Varför kan vi inte förbjuda Nyårsraketer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Jag har blivit mera störd av hundar än av fyrverkerier i mina dagar. Kanske bättre än förbjuda hundar istället? Både fyrverkerier och hundar har man ju för att det är kul inte för att de är nödvändiga.

Tråkigt för dig. Jag har blivit mer störd utav barn än hundar och fyrverkerier. Ska vi förbjuda det också?
Eller borrmaskiner.. Fyrverkerier gör mer än att störa lite grann..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Japp. Sänd in militären.. Att det bryter mot svensk grundlag ska vi skita i.. Enbart för att ett par idioter inte kan bete sig. Låter ju logiskt eller hur?

För mig är varje attack mot ambulans eller brandkår en attack för mycket.

Men vi lever i en demokrati och det är bara att rätta sig i ledet, svenskarna har röstat fram politikerna som skapat detta samhälle och det respekterar jag. Jag kan dock säga att jag i alla fall inte står bakom iden med att attackera ambulans eller brandkår.

Nu ska jag läsa vidare om familjen som fick en raket i brevlåda i lägenheten och deras barn precis skulle gå och hämta den när den låg på golvet.......

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sensuru:

Tycker dock det är dags att bestycka våra ambulanser och brandbilar med hagelgevär och bemöta våldet mot vår blåljuspersonal med våld.

Merkavastridsvagnen finns som "tankbulance" den har mindre ammunition med sig i den versionen för att ge plats åt ambulansinredningen men i övrigt har den samma skydds och stridsförmåga som den normala versionen, det är en 65 tons pansarambulans med 120mm kanon och 3 kulsprutor och den ger ett bra skydd mot fyrverkerier, det behövs värre raketer för att skjuta sönder en sån så det kanske är lämpligt att ha några såna stationerade vid riskområdena, visserligen toppar den bara 65 km/h men man behöver ju inte direkt vänta på att polisen kommer för att få eskort om man ska köra in i oroliga områden så det kompenserar nog för toppfarten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Svenskt nyårsfirande i Malmö:

Eller Tyskt nyårsfirande med 1700 poliser som bevakar allting:

Vilken framtid vill vi ha? Och det här är bara ett problem.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vingman:

För mig är varje attack mot ambulans eller brandkår en attack för mycket.

Men vi lever i en demokrati och det är bara att rätta sig i ledet, svenskarna har röstat fram politikerna som skapat detta samhälle och det respekterar jag. Jag kan dock säga att jag i alla fall inte står bakom iden med att attackera ambulans eller brandkår.

Nu ska jag läsa vidare om familjen som fick en raket i brevlåda i lägenheten och deras barn precis skulle gå och hämta den när den låg på golvet.......

Förkastligt självfallet men fortfarande.. Att sända in militär är en krigshandling oberoende om det är mot medborgare eller inte. Vilket är en enorm överdrift. Sedan kan du inte heller ena sekunden hänvisa till att man respekterar demokratin för att sekunden innan krävt att militär ska sättas in mot civilbefolkning som i många fall är oskyldiga. Det är bara hyckleri..

Sedan attack mot ambulans är något som förekommit (idiotiskt nog) så länge jag i alla fall varit i livet... Samma sak gäller smäller och raketer i folks brevlådor. Snorungar som får tillgång till pyroteknik är inget nytt.. även om det kanske är lätt att anta för att ha något att gnälla på.

Skrivet av Punnisher:

Svenskt nyårsfirande i Malmö:

https://youtu.be/Es8vgqd1nMo

Eller Tyskt nyårsfirande med 1700 poliser som bevakar allting:

https://youtu.be/RT4QbMlR9LY

Vilken framtid vill vi ha? Och det här är bara ett problem.

Dags att förbjuda gatusten. För folk brukar ta till dessa vid kravaller. Att sedan ett eventuellt förbud bara skulle slå tillbaka på de som använder dessa i syften att skjuta upp i luften för firande verkar ju folk inte förstå riktigt... De tror seriöst att ett förbud skulle få detta att försvinna... men så fungerar tyvärr inte verkligheten. Folk får tag i det även om det vore olagligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@rinosaur: DINA katter, ja. Jag har en hund som nu verkligen har genomlidit nyårsafton 8, snart 9 gånger. Och han har varit helt förstörd i dagar efteråt. Det är väl självklart att det finns djur som inte störs av fyrverkerier. Lik väl finns det människor som inte störs av porr som innehåller avföring och avlidna personer. Det betyder ju inte att det är OK för det.

Innan du kommer med något aggressivt motargument så vill jag bara säga att jag förstår precis din poäng. Men snälla tänk på de stackars djur som gömmer sig under sängar, soffbord, i städskrubbar och vad fan som helst minst i flera timmar efter att deras terror (fyrverkerierna) har slutat.

Du kan ju alltid träna hunden. Bättre än att sitta och tycka synd om den varje år.

Permalänk

@Tumnus:
Pratar jag om ett förbud?
Här ser jag total avsaknad för respekt till ordningsmakten, samhället och medmänniskor, och det på grund av att de bara står och tittar på när kriminalitet förekommer. Det är så vi svenskar gör, ser man sen hur de gör i Köln så känns det bara sorgligt att det tagit den utvecklingen, var är glädjen till att fira offentligt.
Om det var lite mer tåga i samhället och hos poliserna så skulle det nog ordna upp sig, men när det slutar fler poliser än det börjar samtidigt som våldsdåd sker utan konsekvenser så kommer det nog bara bli värre.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Svenskt nyårsfirande i Malmö:

https://youtu.be/Es8vgqd1nMo

Eller Tyskt nyårsfirande med 1700 poliser som bevakar allting:

https://youtu.be/RT4QbMlR9LY

Vilken framtid vill vi ha? Och det här är bara ett problem.

Alltså vad fan, tur man inte bor i Malmö, där hade en vettig människa inte ens gått ut vid tolvslaget.

Men jag tror knappt det berör frågan kring nyårsraketer, detta är snarare ett annat problem...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

@Tumnus:
Pratar jag om ett förbud?
Här ser jag total avsaknad för respekt till ordningsmakten, samhället och medmänniskor, och det på grund av att de bara står och tittar på när kriminalitet förekommer. Det är så vi svenskar gör, ser man sen hur de gör i Köln så känns det bara sorgligt att det tagit den utvecklingen, var är glädjen till att fira offentligt.
Om det var lite mer tåga i samhället och hos poliserna så skulle det nog ordna upp sig, men när det slutar fler poliser än det börjar samtidigt som våldsdåd sker utan konsekvenser så kommer det nog bara bli värre.

Eftersom hela tråden handlar om förbud mot smällare och raketer och du bokstavligen citerar folk som menar att detta ska vara fallet så är det väl inte allt för långsökt att dina kommentarer behandlar just detta? Att folk står och gör inget alls är rent trams. De gör det man kan.. vilket inte är mycket men de försöker i alla fall vara brottsförebyggande genom att engagera sig. "Det är så vi svenskar gör.." är dessutom en ganska kraftig generalisering.. Lite mer tåga? Nu handlar det inte om "tåga" utan om att det inte finns nog med poliser..

Skrivet av Baxtex:

Alltså vad fan, tur man inte bor i Malmö, där hade en vettig människa inte ens gått ut vid tolvslaget.

Många "ovettiga" personer som går ut efter tolvslaget med tanke på att Malmö har ett sprudlande nattliv.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag känner verkligen inte igen Sverige längre.
Jag är 32 år och detta är nya Sverige, 90% invandrare som har 0 respekt för medmänniskor, skjuter mot folk, bilar, byggnader.
Saknar invandrare verkligen kriget så mycket att dom tycker detta är kul? Varför inte bara åka hem då och slåss för sitt land om dom tycker det är kul att skjuta saker mot folk.

Hoppas allt går väl kommande åren så jag kan lämna detta nya Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

https://www.youtube.com/watch?v=_xvWVHF68qA

Jag känner verkligen inte igen Sverige längre.
Jag är 32 år och detta är nya Sverige, 90% invandrare som har 0 respekt för medmänniskor, skjuter mot folk, bilar, byggnader.
Saknar invandrare verkligen kriget så mycket att dom tycker detta är kul? Varför inte bara åka hem då och slåss för sitt land om dom tycker det är kul att skjuta saker mot folk.

Hoppas allt går väl kommande åren så jag kan lämna detta nya Sverige.

Oavsett vilka som gör det så var detta tamifan helt otroligt. Visst att någon ibland sköt in bland folk men detta är ju helt katastrofalt. Var och varannan skjuter ju på bilar, människor och byggnader. När vi var unga så kanske det var max en som sköt in bland folk en nyårsafton. Vad gör polisen, åker runt och "visar" att dom är där. Ett skämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

https://www.youtube.com/watch?v=_xvWVHF68qA

Jag känner verkligen inte igen Sverige längre.
Jag är 32 år och detta är nya Sverige, 90% invandrare som har 0 respekt för medmänniskor, skjuter mot folk, bilar, byggnader.
Saknar invandrare verkligen kriget så mycket att dom tycker detta är kul? Varför inte bara åka hem då och slåss för sitt land om dom tycker det är kul att skjuta saker mot folk.

Hoppas allt går väl kommande åren så jag kan lämna detta nya Sverige.

Så här såg det ut på Möllan vid nyår för 25 år sedan också. (Ja, jag var där)
Den största skillnaden då och nu är att media är betydligt mer aggressiva och selektiva i nyhetsbevakningen i sin jakt på tittare/läsare, vilket är förståligt med tanke på mediautbud och konkurrenssituation då/nu. En annan sak är att alla hade inte mobiler med filmfunktion och socialamedier att lägga ut dom på förr.
TL;DR: Det hände skit förr också, men man fick det inte som notifiering i mobilen var 5:e minut.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Så här såg det ut på Möllan vid nyår för 25 år sedan också. (Ja, jag var där)
Den största skillnaden då och nu är att media är betydligt mer aggressiva och selektiva i nyhetsbevakningen i sin jakt på tittare/läsare, vilket är förståligt med tanke på mediautbud och konkurrenssituation då/nu. En annan sak är att alla hade inte mobiler med filmfunktion och socialamedier att lägga ut dom på förr.
TL;DR: Det hände skit förr också, men man fick det inte som notifiering i mobilen var 5:e minut.

Det är säkert sant, men det är kul hur polisen inte verkar göra ett skit. Jag har verkligen noll förtroende för rättsväsendet i Sverige och man förstår ju att många "tar saken i egna händer" eftersom man inte kan räkna med att få hjälp någon annanstans. Jag längtar så till valet nästa år, SD lär ju kamma hem det hela. Blir spännande 4 år sedan. Är Sverige fortfarande kört då så blir det nog att flytta till Danmark ist.

Permalänk

Jag är för ett förbud, inte främst för att idioter hanterar dem och skjuter på andra.

Jag tänker på hundar och även människor som är rädda för dem, hundar hör bra och även om man har dem längst in i husets mörkaste källare så hör dom smällarna och blir rädda. Jag kan tänka mig att även andra djur, hästar i stall, kor osv blir rädda, till vilken nytta? För att nån full gubbe ska få titta på blinkande ljusen i 5 min ...

Sen har vi miljön, det skräpar ner förfärligt mycket, det startar bränder som kan förstöra hus och skog. Sen, alla tungmetaller som släpps ut i miljön och förgiftar marken.

Nä, förbjud skiten.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr kommer det aldrig bli rätsida på problemen sålänge majoriteten vägrar se verkligheten. Jag känner inte heller igen Sverige längre, inte bara på grund av det man läser och ser på tv, utan vad man upplever själv.

Börjar se utbrända bilvrak, vandalisering, bibliotek som stänger på grund av störande ungdomar, närbutiker som sprängs mitt i natten med mera.

Man måste vara blind/korkad eller hjärntvättad för att missa vad som håller på att hända.

Eller så kanske man är ekonomiskt välbärgad och bor i någon "gated community". Sålänge man inte drabbas själv så är det lätt att låta andra ta skiten.

Är det någon partiledare som bor i ett "utanförskapsområde"...NEJ!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

https://www.youtube.com/watch?v=_xvWVHF68qA

Jag känner verkligen inte igen Sverige längre.
Jag är 32 år och detta är nya Sverige, 90% invandrare som har 0 respekt för medmänniskor, skjuter mot folk, bilar, byggnader.
Saknar invandrare verkligen kriget så mycket att dom tycker detta är kul? Varför inte bara åka hem då och slåss för sitt land om dom tycker det är kul att skjuta saker mot folk.

Hoppas allt går väl kommande åren så jag kan lämna detta nya Sverige.

Skrivet av Baxtex:

Det är säkert sant, men det är kul hur polisen inte verkar göra ett skit. Jag har verkligen noll förtroende för rättsväsendet i Sverige och man förstår ju att många "tar saken i egna händer" eftersom man inte kan räkna med att få hjälp någon annanstans. Jag längtar så till valet nästa år, SD lär ju kamma hem det hela. Blir spännande 4 år sedan. Är Sverige fortfarande kört då så blir det nog att flytta till Danmark ist.

Tänk på att den filmen är på en stadsdel i Malmö där det var som allra värst. De flesta människorna var vide operahuset (ungefär 1 km från möllevången) där det var väldigt fint ordnat med fyrverkeri och musik. Jag tror att man kan hitta liknande idioter som i filmen i många andra ställen i Sverige, bland annat i Visby, där är det minst like crazy nere i hamnen på nyår.

Här är en annan film från Malmö (första jag hittade, ursäkta watermarken):
https://www.youtube.com/watch?v=ybwJwTAiGwQ

I Danmark är det mer eller mindre standard att man skjuter fyrverkerier på varandra över hela ströget. Ingen skulle någonsin ta ut sina barn där under nyårsafton.

För att göra det helt kristallklart menar jag inte att det är bra att det är som det är idag, bara att det mer eller mindre är så på många platser och det är väldigt lätt att titta på det negativa och blåsa upp det när man inte har någon annan information.

Jag tycker lätt att man borde förbjuda fyrverkerier för privatpersoner, det är på tok för farliga grejer för att få använda utomhus bland folk.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Ja, nyliberalismen står sig stark på Swec.
Kostar alldeles för mycket att hålla efter raketmarodörer. Sen får vi inte glömma kostnaderna för alla olyckor heller, både själva vården och förlusterna för samhället. Och så miljöförstöringen. Raketer tillför inget, vi kan hitta på nåt annat sätt att fira. Med 7 miljarder människor på jorden finns det inte utrymme för allas önskningar. Allmänheten lider av raketer, inte att inte få ha det, ungefär som rökning. Pyroteknik ska inte hanteras av allmänheten.

Jag höll på att skriva "det var fan det dummaste jag har hört", men lyckades hejda mig själv...

Du har självklart rätt i mycket av det du skriver. Visst kostar det en massa, både att jaga idioterna och ta hand om det idioterna ställer till med. Och visst är pyroteknik något man ska respektera och helst inte hantera om man inte kan kontrollera den. Men man kan inte bara förbjuda något bara för att "några" idioter inte kan sköta sig. Det är om möjligt ännu mer idiotiskt.

Det är inte själva raketen som är problemet, utan personen. Personen kommer fortfarande vara idiot med eller utan raketer. Såvida inte denna tillrättavisas och "lär sig något" av det. Så ett förbjud kommer det inte lösa problemet så länge rättssystemet inte fungerar och respekten för den inte finns, kort och gott.

Och om det kostar för mycket, ja då är problemet någon annanstans.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag är för ett förbud, inte främst för att idioter hanterar dem och skjuter på andra.

Jag tänker på hundar och även människor som är rädda för dem, hundar hör bra och även om man har dem längst in i husets mörkaste källare så hör dom smällarna och blir rädda. Jag kan tänka mig att även andra djur, hästar i stall, kor osv blir rädda, till vilken nytta? För att nån full gubbe ska få titta på blinkande ljusen i 5 min ...

Sen har vi miljön, det skräpar ner förfärligt mycket, det startar bränder som kan förstöra hus och skog. Sen, alla tungmetaller som släpps ut i miljön och förgiftar marken.

Nä, förbjud skiten.

Du är inte ensam.
Har vid flera tillfällen varit tvungen att sitta intill en av våra hundar och försökt lugna ner henne då hon sedan tidigare ålder varit rädd för smällare osv. Verkligen inte roligt.
Vet flera djur i och med bekanta som har blivit fullständigt vettskrämda, i vissa fall också avlidit.
Till dom som säger att det är ens eget ansvar att träna upp sina hundar och djur så att dom tål ljuden mm, det går inte alltid att vänja djur för detta. Träning kan underlätta, men det är verkligen inte så enkelt som vissa i tråden ju hävdat.
Troligen har dom inte haft djur själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Svenskt nyårsfirande i Malmö:

https://youtu.be/Es8vgqd1nMo

Eller Tyskt nyårsfirande med 1700 poliser som bevakar allting:

https://youtu.be/RT4QbMlR9LY

Vilken framtid vill vi ha? Och det här är bara ett problem.

Detta är inget SVENSKT nyårsfirande!!! Detta är traumatiserade människor som kommer från länder med krig , våldtäkter , halshuggning så därför är ju detta ett normalt sätt att fira nyår på " BULLSHIT säger jag bara "
Hade man haft dessa problem hade man FAN inte uppträtt så här.

Men om jag får välja så väljer jag tyskarnas nyår!!!

Många av mina vänner/arbetskamrater kommer just från dessa länder och dom håller sig inne med sina barn just för att barnen inte ska känna den rädsla dom hade när det smällde bomber i deras byar.
Så att många av dessa invandrare går ut i detta kaos med sina barn på axlarna och visar tummen upp är för mig helt jävla obegripligt!!!!

Sen gnäller många på Polisen , vad vill ni att polisen ska göra? Idag får dom ju knappt ta tag i nån utan att denna person anmäler dom för misshandel och liknande.
Polisen gör tyvärr allt vad dom får och kan , det är väl dags för våra politiker att ta tag i detta på ett ordentligt sätt istället så att Polisen får göra det dom ska göra.
Men med Sossarna , vänster och miljöpartiet lär inget hända. För dom är så jävla fega och ser allt mellan fingrarna.

Tycker synd om denna målgrupp som verkligen vill jobba , leva som en " svensk " och då ta del av vårt samhälle och dess funktioner. Bara för att sen få se hur många som beter sig illa och gör skit.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag är för någon form av licenskrav. Bor man i en stad ser jag ingen poäng med att köpa egna fyverkerier så länge det görs någon form av offentligt arrangemang. Vill man prompt skjuta av några egna eller bor lite längre utåt landet och inte har tillgång till ett offentligt arrangemang så får man krångla lite mer för att få tag på det.

Permalänk
Medlem

Vissa förstår inte att det är så många husdjur dör utav hjärtstopp... De som lider är djurägarna men inte de som skjuter fyrverkerierna, så de harr svårt att förstå... försök att sätta er i deras situation där de måste gömma sig med sina husdjur i t.ex källaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dags att förbjuda gatusten. För folk brukar ta till dessa vid kravaller. Att sedan ett eventuellt förbud bara skulle slå tillbaka på de som använder dessa i syften att skjuta upp i luften för firande verkar ju folk inte förstå riktigt... De tror seriöst att ett förbud skulle få detta att försvinna... men så fungerar tyvärr inte verkligheten. Folk får tag i det även om det vore olagligt.

Varför förbjuda knark då isåfall ? Folk kommer ju få tag på det på nått annat sätt ändå...

Skrivet av Semireject:

Det är inte själva raketen som är problemet, utan personen. Personen kommer fortfarande vara idiot med eller utan raketer. Såvida inte denna tillrättavisas och "lär sig något" av det. Så ett förbjud kommer det inte lösa problemet så länge rättssystemet inte fungerar och respekten för den inte finns, kort och gott.

Och om det kostar för mycket, ja då är problemet någon annanstans.

Så då är det ingen ide att förbjuda folk att inneha automatvapen heller. Är ju inte vapnet som är problemet utan personen...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

https://www.youtube.com/watch?v=_xvWVHF68qA

Jag känner verkligen inte igen Sverige längre.
Jag är 32 år och detta är nya Sverige, 90% invandrare som har 0 respekt för medmänniskor, skjuter mot folk, bilar, byggnader.
Saknar invandrare verkligen kriget så mycket att dom tycker detta är kul? Varför inte bara åka hem då och slåss för sitt land om dom tycker det är kul att skjuta saker mot folk.

Hoppas allt går väl kommande åren så jag kan lämna detta nya Sverige.

Det nya Sverige är redan här och har redan variut här i ett par år.

Det blir som Frankrike och USA där centrala städerna domineras av de fattiga/ej-integrerade.
De som har råd bor i områden som är gentrifierade och där ingen låginkomsttagare är välkommen.

Gå inne i centrala stan i Sthlm en vanlig dag och det är mest turister/invandrare från förorten.

De invandrare som beter sig som å filmen har insett att de inte har en framtid i landet och aldrig kommer komma in i gemenskapen. Denna idioti är deras sätt att hantera frustrationen.
Sen är frågan om det går att lösa detta med integration eller om det är utvisning till Svalbard som gäller.

Permalänk
Medlem

Man kan förbjuda saker tills man blir blå, men så länge det finns personer som inte tar ansvar för sina handlingar är det som att laga ett benbrott med smärtstillande; du har inte ont men benet är fortfarande brutet. Precis som när bussarna tog bort kontanthanteringen, dom blir inte rånade längre men antalet rånare är desamma.
Tror att polisen måste få ordning på sitt skit, allt från organisation och attityd till resurshantering och prioritering. Lägger man inte ner tid på att vara på gatan och skapa långsiktiga relationer, både för sig själv och allmänheten, utan tvingas sitta och skriva rapport en timme för en fem minuters incident, så är man chanslös att göra något vettigt. Och att sedan beordras att lägga den lilla tid man har över på kvoterade brott måste vara grymt frustrerande.
Enskilda ska såklart inte bära sig åt som skit, men om samhället inte tydligt markerar var gränsen går så går det som det går. Och med tanke på att uppklarandeprocenten för inbrott är ca 4% kan man knappt klandra tjuvarna, tvärtom börjar man fundera på om man har valt fel bransch...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jasko:

Vissa förstår inte att det är så många husdjur dör utav hjärtstopp... De som lider är djurägarna men inte de som skjuter fyrverkerierna, så de harr svårt att förstå... försök att sätta er i deras situation där de måste gömma sig med sina husdjur i t.ex källaren

Det smälldes ju mycket mer förr. Och under en mycket längre tidsperiod (vi pratar veckor runt nyår, påsk, valborg)
Men då klarade djuren av det.

Är det kanske så att det curlas för mycket och att djurägare för över sina problem på sina djur.
Stabil ägare med hundvana ger en stabil hund.

Att husdjur dör avb hjärtstopp på grund av fyrverkerier får gärna källanvisas. Det låter som bluff och båg.

Svar på trams
Permalänk
Medlem

Kan man inte förbjuda idioter som utsätter andra människor för fara?
Borde man inte kunna haffa folk för brott mot vapenlagen, hot, misshandel osv om man nu lägger en fyrverkeritårta under armen och riktar mot folk?

Efter den filmen man såg om hur det såg ut i Malmö vid möllevångstorget vid 12 slaget så är jag helt klart emot raketer eller ännu hellre att införa licenskrav som Vesh är inne på också. Är ju trots allt raketer som kan orsaka skada om man använder dem på fel sätt.
Dock tycker jag det är synd att det ska finnas några idioter som ska förstöra för stora massan.
Ungefär som tomtarna som gömmer sig under rånarluvor och bränner bengaler på fotbollsmatcher.

Jag själv befann mig nån mil söder om Malmö detta nyår och där var det mycket raketer vid tolvslaget men trevliga och glada människor. Köpte själv en "fontän-tårta" för 199kr som varade i 4min för dotterns (3år) skull som av förklarliga skäl inte är vaken vid 12 slaget.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

Det smälldes ju mycket mer förr. Och under en mycket längre tidsperiod (vi pratar veckor runt nyår, påsk, valborg)
Men då klarade djuren av det.

Är det kanske så att det curlas för mycket och att djurägare för över sina problem på sina djur.
Stabil ägare med hundvana ger en stabil hund.

Att husdjur dör avb hjärtstopp på grund av fyrverkerier får gärna källanvisas. Det låter som bluff och båg.

Nej, djur dog även då, var bara inte nyheter nog för tidningarna och ingen kunde klaga över det på internet då det inte fanns...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Det smälldes ju mycket mer förr. Och under en mycket längre tidsperiod (vi pratar veckor runt nyår, påsk, valborg)
Men då klarade djuren av det.

Är det kanske så att det curlas för mycket och att djurägare för över sina problem på sina djur.
Stabil ägare med hundvana ger en stabil hund.

Att husdjur dör avb hjärtstopp på grund av fyrverkerier får gärna källanvisas. Det låter som bluff och båg.

O ja det smälldes mycket mer för! Men en van hunägare resulterar inte alltid med en hund som inte blir rädd för höga ljud då de har bättre hörsel än människor. T.ex mina svärföräldrar. Deras första hund älskade fyrverkerier, det va det bästa som fanns om hunden fick ta det beslutet. Men den nya hunden som de har nu är livrädd för fyrverkerier, de får sova i källaren för att det inte hörs lika väl där nere och under 12-slaget fick de köra igång torktumlaren och tvättmaskinen samt ha radion på för att dämpa ljudet från fyrverkerierna.

Har sett ett antal inlägg på facebook där en hund har dött pågrund hjärtstopp, stress och det händer även ute i det vilda. En snabb sökning på google så hittar du massa artiklar, dock så tycker jag inte att man ska totalförbjuda all konsumption av fyrverkerier, utan jag tycker att man ska strypa möjligheten att få fyrverkerier. Det finns så många människor som missbrukar användandet av just fyrverkerier. Vissa ägare kan inte ens gå på promenad med sina hundar på grund av missbrukandet av det... hundar kissar på sig av rädsla...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Det smälldes ju mycket mer förr. Och under en mycket längre tidsperiod (vi pratar veckor runt nyår, påsk, valborg)
Men då klarade djuren av det.

Är det kanske så att det curlas för mycket och att djurägare för över sina problem på sina djur.
Stabil ägare med hundvana ger en stabil hund.

Att husdjur dör avb hjärtstopp på grund av fyrverkerier får gärna källanvisas. Det låter som bluff och båg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PJKre/marie-louise-min-hu...

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Så då är det ingen ide att förbjuda folk att inneha automatvapen heller. Är ju inte vapnet som är problemet utan personen...

Sicken jämförelse
Då kanske vi ska ta och förbjuda spadar, gatustener och kanske rent utav lastbilar när vi ändå är i farten

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D