Varför kan vi inte förbjuda Nyårsraketer?

Permalänk
Avstängd

@popn har talat. Sverige har aldrig varit tryggare.

Tror att dom flesta i tråden inte dömer alla invandrare för fyrverkeriproblemet men försöker du verkligen säga att det här är normalt? Kan du inte ta andras åsikter på allvar?

Alla måste inte tycka likadant. Så fungerar det i en demokrati, förstår du? Visst, det är löjligt att säga utvisa allihopa men det du säger är precis lika illa.

Tror inte att du är så blåst som du verkar, egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

@popn har talat. Sverige har aldrig varit tryggare.

Tror att dom flesta i tråden inte dömer alla invandrare för fyrverkeriproblemet men försöker du verkligen säga att det här är normalt? Kan du inte ta andras åsikter på allvar?

Alla måste inte tycka likadant. Så fungerar det i en demokrati, förstår du? Visst, det är löjligt att säga utvisa allihopa men det du säger är precis lika illa.

Tror inte att du är så blåst som du verkar, egentligen.

För det första har jag aldrig hävdad att ''Sverige aldrig någonsin varit tryggare'', inte heller har jag påstått att något är normalt eller inte utan det enda jag har hävdat är att alla är vi människor, och jävlar vad kränkt man kan bli av det, eller hur?

Absolut ska alla få tycka vad dom vill, precis som jag har rätt att diskutera vad jag vill. Om du tycker att invandringen står för allt fel i Sverige så får du göra det, jag hävdar bara till att tänka ett steg längre än vad datorskärmen tar dig.
Vad har jag sagt som är precis lika illa? Att en dagsböter är ett milt straff i jämförelse till en utvisning? Förklara gärna!

Sådär ja, där kom den också. Vad vore kritik utan personliga påhopp? Bra jobbat!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av popn:

Bra jobbat med analysen där, verkligen imponerande!
När du ändå är igång kan du gärna få förklara för mig hur du resonerar kring detta? Du kanske missade att jag iakttagit ett dussintal svenskar bete sig som idioter med fyrverkerierna, men det kanske också är invandrarnas fel? Dom svenskarna kanske bor för nära invandrarna och får nån telepatisk aggression överförd till sig? För telepatiskt måste det ju ske, då vi är så kränkta att vi inte ens kan säga hej till dom.

Tack. För dig som har svårt att förstå kan jag förklara: Mångkulturen har förändrat vårt samhälle in i grunden. Beteenden vi ser idag, där incidenter med nyårsraketer endast är ett litet problem i sammanhanget, är så osvenska de kan bli. Jag vet att inte ens folk som du kan blunda för verkligheten längre, det är bara att kolla på de mångkulturella våldtäkterna, rånen, morden, som inte hör hemma här, så ser man tydligt hur Sverige inte längre är det land vi växte upp i. Jag vet att denna tråd handlar om fyverkerier, men saker hänger ihop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Tack. För dig som har svårt att förstå kan jag förklara: Mångkulturen har förändrat vårt samhälle in i grunden. Beteenden vi ser idag, där incidenter med nyårsraketer endast är ett litet problem i sammanhanget, är så osvenska de kan bli. Jag vet att inte ens folk som du kan blunda för verkligheten längre, det är bara att kolla på de mångkulturella våldtäkterna, rånen, morden, som inte hör hemma här, så ser man tydligt hur Sverige inte längre är det land vi växte upp i. Jag vet att denna tråd handlar om fyverkerier, men saker hänger ihop...

Har absolut inte svårt att förstå men ditt resonemang föll innan det ens hade börjat.
På vilket sätt har det förändrat vårat samhälle?
Incidenter med fyrverkerier må vara en liten del, men det är dock den delen vi ska diskutera i denna tråd. Hur kan de incidenterna jag sett med svenskar vara ''så osvenska de kan bli''? Jag går ju inte runt att blundar på nyår som du verkar tro, utan jag ser alla dessa nötter som skjuter helt ansvarslöst och smäller smällare vid fötterna på folk, aldrig har jag sett en invandrare göra detta, och aldrig har jag heller tyckt att det är av större intresse, utan själva INCIDENTEN är ju av högst prioritet.

Vadå saker hänger ihop? Att Albin 14 år slänger smällare på folk har väl ingenting med en våldtäkt att göra? förutsatt att nu inte Albin våldtog den som han kastade sin smällare på.

Försök snälla bara förstå var jag försöker säga - Jag säger inte att invandrare inte begår brott och jag säger inte heller att svenskar inte begår brott, utan jag säger att i grund och botten så är vi människor som alla begår misstag, oavsett om det är avsiktligt eller inte.
Det blir nästan lite barnsligt när det blir pajkastning såhär fram och tillbaka, men om människor slutade ha såna fördomar hela tiden, så är jag övertygad om att det skulle lösa de flesta problem. Tänk vilken bra integration det hade varit om vi inte kollade snett på varenda utländsk människa utan istället sa hej?! Vilket genombrott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Hur gör vi med svenskar som begår samma brott? ska dom få en dagsböter medan invandrarna blir skickade till ett land utan hem? Låter ju rimligt, eller...?

Jag fattar verkligen inte hur det alltid ska bli en debatt kring människors etniska bakgrund oavsett vad det diskuteras på det här forumet.
Problemet vi diskuterar i den här tråden handlar inte om att vi har invandring med dålig integration och inte heller handlar det om svenskar/invandrare som lever med missbruk/kriminalitet.
Problemet handlar om att oavsett vad så kommer det alltid finnas nån idiot som lyckas skjuta en raket på någon annan, får djuren att bli livrädda eller lyckas bränna ner någons hus OAVSETT etnisk bakgrund.

Ni hävdar att vi ska öppna ögonen och förstå ''fakta'', men är det egentligen inte helt tvärtom? Bara för att du har sett på högerextremistiska hemsidor att någon utländsk människa skjutit raketer mot någon, eller minsann har sett det själv med ögon, så betyder ju inte det att varenda människa som inte kommer från Sverige är sjuka i huvudet?
Jag tycker mig se idioter varje dag av olika slag och olika etniska bakgrunder, både svenska och utländska men inte fan tänker jag att alla svenskar är dumma i huvudet för det? Eller att somalier borde utvisas?

När det gäller fyrverkerierna så personligen ser jag mest småpojkar runt 13 års åldern som springer runt med smällare och ska skrämma folk eller ansvarslösa föräldrar och vuxna som skjuter utan att tänka före, och alltid så har det varit en svensk person. Men som sagt, det handlar inte om vem som gör det utan varför och hur vi kan förhindra det.

Jag har mött väldigt många invandrare, som du väljer att kalla ''dom'', och jag måste säga att det är otroligt bra människor jag träffat. Dom sliter som fan på sina jobb och dom är öppna och glada individer.
Möt människor av alla slag med ett öppet hjärta istället för att döma dom utifrån deras utseende/etnicitet så ska du se att världen är bättre än vad din datorskärm visar dig varje dag.

Personligen så ser jag inga problem med att frånta medborgskapet från (etniska såväl som nylända) Svenskar om de har åkt utomlands för att begå terrorbrott. De åkte iväg för att begå fruktansvärda brott i te.x. IS namn så varför inte skicka dem tillbaka för jag har svårt att tänka mig att Svenska medborgare vill ha dem tillbaka.

Vad har du egentligen för belägg att jag skulle vara högerextrem? Att jag tycker att det rättsliga påföljden för Svenskar som begår terrordåd utomlands ska vara fråntagandet av medborgskapet oavsett om terroristen blir statslös eller ej?

Jag menar, för du procijerar väl ändå inte?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Försök snälla bara förstå var jag försöker säga - Jag säger inte att invandrare inte begår brott och jag säger inte heller att svenskar inte begår brott, utan jag säger att i grund och botten så är vi människor som alla begår misstag, oavsett om det är avsiktligt eller inte.

#not all

Utomeuropeiska invandrare är överrepresenterade i brottstatistiken (överrepresentationen ökar i takt med brottsskalan) i Sverige, i Norge, I danmark, i Tyskland, i England, i Frankrike, i Italien och så vidare. Vad som driver överrepresentationen är sekundärt. Faktum kvarstår att det har en negativ effekt på samhället i fråga. Vidare är invandring ett makrofenomen, invandrare ett mikrofenomen. Vi ska inte beskylla enskilda invandrare för negativa konsekvenser av makrofenomenet invandring, men bara en idiot ignorerar det senare p.g.a. det förra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av popn:

För det första har jag aldrig hävdad att ''Sverige aldrig någonsin varit tryggare'', inte heller har jag påstått att något är normalt eller inte utan det enda jag har hävdat är att alla är vi människor, och jävlar vad kränkt man kan bli av det, eller hur?

Absolut ska alla få tycka vad dom vill, precis som jag har rätt att diskutera vad jag vill. Om du tycker att invandringen står för allt fel i Sverige så får du göra det, jag hävdar bara till att tänka ett steg längre än vad datorskärmen tar dig.
Vad har jag sagt som är precis lika illa? Att en dagsböter är ett milt straff i jämförelse till en utvisning? Förklara gärna!

Sådär ja, där kom den också. Vad vore kritik utan personliga påhopp? Bra jobbat!

Jag förklarar så gärna för dig så

Du tar inte folks oro på allvar. Förstår du det? Du dyker upp i tråden och rasistanklagar alla som tycker att det ser ut som att det är invandrare som lever rövare i Malmö. För så ser det ur om man tittar.

Du sade att du ser så många svenskar som skjuter raketer på folk. Jag har inte sett en enda.

Du försöker normalisera vad som händer när det inte är normalt någonstans. Därför är du lika dålig som en som vill utvisa allihop. Ni är varandras motpoler. Du är V eller MP, eller hur? Eller bara någon sosse.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Personligen så ser jag inga problem med att frånta medborgskapet från (etniska såväl som nylända) Svenskar om de har åkt utomlands för att begå terrorbrott. De åkte iväg för att begå fruktansvärda brott i te.x. IS namn så varför inte skicka dem tillbaka för jag har svårt att tänka mig att Svenska medborgare vill ha dem tillbaka.

Vad har du egentligen för belägg att jag skulle vara högerextrem? Att jag tycker att det rättsliga påföljden för Svenskar som begår terrordåd utomlands ska vara fråntagandet av medborgskapet oavsett om terroristen blir statslös eller ej?

Jag menar, för du procijerar väl ändå inte?

Där kan jag hålla med, absolut! Men nu hävdade jag till människor som missbrukar fyrverkerier och inte människor som ansluter sig till IS.
Jag säger inte att du som person är högerextrem, utan jag hänvisade till högerextremistisk källkritisk fakta som ett exempel på var tankebanan ibland stannar hos folk.
Återigen så diskuterar vi fyrverkerier, inte terrordåd, även om det kan vara svårt att särskilja på.

Absolut inte! Jag, precis som alla andra här(förhoppningsvis), skriver hur jag tycker och tänker kring problematiken kring fyrverkerier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Absolut inte! Jag, precis som alla andra här(förhoppningsvis), skriver hur jag tycker och tänker kring problematiken kring fyrverkerier.

Problemet är kopplat till invandring på så sätt att det är ännu en i raden av alla förändringar som samhället nu tycks tvingas genomföra pga mångkultur. Jag är personligen inte helt säker på om mångkultur är den enda förklaringsfaktorn här, det är alltid svårt att dra kontrafaktiska slutsatser, men att koppla negativa saker till invandring som åtminstone till ytan tycks kopplade till invandring (men inte nödvändigtvis är det) är helt att vänta sig. Folk blev sålda en lögn i årtionden och reaktionen blir lätt då en överdrift åt andra hållet.

Permalänk

Ah, den kollektiva bestraffningen för att en minoritet inte kan sköta sig. Det finns lagstiftning som är möjlig att använda för att straffa de som beter sig som idioter. Problemet är att få tag i dom. Men tillsätter man lite resurser och har lite god vilja så är det inte omöjligt att få tag i och straffa de som beter sig som idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Du tar inte folks oro på allvar. Förstår du det? Du dyker upp i tråden och rasistanklagar alla som tycker att det ser ut som att det är invandrare som lever rövare i Malmö. För så ser det ur om man tittar.

Du sade att du ser så många svenskar som skjuter raketer på folk. Jag har inte sett en enda.

Du försöker normalisera vad som händer när det inte är normalt någonstans. Därför är du lika dålig som en som vill utvisa allihop. Ni är varandras motpoler. Du är V eller MP, eller hur? Eller bara någon sosse.

Vem har jag rasistanklagat? Jag skriver för att få in en annan bild av situationen (min bild i det här fallet), om du då känner dig anklagad för att vara rasist så får väl det stå för dig?

Så kan det ju vara. Då är det din verklighet och min verklighet ser annorlunda ut, därav måste det ju vara otroligt nyttigt att läsa människors olika syn på saken.

Någon skrev att Malmös problematik vad p.g.a ''massinvandringen'', men om jag inte ser samma problematik i en av Sveriges största städer, hur kan det då vara ''massinvandringens'' fel? Är inte problemet något lokalt isåfall? Kanske handlar det om problemfolk som grupperats i samma bostadsområde? Kan man sprida ut dessa problematiska människor för att skapa en balans?
Återigen så spårar diskussionen iväg bort från fyrverkerierna.

Jag försöker normalisera vårat sätt att se en annan medmänniska på. Vilket parti jag röstar på känns ju mindre relevant, men för att svara på din fråga så nej, jag röstar varken på V, MP eller Sossarna.
Jag tycker att speciellt Vänster håller lika låg nivå på sin politik som SD, pajkastning fram och tillbaka bara, men det får vi ta i ett annat forum.

Permalänk
Medlem

Ketena var aldrig ett problem innan massinvandringen enligt mig.

Synd att idioter förstör för alla andra och svensk ekonomi/svenskar. Skulle vara kul att se andelen skadade svenskar och andelen utländska förövare, troligen 1/10 eftersom många utländska ej respekterar sverige eller svenskar och tycker därföe det är kul att skjuta raketer på guldlockar.

Bor själv i ett "finare" ghetto och det smällde som fan med sådana smällare. Ungdomar tyckte det var roligt att kasta sådana efter en när man gick.

Nej, förbud ska ej ske, utan hårdare straff för ungdomar/föräldrar. När ska regeringen ta i med hårdhanskarna som i andra länder, eller behövs medborgargarde kanske? Grejer som händer i sverige skulle inte hända utomlands, det är ju det som är dety roliga i det hela.

OBS jag är utländsk själv och ej SD, och kan därför ej vara främlingsfientlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Jag säger inte att du som person är högerextrem, utan jag hänvisade till högerextremistisk källkritisk fakta som ett exempel på var tankebanan ibland stannar hos folk.

Om du inte menar mig specifikt så kanske du ska låta bli att använda 'du', för *du* skrev trots allt:

"Bara för att du har sett på högerextremistiska hemsidor att någon utländsk människa skjutit raketer mot någon"

I ditt inlägg så antyder du att jag har sett på någon högerextrem sida att utlänningar skjuter raketer mot andra människor, vilket du senare följer upp med:

"Möt människor av alla slag med ett öppet hjärta istället för att döma dom utifrån deras utseende/etnicitet så ska du se att världen är bättre än vad din datorskärm visar dig varje dag."

Hur ska jag tolka det där, hade du tänkt? Du antyder redan att jag har sett på någon högerextrem sida att utläningar skjuter raketer på människor men när jag ger dig svar på tal och förklarar mitt resonomang så säger du att det är inte mig du har i åtanke även om du 'duade' mig. Om det var ett misstag så okej, det var ett misstag men då förväntar jag mig också en ursäkt från dig.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av popn:

Har absolut inte svårt att förstå men ditt resonemang föll innan det ens hade börjat.
På vilket sätt har det förändrat vårat samhälle?
Incidenter med fyrverkerier må vara en liten del, men det är dock den delen vi ska diskutera i denna tråd. Hur kan de incidenterna jag sett med svenskar vara ''så osvenska de kan bli''? Jag går ju inte runt att blundar på nyår som du verkar tro, utan jag ser alla dessa nötter som skjuter helt ansvarslöst och smäller smällare vid fötterna på folk, aldrig har jag sett en invandrare göra detta, och aldrig har jag heller tyckt att det är av större intresse, utan själva INCIDENTEN är ju av högst prioritet.

Vadå saker hänger ihop? Att Albin 14 år slänger smällare på folk har väl ingenting med en våldtäkt att göra? förutsatt att nu inte Albin våldtog den som han kastade sin smällare på.

Det blir nästan lite barnsligt när det blir pajkastning såhär fram och tillbaka, men om människor slutade ha såna fördomar hela tiden, så är jag övertygad om att det skulle lösa de flesta problem. Tänk vilken bra integration det hade varit om vi inte kollade snett på varenda utländsk människa utan istället sa hej?! Vilket genombrott!

Det är uppenbart att mångkulturen har förändrat vårat samhälle. Du har garanterat inte sett en mobb på flera hundratals vuxna etniska svenskar skjuta raketer mot folk. Påstår du detta ljuger du.

Incidenter med svenskar kan självklart vara osvenska. Mångkulturen påverkar alla som bor i landet.

Permalänk
Avstängd

lol @popn. Du slår knut på sig själv.

Du ser alltså svenskar hålla på som människorna i Malmö? Bevis på det, tack.

Lycka till med det...

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Om du inte menar mig specifikt så kanske du ska låta bli att använda 'du', för *du* skrev trots allt:

"Bara för att du har sett på högerextremistiska hemsidor att någon utländsk människa skjutit raketer mot någon"

I ditt inlägg så antyder du att jag har sett på någon högerextrem sida att utlänningar skjuter raketer mot andra människor, vilket du senare följer upp med:

"Möt människor av alla slag med ett öppet hjärta istället för att döma dom utifrån deras utseende/etnicitet så ska du se att världen är bättre än vad din datorskärm visar dig varje dag."

Hur ska jag tolka det där, hade du tänkt? Du antyder redan att jag har sett på någon högerextrem sida att utläningar skjuter raketer på människor men när jag ger dig svar på tal och förklarar mitt resonomang så säger du att det är inte mig du har i åtanke även om du 'duade' mig. Om det var ett misstag så okej, det var ett misstag men då förväntar jag mig också en ursäkt från dig.

Du, nu blev det mycket duande här!

Medger att jag skrev lite otydligt. Det första inlägget var mer menat för att det skulle bli mer påtagligt. Borde egentligen kanske ha skrivit ''du, jag eller någon annan'' för att inte peka fingret på dig, det har du rätt i, ber om ursäkt för det!

Däremot det senare jag skrev efter med understryket 'du' var menat just som ett 'du'. Hoppas det blev tydligare nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Det är uppenbart att mångkulturen har förändrat vårat samhälle. Du har garanterat inte sett en mobb på flera hundratals vuxna etniska svenskar skjuta raketer mot folk. Påstår du detta ljuger du.

Incidenter med svenskar kan självklart vara osvenska. Mångkulturen påverkar alla som bor i landet.

Nej det har jag inte, jag har inte heller sett det med hundratals vuxna invandrare heller för den delen.
Jag har sett klippen, men inte kunnat utgöra att det är 100 pers och inte heller om det är invandrare eller inte.
Och återigen så har jag inte förnekat att någon begått ett brott, eller att det inte rör sig om invandrare, men det verkar ju vara så fantastiskt svårt att förstå.

Hur menar du att incidenter med svenskar kan var osvenska? Jag tänker på förövaren, du kanske syftade till offret?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av popn:

Nej det har jag inte, jag har inte heller sett det med hundratals vuxna invandrare heller för den delen.
Jag har sett klippen, men inte kunnat utgöra att det är 100 pers och inte heller om det är invandrare eller inte.
Och återigen så har jag inte förnekat att någon begått ett brott, eller att det inte rör sig om invandrare, men det verkar ju vara så fantastiskt svårt att förstå.

Hur menar du att incidenter med svenskar kan var osvenska? Jag tänker på förövaren, du kanske syftade till offret?

Jag kan köpa glasögon åt dig om du inte har råd.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

lol @popn. Du slår knut på sig själv.

Du ser alltså svenskar hålla på som människorna i Malmö? Bevis på det, tack.

Lycka till med det...

Återigen.. ^^ Har aldrig påstått att jag sett någon svensk göra det som hänt i Malmö, och inte heller påstått att jag sett någon invandrare göra det heller för den delen. Du behöver inte ha något bevis på något jag aldrig hävdad.

Alltså på riktigt nu, förstår ingen vad jag skriver? Visst att jag skriver lite slarvigt och så som Solaris påvisat, men förstår ni inte att jag inte försöker anklaga någon för att vara rasist? Eller att jag inte försöker säga att allt är invandrarnas fel eller svenskarnas fel?
Jag försöker ju bara få oss att tänka ur ett annat perspektiv så att vi kan fokusera på att lösa just detta specifika problem, och inte integration, rasism eller vad nu ni tror jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Jag kan köpa glasögon åt dig om du inte har råd.

Oj, det var snällt! Behöver förvisso inga men solbrillor uppskattas

Permalänk
Avstängd

@popn

Här påstår du att svenskar gör likadant:

Skrivet av popn:

Bra jobbat med analysen där, verkligen imponerande!
När du ändå är igång kan du gärna få förklara för mig hur du resonerar kring detta? Du kanske missade att jag iakttagit ett dussintal svenskar bete sig som idioter med fyrverkerierna, men det kanske också är invandrarnas fel? Dom svenskarna kanske bor för nära invandrarna och får nån telepatisk aggression överförd till sig? För telepatiskt måste det ju ske, då vi är så kränkta att vi inte ens kan säga hej till dom.

Och här är rasistanklagelserna + lite att svenskar gör minsann likadant:

Skrivet av popn:

Ni hävdar att vi ska öppna ögonen och förstå ''fakta'', men är det egentligen inte helt tvärtom? Bara för att du har sett på högerextremistiska hemsidor att någon utländsk människa skjutit raketer mot någon, eller minsann har sett det själv med ögon, så betyder ju inte det att varenda människa som inte kommer från Sverige är sjuka i huvudet?
Jag tycker mig se idioter varje dag av olika slag och olika etniska bakgrunder, både svenska och utländska men inte fan tänker jag att alla svenskar är dumma i huvudet för det? Eller att somalier borde utvisas?

När det gäller fyrverkerierna så personligen ser jag mest småpojkar runt 13 års åldern som springer runt med smällare och ska skrämma folk eller ansvarslösa föräldrar och vuxna som skjuter utan att tänka före, och alltid så har det varit en svensk person. Men som sagt, det handlar inte om vem som gör det utan varför och hur vi kan förhindra det.

Här påstår du att du inte sett svenskar hålla på som invandrarna i Malmö:

Skrivet av popn:

Återigen.. ^^ Har aldrig påstått att jag sett någon svensk göra det som hänt i Malmö, och inte heller påstått att jag sett någon invandrare göra det heller för den delen. Du behöver inte ha något bevis på något jag aldrig hävdad.

Alltså på riktigt nu, förstår ingen vad jag skriver? Visst att jag skriver lite slarvigt och så som Solaris påvisat, men förstår ni inte att jag inte försöker anklaga någon för att vara rasist? Eller att jag inte försöker säga att allt är invandrarnas fel eller svenskarnas fel?
Jag försöker ju bara få oss att tänka ur ett annat perspektiv så att vi kan fokusera på att lösa just detta specifika problem, och inte integration, rasism eller vad nu ni tror jag är ute efter.

Och här ser du inga invandrare bete sig illa i Malmö:

Skrivet av popn:

Är du på riktigt?

שלאַנג

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

@popn

Här påstår du att svenskar gör likadant:

Och här är rasistanklagelserna + lite att svenskar gör minsann likadant:

Här påstår du att du inte sett svenskar hålla på som invandrarna i Malmö:

Och här ser du inga invandrare bete sig illa i Malmö:

Är du på riktigt?

1, Nej jag påstår inte att dom har eller inte har gjort likadant, jag påstod att dom beter sig som idioter.

2, På vilket sätt är det en rasistanklagelse? Är man rasist för att man läst en högerextremistiskt nyhet eller sett en invandrare begå brott?
Står fortfarande inte något om att vi gör likadant eller inte, utan vad jag själv har sett med mina ögon, och det är väl ändå det man får utgår från.

3, Stämmer bra, aldrig sett någon svensk göra något av det som händer i Malmö, och inte någon invandrare heller, för jag kan inte utgöra varken om dom är 100 pers eller invandrare, precis som jag skrev? Sen kan ju faktiskt människor ha ett etniskt utseende men vara etnisk svensk, men det lämnar vi åt sidan innan det blir irritationer kring det också.

4, Nej precis, jag har svårt att utgöra om en person som springer runt med fyrverkerier är svensk eller inte, om jag inte hör personen prata då kanske? Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Jag har inte sagt att det inte är invandrare som begår brottet i klippet, utan jag väljer att ha det osagt då jag inte kan bedöma det. Jag har inte heller varit på pats så jag vet ju liksom inte?

5, Jag är på riktigt precis som du antar jag. Varför undrar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

När jag var ung (80-90talet) fanns det intressant nog en hel del svenskaungdomar som gick omkring och sköt raketer och slängde smällare efter folk. Exempelvis var det påtagligt jobbigt när det slängdes kinapuffar i korridorerna på högstadiet. Detta är inget nytt fenomen i sig, däremot har det blivit mer påtagligt och kalibern på raketerna och smällarna har ökat. Men detta verkar folk ignorera för att kunna skylla enbart på mångkulturen? Har även varit på Möllevångstorget på nyårsafton för sådär en 10 år sedan (dum idé), då var det en hel del svenskar (gissningsvis fulla studenter) som deltog i raketskjutandet, även om det redan då även var många med utländsk bakgrund.

"mångkulturella våldtäkterna, rånen, morden, som inte hör hemma här"...här i sverige så vill vi bara ha de genuint svenska morden/rånen/våldtäkterna? Personligen skulle jag föredra att man lagför de som begår brotten oavsett bakgrund, men det verkar som att brotten på något sätt skulle bli värre om förövaren har utländsk bakgrund?

Skrivet av chipw00t:

Du missar nog poängen, tanken är att man ska ta av sig sina fördomsglasögon och se det för vad det är - personer som bryter mot lagen och utsätter andra för fara...oavsett var de kommer ifrån. Får du en raket i huvudet så spelar det ingen roll om det är en invandrare eller etnisk svensk som ligger bakom. Och oavsett vad tror dig se eller inte se så finns det garanterat svenskar som uppför sig likadant.

Skrivet av VideoyGTX:

Ketena var aldrig ett problem innan massinvandringen enligt mig.

Synd att idioter förstör för alla andra och svensk ekonomi/svenskar. Skulle vara kul att se andelen skadade svenskar och andelen utländska förövare, troligen 1/10 eftersom många utländska ej respekterar sverige eller svenskar och tycker därföe det är kul att skjuta raketer på guldlockar.

Bor själv i ett "finare" ghetto och det smällde som fan med sådana smällare. Ungdomar tyckte det var roligt att kasta sådana efter en när man gick.

Nej, förbud ska ej ske, utan hårdare straff för ungdomar/föräldrar. När ska regeringen ta i med hårdhanskarna som i andra länder, eller behövs medborgargarde kanske? Grejer som händer i sverige skulle inte hända utomlands, det är ju det som är dety roliga i det hela.

OBS jag är utländsk själv och ej SD, och kan därför ej vara främlingsfientlig!

Ahem, varför skulle inte du kunna vara främlingsfientlig? Skulle tro att invandrare generellt sett är minst lika rasistiska som svenskar. Rasism och främlingsfientlighet i sig har rätt lite med ursprung att göra.

Skrivet av Sometime:

Har du sett en mobb på flera hundra vuxna skjuta raketer på någon öht? Var då? Det du ser på filmerna är kanske ett 20-tal individer/små grupper som skjuter raketer, det är inte en mobb på flera hundra. Det gör det inte mindre otrevligt, men det är inte en mobb. Precis som att de svenskar som sköt raketer på möllevångstorget när jag var där för ca 10 år sedan inte heller var en mobb. Det var olika smågrupper som "hade kul", precis som det som hände detta året. Det är svårt att diskutera denna typ av händelser när folk så väldigt gärna vill klämma in sina egna fördomar i det dom ser istället för att se det med öppna ögon.

Permalänk
Avstängd

Förstår om du inte vill se att det är invandrare som springer omkring och skjuter raketer på folk @popn men det var så det blev och det hjälper inte någon att stoppa huvudet i sanden.

Är det inte bättre att diskutera saken och hitta en lösning istället för att hitta på socioekonomiska orsaker eller vad det nu i hela fridens dagar kan vara?

Nej, det måste ha varit smurfar som sköt raketerna!

Wohoo @Frispel är här och ska bortförklara allting!

lol

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Förstår om du inte vill se att det är invandrare som springer omkring och skjuter raketer på folk @popn men det var så det blev och det hjälper inte någon att stoppa huvudet i sanden.

Är det inte bättre att diskutera saken och hitta en lösning istället för att hitta på socioekonomiska orsaker eller vad det nu i hela fridens dagar kan vara?

Stoppar inte huvudet i sanden. Om det nu är så att det var invandrare, fine, då är det ett lokalt problem som behöver tas itu med. Men ni har ju fortfarande inte riktigt förstått vad jag skriver för det.

Självklart ska vi diskutera en lösning, jag har redan postat mina tankar tidigare på typ sida 12 vad jag tycker borde göras för att lösa problemen, sen skrev jag lite tankar kring människor bara för att det inte skulle bana iväg så mycket men det blev lite motsatt effekt, haha

Det vore nånting! Utvisning av smurfarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

lol

Fick inte med ditt sista innan du ändrade.

Det är väl jättebra att folk engagerar sig och skriver? Även om du och jag tycker olika om vissa saker så tycker jag att det är skitbra att både du och Frispel och alla andra ändå diskuterar, det är ju på så vis man kan få lite annan syn på saker och ting, även om det kan gå lite out of control ibland

Permalänk
Avstängd

Ja, fy fabian för smurfar @popn. Håller med dig.

Nej, men det är väl inte så konstigt egentligen när det har kommit mestadels unga män hit. Dom vet väl inte hur man gör i Sverige med fyrverkerier och sedan så är dom väl glada över att vara här istället för att sitta och svettas i en bajshydda med flugor i fejan.

Finns vissa kulturskillnader här.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

lol

Precis, för att konstatera att etniska svenskar kan uppföra sig likadant är en bortförklaring. Ledsen, men det är varken en ursäkt eller en bortförklaring, bara ett konstaterande av faktum som verkar behövas upprepas rätt ofta i denna typ av trådar. Man ska lagföra folk på samma sätt, oavsett ursprung. Alla svenskar är inte helgon och alla invandrare är inte djävlar.

Ska man diskutera saken och hitta en lösning så kanske man ska fundera på vad som ligger bakom? Att socioekonomiska faktorer är en del av förklaringen hoppas jag att du inser? Det har alltid varit så att de som befinner sig längst ner på samhällsstegen är överrepresenterade i våldsbrottsstatistiken, oavsett etniskt ursprung. Gäller etniska svenskar såväl som invandrare.

Men vad har du några bra lösningar på problemet? Som då inte går ut på att misstänkliggöra en rejäl del av Malmös befolkning för vad ett fåtal hittade på under nyårsnatten?

Permalänk
Medlem

Alltså vilken stöd diskussion. Minns gott och väl att folk sköt med raketer mot människor, airbombade, brevlådor, sprängde sönder händer, förstörde syn, hörsel mm. med tiger/pumaskott och M16. Självklart fanns det inga som kunde skriva om detta på Aftonbladet och Expressens hemsida då internet knappt fanns. Dock så fanns det bilder i tidningarna som hade varit för extrema att publicera idag.

Det är intressant att det alltid finns folk här på forumet som måste skylla på något annat än att människor bara kan vara rövhål ibland. Som att skylla på Marilyn Manson för skolskjutningar.

Permalänk
Avstängd

Nej, socioekonomiska orsaker är ett svepskäl till att bete sig illa @Frispel.

Finns ingen som svälter i Sverige förutom fattigpensionärer och kanske psykiskt sjuka uteliggare.

Springer man omkring och stjäl, rånar, kastar sten eller skjuter raketer som kapabel frisk yngling så är man helt jävla dum i huvudet. Vad är det dom håller på med?

Ge mig bevis på att svenskar gör precis likadant eller håll tyst! Det där är en utmaning till dig @Frispel. Länka gärna lite raketkrig eller stenkastning. Gärna många exempel. Ett undantag är ingen regel. Kan du inte det så kan du knipa igen. Ok?

Alla har samma möjligheter i Sverige. Sverige är det minst rasistiska landet någonsin någonstans.

Att bli kriminell beror på psykisk sjukdom, skitdåliga föräldrar eller lathet och avundsjuka. Du behöver inte stjäla någonting i Sverige för att ha mat eller tak över huvudet. Till och med internet får du och kanske busskort.

Gör du ingenting utan bara springer omkring och jävlas med allmänheten som en barbar ska du ingenting ha. Ett kok stryk kanske.

*** tjafs ***

§ 1.2
Visa signatur

flow är lek