Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Vad gör ni nu när det är lite volatilt på börserna?
Själv har jag pytsat in lite cash i omgångar in i index fonder.

Köpte mera inom banksektorn.
Förr eller senare borde marknaden lugna sig.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Vad gör ni nu när det är lite volatilt på börserna?
Själv har jag pytsat in lite cash i omgångar in i index fonder.

Köpt lite indexfonder samt lite aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Vad gör ni nu när det är lite volatilt på börserna?
Själv har jag pytsat in lite cash i omgångar in i index fonder.

Bara fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Bara fortsätta.

Håller med. Nu är inte direkt rätt läge att riskkorrigera.
Det som håller mig borta från det stora raset är en diversifierad portfölj med en majoritet av innehav i utländska marknader. Börjar dock bli lite sugen på att vikta högre i svenska marknaden nu.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Eftersom det är närmast omöjligt att slå index, speciellt över tid, så lägger jag mina pengar i en så billig och bred global indexfond som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag läste den här imorse:
https://www.dagensps.se/investerardygnet/busenkel-aktiestrate...
Det är intressant, men jag tror strategin är svår att återskapa i praktiken (med reservation for att jag bara läst dagensps).

Det tycks självklart att företag som hela tiden ökat sin utdelning (eller börjat dela ut) går bättre än de som minskar utdelningen eller aldrig delar ut. Så jämfört med index så får man en övervikt av bättre bolag. Problemet jag ser är att man i förväg inte kan veta vilka företag detta är.
Exempel H&M ökade sin utdelning i 20 år 2000->2020 och aktiekursen hade en fin resa fram till 2015, men idag står kursen ungefär samma nivå som för 23 år sedan.

Jag hade gillat en utdelningsportfölj, men har aldrig börjat då jag känt att riskspridningen blivit för dålig och jag var skeptisk till att det skulle ge bättre resultat än indexfond. Vad tycker ni?

Vet inte om länken är kass, fick gå in via webarchive:
https://web.archive.org/web/20230403221211/https://www.dagens...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag läste den här imorse:
https://www.dagensps.se/investerardygnet/busenkel-aktiestrate...
Det är intressant, men jag tror strategin är svår att återskapa i praktiken (med reservation for att jag bara läst dagensps).

Det tycks självklart att företag som hela tiden ökat sin utdelning (eller börjat dela ut) går bättre än de som minskar utdelningen eller aldrig delar ut. Så jämfört med index så får man en övervikt av bättre bolag. Problemet jag ser är att man i förväg inte kan veta vilka företag detta är.
Exempel H&M ökade sin utdelning i 20 år 2000->2020 och aktiekursen hade en fin resa fram till 2015, men idag står kursen ungefär samma nivå som för 23 år sedan.

Jag hade gillat en utdelningsportfölj, men har aldrig börjat då jag känt att riskspridningen blivit för dålig och jag var skeptisk till att det skulle ge bättre resultat än indexfond. Vad tycker ni?

Vet inte om länken är kass, fick gå in via webarchive:
https://web.archive.org/web/20230403221211/https://www.dagens...

Borde väl vara en relativt enkel strategi att följa, köp företag med bra ekonomi som historiskt har höjt utdelningen. Inställd eller sänkt utdelning = säljs på direkten.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Borde väl vara en relativt enkel strategi att följa, köp företag med bra ekonomi som historiskt har höjt utdelningen. Inställd eller sänkt utdelning = säljs på direkten.

Ja men så fort nyheten att utdelningen sänks släpps så påverkar det aktien negativt (om det inte redan gjort det tidigare).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja men så fort nyheten att utdelningen sänks släpps så påverkar det aktien negativt (om det inte redan gjort det tidigare).

Ja, och då säljer du och tar en förlust. Fyller det inte kriteriet så är det väl inget att tveka om, då får någon annan mer lämplig aktie fylla den platsen.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag sparar på ett obundet sparkonto hos Komplettbank bland annat.
De marknadsför 2.35% ränta med månadsvis betalning, tyckte det var lite kasst så jag skickade meddelande och frågade när de skulle höja då konkurrenterna erbjuder bättre räntor med samma villkor.

Vips så fick jag 3% ränta hos Komplettbank, så fort de är sämre än alternativen så byter jag. Inte lönt att ha en aktör där jag måste påminna om att de behöver vara konkurrenskraftiga för att behålla mig som kund...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag sparar på ett obundet sparkonto hos Komplettbank bland annat.
De marknadsför 2.35% ränta med månadsvis betalning, tyckte det var lite kasst så jag skickade meddelande och frågade när de skulle höja då konkurrenterna erbjuder bättre räntor med samma villkor.

Vips så fick jag 3% ränta hos Komplettbank, så fort de är sämre än alternativen så byter jag. Inte lönt att ha en aktör där jag måste påminna om att de behöver vara konkurrenskraftiga för att behålla mig som kund...

Sparkonto är generellt rätt kasst. Räntan täcker inte ens inflationen. Hur det fungerar är att de lockar med en sparränta på en låg procent, och använder dina pengar för att tjäna 15-100%+ per år på den summan genom investeringar. Bättre att skippa mellanhanden och lägga pengarna i en fond eller aktier och plocka den kakan själv. Pengar som är över, det man absolut behöver, lägger man sen i sparkonto.

Permalänk
Skrivet av MorbrorOrvar:

Sparkonto är generellt rätt kasst. Räntan täcker inte ens inflationen. Hur det fungerar är att de lockar med en sparränta på en låg procent, och använder dina pengar för att tjäna 15-100%+ per år på den summan genom investeringar. Bättre att skippa mellanhanden och lägga pengarna i en fond eller aktier och plocka den kakan själv. Pengar som är över, det man absolut behöver, lägger man sen i sparkonto.

Jag håller med! Det är knappt vettigt med det ens om du skulle ha en miljon på ett sparkonto. Det blir knappt 2000kr per månad. Bättre att investera i någon utdelningsaktie eller något annat.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag sparar på ett obundet sparkonto hos Komplettbank bland annat.
De marknadsför 2.35% ränta med månadsvis betalning, tyckte det var lite kasst så jag skickade meddelande och frågade när de skulle höja då konkurrenterna erbjuder bättre räntor med samma villkor.

Vips så fick jag 3% ränta hos Komplettbank, så fort de är sämre än alternativen så byter jag. Inte lönt att ha en aktör där jag måste påminna om att de behöver vara konkurrenskraftiga för att behålla mig som kund...

Ringde du dem? De verkar inte ha något e-mail formulär. Hur mycket sparar du ungefär hos dem?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag håller med! Det är knappt vettigt med det ens om du skulle ha en miljon på ett sparkonto. Det blir knappt 2000kr per månad. Bättre att investera i någon utdelningsaktie eller något annat.

Jämför en miljon på börsen, där snittavkastningen är mellan 12-20% per år beroende på vad man investerar i. Är man duktig blir det bra mycket mer än så. Dessutom får man ju ränta på ränta och snöbollseffekten tar fart. No-brainer enligt mig! Börsen är bokstavligen lifehack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag sparar på ett obundet sparkonto hos Komplettbank bland annat.
De marknadsför 2.35% ränta med månadsvis betalning, tyckte det var lite kasst så jag skickade meddelande och frågade när de skulle höja då konkurrenterna erbjuder bättre räntor med samma villkor.

Vips så fick jag 3% ränta hos Komplettbank, så fort de är sämre än alternativen så byter jag. Inte lönt att ha en aktör där jag måste påminna om att de behöver vara konkurrenskraftiga för att behålla mig som kund...

På en miljon fick du 650kr mer. Men det är drygt med OCR/Bankgiro. Ratar numera alla som inte kan tillgodose en med ett riktigt bankkontonummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorbrorOrvar:

Jämför en miljon på börsen, där snittavkastningen är mellan 12-20% per år beroende på vad man investerar i. Är man duktig blir det bra mycket mer än så. Dessutom får man ju ränta på ränta och snöbollseffekten tar fart. No-brainer enligt mig! Börsen är bokstavligen lifehack.

Du får ju ränta på ränta även om du sparar på ett sparkonto med ränta. Börsen går upp och sen går det med. Så time in market är viktigt om man inte är en aktiehaj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja men så fort nyheten att utdelningen sänks släpps så påverkar det aktien negativt (om det inte redan gjort det tidigare).

Finns ju en del företag i "trygga" sektorer som har en uttalad utdelningsstrategi, med stabilt ökande utdelningar (exempel)

Edit: men så klart, så fort den trenden avbryts kan ju marknaden straffa.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag håller med! Det är knappt vettigt med det ens om du skulle ha en miljon på ett sparkonto. Det blir knappt 2000kr per månad. Bättre att investera i någon utdelningsaktie eller något annat.

Har du tips på aktier som garanterat ger en avkastning på 2-3% per år? Jag vill använda pengarna om två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du tips på aktier som garanterat ger en avkastning på 2-3% per år? Jag vill använda pengarna om två år.

Kolla bästa sparränta på Compricer. Du kan hitta ett gäng institut som ger drygt 3 procent per år med insättningsgaranti om du låser i två år. Tryggare blir det inte. Bättre kan det bli, men då riskerar du (en del av) pengarna.

Edit: sorry, missade det ursprungliga inlägget (antar att din fråga var retorisk).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Har du tips på aktier som garanterat ger en avkastning på 2-3% per år? Jag vill använda pengarna om två år.

Om någon garanterar en avkastning på börsen så ljuger de. Det kan vara väldigt volatilt beroende på vad man investerar i. Jag t.ex. fokuserar på biotech som är extremt volatilt. Köper man däremot en del large cap-bolag så är det mycket stabilare. Det enda som är mer eller mindre garanterat är att börsen alltid går upp över tid. Är man inte insatt och har en sparhorisont på två år så är nog 2-3 st medelriskfonder en bra väg att ta! Gå in på Avanza eller Nordnet och ta 2 eller 3 fonder som har femmor i morningstarrating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorbrorOrvar:

Om någon garanterar en avkastning på börsen så ljuger de. Det kan vara väldigt volatilt beroende på vad man investerar i. Jag t.ex. fokuserar på biotech som är extremt volatilt. Köper man däremot en del large cap-bolag så är det mycket stabilare. Det enda som är mer eller mindre garanterat är att börsen alltid går upp över tid. Är man inte insatt och har en sparhorisont på två år så är nog 2-3 st medelriskfonder en bra väg att ta! Gå in på Avanza eller Nordnet och ta 2 eller 3 fonder som har femmor i morningstarrating.

Varför gå efter Morningstar-betyg? Bättre att investera brett och billigt över tid.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scarabeo:

Varför gå efter Morningstar-betyg? Bättre att investera brett och billigt över tid.

Jepp. Jag gick efter betyg förut och lärde mig min läxa.
En av de 5/5-fonderna jag köpte har numer 2/5 och har därmed presterat sämre än snittet -- till en högre avgift.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorbrorOrvar:

Om någon garanterar en avkastning på börsen så ljuger de.

Precis. Därför blir det lite tröttsamt att läsa den typen av inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Edit: sorry, missade det ursprungliga inlägget (antar att din fråga var retorisk).

En i allra högsta grad en retorisk fråga. Det utesluter dock inte att jag gärna tar emot tips på investeringar med garanterad avkastning.

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Varför gå efter Morningstar-betyg? Bättre att investera brett och billigt över tid.

Absolut, men menade mer som första investering när man inte har erfarenheten att sålla. Generellt så är det ett hyfsat mått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Ja, och då säljer du och tar en förlust. Fyller det inte kriteriet så är det väl inget att tveka om, då får någon annan mer lämplig aktie fylla den platsen.

Men frågan är då om man efter att ha "trampat på en mina" fortfarande slår index.
Troligen inte, beviset tror jag hittas i att i stort sett alla aktivt förvaltade fonder inte lyckas slå index över tid.

Skrivet av bubbelbabbel:

Finns ju en del företag i "trygga" sektorer som har en uttalad utdelningsstrategi, med stabilt ökande utdelningar (exempel)

Edit: men så klart, så fort den trenden avbryts kan ju marknaden straffa.

Udelningsaristokraterna på USA-börsen (de som höjt minst 25 år i rad) underpresterar S&P500 som exempel på 5 och 10 år, som var det längsta tidsspann jag hittade.
Det finns en ETF med de ~65 bolagen. Ticker NOBL.
Men volatiliteten är lägre och de verkar klara sig bättre när marknaden går ned.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Du får ju ränta på ränta även om du sparar på ett sparkonto med ränta. Börsen går upp och sen går det med. Så time in market är viktigt om man inte är en aktiehaj.

Förvisso, men du förlorar fortfarande pengar. Räntan på sparkonto är i snitt alltid i nivå med inflationen i bästa fall, i princip alltid under. Att inte ha pengar på börsen finns det inte många ursäkter för.

Permalänk

Förutom premie- och tjänstepension så investeras inget eftersom jag är av den åsikten att jag hellre använder pengarna jag har i dag när jag har lever och har hälsan, än att lägga dessa på ett sparande som jag kanske aldrig kommer att kunna använda. För vem vet om jag har hälsan eller ens lever när det är dags att gå i pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Förutom premie- och tjänstepension så investeras inget eftersom jag är av den åsikten att jag hellre använder pengarna jag har i dag när jag har lever och har hälsan, än att lägga dessa på ett sparande som jag kanske aldrig kommer att kunna använda. För vem vet om jag har hälsan eller ens lever när det är dags att gå i pension.

Fast samtidigt så kanske du överlever fram till pensionen, och då kanske vill ha en hygglig tillvaro? Statistisk sett är det högst sannolikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Förutom premie- och tjänstepension så investeras inget eftersom jag är av den åsikten att jag hellre använder pengarna jag har i dag när jag har lever och har hälsan, än att lägga dessa på ett sparande som jag kanske aldrig kommer att kunna använda. För vem vet om jag har hälsan eller ens lever när det är dags att gå i pension.

De flesta människorna kommer leva tillräckligt länge för att kunna använda dem även om vi antar att de inte börjar ta ut några pengar förrän vid pensionsåldern. Men vad vet jag, du kanske hade otur och är född i en familj där de flesta dör ovanligt tidigt?

Permalänk
Medlem

Köpte på mig Pluton (PLU) för drygt 25lax, ska bli intressant å se hur det utvecklar sig.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB