla anledningen att jag lever idag och vill använda pengarna när jag vet att jag kan. I morgon kan jag ju vara död, då hjälper inga pengar.

Skrivet av slipbit:

Man kan ju bli sjuk så att man inte kan arbeta. Så plötsligt måste du nagga av din buffert på 500K. Varför har du bufferten överhuvudtaget om du bara lever för nuet. Tänk om du inte kan använda fina 500K imorgon. Så jag ser inte hur du lever som du lär.

Säg att du får 50K netto varje månad. Du har köpt saker och ting på avbetalning, leasar bilen. Bor i en villa och amorterar. Sen blir du sjuk och inte kan arbeta. Hur gör du då?

Ja, man kan bli sjuk, med då tar försäkringar och samhället över. Bufferten skaffade jag mig som sagt för 20 år sedan när jag tänkte annorlunda.

Köper inte på avbetalning, leasar inte bilen, bor inte i villa etc så sådant behöver jag inte oroa mig för. Sådant har man som sagt försäkringar och samhället till.

Skrivet av Xyborg:

Men då har du ju en stadigt krympande buffert i rellea termer. Inflationen äter ju upp din buffert. Så då måste du hela tiden lägga in mer pengar för att upprätthålla den. Med årets inflation på ca 10% och din nuvarande ränta på 3% så behöver du alltså hinka in 35tkr bara för att upprätthålla samma köpkraft på bufferten.

Det hade ju varit betydligt bättre ur en ekonomisk synvinkel att lägga 3-400tkr av din "buffert" i en indexfond, och sen ha ca 100tkr i faktiskt buffert för oförutsedda utgifter.

Det enda du har lyckats med nu är att ha en nästintill garanterat krympande köpkraft på ett konto - om du nu inte toppar upp den hela tiden. Men då lyckas du ju inte med ditt mål att slippa spara varje månad i alla fall.

Ja, och jag bryr mig inte det minsta om det.

Finns inte så mycket mer för mig att tillägga i denna tråd. Jag gör på mitt sätt, ni på ert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, men det är väl upp till var och en att bestämma hur de ska leva. Tror inte det finns något att hämta att diktera att någon gör dumt på ett internetforum. Däremot behöver man ju knappast hålla med eller göra liknande.

Jag sparar själv väldigt mycket och planerar väl bibehålla det framledes över överskådligt tid. Det är inte troligt att det kan vara så pass mycket som nu i all framtid då jag både slipper bostadsunderhåll, bil och barn. Cyklar till jobbet istället för kollektivtrafik etc.

Däremot räknar jag väl inte med att det allmänna pensionssystemet duger för mig om 30-40 år när det är dags. För lite barn som föds för att det ska gå att bibehålla. Då får man spara själv om man ska ha lite guldkant. Går ju helt klart åt mer pengar när man är ledig än när man har vanlig vardag och jobbar! 😅

Blev bara provocerad av meningen. ”Att oroa sig för saker man inte kan göra något åt är ren idioti” och jämställa det med att lösningen är lev för nuet och låt staten hjälpa dig i framtiden. Med två fel gör inte ett rätt. Det får jag ta på mig. Jag tror väl inte heller att pensionen om 20-30år kommer räcka då vi har en åldrande befolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Nja, jag investerar inte av den enkla anledningen att jag lever idag och vill använda pengarna när jag vet att jag kan. I morgon kan jag ju vara död, då hjälper inga pengar.

Ja, man kan bli sjuk, med då tar försäkringar och samhället över. Bufferten skaffade jag mig som sagt för 20 år sedan när jag tänkte annorlunda.

Köper inte på avbetalning, leasar inte bilen, bor inte i villa etc så sådant behöver jag inte oroa mig för. Sådant har man som sagt försäkringar och samhället till.

Ja, och jag bryr mig inte det minsta om det.

Finns inte så mycket mer för mig att tillägga i denna tråd. Jag gör på mitt sätt, ni på ert.

För 500K kan man ju göra mycket. Så om samhället finns i räddning, varför ens ha bufferten. Klart du får leva som du vill, men nu är det du som proklamerar att man ska leva för nuet för imorgon kan man dö. Så varför har du en buffert? Det är motsägelsefullt.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

För 500K kan man ju göra mycket. Så om samhället finns i räddning, varför ens ha bufferten. Klart du får leva som du vill, men nu är det du som proklamerar att man ska leva för nuet för imorgon kan man dö. Så varför har du en buffert? Det är motsägelsefullt.

Bufferten skaffade jag mig som sagt för 20 år sedan när jag tyckte och tänkte annorlunda. Tjänar så pass bra att jag ännu inte har behövt nyttja den, men det blir det snart ändring på då jag ska köpa ny motorcykel inom kort.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av slipbit:

För 500K kan man ju göra mycket. Så om samhället finns i räddning, varför ens ha bufferten. Klart du får leva som du vill, men nu är det du som proklamerar att man ska leva för nuet för imorgon kan man dö. Så varför har du en buffert? Det är motsägelsefullt.

Skrivet av Silverrygg:

Bufferten skaffade jag mig som sagt för 20 år sedan när jag tyckte och tänkte annorlunda. Tjänar så pass bra att jag ännu inte har behövt nyttja den, men det blir det snart ändring på då jag ska köpa ny motorcykel inom kort.

Nu tycker jag vi släpper detta. Upp till var och en att göra som denne vill.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin