Hjälp mej investera ett arv på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabben:

@Nesvop:

De har varit igång sedan 2006, så skulle det vara ett pyramidspel så skulle nog norska
myndigheter vara dem på spåret vi det här laget, samt att de betalar ut kapital varje år.

Men man får ju tänka som så att en investering är pengar som man skulle kunna förlora, det finns inga säkra investeringar.

Jag har hållit på så länge så jag har fått ut pengar varje år från Better globe.

Tänkte åka på deras gemensamma resa nästa år och titta på plantagerna.

Du gör vad du vill för dina pengar, men om det vore så enkelt, varför skulle det inte finnas en industri kring detta? Varför skulle inte någon utav alla våra miljonärer i världen ha köpt upp marken och odlat träden själv?Om det nu ger den extremt fina avkastningen? För att det inte är uthålligt, precis de som började smått i början är ju de som nu tipsar alla i sin närhet om att de kan bi rika på detta. Det är först om några år, när det inte längre går att betala ut pengar som det kommer att krascha.

Mitt påstående ( och det är just ett påstående) är att detta inte är en verksamhet som kommer att fungera över tid, det kommer att ställas in utbetalningar och det kommer drabba människor. Visst, det är pengar du klarar av att förlora, men varför förlora dem när det är så uppenbart.

Att du sedan åker ner och tittar och får se att det faktiskt finns en fysisk produkt säger ingenting i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Statliga insättningsgarantin gäller upp till ett maxbelopp på 500.000 kr om du sätter in mer än så på en och samma bank är belopp över 500.000 ej garanterat vid en konkurs. Därför bör du sprida pengarna mellan flera banker om du känner att du är i behov av garantin.

Du kan leta efter specialliserade räntekonton också, norweigan har ett konto med jag tror 0,7% ränta. (PS i norge är insättningsgarantin 2 miljoner NOK).

Svenska insättningsgarantin är ändrad till 950 000 kr.
Samt att man kan utöka det skyddet i vissa special fall (upp till 5 miljoner)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

En lägenhet/bostadsrätt kan vara en riktigt bra investering, både på kort och på lång sikt.

Men man behöver vara påläst om genomsnittspriser, hur området man planerar att bo i har utvecklats senaste åren samt eventuella kommande förändringar i området. Sen krävs det ju en stor del tur eftersom marknanden är ganska galen för närvarande.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att TS ska chilla lite och inte fatta några förhastade beslut gällande några investeringar. Jag har följt Rikatillsammans-bloggen i några år och alla tips har ju inte varit toppen. 1,6 miljoner är mycket pengar och du behöver skaffa dig en investeringsstrategi. Kontinuerligt sparande på index har ju varit framgångsrik hittills. Det behöver ju inte vara så i framtiden, men lite risk ger ju rätt fin avkastning. Börsen går upp, och den går ned. Vill du investera på sikt så kan ju köra autoinsättningar för att sprida risken och kanske inte göra en insättning på hela beloppet på nån fond och sen dyker det 10%. Lite is i magen och "glöm" pengarna.