Cryengine får stöd för Vulkan och DirectX 12 under hösten

Permalänk
Melding Plague

Cryengine får stöd för Vulkan och DirectX 12 under hösten

Stöd för nya gränssnitt på grafikfronten rullar sakta men säkert ut i spel. Crytek har nu de två senaste tillskotten, Vulkan och DirectX 12, på ingång i spelmotorn Cryengine.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Hoppas också på att det kommer något intressant spel som använder motorn. Far Cry var ju ett hyffsat spel när det kom, iallafall första halvan av spelet.

Nu är det väl Kingdom Come: Deliverance man ser fram emot.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Exxovion:

Trevligt.

Hoppas också på att det kommer något intressant spel som använder motorn. Far Cry var ju ett hyffsat spel när det kom, iallafall första halvan av spelet.

Nu är det väl Kingdom Come: Deliverance man ser fram emot.

Star Citizen kör väl fortfarande med Cryengine? Nu kan jag ju inte veta om du ser fram emot just det, men omtalat i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Skulle varit skoj att ha ett diablo III liknande spel med Cryengine

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Vilka spel använder/kommer använda cryengine ?

Helt klart en positiv grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Vilka spel använder cryengine ?

Här finns en lista över CryEngine-spel. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_CryEngine_games

Hur komplett den är vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Star Citizen kör väl fortfarande med Cryengine? Nu kan jag ju inte veta om du ser fram emot just det, men omtalat i alla fall.

Rymdspel i allmänhet är inget som tilltalar mig. Tyvärr, för det finns ju ganska många bra spel där som man kunde spelat annars.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av criscros:

Vilka spel använder/kommer använda cryengine ?

Helt klart en positiv grej.

Skrivet av Kaine_Uro:

Här finns en lista över CryEngine-spel. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_CryEngine_games

Hur komplett den är vet jag inte.

Det finns även en fancy showcase-sektion på officiella webbplatsen.
https://www.cryengine.com/showcase

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

när kommer crysis 4. Vi behöver spel som visar framtidens grafik.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det finns även en fancy showcase-sektion på officiella webbplatsen.
https://www.cryengine.com/showcase

Tack! Dags för de flesta stora spel motorer att göra samma sak.

Permalänk
Skrivet av sesese:

när kommer crysis 4. Vi behöver spel som visar framtidens grafik.

Och en ny våg av grafikkortstester med frågan: "Will it run crysis?"

Permalänk
Medlem

CIG som skapar Star Citizen anställde de ingenjörer som skapat cryengine från crytek. Detta gjorde de för ett par år sedan när Crytek hade finansiella problem och skapade då CIG Frankfurt studion. Dessa ingenjörer har sedan modifierat Cryengine för Star Citizen så mycket att det nu kan räknas som en egen spelmotor som de kallar Star Engine. De ger även Crytek tillgång till dessa modifikationer för sina uppdateringar av core motorn och Cryengine använder en del av dessa för resten av sitt klientel. Det sägs att Vulkan och DX12 stödet började byggas här. Men kan inte hitta källvideon på det nu när jag letar snabbt.

För att se hur imponerande motorn är idag så är det bara att kika på denna video från i fredags. Alpha gameplay av uppdatering 3.0 av Star Citizen.

CitizenCon i oktober/november kommer visa fullt procedurally generated planets med biomer så som hav, skog etc med samma detaljrikedom som man förväntar sig av ett crytek spel, men utan view distance clipping. Allt renderas till horisonten på planeterna precis som i detta demo. I full multiplayer.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Citat:

Resultatet är i bästa fall högre bildfrekvens på samma hårdvara ställt mot DirectX 11 eller OpenGL.

Blir inte lättare att övertyga sig själv till att skaffa ny processor.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Skulle varit skoj att ha ett diablo III liknande spel med Cryengine

Frukta ej, ty dina böner är besvarade! I form av "Wolcen: Lords of Mayhem".

Det är JÄTTEEEE early access än så länge på steam men det ser riktigt bra ut! Har inte testat än men ser framemot när det släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackbob:

Frukta ej, ty dina böner är besvarade! I form av "Wolcen: Lords of Mayhem".

Det är JÄTTEEEE early access än så länge på steam men det ser riktigt bra ut! Har inte testat än men ser framemot när det släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Jag ska kolla in det spelet

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Blir inte lättare att övertyga sig själv till att skaffa ny processor.

Såvida spelutvecklarna inte tänker "Ahh DX12 & Vulkan, nu kan vi äntligen belasta cpu:n mer genom att göra bättre och mer krävande beräkningar för AI, spatial ljud och andra goa stuff".
Då kommer det finnas plats för en cpu uppgradering

Permalänk
Avstängd

Spelar faktiskt Crysis 3 just nu. Aldrig orkat spela igenom det tidigare men det är rätt kul och ser fint ut.

Gick dessutom att maxa det nu med ett 980Ti. Hade R9 290 sist jag provade spelet. Då kunde jag inte maxa Crysis.

Mer Vulkan åt folket!

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Digital fyndjägare

Äntligen öppnar speltillverkarna upp ögonen för annat än bara Direct X.

Vulkan i all ära.

https://www.khronos.org/vulkan/
http://developer.amd.com/tools-and-sdks/graphics-development/...
https://developer.nvidia.com/Vulkan

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Äntligen öppnar speltillverkarna upp ögonen för annat än bara Direct X.

Vulkan i all ära.

https://www.khronos.org/vulkan/
http://developer.amd.com/tools-and-sdks/graphics-development/...
https://developer.nvidia.com/Vulkan

Absolut. Jag är en som inte är villig att köra Windows 10 oavsett vad folk tycker om 10:an

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SolidReactor:

Såvida spelutvecklarna inte tänker "Ahh DX12 & Vulkan, nu kan vi äntligen belasta cpu:n mer genom att göra bättre och mer krävande beräkningar för AI, spatial ljud och andra goa stuff".
Då kommer det finnas plats för en cpu uppgradering

Personligen hoppas jag då att AMDs satsning på DSP tar mer fart för då kan man dumpa massa roliga ljudberäkningar på den istället för att belasta CPUn. Fast det krävs nog att DirectX och Vulcan lägger in stöd för det för att vi ska få med oss både AMD, Nvidia och Intel på tåget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Spelar faktiskt Crysis 3 just nu. Aldrig orkat spela igenom det tidigare men det är rätt kul och ser fint ut.

Gick dessutom att maxa det nu med ett 980Ti. Hade R9 290 sist jag provade spelet. Då kunde jag inte maxa Crysis.

Mer Vulkan åt folket!

Mina 3 Fury X får jobba på 60-70% för att maxa i 4K men spelet är såååååå snyggt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: Efter dsp hade jag gärna sett något för raytrace.

Permalänk
Medlem

Mechwarrior Online är ett Cryengine spel som dras med extremt många drawcalls. Håller tummarna för att det blir ett av dem första titlarna att få officiellt stöd för DX12

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Citat:

Resultatet är i bästa fall högre bildfrekvens på samma hårdvara ställt mot DirectX 11 eller OpenGL.

Skrivet av ClintBeastwood:

Blir inte lättare att övertyga sig själv till att skaffa ny processor.

I bästa fall

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Citat:

Resultatet är i bästa fall högre bildfrekvens på samma hårdvara ställt mot DirectX 11 eller OpenGL.

I bästa fall

Jag är optimist.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Personligen hoppas jag då att AMDs satsning på DSP tar mer fart för då kan man dumpa massa roliga ljudberäkningar på den istället för att belasta CPUn. Fast det krävs nog att DirectX och Vulcan lägger in stöd för det för att vi ska få med oss både AMD, Nvidia och Intel på tåget.

Rent teoretiskt borde det fungera. GCC kan juh generera kod för tensilica DSP, så det är bevisligen inte ogörligt. Sen blir det väl fejkad köhantering i drivrutinen men det går att leva med när föredlarna med att DSP:n programmeras m.h.a SPIR väger över.

Så nu väntar vi på vilka som fixar det först: AMD / cadence eller Qualcomm (som har hexagon DSP på snapdragon).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Personligen hoppas jag då att AMDs satsning på DSP tar mer fart för då kan man dumpa massa roliga ljudberäkningar på den istället för att belasta CPUn. Fast det krävs nog att DirectX och Vulcan lägger in stöd för det för att vi ska få med oss både AMD, Nvidia och Intel på tåget.

AMD tog ju bort DSP i samband med lanseringen av GCN4

"A new version of TrueAudio, TrueAudio Next, was released with the AMD Radeon 400 series GPUs. TrueAudio Next utilizes the GPU to simulate audio physics" (länk)

Är den här typen av ljudhantering inte lämpligare att hantera med SSE4/AVX, framförallt i ljuset av DX12/Vulkan som gör fler CPU-cykler tillgängliga? Lämpligen gör man detta via bibliotek eller någon teknik likt SPMD så koden inte är låst till en viss CPU-arkitektur/modell (för tillfället finns kodgeneratorer för SSE, AVX på x86 och NEON på ARM).

Eller går sådant att göra via OpenCL/CUDA? Om så vore fallet skulle man ha flera möjligheter, t.ex. kör ljudhanteringen i iGPU om sådan finns eller CPU/dGPU (OpenCL är ett icke-problem, för CUDA finns CUDA-x86) med samma kodbas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CamelCase:

Rent teoretiskt borde det fungera. GCC kan juh generera kod för tensilica DSP, så det är bevisligen inte ogörligt. Sen blir det väl fejkad köhantering i drivrutinen men det går att leva med när föredlarna med att DSP:n programmeras m.h.a SPIR väger över.

Så nu väntar vi på vilka som fixar det först: AMD / cadence eller Qualcomm (som har hexagon DSP på snapdragon).

AMD hade ju DSP integrerat i GCN men den verkar vara borta nu med Polaris. Gissningsvis för att ingen använde den vilket är tråkigt. Ser ut som att både AMD och Nvidia istället satsar på att köra ljudberäkningar på GPUn vilket känns som lite slöseri då det är vanligare att spel är begränsade av GPU än CPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.5 & §.6 i forumreglerna*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Då borde ju teoretiskt Star Citizen få DX12 stöd också?
Oooohh happy day! Mmmhmm-mh