Plötsligt fel på laptop, fel proxy inställning på Windows 7

Permalänk
Medlem

Plötsligt fel på laptop, fel proxy inställning på Windows 7

Hej,

Specs:
Windows 7 Professional x64 på en MSI GE60 2PC.

Bakgrund:
Problemet kom från en dag till nästa, ena dagen är det inga problem alls, däller ihop laptoppen och tar hem den. Nästa dag plockar jag upp den och internetåtkomsten fungerar inte längre.

Felet:
Windows 7 felsökningen säger att det är fel på proxyinställningarna, detta gäller både med ethernet kabel samt WiFi. Däremot om jag använder telefonen och delar dens WiFi via USB så får jag internet åtkomst. Skriver jag in routerns IP (192.168.1.1) så dyker det upp en skärm som är relaterad till en reserouter jag inte använt sedan i sommras. Jag kommer däremot utan problem åt min lokala server och kan öppna mappar och liknande via SMB.

Felsökningar gjorda:
Felsökning av nätverk i Windows.
Testat ethernet, WiFi samt telefon via USB.
Total ominstallation av drivrutiner (problemet kvarstår).
Boota från Linux Mint på USB (Internet via WiFi och ethernet fungerar felfritt).

Sammanfattning:
Hjälp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej,

Specs:
Windows 7 Professional x64 på en MSI GE60 2PC.

Bakgrund:
Problemet kom från en dag till nästa, ena dagen är det inga problem alls, däller ihop laptoppen och tar hem den. Nästa dag plockar jag upp den och internetåtkomsten fungerar inte längre.

Felet:
Windows 7 felsökningen säger att det är fel på proxyinställningarna, detta gäller både med ethernet kabel samt WiFi. Däremot om jag använder telefonen och delar dens WiFi via USB så får jag internet åtkomst. Skriver jag in routerns IP (192.168.1.1) så dyker det upp en skärm som är relaterad till en reserouter jag inte använt sedan i sommras. Jag kommer däremot utan problem åt min lokala server och kan öppna mappar och liknande via SMB.

Felsökningar gjorda:
Felsökning av nätverk i Windows.
Testat ethernet, WiFi samt telefon via USB.
Total ominstallation av drivrutiner (problemet kvarstår).
Boota från Linux Mint på USB (Internet via WiFi och ethernet fungerar felfritt).

Sammanfattning:
Hjälp.

Om felet dyker upp i webläsaren så testa gå in i internet options > fliken connections > LAN settings > här bockar du ur rutan vid "Automatically detect settings".
Starta om datorn och se om det gett resultat, har du fortfarande problem så får du kolla i router inställningarna om något där spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om felet dyker upp i webläsaren så testa gå in i internet options > fliken connections > LAN settings > här bockar du ur rutan vid "Automatically detect settings".
Starta om datorn och se om det gett resultat, har du fortfarande problem så får du kolla i router inställningarna om något där spökar.

Tyvärr, hjälpte inte. Vet inte vad som skulle vara fel i routern heller, allt annat fungerar ju igenom den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Testade att installera en USB WiFi sticka, exakt samma problem fortfarande. Windows rapporterar i ikonen nere till höger att internetåtkomst finns, men det går inte att komma ut på nätet alls.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Du råkar inte vara utvecklare som kört Fiddler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du råkar inte vara utvecklare som kört Fiddler?

Nä, aldrig hört talas om det.

Provade för övrigt med att ansluta två olika Androider via Blåtand och dela internet; samma sak där, Windows rapporterar internetkontakt men det går inte att komma ut på nätet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kan du öppna CMD som administratör och skriva in "netsh winsock reset" och sedan starta om datorn?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom en livelinux funkar är det uppenbarligen ett mjukvarufel, endera är det nått i win eller så är det i webbläsaren.
Har du nån typ av synkronisering i webbläsren ?
Har du provat pinga i stället för att bara surfa, tex kan du pinga ispns dnsserver ?
Posta gärna svaret från ipconfig /all så kanske det syns nått där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Dreijer
Tack för förslaget, men det hjälpte inte.

@mrqaffe
Exakt. Dock har jag flera webbläsare som alla ger samma resultat. Även chattklienten Telegram, TeamViewer, Steam, osv kan ej heller komma åt internet. Så det är inte webbläsaren heller. Ska prova att pinga när jag sitter vid datorn igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

@Dreijer
Tack för förslaget, men det hjälpte inte.

@mrqaffe
Exakt. Dock har jag flera webbläsare som alla ger samma resultat. Även chattklienten Telegram, TeamViewer, Steam, osv kan ej heller komma åt internet. Så det är inte webbläsaren heller. Ska prova att pinga när jag sitter vid datorn igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle kunna testa att köra programmet Complete Internet Repair, det har löst många nätverksproblem för mig. http://www.majorgeeks.com/files/details/complete_internet_rep...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Skriver jag in routerns IP (192.168.1.1) så dyker det upp en skärm som är relaterad till en reserouter jag inte använt sedan i sommras.

Men vänta nu, om du kommer åt denna reserouter (och att du testat att ladda om sidan) så är väl det rimliga att du också är ansluten till denna router fortfarande, vilket väl isf borde förklara alla problem (då den förmodligen inte är ansluten till Internet)? Annars kan du väl testa att bara dra en kabel mellan datorn och den rätta routern och se om det fungerar (minns inte om du testat det). Då kan det väl även vara på sin plats att testa så du inte disablat den fasta kopplingen, dvs säkerställa att du inte kör via WiFi ändå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

@Dreijer
Tack för förslaget, men det hjälpte inte.

@mrqaffe
Exakt. Dock har jag flera webbläsare som alla ger samma resultat. Även chattklienten Telegram, TeamViewer, Steam, osv kan ej heller komma åt internet. Så det är inte webbläsaren heller. Ska prova att pinga när jag sitter vid datorn igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Posta gärna svaret från en ipconfig/all också.
Du kan ju även kolla om det är ditt säkerhetsprogram som strular och om du använder dhcp och inte har valt nån proxy.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men vänta nu, om du kommer åt denna reserouter (och att du testat att ladda om sidan) så är väl det rimliga att du också är ansluten till denna router fortfarande, vilket väl isf borde förklara alla problem (då den förmodligen inte är ansluten till Internet)? Annars kan du väl testa att bara dra en kabel mellan datorn och den rätta routern och se om det fungerar (minns inte om du testat det). Då kan det väl även vara på sin plats att testa så du inte disablat den fasta kopplingen, dvs säkerställa att du inte kör via WiFi ändå.

Ursäkta om jag var otydlig. Den skärmen jag får fram är relaterad till en reserouter. Men den kommer inte ifrån routern direkt; den ligger urkopplad i en låda.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Posta gärna svaret från en ipconfig/all också.
Du kan ju även kolla om det är ditt säkerhetsprogram som strular och om du använder dhcp och inte har valt nån proxy.

Tog det som borde vara intressant. Detta är alltså med WiFi uppkopplat och Windows säger att det ska fungera, men det gör det alltså inte.

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : MSI-GE60
Primärt DNS-suffix. . . . . . . . :
Nodtyp. . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat. . . . . . . : Nej

Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning 5:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter #
3
Fysisk adress . . . . . . . . . . : A2-88-69-6C-A1-57
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning 4:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter #
2
Fysisk adress . . . . . . . . . . : A2-88-69-6C-A1-56
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning 3:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3160
Fysisk adress . . . . . . . . . . : A0-88-69-6C-A1-56
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
Länklokal IPv6-adress . . . . . . : fe80::a48b:94a2:e93b:f5d4%44(Standard)
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.1.246(Standard)
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 29 december 2016 11:57:48
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 30 december 2016 11:57:48
Standard-gateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
IAID för DHCPv6 . . . . . . . . . : 1000376425
DUID för DHCPv6-klient. . . . . . : 00-01-00-01-1B-3D-04-A0-44-8A-5B-43-FD-D6

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 46.227.67.134
46.227.67.135
NetBIOS över TCP/IP . . . . . . . : Aktiverat

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Killer e2200 Gigabit Ethernet Controller
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 44-8A-5B-43-FD-D6
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk 4:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : TAP-Windows Adapter V9
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-FF-A6-21-82-49
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Killer e2200 Gigabit Ethernet Controller
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 44-8A-5B-43-FD-D6
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Här blev det intressant, Killernic är ökända för att skapa problem då deras mjukvara byter ut en massa filer som har med nätverk att göra och du borde nog försöka avinstallera deras mjukvara och installera om bara drivrutinerna men undvik allt som är "Killer-specifikt" för den mjukvaran brukar mest döda nätverket, det finns mängder med trådar på olika forum om underliga problem både i lanet och med datorn som går att härleda till Killernic.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa gärna att tillfälligt stänga av brandväggarna i Windows (in- och utgående). Det gäller i synnerhet om du t.ex. har någon VPN programvara med inbyggd kill-switch, som då ofta implementerar det genom att lägga in relger i brandväggen som dödar all trafik.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe
Vet om det där med KillerNIC, har hållit mig borta från sådan mjukvara.

@improwise
Aha! Nu kommer vi någon vart. Så fort jag kopplade bort brandväggen så kommer jag åt nätet. Men alla inställningar ser "korrekta" ut, dvs exempelvis Firefox släpps igenom brandväggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

@mrqaffe
Vet om det där med KillerNIC, har hållit mig borta från sådan mjukvara.

@improwise
Aha! Nu kommer vi någon vart. Så fort jag kopplade bort brandväggen så kommer jag åt nätet. Men alla inställningar ser "korrekta" ut, dvs exempelvis Firefox släpps igenom brandväggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Att debugga brandväggsregler är inte det roligaste, men det lär vara outgoing regler för det publika nätverket du ska kolla på. Sortera dem förslagsvis i portordning och kolla på de som är port 80 och 443 om det nu bara är webbtrafik som inte fungerar som den ska. Lycka till