Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Udda problem Yamaha EPH-100

Permalänk

Udda problem Yamaha EPH-100

Hej! Mina trogna Yamaha EPH-100 har fungerat fantastiskt i de snart 4 år jag haft dem, men nu har jag märkt ett konstigt problem.
När jag sätter in hörlurarna i öronen så låter det endast på ena örat. Men när jag drar lite i den vänstra som inte låter så att den hamnar lite längre ut så låter det helt plötsligt normalt. Om jag rör huvudet lite grann så påverkas inget, men om jag hickar till försvinner ljudet i den vänstra igen för ett ögonblick, innan det fasas tillbaka igen.

Är det någon som är kunnig inom ljud som har någon aning om varför detta händer?

Edit: när jag åker genom en tunnel och får lock i örat så försvinner ljudet också.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slaktardej:

Hej! Mina trogna Yamaha EPH-100 har fungerat fantastiskt i de snart 4 år jag haft dem, men nu har jag märkt ett konstigt problem.
När jag sätter in hörlurarna i öronen så låter det endast på ena örat. Men när jag drar lite i den vänstra som inte låter så att den hamnar lite längre ut så låter det helt plötsligt normalt. Om jag rör huvudet lite grann så påverkas inget, men om jag hickar till försvinner ljudet i den vänstra igen för ett ögonblick, innan det fasas tillbaka igen.

Är det någon som är kunnig inom ljud som har någon aning om varför detta händer?

Edit: när jag åker genom en tunnel och får lock i örat så försvinner ljudet också.

Är det luren som tystnar eller har du en vaxpropp eller nån skada som kan slå ut hörseln temporärt vid tryckförändringar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: luren som tystnar. Min mamma har likadana och de fungerar fint.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slaktardej:

@mrqaffe: luren som tystnar. Min mamma har likadana och de fungerar fint.

Jahaja, då skulle det kunna vara tråden på talspolen som är av men den får kontakt när membranet befinner sig i vissa lägen och att det påverkas av lufttrycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Är detta något som skulle kunna åtgärdas på egen hand eller måste jag få dem reparerade? Själva luren är gjord i aluminium så det är svårarbetat skulle jag kunna tänka mig. Kanske inte ens går att få reparerat?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slaktardej:

@mrqaffe: Är detta något som skulle kunna åtgärdas på egen hand eller måste jag få dem reparerade? Själva luren är gjord i aluminium så det är svårarbetat skulle jag kunna tänka mig. Kanske inte ens går att få reparerat?

Är det ett trådbrott på talspolen så kan man inte laga drivern i sig men tekniskt sett kanske det går att byta driver men det lär inte hända pga pris vs arbetskostnad utan luren byter man ut som helhet såvida du inte försöker byta driver själv på nått sätt tex genom att köpa ett trasigt par på Ebay och bygga ihop ett par fungerande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.