Permalänk

Mäta strömförbrukning

Vet inte om det här är rätt forumdel men jag hittade ingen bättre.

Jag vill kunna mäta elförbrukningen på en enskild apparat och få det snyggt presenterat på skärmen. Den enda jag har lyckats hitta är vattenfalls smartplug. Finns det verkligen inga alternativ? Vanliga "offline" elmätare med en liten LCD på finns det gott om , men jag vill få det presenterat grafiskt.

Permalänk
Avstängd

@Ahrimanes:

Låter som en kul sak, meddela gärna om du hittar någon bra lösning

Permalänk

Hade detta problem också och hittade en gadget från England. sök på current cost.
Finns även program till datorn. Problemet är tången som bara ska gå runt ledaren eller nollan inte båda då dessa tar ut varandra. (tog mig ett tag innan jag insåg detta)

kolla även the owl.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk

Verkar inte som det finns något bättre alternativ. Känns konstigt, men marknaden kanske är för liten...

Permalänk
Permalänk
Medlem

*bump*

Någon uppdatering beträffande detta? Är ute efter samma sak.

Permalänk
Medlem

Tja du kan ju alltid sätta en qubino rely i jacket om du inte inte vill det ska synas, (monters i väggen)
para den med valfri z-wave enhet så kommer du få grafer över förbrukningen över tid samt vilken förbrukning du har för ögonblicket.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Pluffo:

*bump*

Någon uppdatering beträffande detta? Är ute efter samma sak.

Det slutade med att jag köpte mig en Smartplug på vattenfall (som jag helst inte vill stödja), hittade helt enkelt inget annat alternativ.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/230738... men du får rätt mycket ström för kostnaden av varje plug