Hjälp mej investera ett arv på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Köp Appleaktier, kan inte gå fel.

Om du hade köpt Appleaktier istället...

Egentligen rekommenderar jag också aktie-indexfonder, det är svårt att slå index och aktivt förvaltade fonder tenderar att ha så höga avgifter att de ändå inte lönar sig.

Beklagar sorgen...hoppas din plan går i lås.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta en större del av beloppet på en bank med fasträntekonto som du låser några år, kan ge flera procents ränta, dessutom är du i rätt konton skyddad av finansinspektionen och riksgälden om banken går i KK, vilket innebär att du är garanterad av staten.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Plånboken på sr hade ett program om sparande (specifikt åt barn) men de nämnde att man skattar 30% på vinster bl a igenom fonder, men att det fanns andra typer av sparande där man betalade en schablonskatt istället.

Men indexfonder är väl inte en dum idé för det kanske, själv är jag dum nog att ha vanliga fonder just för att jag inte flyttat pengarna till indexfonder.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Köp Appleaktier, kan inte gå fel.

Om du hade köpt Appleaktier istället...

Egentligen rekommenderar jag också aktie-indexfonder, det är svårt att slå index och aktivt förvaltade fonder tenderar att ha så höga avgifter att de ändå inte lönar sig.

Beklagar sorgen...hoppas din plan går i lås.

Jag hoppas att detta är ett skämt? Speciellt när många i ledningen sålt av i princip hela deras innehav..

Permalänk
Medlem

Om du bor i norra sverige kan du investera i en skogsfastighet, väldigt låg risk och ger stabil avkastning speciellt om du sköter den bra med gallring osv.

Permalänk
Medlem

Med så mycket pengar är en tomt i bra kustnära läge en het kandidat. Hade man köpt havsnära tomter i min trakt för cirka 100-200 kkr/st runt 1997 så hade man kunnat sälja idag för runt 1,5-2 mkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det är en mycket bra portfölj. Kollar man historiskt så har dock inget annat investeringsmedium kunnat slå aktiemarknaden. Men det beror som sagt på var man tror om framtiden, vilka risker man vill ta och vad man förväntar sig.

Att investera allt på en och samma gång skulle iaf inte jag våga göra om det inte är i olika medium, som tex den portföljen.

Jag håller med! Och det jag länkade tidigare i tråden jämför skillnaden att investera diversifierat antingen allt på en gång eller kontinuerligt där det allt som oftast varit bäst att investera allt på en gång. Beror också på hur man är som person om man inte ändrar strategi eller blir rädd när nått oväntat händer.

Skrivet av OldComputer:

Jag skulle sätta en större del av beloppet på en bank med fasträntekonto som du låser några år, kan ge flera procents ränta, dessutom är du i rätt konton skyddad av finansinspektionen och riksgälden om banken går i KK, vilket innebär att du är garanterad av staten.

Låter otroligt, otroligt dumt när TS har en sparhorisont på +10 år. "Flera procents ränta?" Ge mig ett exempel men jag tror inte det existerar. Snabb titt på swedbank visar att du får 0,7 % ränta när du låser det i 5 år. Ditt andra påstående gäller för belopp upp till 100 000 euro resten är i riskzonen vid en KK pga de nya eu-direktiven gällande "bail in".

Skrivet av Luminous:

Plånboken på sr hade ett program om sparande (specifikt åt barn) men de nämnde att man skattar 30% på vinster bl a igenom fonder, men att det fanns andra typer av sparande där man betalade en schablonskatt istället.

Men indexfonder är väl inte en dum idé för det kanske, själv är jag dum nog att ha vanliga fonder just för att jag inte flyttat pengarna till indexfonder.

Det du syftar på är nog vilken kontotyp man väljer att spara via.

Aktie & fondkonto: skattar 30 % på alla vinster man gör.
KF: Schablonbeskattad med 0,42 % av totalt kapital på kontot - kan genom banker beläggas med tilläggsvillkor (Äg inte detta genom storbankerna!!!), kan övergå till t.ex. ens barn vid en viss ålder, man äger aktierna via ett försäkringsbolag.
ISK: Samma schablonsbeskattning 0,42 % - kan inte beläggas med villkor, man äger aktierna direkt <- REKOMMENDERAS!

Men fonder går att äga genom ALLA kontotyper.

ISK/KF är väldigt fördelaktigt nuförtiden så that's the way to go.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Låter otroligt, otroligt dumt när TS har en sparhorisont på +10 år. "Flera procents ränta?" Ge mig ett exempel men jag tror inte det existerar. Snabb titt på swedbank visar att du får 0,7 % ränta när du låser det i 5 år. Ditt andra påstående gäller för belopp upp till 100 000 euro resten är i riskzonen vid en KK pga de nya eu-direktiven gällande "bail in".

https://www.marginalen.se/privat/konto/fastrantekontot/

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Stora risker: http://www.svd.se/tio-procents-sparranta--men-se-upp-for-risk...

TS bad specifikt om låga risker.... ?

Edit: Såg nu att det inte var så hög ränta.... deras högsta var 3 % ränta när man binder i 7 år.
Helt enkelt för dåligt. Man får betydligt bättre avkastning till samma/inte nämnvärt högre risk.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Ja som jag skrev "Egentligen rekommenderar jag indexfonder, det är svårt att slå index över tid"
Jag tyckte det var tydligt vilken del av inlägget som var humoristiskt menat, men det är svårt att få till ironi i textform, hoppas du kan förlåta mig...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

En del av pengarna kommer från en lägenhet från Söder i Stockholm och den hade i stort sett inte ökat i värde alls sen min pappa och hans fru köpte den för ca 5år sedan och vi pratade med mäklaren som sa att bostadsrätter i innerstaden just nu snarare har sjunkit i pris den sista tiden.
Det är därför jag inte vill investera i bostad just nu.

Jaså? Det låter väldigt konstigt, eftersom en del lägenheter jag kollat på höjts i pris med flera hundra tusen bara på att man väntat några månader. Farsans lägenhet på Söder beräknas även ha höjts med ungefär 1.5 miljoner på 4 år.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av SIEMPRE:

Fast riskspridningen är inte så bra i den investeringen....

Nej, det är sant, men det är ju en bra investering om det inte är en enorm summa pengar, och man dessutom personligen har användning för bostaden.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

En del av pengarna kommer från en lägenhet från Söder i Stockholm och den hade i stort sett inte ökat i värde alls sen min pappa och hans fru köpte den för ca 5år sedan och vi pratade med mäklaren som sa att bostadsrätter i innerstaden just nu snarare har sjunkit i pris den sista tiden.
Det är därför jag inte vill investera i bostad just nu.

Det är klart att det finns en risk att bostäder tappar i värde, så jag tycker att det är sunt att i nuläget inte spekulera i bostadsmarknaden. Samtidigt verkar det ju oerhört märkligt att en lägenhet på Söder inte gått upp på fem år. Enligt Mäklarstatistik ser snittpriset ut att ha ökat med cirka 60 procent under den perioden.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Den enda relativt säkra investeringen är om du hittar ett fastränte konto hos en bank.

Där låser du pengarna i X antal år och får tex 2% i ränta.

Det är inte mycket, men är i princip riskfritt (risken är att banken går i konkurs)

Sedan finns det fonder, och där som många sagt Avanza Zero eller liknande fonder med låg avgift, samt låg risk är en "säker" placering.
Dock så kan de gå upp eller ner, finns ingen som helst garanti.

Sprid gärna pengarna i fler fonder. Det klassiska uttrycket "lägg inte alla ägg i samma korg".

Skall du investera i aktier, starta ett aktiekonto hos Avanza eller din bank, och välj där de aktier du vill köpa.
Stort bolag = lite mindre risk. Men även här, sprid i olika branscher.

Annars som sagt, lägenhet i Sthlm-området som du bor i eller hyr ut. Men inte heller detta är riskfritt. Men rätt låg risk.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Det är så att min pappa gick bort för en tid sedan nu och jag har fått arvet nyligen och är lite nyfiken på hur jag kan investera det på ett säkert sätt med bättre tillväxt än bankernas värdelösa räntor.

Jag har tittat lite på rikatillsammans-portföljen och den låter rätt bra men jag är helt ny på det här och undrar om det är säkert att bara slanta in alla pengar på Nordnet?

Vad stoppar dem från att bara behålla pengarna eller kanske gå i KK eller är dom lika tillförlitliga som bankerna är?

Eller har ni någon annan ide om hur man ska investera pengarna?
Det ska vara en långsiktig investering med väldigt liten risk för att förlora pengarna.

Tack på förhand!

Jag hade satt mycket på Avanza zero och sedan lite i några globala fonder med låg avgift.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ett alternativ (speciellt om du tänkte leva på avkastningen i framtiden) är att köpa utdelningsaktier i olika bolag. Lite kort information så är det ju så att dessa bolag avkastar en viss summa per aktie och år (utdelning). Där kan du själv styra hur stor risk du vill ha (du kan även själv göra bra affärer, t ex. köpa när det är billigt). Köper du säg 30 olika bolag som är lite lagom gamla och trötta (tänk ICA, HM, Handelsbanken i Sverige och lite annat utomland Walmart, Walt Disney) så har du en väldigt låg risk, med en utdelning som borde landa kring 6% (ickejusterat för någonting).

Det bör dock tilläggas att detta nog kanske mer lockar de med lite mer insikt, även om det du gör är att du komponerar ihop en egen index-fond. Jag kan tipsa om en blogg som jag läser och gillar, Chansar Mest. Den som skriver är egentligen någon som tar aktiemarknaden med en klackspark och gör ungefär detta. Finns många andra med liknande koncept, men de är inte lika intressanta då de inte har några utsvävningar alls, chansar mest är lite rolig i alla inlägg tycker jag!

Lycka till och beklagar sorgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Cyberhof:
Bostadsmarknaden kommer aldrig dyka. Garanterat! Det Kan gå ner, men det går alltid upp. Så länge folk föds å vi överpopulerar planeten så kommer det behövas. Skulle rekommendera att investera i hus/lägenhet i Norge om du har möjlighet.

Skrivet av kaya:

Har du helt missat 90-tals krisen? det var folk med miljon lån som fick betala för att bli av med sina bostäder, och allt dom hade kvar efter det var mångmiljonskulder.

Bubblan som sprack då är ingenting med den bostadsbubbla som vi lever med nu.
Väldigt många personer kommer snart förlora helt enormt mycket pengar.

Den extremt låga räntan är konstgjord andning som dina barn betalar för, men du själv kommer snart få betala.

^^This^^

På snitt så kommer såklart siffrorna alltid att peka uppåt.
Hela vårat samhälle hänger på att det fungerar så.

Men det betyder inte att de dippar som alltid kommer inte kan fullständigt förstöra mångas liv.
Och när många lånar så extremt långt över sina tillgångar som nu så är det bara en tidsfråga innan katastrofen kommer igen.

Många ser den låga räntan som ett bra köpläge, och såklart eldar mäklare och banker på den idén.
Jag ser det tvärtom, vänta tills räntorna stiger igen (och det gör dom, garanterat) så kommer du att få betydligt mer för dina pengar.
För om du redan har pengar så kvittar det ju vad utlåningsräntan är, men priserna följer ju räntorna.

Permalänk
Medlem

@Cyberhof:

Du verkar ju inte vara så benägen att ta risk... så jag skulle rekommendera dig att vara riktigt försiktig.

Första frågan som man ska ställa, hur länge vill du lägga undan pengarna? Detta är väldigt relevant då börsen går i cykler och över tid så går man oftast med vinst, men det kan ta lång tid om man har otur.

Nu vet vi ju inte riktigt hur mycket pengar du pratar om, men om du kommer fram till att indexfond skulle vara ett bra alternativ för dig så som Avanza Zero... så skulle jag säga att du inte slänger in alla pengar på en gång utan att du sätter in en "lagom" summa varje kvartal... och att man gör motsvarade när man väl ska plocka ut pengarna från börsen..

Finns massor att säga om detta område, men först och främst... bestämma sig för hur länge man kan avvara pengarna och hur mycket risk man är villig att ta.

PS: jag skulle personligen rekommendera Avanza istället för Nordnet... mycket lättare, men det är väl en vanesak, om du går med i (unga) aktiesparare så får du förmånligare priser på både Avanza och Nordnet.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bestämt mej för att köra på RikaTillsammans portföljen den verkar vara säkrast (om man inte ser till vanligt bankkonto då) och den har en helt ok avkastning också.

Så slipper man vara orolig över pengarna när man ska sova om natten.

Tack för alla svar!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:
Jo de e klart, lånar man till sig på gränsen. Och räntat går upp 0,5% typ så kan det ju ställa till det, som du säger. Men min tanke var ju inte att TS skulle köpa på lån. Menade mer investera i ett nytt boende för sig själv som är värt mer och/eller köpa nån lägenhet och hyra ut. Och genom hyra då dra in ev månadskostnader eller ren förtjänst.

@Cyberhof:
De säkra alternativen är ju säkra av en orsak och brukar väl inte stiga direkt. Men å andra sidan minskar det väl risken för att det dyker också. Jag kör dock e-sparkonto. Inget fet ränta. Men ger en del samt att man vet att pengarna inte försvinner Men vågar man satsa lite så kan man ju också vinna lite.

Visa signatur

.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fragwolf:

@Cyberhof:
De säkra alternativen är ju säkra av en orsak och brukar väl inte stiga direkt.

Den har stigit riktigt bra, så vad menar du nu?

Swedbank:s e-sparkonto har just nu 0.00% ränta, så att lägga pengarna där vore galet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

@Cyberhof:

Nu vet vi ju inte riktigt hur mycket pengar du pratar om, men om du kommer fram till att indexfond skulle vara ett bra alternativ för dig så som Avanza Zero... så skulle jag säga att du inte slänger in alla pengar på en gång utan att du sätter in en "lagom" summa varje kvartal... och att man gör motsvarade när man väl ska plocka ut pengarna från börsen..

Återigen någon som rekommenderar kontinuerliga insättningar - varför ? Jag skulle säga sätt in allt direkt för det har historiskt sett lönat sig oftare samtidigt som den riskjusterade avkastningen faktiskt är lägre.

Skrivet av Cyberhof:

Jag har nu bestämt mej för att köra på RikaTillsammans portföljen den verkar vara säkrast (om man inte ser till vanligt bankkonto då) och den har en helt ok avkastning också.

Så slipper man vara orolig över pengarna när man ska sova om natten.

Tack för alla svar!

Låter bra för dig! Ha pengar som du eventuellt har satt i "vila" på ett sparkonto hos Nordnet/Avanza som ändå kan ge lite ränta när dem ändå ska stå parkerade. Obunden ligger nog dessa konton på runt 0,2-0,4 % det är iaf något! Lycka till!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Hej.

Du läser ju rikatillsammansbloggen.

Har du då läst om better globe, spara i träd.

Han tipsar även om p2p utlåning hos savelend, vill du ha en inbjudningskod så kan jag fixa det.

Båda har viss risk, men sprider du ut dina investeringar så minskar den totala risken.

Dessa 2 investeringar har en väldigt bra förväntad avkastning.

MvH

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

@Cyberhof: Beklagar sorgen, när min pappa dog 2010 så "investerade" jag i en riktigt bra dator. Inte världens smartaste, men jag såg det som hans sista present till mig.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Ok så det är en säker investering då?
Har du någonting konkret som har låg risk?
Gärna flera olika så man kan dela upp pengarna lite.

Just den där om man söker på den står det "Risk hög 6 av 7" vilket inte låter helt lockande tyvärr.

Jo jag har läst lite men var inte helt övertygad men om det där stämmer låter det mycket bra.

Statliga insättningsgarantin gäller upp till ett maxbelopp på 500.000 kr om du sätter in mer än så på en och samma bank är belopp över 500.000 ej garanterat vid en konkurs. Därför bör du sprida pengarna mellan flera banker om du känner att du är i behov av garantin.

Du kan leta efter specialliserade räntekonton också, norweigan har ett konto med jag tror 0,7% ränta. (PS i norge är insättningsgarantin 2 miljoner NOK).

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

@Hugligan: Kan du ge mig bevis på att det är rätt väg att gå att investera allt kontinuerligt under längre tid?
Jag har nyligen sett bevis på motsatsen. Tanken grundar sig på att de största pengarna på börsen förlorats när man haft pengarna på sidan av för att skydda sig mot korrektioner och därav missat uppgång snarare än vad man förlorat på själva korrektionen som sådan. Därför är jag väldigt intresserad av hur säker du är på din sak. Ska försöka hitta lite bevis för mitt påstående.

Tja, klart det finns bevis på att Indexfonder är det säkraste sättet att spara på om man tänker långsiktigt.
John Oliver hade en bra segment i det hela där han går in på Aktier och Fonder.
Gällde USA men systemet fungerar i stort sett på samma sätt i Sverige.
https://www.youtube.com/watch?v=gvZSpET11ZY

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

https://www.sigmastocks.com/

De kan också hjälpa göra bra portföljer.
För de som inte orkar eller vill läsa delårsrapporter samt vi ha säkra kort.

Många på börsen har under lång tid väntat på en krash i klass med 2001 samt 2008 för att sedan gå in och göra stora inköp därefter, inte nu när allt ligger och peakar på top.
Rent cykliskt händelse dvs.
Värt att ha i åtanke om du skulle råka ha planer att spendera närmaste tiden/åren.

Men har man i åtanke på mkt långsiktigt sparande så får man se det som att börskrasher kommer och går och i längden brukar det löna sig ändå om man har is i magen.

I slutändan gäller det ändå försöka ha sunt förnuft och tänka efter vilka aktier man köper, har man tro företaget kommer gå bra och överleva eller kan man själv räkna ut det finns bättre konkurrenter t.ex ?

Dock brukar inte bara känslor för ett varumärke alltid vara bra till beslutsunderlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabben:

Hej.

Du läser ju rikatillsammansbloggen.

Har du då läst om better globe, spara i träd.

Han tipsar även om p2p utlåning hos savelend, vill du ha en inbjudningskod så kan jag fixa det.

Båda har viss risk, men sprider du ut dina investeringar så minskar den totala risken.

Dessa 2 investeringar har en väldigt bra förväntad avkastning.

MvH

Dock kanske man ska passa på att lägga in en googling på "Better Globe + scam". Det handlar om ett MLM-upplägg (MLM) vilket är skrämmande nära pyramidspel (framtiden får utvisa, men företaget har redan gått i konkurs en gång tidigare, under annat namn. Googla på grundaren.).
Jag skulle absolut inte under några omständigheter placera en större mängd pengar i dessa träd.
Att han tipsar om p2p utlåning är pinsamt, då han själv blivit bränd hos Trustbuddy tidigare, med riktigt obehagligt liknande lovord och resultat.

Jag skulle säga att han har en hel del bra tips, men just de delar när han jagar avkastning bör man definitivt bortse från.
Han har ju blivit bränd både på sitt Turkiet-lägenhetsköp samt Trustbuddy och ändå kan han med rak rygg stå och tipsa om p2p-utlåning fortfarande.

Permalänk
Medlem

@Nesvop:

De har varit igång sedan 2006, så skulle det vara ett pyramidspel så skulle nog norska
myndigheter vara dem på spåret vi det här laget, samt att de betalar ut kapital varje år.

Men man får ju tänka som så att en investering är pengar som man skulle kunna förlora, det finns inga säkra investeringar.

Jag har hållit på så länge så jag har fått ut pengar varje år från Better globe.

Tänkte åka på deras gemensamma resa nästa år och titta på plantagerna.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Statliga insättningsgarantin gäller upp till ett maxbelopp på 500.000 kr om du sätter in mer än så på en och samma bank är belopp över 500.000 ej garanterat vid en konkurs. Därför bör du sprida pengarna mellan flera banker om du känner att du är i behov av garantin.

Du kan leta efter specialliserade räntekonton också, norweigan har ett konto med jag tror 0,7% ränta. (PS i norge är insättningsgarantin 2 miljoner NOK).

Den ligger vad jag vet på 100 000 euro eller 950 000 SEK. Vart har du sett 500 000 ?

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |