150GB oanvändbart minne på hårddisken.

Permalänk
Medlem

150GB oanvändbart minne på hårddisken.

Imorgon skall jag träffa en köpare av min dator, och då har jag förberett med att formatera och installera om Windows. Men då dyker det upp något skumt som inte var där innan. Nämligen var min 1TB disk uppdelad, en del i 775GB och en i 150GB ungefär, tänkte då sätta ihop partitionerna men Diskhanteringen vägrade låta mig, gjorde så att den mindre partitionen blev oallokerat men det hjälpte inte heller. Har googlat som en tok men ingen hjälp hittills. Kan inte skapa en ny volym av den mindre partitionen heller, då står det bara "Det finns inte tillräckligt ledigt utrymme disken för att slutföra åtgärden". Enligt flera andra på olika forum så måste man skaffa en 3dje part diskhanterare men inga av dom gratis som jag prövade kunde man fixa problemet, dom sa bara att man var tvungen att skaffa betalversionen osv, trots att det stod att gratisversionen skall kunna skapa partitioner och sätta ihop partitioner till en. Vore skönt om någon kunde hjälpa till så att köparen inte får huvudvärk av att behöva fixa detta problemet det första han gör när han köper en dator

Permalänk
Medlem

Tog en bild med skärmklippsverktyget för att förtydliga hur det ser ut

Permalänk
Medlem

Jisses. Hur har du lyckat partitionera dina diskar? Du har fått EFI-partitionen på din lagringsdisk.
Känns spontant inte helt lätt att få ordning på. Jag skulle personligen Installera om allt, men ta ur 1TB disken innan ominstallation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tog en bild med skärmklippsverktyget för att förtydliga hur det ser ut

Problemet är att du på något vis fått EFI-partitionen mitt mellan partitionerna, så de går därför inte att slå ihop. Om du tar bort den partitionen så får du istället problemet att Windows troligtvis inte kan starta längre. Det går säkert att fixa på något sätt, men det enklaste är troligtvis att bara installera om Windows och se till att det blir rätt från början. Dra ur alla hårddiskar förutom systemdisken när du installerar Windows, så undviker du att sånt här händer. Sen kan du koppla in den andra hårddisken, ta bort alla partitioner på den, och skapa en stor partition som täcker hela disken.

Permalänk
Medlem

Antagligen för att den andra disken är dynamiskt satt. Starta från en USB men Linux mint så kan du blåsa diskarna med GParted och disks och sedan intalera om.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem

Finns det nån tanke med att du valt att göra disk 1 till dynamisk eller har det "bara hänt" ?
Om du ska sälja datorn så ska den väl tömmas så koppla bort allt utom den disk du ska ha win på och radera alla partitoner och innstalelra om, installtionsprogrammet komerm att partitionera och formatera disken på normalt sätt om du inte rör det.
när du installerat om så koppla in lagringsdisken och radera alla partitioner på den, skapa en ny partition och formatera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@niclasc @perost @OldComputer @mrqaffe

Om vi tar det från början så hade jag Windows på min SSD och Ubuntu på min hårddisk, sedan skulle jag formatera osv, och när jag är inne i Windows igen så står det 775GB som jag reagerade på, så partitionerna måste skapats under installation eftersom jag inte haft partitioner tidigare.

Nu när ni säger det om att bara ha SSDn inkopplad vid installation så känner jag igen mig, var ett bra tag sedan man handskades med något liknande. Blir att köra om allting igen imorgon med bara SSDn inkopplad och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att flytta EFI-partitionen i sidled längst ut till höger och växa den stora partitionen så mycket det går? Det tredje/sista är ju inte en partition, utan oallokerat utrymme.
Ska inte behövas tas bort/göras om något...

Permalänk
Medlem

Jag skule hursomhelst nolla båda diskarna i Linux så ingen kommer åt gamla filer. Kör programmet disks eller kommandot dd i en terminal.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kör med diskpart under windowsinstallationen och blås dom helt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb