Varför kan vi inte förbjuda Nyårsraketer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ja, fy fabian för smurfar @popn. Håller med dig.

Nej, men det är väl inte så konstigt egentligen när det har kommit mestadels unga män hit. Dom vet väl inte hur man gör i Sverige med fyrverkerier och sedan så är dom väl glada över att vara här istället för att sitta och svettas i en bajshydda med flugor i fejan.

Finns vissa kulturskillnader här.

Och här kryper fördomarna fram med full kraft

Din bild av personernas ursprung lämnar lite övrigt att önska...skulle tro att det är ytterst få som kommer hit som hade som alternativ att sitta i en "bajshydda". De flesta kommer troligen från ett helt ok medelklassliv i någon storstad (kanske Aleppo eller liknande?).

Sedan kan man undra vad det skulle spela för roll om dom kommer en "bajshydda" eller någon annan stans ifrån? Är man inne på förklaringsmodeller så är det möjligen så att de som befunnit sig i en krigszon blivit aningen avtrubbade, vilket inte är lika lite en ursäkt som om man skulle komma från fattiga förhållanden rent allmänt. Är det olagligt så är det olagligt.

Permalänk
Medlem

Det var problem med raketer och smällare långt innan många av er var födda, alltså inget nytt fenomen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Det var problem med raketer och smällare långt innan många av er var födda, alltså inget nytt fenomen.

Oh really? I mina hemtrakter har vi haft fyrverkerier sedan 1800-talet helt utan raketkrig.

Ge mig bevis, tack.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

*** raderat ***

Förutom att nyheter inte spreds lika mycket eller snabbt på den tiden så är det väl gamla arkiv som man kanske kan hitta något. Jag får köra med anekdotisk bevisföring i form utav självupplevt. På 80-talet så var det brevlådor som sprängdes, det kastades smällare och sköts hej vilt även då. Således är det inget nytt fenomen eller problem, inte i mina ögon. Det gör dock inte saken mer okej förstås.

Citerad del av inlägg raderat
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och här kryper fördomarna fram med full kraft

Din bild av personernas ursprung lämnar lite övrigt att önska...skulle tro att det är ytterst få som kommer hit som hade som alternativ att sitta i en "bajshydda". De flesta kommer troligen från ett helt ok medelklassliv i någon storstad (kanske Aleppo eller liknande?).

Sedan kan man undra vad det skulle spela för roll om dom kommer en "bajshydda" eller någon annan stans ifrån? Är man inne på förklaringsmodeller så är det möjligen så att de som befunnit sig i en krigszon blivit aningen avtrubbade, vilket inte är lika lite en ursäkt som om man skulle komma från fattiga förhållanden rent allmänt. Är det olagligt så är det olagligt.

Seriöst mannen (sorry HEN menade jag), om man var ute och såg lite på nyår så är Frispels bild av händelsena klockren.

Horder av nyanlända (säkert mellan 11 och 15 år men i mina ögon 20 till 27) drar iväg raketer riktrade mot folk.

När man reagerar mot detta otroligt farliga beteende så får man höra. : BACKA annars cuttar vi dig!. Välkommen till det "nya" Sverige!!

Permalänk
Avstängd

Inte samma sak alls @Valonen.

Nu är problemet så stort att det pratas förbud.

Du jämför äpplen med päron. Förut hade vi ett litet problem och nu har vi ett jättestort problem.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Nej, socioekonomiska orsaker är ett svepskäl till att bete sig illa @Frispel.

Finns ingen som svälter i Sverige förutom fattigpensionärer och kanske psykiskt sjuka uteliggare.

Springer man omkring och stjäl, rånar, kastar sten eller skjuter raketer som kapabel frisk yngling så är man helt jävla dum i huvudet. Vad är det dom håller på med?

Ge mig bevis på att svenskar gör precis likadant eller håll tyst! Det där är en utmaning till dig @Frispel. Länka gärna lite raketkrig eller stenkastning. Gärna många exempel. Ett undantag är ingen regel. Kan du inte det så kan du knipa igen. Ok?

Alla har samma möjligheter i Sverige. Sverige är det minst rasistiska landet någonsin någonstans.

Att bli kriminell beror på psykisk sjukdom, skitdåliga föräldrar eller lathet och avundsjuka. Du behöver inte stjäla någonting i Sverige för att ha mat eller tak över huvudet. Till och med internet får du och kanske busskort.

Gör du ingenting utan bara springer omkring och jävlas med allmänheten som en barbar ska du ingenting ha. Ett kok stryk kanske.

Wow, aggressiv härskarteknik ala flashback, alltid lika uppfriskande!

Kommentarer som innebär "Tyck som jag eller håll tyst!" är inte speciellt konstruktiva, de visar mer på bristen på argument. Jag kommer inte att "knipa" eller "hålla käft" bara för att du tycker det, även om det är lite underhållande att du verkar tro att det på något sätt skulle påverka min vilja att diskutera saker

Du kanske har missuppfattat något om socioekonomiska faktorer, det innebär inte att man inte har något att äta eller inte har tak över huvudet. Det innebär helt enkelt att befinner sig långt ner på samhällsstegen och inte har samma saker och/eller möjligheter som andra har. Och som sagt så har alltid de som befinner sig längst ner varit överrepresenterade i brottsstatistiken, oavsett ursprung.

Det roliga är det är du som får det till att folk tycker att saker på något sätt skulle vara ok ifall det är svenskar som ligger bakom. Jag har aldrig hävdat det och kommer aldrig att hävda det. Jag har inte heller hävdat att det inte är fler invandrare än svenskar som gör denna typ av saker. Men att tro att etniska svenskar aldrig skulle har släng smällare och/eller skjutit raketer mot folk är lite mer än lovligt trångsynt.

Det lite lustiga är att jag håller med om att om man springer omkring och rånar, kastar sten osv så kan man verkligen undra vad dom håller på med...OAVSETT etnisk tillhörighet. För mig är det ingen skillnad om det är invandrare eller en svensk som ligger bakom, men det verkar vara väldigt kontroversiellt att tycka så nuförtiden?

Permalänk
Medlem

"Svenskar smäller också av smällare i brevlådor m.m."

Det är en banal iakttagelse. Frågan som bör ställas är om svenskar far med otyg i samma utsträckning som utomeuropeiska invandrare. Vad gäller fyrverkerier har vi här två ledtrådar. Det ena är problematikens epicenter: malmö. Det andra är utomeuropeiska invandrares representation i övrig brottslighet inklusive stenkastning m.m. mot polis, ambulans och så vidare. Där är invandrare väldigt överrepresenterade.

De två ledtrådar vi har ger oss alltså svaret att invandrare troligtvis är ordentligt överrepresenterade även när det gäller detta område. Tyvärr krävs liksom i många andra avseenden en extremt hög grad av skötsamhet för att det ska fungera (jämför med tafsande på badhus, det krävs inte mycket för att kvinnor ska börja undvika även om tafsandet är förhållandevis ovanligt). Konsekvensen blir alltså i sedvanlig ordning att det traditionellt svenska för anpassa sig efter det nya spännande sverige.

Så tagga ned allt-eller-inget snacket, det är för idioter och småungar. @Frispel mfl.

Permalänk
Medlem

Danskarna slår huvudet på spiken.

"Typisk: Indvandrerdrenge elsker raketter, så nu skal de forbydes"

http://ekstrabladet.dk/nationen/typisk-indvandrerdrenge-elske...

Permalänk
Avstängd

Ja, det är dina påståenden @Frispel och skulle gärna uppskatta bevis på det. Varför ska jag tro på dig för? Ska det vara så svårt? Du gör väl research före du tror på någonting hoppas jag?

Vadå för härskartekniker? Du dyker upp som gubben i lådan och påstår att svenskar gör likadant. Jag vill ha konkreta bevis på det för det har jag aldrig sett. Vi har firat illuminerade aftnar i mina hemtrakter i 200 år och vi har aldrig haft raketkrig med varandra. Vi skickar ut barn, ~7-12 år gamla, med massvis med raketer och smällare och det är inga problem. Någon brevlåda här och där, ja, men inte fullskalig raketterror.

Lite stenkastning av ambulans, brandkår eller polis av svenska ungdomar kan du väl ändå fixa fram?

Hur är det? Ska du länka mig någon fyrverkeriterror av svenskar nu då?

Eller håller jag på med verklighetsbaserad mansplaining nu också?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ja, det är dina påståenden @Frispel och skulle gärna uppskatta bevis på det. Varför ska jag tro på dig för? Ska det vara så svårt? Du gör väl research före du tror på någonting hoppas jag?

Du dyker upp som gubben i lådan och påstår att svenskar gör likadant. Jag vill ha konkreta bevis på det för det har jag aldrig sett.

Självklart har svenskar gjort liknande saker förr. Det är en helt banal iakttagelse. Det relevanta är representationen från gruppen etniska svenskar jmfrt med utomeuropeiska invandrare.

Permalänk
Avstängd

Bevis på det @Twinsen. Folk i min omgivning skjuter raketer rakt uppåt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Danskarna slår huvudet på spiken.

"Typisk: Indvandrerdrenge elsker raketter, så nu skal de forbydes"

http://ekstrabladet.dk/nationen/typisk-indvandrerdrenge-elske...

Svenska politiker gör som vanligt , stoppar huvudet i sanden och hoppas att ingen märker nått.
Danska politiker AGERAR!!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Lite stenkastning av ambulans, brandkår eller polis av svenska ungdomar kan du väl ändå fixa fram?

Kan du inte komma med lite förslag istället på hur vi ska åtgärda detta, utan att skilja på vi och dom.

Från artikeln

Först vill man alltså stoppa försäljningen men i nästa steg vill branschen prata med MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, om att införa förbud för allmänheten att använda dem, skriver SVT Nyheter Halland.

Det här kriminella beteendet är en polisfråga.

Det har alltså ingenting med massinvandring is eller liknande att göra

http://www.expressen.se/gt/nya-krisdraget-sluta-salj-raketer/

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Bevis på det @Twinsen. Folk i min omgivning skjuter raketer rakt uppåt.

Jag kan ju svara med samma mynt som du. Anekdoter. Minns t.ex. flera gånger att folk lade smällare i brevlådor när jag växte upp.

Eller vad tror du själv? Att det inte fanns någon i ett land av (på den tiden) 9 miljoner människor som var etnisk svensk och misskötte sig med fyrverkier och/eller smällare? Det är lika korkat som att inte förstå att invandrares överrepresentation i våldtäkt inte innebär att etniska svenskar aldrig våldtar. Ja, invandrare är garanterat ordentligt överrepresenterade vad gäller detta, och ja, svenskar kan också betee sig illa med fyrverkier och smällare.

Pinsamt låg nivå på den här diskussionen ärligt talat. Läs vad jag skrev högre i tråden och se om du håller med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Kan du inte komma med lite förslag istället på hur vi ska åtgärda detta, utan att skilja på vi och dom.

Nej, det kan jag inte när det är dom som gör det?

Så gör inte vi.

Skrivet av Twinsen:

Jag kan ju svara med samma mynt som du. Anekdoter. Minns t.ex. flera gånger att folk lade smällare i brevlådor när jag växte upp.

Eller vad tror du själv? Att det inte fanns någon i ett land av (på den tiden) 9 miljoner människor som var etnisk svensk och misskötte sig med fyrverkier och/eller smällare? Det är lika korkat som att inte förstå att invandrares överrepresentation i våldtäkt inte innebär att etniska svenskar aldrig våldtar. Ja, invandrare är garanterat ordentligt överrepresenterade vad gäller detta, och ja, svenskar kan också betee sig illa med fyrverkier och smällare.

Pinsamt låg nivå på den här diskussionen ärligt talat. Läs vad jag skrev högre i tråden och se om du håller med.

Nej, dina argument håller pinsamt låg nivå. Du jämför äpplen med päron.

Förut hade vi ett litet problem och nu har vi ett stort problem.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Danskarna slår huvudet på spiken.

"Typisk: Indvandrerdrenge elsker raketter, så nu skal de forbydes"

http://ekstrabladet.dk/nationen/typisk-indvandrerdrenge-elske...

Man skall vara källkritisk men det går bra med en blajtidning från utlandet, då är alla kriterier borta liksom .

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Ja för verkligheten går ju inte att lita på @Valonen.

Det diskuteras ett förbud! Hallå? Förstår du mig?

Förut = litet problem
Nu = stort problem

Orsak? Huvudet i sanden...

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

När jag var ung (80-90talet) fanns det intressant nog en hel del svenskaungdomar som gick omkring och sköt raketer och slängde smällare efter folk. Exempelvis var det påtagligt jobbigt när det slängdes kinapuffar i korridorerna på högstadiet. Detta är inget nytt fenomen i sig, däremot har det blivit mer påtagligt och kalibern på raketerna och smällarna har ökat. Men detta verkar folk ignorera för att kunna skylla enbart på mångkulturen? Har även varit på Möllevångstorget på nyårsafton för sådär en 10 år sedan (dum idé), då var det en hel del svenskar (gissningsvis fulla studenter) som deltog i raketskjutandet, även om det redan då även var många med utländsk bakgrund.

"mångkulturella våldtäkterna, rånen, morden, som inte hör hemma här"...här i sverige så vill vi bara ha de genuint svenska morden/rånen/våldtäkterna? Personligen skulle jag föredra att man lagför de som begår brotten oavsett bakgrund, men det verkar som att brotten på något sätt skulle bli värre om förövaren har utländsk bakgrund?

Du missar nog poängen, tanken är att man ska ta av sig sina fördomsglasögon och se det för vad det är - personer som bryter mot lagen och utsätter andra för fara...oavsett var de kommer ifrån. Får du en raket i huvudet så spelar det ingen roll om det är en invandrare eller etnisk svensk som ligger bakom. Och oavsett vad tror dig se eller inte se så finns det garanterat svenskar som uppför sig likadant.

Ahem, varför skulle inte du kunna vara främlingsfientlig? Skulle tro att invandrare generellt sett är minst lika rasistiska som svenskar. Rasism och främlingsfientlighet i sig har rätt lite med ursprung att göra.

Har du sett en mobb på flera hundra vuxna skjuta raketer på någon öht? Var då? Det du ser på filmerna är kanske ett 20-tal individer/små grupper som skjuter raketer, det är inte en mobb på flera hundra. Det gör det inte mindre otrevligt, men det är inte en mobb. Precis som att de svenskar som sköt raketer på möllevångstorget när jag var där för ca 10 år sedan inte heller var en mobb. Det var olika smågrupper som "hade kul", precis som det som hände detta året. Det är svårt att diskutera denna typ av händelser när folk så väldigt gärna vill klämma in sina egna fördomar i det dom ser istället för att se det med öppna ögon.

Det är väl självklart att det vore bättre med brott utförda av svenskar än den import av kriminella invandrare som dels begår fler brott men även grövre. Vi, eller rättare sagt politikerna, har alltså importerat en ny adel som förändrar vårat samhälle drastiskt. De flesta är inte ens så kallade "flyktingar" utan vuxna, ekonomiska migranter. Och alltid män också.

Jag tror lätt att det är ett hundratal nysvenskar på filmen ja. Har även sett liknande händelser IRL, dock inte lika många på samma plats, men det jag vill få fram är att det händer skit inte bara i Malmö utan på flera håll, så det är inget isolerat fenomen. https://www.youtube.com/watch?v=jozOGlHJino

Sverige såg inte ut såhär förr i tiden, den som påstår det är inte ärlig mot sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Nej, det kan jag inte när det är dom som gör det?

Vad betyder allmänheten?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Inte samma sak alls @Valonen.

Nu är problemet så stort att det pratas förbud.

Du jämför äpplen med päron. Förut hade vi ett litet problem och nu har vi ett jättestort problem.

Då får vi hantera det, eller hur? Det gjorde man förr.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Danskarna slår huvudet på spiken.

"Typisk: Indvandrerdrenge elsker raketter, så nu skal de forbydes"

http://ekstrabladet.dk/nationen/typisk-indvandrerdrenge-elske...

Här har vi en klockren artikel. Som aldrig skulle publiceras i Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Tyvärr fungerar det återigen inte att diskutera en aktuell samhällsfråga utan att det övergår till samma gamla enkelspåriga sidodiskussion. Försök nästa gång respektera den frågeställning TS startar. Tråden är låst främst med hänvisning till § 1.6. Viss moderering kommer att krävas och om vi moderatorer missar något anmäl då dessa inlägg, tack.

/KimTjik