Snygga till en nästlad for loop Java

Permalänk
Medlem

Snygga till en nästlad for loop Java

String[] SUITS = {"Clubs", "Diamonds", "Hearts", "Spades"}; String[] RANKS = {"2", "3", "4", "5", "6", "7", "8", "9", "10", "Jack", "Queen", "King", "Ace"}; StdDraw.setCanvasSize(1600, 800); StdDraw.clear(StdDraw.GRAY); StdDraw.setXscale(-2, +2); StdDraw.setYscale(-2, +2); int turn = 0; for (int i = 0; i < 5; i++) { for (int j = 0; j < 5; j ++) { StdDraw.picture((-1.73+(j*1)),1.5 - (0.25*i), deck[turn] + ".png", 0.5, 1.4*0.7); StdDraw.pause(50); turn++; } System.out.println(); }

Jag har denna koden. Tanken är att utskriften ska skriva ut arrayen på följande vis

01234
56789
1011...osv

Jag ska dela ut 5 kort till 4 spelare. Nu till frågan finns det något sett jag kan få bort int turn? Eller är det bara att acceptera att jag behöver ha den variabeln där? Namnet kommer bytas då turn är ett kasst namn och nästlade foor lopen behövs för att få korten på rätt plats rent grafiskt.

La till code-taggar
Permalänk
Medlem

Du kan räkna fram turn inuti dina loopar genom ekvationen i * 5 + j. En annan möjlighet är att bara ha en ensam loop från 0 till turns och räkna fram i och j som i = t / 5 samt j = t % 5.

Ett tips är att namnge dina variabler bättre: "turn" kan heta "deckIndex" och "j" kan bli "playerIndex".

Rekommenderar även att namnge värdet 5 så det blir mer tydligt vad det avser.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hedersmedlem

Gjorde koden lite mer läsbar med code-taggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Du kan räkna fram turn inuti dina loopar genom ekvationen i * 5 + j. En annan möjlighet är att bara ha en ensam loop från 0 till turns och räkna fram i och j som i = t / 5 samt j = t % 5.

Ett tips är att namnge dina variabler bättre: "turn" kan heta "deckIndex" och "j" kan bli "playerIndex".

Rekommenderar även att namnge värdet 5 så det blir mer tydligt vad det avser.

Tackar! Jag misstänkte att man kunde göra något åt loopen men kunde inte komma fram till vad.

Skrivet av Shimonu:

Gjorde koden lite mer läsbar med code-taggar

Tack, ska använda code-taggar i framtiden