Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorsittande - Ergonomi bäst höjd på skrivbord och stol respektive höjd på person.

Permalänk
Medlem

Datorsittande - Ergonomi bäst höjd på skrivbord och stol respektive höjd på person.

Hej, som topic vad jag menar är:

Vad är bäst för ex en person på 175cm för höjd på stol och på bord.
Vad som passar mig som är 175cm är en stol på 50cm (golv till rumpa) så att man får ett klart fäste med fötterna.
Men min fråga blir då vad är det för höjd man vill ha på bordet? Just nu har jag en höjd på 73cm vilket gör att mina händer och armar får sträcka sig en bit uppåt för att nå tangentbord och mus, vilket jag antar resulterar i ett dåligt blodflöde och extra ansträngning...

Vad är den optimala höjden för bordet ifall jag skulle ha en stol på ca 50cm

Ca 60?

Tack på förhand!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns en optimal mätning då alla är annorlunda.

Sitt så som du tycker känns skönast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Jag tror inte det finns en optimal mätning då alla är annorlunda.

Sitt så som du tycker känns skönast.

Jo, det är klart, ha
Tänkte mer om det är någon som man borde tänka på, tex om man bör ha raka armar till bordet osv. Kan känna att det kanske är lite överdrivet men om man sitter så mkt som hela dagar framför en dator så är det intressant i längden att veta hur man helst bör sitta

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Jo, det är klart, ha
Tänkte mer om det är någon som man borde tänka på, tex om man bör ha raka armar till bordet osv. Kan känna att det kanske är lite överdrivet men om man sitter så mkt som hela dagar framför en dator så är det intressant i längden att veta hur man helst bör sitta