Permalänk

Speldator ("dator i delar", Inet)

Hej alla,

Min systerson på snart 13 år önskar sig en modern, snabb speldator och vi har kikat på denna som verkar ha bra komponenter till ett rimligt pris. Två års garanti också ifall Inet bygger datorn åt en.

Är det en bra deal? Eller ska han satsa på en oupplåst processor men med ett 1070 grafikkort?

(Under förmiddagen kostade datorn ca 3-400 kr mindre. Vet inte varför det plötsligt blev dyrare!)

Maxpriset är iaf på ca 13.500 kr.

Har även kikat på Taurus overkill, men den har vattenkylning och såna vill jag helst undvika.

I dagsläget spelar han inte de värsta prestandakrävande spelen, tror det är mest Counterstrike och liknande, men han har pratat om olika speltitlar som Assassin's creed och liknande. Datorn får ju gärna hänga med i många år.

Ungen fyller inte förrän i mars men kanske man kan hoppas på lite prisras på komponenterna förutom SSD'n?

Tack på förhand,

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Hej alla,

Min systerson på snart 13 år önskar sig en modern, snabb speldator och vi har kikat på denna som verkar ha bra komponenter till ett rimligt pris. Två års garanti också ifall Inet bygger datorn åt en.

Är det en bra deal? Eller ska han satsa på en oupplåst processor men med ett 1070 grafikkort?

(Under förmiddagen kostade datorn ca 3-400 kr mindre. Vet inte varför det plötsligt blev dyrare!)

Maxpriset är iaf på ca 13.500 kr.

Har även kikat på Taurus overkill, men den har vattenkylning och såna vill jag helst undvika.

I dagsläget spelar han inte de värsta prestandakrävande spelen, tror det är mest Counterstrike och liknande, men han har pratat om olika speltitlar som Assassin's creed och liknande. Datorn får ju gärna hänga med i många år.

Ungen fyller inte förrän i mars men kanske man kan hoppas på lite prisras på komponenterna förutom SSD'n?

Tack på förhand,

Om ni inte skall byggas jälva så fungerar den där bra, det är bra komponenter iaf. Tänk på att ni måste köpa till Windows också!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Om ni inte skall byggas jälva så fungerar den där bra, det är bra komponenter iaf. Tänk på att ni måste köpa till Windows också!

Tack för ett snabbt svar! Bygger gärna själv till mig själv men till andra vill jag nog överlåta det till the pros. ^^ Japp, W10 har vi räknat med i budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Hej alla,

Min systerson på snart 13 år önskar sig en modern, snabb speldator och vi har kikat på denna som verkar ha bra komponenter till ett rimligt pris. Två års garanti också ifall Inet bygger datorn åt en.

Är det en bra deal? Eller ska han satsa på en oupplåst processor men med ett 1070 grafikkort?

(Under förmiddagen kostade datorn ca 3-400 kr mindre. Vet inte varför det plötsligt blev dyrare!)

Maxpriset är iaf på ca 13.500 kr.

Har även kikat på Taurus overkill, men den har vattenkylning och såna vill jag helst undvika.

I dagsläget spelar han inte de värsta prestandakrävande spelen, tror det är mest Counterstrike och liknande, men han har pratat om olika speltitlar som Assassin's creed och liknande. Datorn får ju gärna hänga med i många år.

Ungen fyller inte förrän i mars men kanske man kan hoppas på lite prisras på komponenterna förutom SSD'n?

Tack på förhand,

Slängde ihop en liknande.

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=249071q1,224502q...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ungen fyller inte förrän i mars men kanske man kan hoppas på lite prisras på komponenterna förutom SSD'n?

Om datorn inte ska köpas förrän i mars så är det bättre att du återkommer med frågan då. Vilka delar som anses prisvärda ändras hela tiden, så det är lite vanskligt att ge råd mer än några dagar i förväg.

Permalänk
Skrivet av perost:

Om datorn inte ska köpas förrän i mars så är det bättre att du återkommer med frågan då. Vilka delar som anses prisvärda ändras hela tiden, så det är lite vanskligt att ge råd mer än några dagar i förväg.

Ja, jag håller med. Det är väl dagspriser på komponenterna, men jag är lite osäker på om Inet släpper liknande prestandadator i samma prisnivå om tre månader. Tanken är också att vi är öppna om den bästa dealen ska göras nu och låta ungen få datorn i mars eller vänta.

Permalänk

Tack för tipset. Bättre nätagg också kanske?
Men två SSD istället för en extra lagringsdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tack för tipset. Bättre nätagg också kanske?
Men två SSD istället för en extra lagringsdisk?

Ja men det beror på budget, jag hade tagit ett 750 med GOLD Cert då kan man också köra SLI utan problem i framtiden , 650 borde dock duga fint till det.

Ja, då får du en tystare dator, men är den till för någon annat än spel ? om det finns budget go SSD only!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ja, jag håller med. Det är väl dagspriser på komponenterna, men jag är lite osäker på om Inet släpper liknande prestandadator i samma prisnivå om tre månader. Tanken är också att vi är öppna om den bästa dealen ska göras nu och låta ungen få datorn i mars eller vänta.

Håller med, avvakta för AMD släpper ju både CPU och GPU förhoppninsvis innan mars, då kommer också priserna att justeras till det bättre. Kan vi iaf hoppas

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Ja men det beror på budget, jag hade tagit ett 750 med GOLD Cert då kan man också köra SLI utan problem i framtiden , 650 borde dock duga fint till det.

Ja, då får du en tystare dator, men är den till för någon annat än spel ? om det finns budget go SSD only!

Rätta mig om jag har fel men; 1060 stödjer ej SLi?
Kanske lika att köra ett kort från början då som stödjer det

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Rätta mig om jag har fel men; 1060 stödjer ej SLi?
Kanske lika att köra ett kort från början då som stödjer det

exakt, då måste du kliva upp till ett 1070.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Tack alla för vägledning.
Har diskuterat med syrran och vi kom överens om att det bästa i nuläget är att avvakta.
Även om minne och ssd priser går upp kan ju andra komponenters priser gå ner litegrann så det kan ju jämna ut sig.

SLI är nog inte aktuellt för honom.

Datorn är tänkt att fungera för mestadels spel och lite videorendering och bildbehandling.