Byta från 280x till kort med HDMI 2.0

Permalänk
Medlem

Byta från 280x till kort med HDMI 2.0

Hej Sweclockers,

Jag sitter idag med ett https://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-d...

och införskaffade mig en ny 4K TV för inte så länge sedan, men det kort jag har idag har ju inte HDMI 2.0 och kan ju därför inte leverera 4k i 60hz om jag förstått det hela rätt?

Så jag är ute efter ett kort som har HDMI 2.0, det ska ha likvärdig prestanda men jag antar att det förmodligen kommer att ha något bättre sådan? Behöver inte vara någon jättestor uppgradering i sig, är egentligen bara HDMI 2.0 jag är ute efter

Har haft problem med kortet jag har nu, precis som jag haft varenda gång jag haft ett kort ifrån ATI/AMD så jag ser helst att det är Nvidia kort ni tipsar om om inte så förklara gärna varför.

Tack på förhand!

Permalänk
Entusiast

Det ska gå att köra 4K från ditt nuvarande 280X, men du behöver en aktiv miniDP/DP -> HDMI adapter om jag inte tänker helt fel.

Om du dock ändå är ute efter ny utrustning så har NetonNet RX 470 Referens nu för 1890kr ink. frakt, väldigt prisvärt kort med HDMI 2.0. Annars har du också billiga GTX 1060 3GB alternativ om du går lite över 2200kr och vill ha det gröna laget.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Bildexpert 📺

Det räcker inte med en aktiv omvandlare i största allmänhet, utan det måste vara en omvandlare som specifikt arbetar med den bandbredd som krävs för 4K i 60 Hz, helst då också hanterar 4:4:4 på HDMI-sidan av omvandlingen. Till exempel denna:

http://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi-...

Permalänk
Medlem

Finns det något material i 4K som ett 280x klarar av att driva över 30 fps iaf? Eller som ens går i 60fps från början?

Filmer går inte i 60 så för den skull kvittar det tex, streamad media är inte i riktig 4K utan kvalitén är som en 1080p blu-ray plus att det inte går över 30fps. Sist men inte minst, inte heller några spel, på annat än låga inställningar möjligen, klarar ju kortet över 30fps i 4K. Såvitt jag vet iaf.

Så jag ser inte vitsen med att byta till ett likvärdigt kort för att få hdmi 2.0 helt enkelt. Om jag inte missar något vilket är mycket möjligt men min första tanke är att du måste upp, en bra bit i prestanda om 4K@60fps är ditt mål. GTX 1070+. Likvärdiga alternativ har dock nämnts i ovan tyckte jag mig se. Tycker som sagt personligen att det är dumt då denna prestanda inte är tänkt för 4K och media går som sagt inte heller över 30fps vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kika på Typ RX 470 4GB eller GTX 1060 3GB ta det du hittar billigast båda är bättre än det du har. Eller så skaffar du en sådan adapter som tipsats om och sparar pengar.

Skrivet av Zemlan:

Finns det något material i 4K som ett 280x klarar av att driva över 30 fps iaf? Eller som ens går i 60fps från början?

Filmer går inte i 60 så för den skull kvittar det tex, streamad media är inte i riktig 4K utan kvalitén är som en 1080p blu-ray plus att det inte går över 30fps. Sist men inte minst, inte heller några spel, på annat än låga inställningar möjligen, klarar ju kortet över 30fps i 4K. Såvitt jag vet iaf.

Så jag ser inte vitsen med att byta till ett likvärdigt kort för att få hdmi 2.0 helt enkelt. Om jag inte missar något vilket är mycket möjligt men min första tanke är att du måste upp, en bra bit i prestanda om 4K@60fps är ditt mål. GTX 1070+. Likvärdiga alternativ har dock nämnts i ovan tyckte jag mig se. Tycker som sagt personligen att det är dumt då denna prestanda inte är tänkt för 4K och media går som sagt inte heller över 30fps vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara rätt trevligt med 60HZ även i skrivbordsmiljö testa att ställa din skärm till 30hz så får du se

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack för flera bra svar, adaptern är ju intressant. Det är ju mest för att mina ögon blöder av att ha 30 hz i skrivbordsmiljön. Precis som @Jonätän säger är det trevligt med 60 hz även där

http://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi-...

https://www.dustinhome.se/product/5010748010/displayport-to-h...

Den adaptern skulle alltså kunna hjälpa mig med det bekymret helt och hållet?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Guestah: Du länkar till två olika omvandlare. Den undre är en äldre modell och når endast 30 Hz (via 300 MHz pixelklocka) i 4K. Så ett typiskt exempel på just detta med att det ska vara rätt omvandlare.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

tack för rättelsen insåg själv det innan jag beställde en cac-1070 igår

Detta är den man vill ha: https://www.dustinhome.se/product/5010893206/displayportt-12-...