Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Folk tom slåss för sin tro...

Citerar dig som exempel men samma sak har nämnts några gånger i tråden i olika versioner.

En vanlig missuppfattning som ofta nämns som en sanning är att religion står bakom de flesta krigen. Detta håller dock aldrig så fort man kikar på lite statistik.

Mindre än 7% av krigen, med färre än 2% av de döda, innehade någon större religiös anledning, ibland som en av komponenterna (även där ofta som svepskäl för de vanliga orsakerna: makt, områden, handel, ära, rikedomar, hindra interna maktkonflikter m.m.). Se t.ex http://m.huffpost.com/us/entry/1400766 som hänvisar till encyklopedia of wars 1763 identifierade krig. Har sett 6-7% från andra sammanställningar också.

Folk hittar alltid anledningar att döda varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Paddanx:

Bevis är inte vittnen. Fråga en åklagare så kan de förklara skillnaden mellan hörsägen/ord/vittnesmål och bevis/fakta/tester.

Dock säger jag åter @Bl4ckIce, försöker du tvinga på oss din tro, eller kan du acceptera vår, ovillkorligen?

Skrivet av Ajin:

Det är inte bevis att någon skrev något i en bok utan några referenser alls.
Jag kan också skriva saker i en bok, det blir inte sant för det.

Vilka vittnen finns/fanns på att gud finns menar du?

Det är synd om dig om du tror på folk som ljuger så mycket så att de säger att de ser flygande grisar.

OffT: (Sen får det vara så folk får hålla sig till tråden)
Jag vill inte påverka någon om de ska tro eller ej (jag accepterar och respekterar alla). Varför tror ni det... Om ni tror det p.g.a. det som står citerat under mig "In My Defens God Me Defend" så beror det på att jag har skotska rötter. Jag kanske är mer en agnostiker men absolut ingen ateist. Jag måste få framföra min åsikt utan att bli påhoppad.
Motto: "In My Defens God Me Defend": https://en.wikipedia.org/wiki/Scotland

OnT: Och JA jag betalar till SvK (alltså mer "egenvald" skatt). Har också funderat på att gå ur men tycker de gör mycket bra för många barn och föräldrar på kyrkans öppna förskola m.m. (här där jag bor).

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Citerar dig som exempel men samma sak har nämnts några gånger i tråden i olika versioner.

En vanlig missuppfattning som ofta nämns som en sanning är att religion står bakom de flesta krigen. Detta håller dock aldrig så fort man kikar på lite statistik.

Mindre än 7% av krigen, med färre än 2% av de döda, innehade någon större religiös anledning, ibland som en av komponenterna (även där ofta som svepskäl för de vanliga orsakerna: makt, områden, handel, ära, rikedomar, hindra interna maktkonflikter m.m.). Se t.ex http://m.huffpost.com/us/entry/1400766 som hänvisar till encyklopedia of wars 1763 identifierade krig. Har sett 6-7% från andra sammanställningar också.

Folk hittar alltid anledningar att döda varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

6-7% är ändå 10% för mycket om man ska tro på allt "gott" religion ger. Men att det var "alla krig", nej.. självklart inte. Som du säger vi hittar alltid anledningar att slåss. Makt och rikedom är helt klart en av de största.

Men du kan inte förneka att religion har tystat många åsikter förr och idag, och att kyrkans idag stora byggnader bygges på folks tro att de skulle välsignas bra om de donerade allt de ägde till den. Alternativet var att brinna i H...

Även idag så tystas ju barns åsikter i familjer även i Sverige, då det inte följer "familjens tro". Tom föräldrar som dödat sina egna barn ffs för de ville inte följa deras tro. (Boken)

http://www.svd.se/folkmord-pa-kristna-i-syrien-och-irak
Där har du 6-7%... i vår nu tid.

Så tänk på det nästa gång du är i domkyrkan i Lund, eller någon annan kyrka, vems pengar och folk tror du byggde dem? Passivt tvång är ensidigt krig, där ena sidan bara inte kan försvara sig...

Så nej... jag kan inte acceptera ens de 6-7% som "giltigt" / "okej".

Skrivet av Bl4ckIce:

OffT: (Sen får det vara så folk får hålla sig till tråden)
Jag vill inte påverka någon om de ska tro eller ej (jag accepterar och respekterar alla). Varför tror ni det... Om ni tror det p.g.a. det som står citerat under mig "In My Defens God Me Defend" så beror det på att jag har skotska rötter. Jag kanske är mer en agnostiker men absolut ingen ateist. Jag måste få framföra min åsikt utan att bli påhoppad.
Motto: "In My Defens God Me Defend": https://en.wikipedia.org/wiki/Scotland

Menar inte att hoppa på dig om det var så du kände.

Det jag var orolig var sättet du skriver som att jag skulle motbevisa dig. Jag sa att personligen är det detta som intresserar mig, och visade en annan syn på det. Inget behöver motbevisas eller bevisas i sig.

Men tonen gick åt det hållet tyvärr med "Har vetenskapen motbevisat de under som nämns i samband med Jesus Kristus?", där källan är med religionens ursprung. Man kan inte argumentera en opartisk diskussion, med partisk källa. Det blir felvridet från början.

Men vi låter det vara där det är. Vi har sagt vad vi vill och vi lägger ner den diskussionen.

Skrivet av Bl4ckIce:

OnT: Och JA jag betalar till SvK (alltså mer "egenvald" skatt). Har också funderat på att gå ur men tycker de gör mycket bra för många barn och föräldrar på kyrkans öppna förskola m.m. (här där jag bor).

Tycker jag att du gör rätt i också. Det är något du tror gör nytta, och det är bra anledning. Jag är dock glad att det i dagens tid är fritt att välja för de som inte vill. Tvång är inte bra... oavsett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper_83:

Man ska nog inte förkasta religionen om man är ung. Vad jag har sett i min omgivning är det många som blir religiösa när det bli äldre. Många av dem som har haft samma tänk om religion som du och jag. Alltså 0% Religiös.

Värt att tänka på innan du beslutar

Religion har aldrig varit ett alternativ för mig. Jag har försökt hålla mer neutral ton men sanningen är att jag är rätt anti-religion överlag. Jag håller med @Dr.Mabuse. Många får ut mycket av det men jag tycker att alldeles för många har dött över det också och att Gud runt om i världen används som en ursäkt för att rättfärdiga hemska saker.

Skulle man nu ångra sig eller se någon uppenbarelse är det ju inte för sent att ändra sig då och gå med igen som nästan alla har pekat ut.

Skrivet av TObbeSkatt:

Gick ur pga: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22913571.ab Kan tänka mig stödja upprustning av kyrkor samt underhållning av platser/kyrkogårdar. Men så fort det missköts skiter jag i det.

Det var såna saker som fick mig att tänka tanken över huvud taget men det som fick bägaren att rinna över så att säga var det här faktiskt: http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/kyrkoherden-v%C3%A4...

Att en kvinna som varit troende och älskat kyrkan i hela sitt liv ska vägras en begravningsgudstjänst för att hon valde att bli kremerad. Jag tycker det är helt sjukt att det är upp till varje stift att tolka Bibeln och sätta sina egna regler för vad som får och inte får göras i kyrkan, i Guds lokaler. Hon får ingen sorts ursäkt eller något utom att kyrkoherden tycker att det "strider mot riktlinjerna" som de själva har satt. Att kyrkoherden som representerar kristendomen och hela Svenska kyrkan som organisation ens har mage att behandla dessa kvinnor på detta sättet. Här trodde jag att kyrkans budskap var att Gud älskar alla och vill ha alla men enskilda personer tack vare sitt arbete eller utbildning kan tydligen tolka och bestämma det här precis hur hur de vill. Jag blir jättearg och bara det gör att jag vill sluta bidra med pengar till alltihopa.

Skrivet av Paddanx:

Kanske det. Jag måste ändå ordna saker med graven så fort tjälen har gått ut och vintern är över, så det kanske blir bäst att göra allt på en gång. Får väl skriva testamentet när jag ändå är flitig

Jag har skrivit på mitt papper och ska slänga det på brevlådan imorgon när jag fixat frimärke. Blev lite inspirerad att ta tag i livet så samtidigt ska jag registrera mig i Tobiasregistret tänkte jag.

Skrivet av Paddanx:

Och ja.. begravningen hon fick tror jag passade hennes och min tro (dvs ingen) bättre. Bara tanken på att någon ska predika jesus, gud och allt över min kropp får mig att vilja vända mig i graven. Urk...

PS. Vilken debatt du startat... 100+ poster på 1 dygn. DS.

Ja, är det inget jag har trott på under hela min livstid är det ingen jag vill ska dras upp under begravningen heller faktiskt.

Det har verkligen blivit stor debatt men det är klart, det är ett ämne många känner starkt för, oavsett vilken sida man står på... Stor "can of worms" detta som man kanske inte skulle öppnat...

Skrivet av ThreadRipper:

Eller så döper man och så kan barnet gå ur själv när det blir myndigt. Om man skulle vänta med allt till alla blir myndiga...vilken värld man skulle ha då.
Man påtvingar ju barnen ett eller flera utvalda språk från födseln (även om man inte tror på det), ett samhälle och land som det växer upp i bara för att man själv vuxit upp/lever där. Man matar det med en viss mat (som kanske innehåller tillsatser etc). Barnet väljer heller inte förälder (vem har sagt att de som födde barnet blir dess bästa föräldrar?). Vilket yrke barnet skall ha, vilka talanger det skall utveckla. Det är ofta för sent att bli bra på något om man inte börjar med något i ung ålder - än mindre chanser om man inte ens har fått välja språk.

Jag avser inte att tala om för någon om denne skall vara med i kyrkan eller ej (upp till var och en att bedöma oavsett om man har religionen Ateism eller en annan). Jag menade bara ang logiken kring att inte påtvinga barn något tills de blir "gamla nog". Ofta är "gammal nog" = myndig, då man som förälder är förmyndare innan dess.

Jag bara resonerar kring alternativen:
1. Att ha något (en utbildning, andlighet, språkkunskap, talanger etc) och sedan när man blir äldre välja bort det man inte vill fortsätta med.

eller

2. Att inte ha något och gå omkring som ett tomt blad - förutom påtvingad Ateism och språklöshet etc - i väntan på att barnet blir moget nog att vilja ta tag i det själv (då det redan kan vara för sent eller vara betydligt mindre troligt (man saknar sällan det man aldrig har haft)).

På samma sätt som det kan finnas fler än rent religiösa skäl att göra något (vara med i kyrkan eller utföra vissa gärningar), gör man många saker man "inte tror på eller har intresse av". Exempelvis måste man lära sig i skolan om många ämnen som man kanske inte alls är intresserad av eller tror att man kommer att ha nytta av i framtiden, de är ändå med i skolplanen av en eller annan anledning. Man får lära sig dessa saker och sedan senare välja bort det man inte vill fortsätta med när man blivit gammal nog att välja vad man går vidare med.

Visst kan det vara skoj att komma på att spela fiol är roligt när man är 18 år, men någon karriär inom detta får man nog glömma om man inte har extrem oanad talang och fallenhet för det.

Eller så ger man barnen en utbildning och grundläggande förståelse för hur religion fungerar innan man tvingar på dem något utan att låta dem välja. Som man gör med i stort sett allting annat. Tänk hur världen hade sett ut om man hade sorterat in barn i fack direkt när de föds, "du ska bli protestant och läsa matte", "du blir ortodox och läser kemi" oavsett vad personen själv vill när den växer upp. Det finns en anledning till att världen inte fungerar så när det gäller något annat så varför ska den göra det när det gäller religion? Vem säger att de måste bli myndiga för att välja? Det räcker med att de kan formulera egna tankar.

Jag förstår inte ditt inlägg över huvud taget. På vilket sätt är religion något man blir "bra på" i ung ålder och på vilket sätt är det "för sent" att ta upp religion senare i livet? Vad förlorar man på det? Religionslära är med i läroplanen i skolan, att vara religiös är inte det utan helt tvärtom. Jag har varit tvungen att lära mig om religioner precis som jag har varit tvungen att ha idrott, samhällslära och matte. Allt detta och mer valde jag bort när jag skulle välja universitetsutbildning.

Självklart blir barn "påtvingade" språk att lära sig när de är små. Det beror på var du bor, vad dina föräldrar pratar för språk och kanske fler faktorer också. Hur tycker du det skulle fungera istället? Ska alla barn sitta i intensivkurser för att lära sig så många språk som möjligt inom tre års ålder och sedan "välja bort" de språk de inte vill använda? Hur menar du att man skulle "tro" på att lära sina barn vissa språk eller inte?

Menar du på riktigt att eftersom det är helt omöjligt att välja sina föräldrar så är det på något sätt logiskt att inte välja sin religion heller?

Jag har för övrigt inte blivit påtvingad ateism av mina föräldrar och trots det har jag verkligen inte gått runt som "ett tomt blad" och känt att jag har saknat något i världen. Rent tvärtom eftersom jag är född före 96 har jag ju blivit påtvingad en kristen religion jag inte velat ha och om något har den legat och gnagt bak i samvetet tills nu. Det känns som att ditt inlägg är en enda stor motsägelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Har varit förlovad i drygt 7 år och ingen av oss ser behovet av att gifta oss, visst det löser en del saker du annars måste ha papper på, men du kan ju skriva ett testamente om inte annat.

Vad gäller begravning så har jag länge sagt att jag vill donera allting till forskning eller om några av organen skulle vara friska till en behövande. Resterna får de kremera.
Tror inte på ett liv efter döden och ser hellre att mina nära o kära går vidare och har kvar de bra stunderna med mig istället för att gå till en gravsten o sörja.

Är inte heller religiös för 5 öre som ni kanske förstår och tycker bara idén är löjlig.
3 av de största religionerna i världen baseras på samma fiktiva bok i grund o botten.
Det är inget annat än böcker med väldigt stor fanbase.
Av någon anledning är det dock okej att kriga över om första boken stämmer, andra boken eller den tredje.
Men skulle någon starta ett krig över att en del människor tycker att Sagen om Ringen är den enda rätta boken och tex Sagen om konungens återkomst är bluff. Eller att Star Wars Legends är den rätta historien och att Canon bara handlar om disney princessor, om de skulle leda till krig skulle folk tycka att det var absurt...
Konceptet når inte riktigt fram till mig ...

Kanske är jag lite gammaldags, men en förlovning för mig är när man bestämt sig för att gifta sig
Och det finns ju fördelar med att vara gifta, främst om man skaffar barn ihop.

Permalänk
Medlem

Det är absolut inget stort steg. Jag gick ur så fort jag kunde.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Det jag inte kan förstå är att folk ska hålla fast vid gamla saker som är direkt destruktiva. Precis som all annan utveckling så kommer samtliga på jorden förr eller senare att vara sekulariserade (läs ateister)

Det finns ingen rimlig anledning att systematisk religion ska finnas i en värld där en högstadieelev kan motbevisa den.

Om man nu absolut måste tro på någon högre makt kan man väl då vara agnostiker, för rationell nog att inse att kravbilden från koranen eller bibeln bör lämnas på medeltiden vill jag tro att alla i Sverige är.

Orimligheten når heller inga gränser när något bevisats som fel och därefter "inte kan tolkas bildligt". Vad händer när man äntligen lyckats motbevisa "gud" som koncept genom livsformer på andra planeter eller att man kan ge konkreta svar på frågan om livets uppkomst? Det är så dumt alltihop så man bara vill lägga sig ner och gråta.

Permalänk
Medlem

Gick ur för typ 10 år sedan när jag fyllde 18. Är inte döpt och inte konfirmerad. Kan gå med igen när Gud känner för att snacka lite. Hittills har jag inte sett honom.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Gick ur Svenska kyrkan för 5år sedan.
Är man som jag, ateist, och har en flickvän som är Buddhist, så
har man inte så mycket i ett kristet samfund att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tror mer på jultomten än någon enstaka gud.

Skulle det vara mer förnuftigt menar du?

Permalänk
Medlem

Drygt hur dom stängde ner så man inte längre kan gå ut via bank-ID, hur fasen motiverade dom det?

Jag sjunger dock, på vintrarna, i en kör som sjunger i kyrkan... Det är så bra akustik och jag älskar jullåtarna, hoppas inte det är en hyckleristisk sak att göra (I just made up that word.)

Permalänk
Avstängd

Har gått ur kyrkan för ca 3 år sen, borde gjort det tidigare då jag inte tror på någon hittepågud.
Hur mycket strul drar inte alla religoner med sig, se bara i hela södra delen av världen där folk mördar, krigar och bombar bara för att de ena tror på en sak som de andra tycker är fel.
Lägg ner alla religoner så får vi snart fred på jorden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Det jag inte kan förstå är att folk ska hålla fast vid gamla saker som är direkt destruktiva. Precis som all annan utveckling så kommer samtliga på jorden förr eller senare att vara sekulariserade (läs ateister)

Det finns ingen rimlig anledning att systematisk religion ska finnas i en värld där en högstadieelev kan motbevisa den.

Om man nu absolut måste tro på någon högre makt kan man väl då vara agnostiker, för rationell nog att inse att kravbilden från koranen eller bibeln bör lämnas på medeltiden vill jag tro att alla i Sverige är.

Orimligheten når heller inga gränser när något bevisats som fel och därefter "inte kan tolkas bildligt". Vad händer när man äntligen lyckats motbevisa "gud" som koncept genom livsformer på andra planeter eller att man kan ge konkreta svar på frågan om livets uppkomst? Det är så dumt alltihop så man bara vill lägga sig ner och gråta.

Nu har du den vanliga uppfattningen att tro på religion innebär att man måste vara bokstavstrogen alla texter och allt präster säger. Jag tror t.ex. på vetenskap men det betyder inte att jag tror på allt en forskare säger.

Då du t.ex. tar upp koranen kan jag fortsätta med det som exempel (då de har kort trosbekännelse):
Det som avgör om någon är muslim är om den tror på trosbekännelsen som säger (översättning wikipedia): "det finns ingen gud utom Gud och Muhammed är Guds sändebud".
Det finns inga krav på att du ska tro på hela koranen eller liknande. Detsamma gäller kristendom där du i princip behöver tro enligt någon trossats (eller din egen version som en frikyrka) helt utan krav att vara bokstavstrogen bibeln eller lyda religiösa auktoriteter.

Vetenskapen har varken motbevisat att Muhammed historiskt existerat (flera icke-muslimska källor från strax efter den tiden antyder snarare att han historiskt fanns, men även det är inte otvetydigt bevisat) eller att det skulle finnas en allsmäktig gud (som definitionsmässigt inte går att motbevisa).
Denna "högstadieelev" som kan motbevisa att Muhammed existerat eller att en allsmäktig gud inte finns existerar så klart inte. Hans "bevisföring" dock kanske duger i ditt huvud då du bestämt dig att hålla med.

Livsformer på andra planeter motbevisar inte på något sätt en allsmäktig gud eller hur tänkte du här? På sin höjd visar det att religiösa böcker glömde nämna dessa om de nu skulle ha betydelse för bokens innehåll, vilket i sig inte är självklart för en bok som handlar om människans tro och lite religiös historia/saga.

Jag tycker det hela är enkelt - jag tror inte på gud/någon religion, men jag tänker inte inbilla mig att alla religiösa är korkade eller att de tror lika. Jag kan inte heller motbevisa religion/gud, även om enstaka påhitt i religionens namn bland vissa grupper går att motbevisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Det jag inte kan förstå är att folk ska hålla fast vid gamla saker som är direkt destruktiva. Precis som all annan utveckling så kommer samtliga på jorden förr eller senare att vara sekulariserade (läs ateister)

Det finns ingen rimlig anledning att systematisk religion ska finnas i en värld där en högstadieelev kan motbevisa den.

Om man nu absolut måste tro på någon högre makt kan man väl då vara agnostiker, för rationell nog att inse att kravbilden från koranen eller bibeln bör lämnas på medeltiden vill jag tro att alla i Sverige är.

Orimligheten når heller inga gränser när något bevisats som fel och därefter "inte kan tolkas bildligt". Vad händer när man äntligen lyckats motbevisa "gud" som koncept genom livsformer på andra planeter eller att man kan ge konkreta svar på frågan om livets uppkomst? Det är så dumt alltihop så man bara vill lägga sig ner och gråta.

Sekulärisering är inte ett likhetstecken med ateism och att vara agnostiker betyder inte att man tror på ett högre makt, det är en person som har åsikten att det inte går att veta om det finns en gud eller ej.
Att alla på jorden kommer att bli ateister ser jag inte som särskilt troligt dock.
"Som all annan utvecklingg..." Hur menar du?

På vilket sätt skulle liv på en annan planet motbevisa gud som koncept, till skillnad mot liv på den här planeten?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Det räcker att blicka ut i världen, även andra kristna nationer i väst för att se hur mycket elände som religion ställer till med. Religionen är problemet, både i nutid och historiskt, sekulering är av allt att dömma rätt väg framåt. Staten ska vara sekulär med religionsfrihet. Du som medborgare ska ha rätt till att tro vad du nu tror på, om det så är en kristen tro eller spaghettimonster.

Det bör vara lättare att gå ur, och även gå med. Logga in med BankID för att gå med eller ur. Kyrkan behöver närma sig 2000-talet.

Till skillnad från de andra saker du nämner så är religion inte livsviktigt och till och med rent nonsens. Du behöver exempelvis ett språk för att kunna kommunicera. Låt barnet välja religion själv om den känner för det. Eller någon annan hobby.

Instämmer, många kan gott läggas ner och säljas, rivas eller låta de förfalla. Även ruiner har sin charm i mitt tycke.

Kyrkan bör själv stå för sina utgifter likt alla oss andra.

Bara för att... så kommenterar jag det fet markerade, då jag anser att det faktiskt finns en poäng med dessa byggnader. Själv gick jag ur kyrkan för några år sedan genom att lämna in ett fysiskt papper på en expedition, att kräva BankID och liknande till allting vurmar bara för ett kommande 1984, men det är det ingen som bryr sig om idag för att det är så enkelt. Alternativ är alltid att föredra! Själv vägrar jag BankID så länge det bara går.

Körsång, vilket mina syskon ägnat sig hela livet åt och då i en kyrka(eller flera då de rest runt till olika städer och sjungit), en social gemenskap där en kyrka fungerar ypperligt med dess akustik, så varför ska man då låta det förfalla när det redan finns... Det låter mer som att någon vill åt kopparplåten.

Min far hade gått ur kyrkan av ekonomiska skäl för länge sen och var dessutom helt ointresserad av religion, en borgerlig begravning förra helgen med en officiant som läser upp hans levnadsberättelse skriven av familjen, och då i ett kapell vilket passade jättebra, lagom stort och de religiösa utsmyckningarna störde mig inte alls. Fokus var på denna minnesstund vilket vi själva dirigerat i denna lokal och askan ska ju ändå strös ut någonstans så var passar då detta, på en kyrkogård där det redan står en kyrka, alla kommer någon gång dö.

För ungdomar, då ungdomsgårdarna lagt ner för länge sen. Jag känner en som var på väg att gå ur kyrkan och istället började "arbeta" frivilligt med att fostra ungdomar några timmar i veckan som ändå vistas i dessa miljöer, och det är väl ändå bättre att hjälpa till om man kan än att bara låta saker förfalla, själva lokalen spelar väl mindre roll, det är budskapet som räknas.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag var aldrig med i Svenska kyrkan till att börja med, och jag kommer inte gå med. Inte döpt, inte konfirmerad. Inte haft ett intresse av någondera än. Min mor tyckte att jag själv skulle få välja hur jag ville göra när jag hade åldern inne att förstå, vilket jag är tacksam över. Ingen i min familj är troende.

Permalänk
Medlem

@mudde: Jag har inga problem med religion eller att tro, vad jag har ganska stark avsky till dock är konstruerade religioner som på något sätt efterliknar ett kontrollsystem.

Hur man inte kan inse att detta är destruktivt går över mitt huvud

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

När jag säger "bärare av Svensk kultur" menar jag uppenbarligen inte den kultur som Sverige lagt till sig med sedan landet blivit mera sekulärt, i.e. Zara Larsson, åka till partyöar i Grekland och toppa chartsen i anmälda våldtäkter per capita (jag påstår här inte att det finns, eller inte finns, en koppling mellan sekulär kultur och lös moral). Jag avser Sveriges egentliga själ och kultur, våra gemensamma högtider, bakgrunden till våra helgdagar, stora delar av arvet kring musik och lyrik. Jag vet mycket väl att Sverige kan dricka redbull och konsumera ostbågar eller porr utan kyrkan, men det är inte vad saken gäller.

Så vad gäller saken? Vad menar du med detta inlägg?

Att antyda att kultur för oss som inte är kyrkliga innebär ostbågar, porr och våldtäkter var det konstigaste jag läst på länge, om det är såhär ni präster ser på livet är jag bara ännu gladare att jag har så lite med er att göra.

Hela ditt inlägg låter ju som klippt ur nån sömnig SD-blogg. Själv har jag ingen aning om vad man firar på exempelvis pingst. Jag bryr mig inte särskilt heller, och säkerligen inte många andra icke kristna. Andelen troende kristna i Sverige är i minoritet, det är nog mest ni som ser religiösa högtider och psalmer som hjärtat i den svenska kulturen. Vill ni fira dessa dagar och fortsätta denna kultur så varsågoda. Ingen kommer hindra er bara för att vi andra inte betalar medlemsavgift i kyrkan.

Religiösa högtider är Sveriges "egentliga själ". För dig kanske det känns så, men inte för mig. Att definiera kultur är väldigt svårt, men jag lever ett bra liv utan religion, och anser att jag är en väldigt normal svensk. Vad är min kultur? Inte har det nåt med kyrkan att göra i alla fall. Inte heller bidrar jag till våldtäktsanmälningarna på någon semesterort. Äter jag ostbågar? Ja det händer, vad är det som är så fel med det?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tror ej på hokus pokus och har ingen lust att betala åtskilliga tusenlappar per år för att stödja en förlegad institution.

Permalänk
Medlem

För mig tog det tre försök innan jag lyckades gå ur kyrkan. Antingen var min kyrka fattig eller så var brevbäraren extra slarvig, men till slut så lyckades jag iaf gå ur. Att vara med i Svenska Kyrkan när man inte är troende är rätt korkat. Svenska Kyrkan är så snuskigt rik för att folk döper sina barn i kyrkan och sen orkar man inte gå ur bara. Som ett jävla pyramidspel.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punnisher:

Bara för att... så kommenterar jag det fet markerade, då jag anser att det faktiskt finns en poäng med dessa byggnader. Själv gick jag ur kyrkan för några år sedan genom att lämna in ett fysiskt papper på en expedition, att kräva BankID och liknande till allting vurmar bara för ett kommande 1984, men det är det ingen som bryr sig om idag för att det är så enkelt. Alternativ är alltid att föredra! Själv vägrar jag BankID så länge det bara går.

Körsång, vilket mina syskon ägnat sig hela livet åt och då i en kyrka(eller flera då de rest runt till olika städer och sjungit), en social gemenskap där en kyrka fungerar ypperligt med dess akustik, så varför ska man då låta det förfalla när det redan finns... Det låter mer som att någon vill åt kopparplåten.

Min far hade gått ur kyrkan av ekonomiska skäl för länge sen och var dessutom helt ointresserad av religion, en borgerlig begravning förra helgen med en officiant som läser upp hans levnadsberättelse skriven av familjen, och då i ett kapell vilket passade jättebra, lagom stort och de religiösa utsmyckningarna störde mig inte alls. Fokus var på denna minnesstund vilket vi själva dirigerat i denna lokal och askan ska ju ändå strös ut någonstans så var passar då detta, på en kyrkogård där det redan står en kyrka, alla kommer någon gång dö.

För ungdomar, då ungdomsgårdarna lagt ner för länge sen. Jag känner en som var på väg att gå ur kyrkan och istället började "arbeta" frivilligt med att fostra ungdomar några timmar i veckan som ändå vistas i dessa miljöer, och det är väl ändå bättre att hjälpa till om man kan än att bara låta saker förfalla, själva lokalen spelar väl mindre roll, det är budskapet som räknas.

Amish kanske är något för dig? Dock får du lämna kvar datorn här i Sverige. Du kan lära dig bygga lador att förvara din kopparplåt med. De är ju rätt duktiga på att resa lador.

Det handlar om kostnader, varför ska en massa pengar kastas bort på byggnader som ingen ändå besöker. Bör vara väl känt vid det här laget att kyrkorna ekar tomma. Finns så mycket annat i vårat samhälle där dessa resurser bättre behövs.
Och känns inte riktigt som att du fattade så mycket av diskussionen av kyrkor. Dumt att riva något som redan byggts. Kan kyrkan själva inte få användning för byggnaderna eller bekosta drift och underhåll får de likt alla andra i samhället anpassa sig efter rådande ekonomiska situation. Sälj eller skänk bort de byggnader som är överflödiga. Riva eller låta byggnaderna förfalla är ju uppenbart en sista utväg.

Tycker du inte att det är något vackert med gamla medeltida ruiner som återtagits av naturen men där man fortfarande kan se spår av att människor tidigare levt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

För mig tog det tre försök innan jag lyckades gå ur kyrkan. Antingen var min kyrka fattig eller så var brevbäraren extra slarvig, men till slut så lyckades jag iaf gå ur. Att vara med i Svenska Kyrkan när man inte är troende är rätt korkat. Svenska Kyrkan är så snuskigt rik för att folk döper sina barn i kyrkan och sen orkar man inte gå ur bara. Som ett jävla pyramidspel.

En viktig detalj är att alla som föddes i Sverige fram tills 1996 tvingades in i SvK. Och det är, som du är inne på, inte helt lätt att ta sig ur. Sedan är ju frågan hur många som verkligen vet om att de är med eller kan lämna.

Nu skiljer det förstås från stift till stift men möjligheten att både gå ur och gå med bör gå att göra med BankID igen. Vem vet, kanske blir trendigt att gå med i kyrkan tack vare BankID...

Permalänk
Skrivet av Tadawa:

Skulle det vara mer förnuftigt menar du?

Mer förnuftigt kan man kanske inte kalla det, men idéen om jultomten är ju helt klart mer kort och koncis. Var snäll så är andra snäll mot dig är ju ett enkelt sätt att summera båda historier. Sen att den ena har strikta och ibland lite konstiga idéer om hur man ska bete sig, och avsevärt värre konsekvenser för dåligt beteende gör en ju inte direkt mer lockad.

Kol till julklapp eller evigt lidande är ju lite två olika sidor av bestraffningsspektrumet om man säger så.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Amish kanske är något för dig? Dock får du lämna kvar datorn här i Sverige. Du kan lära dig bygga lador att förvara din kopparplåt med. De är ju rätt duktiga på att resa lador.

Det handlar om kostnader, varför ska en massa pengar kastas bort på byggnader som ingen ändå besöker. Bör vara väl känt vid det här laget att kyrkorna ekar tomma. Finns så mycket annat i vårat samhälle där dessa resurser bättre behövs.
Och känns inte riktigt som att du fattade så mycket av diskussionen av kyrkor. Dumt att riva något som redan byggts. Kan kyrkan själva inte få användning för byggnaderna eller bekosta drift och underhåll får de likt alla andra i samhället anpassa sig efter rådande ekonomiska situation. Sälj eller skänk bort de byggnader som är överflödiga. Riva eller låta byggnaderna förfalla är ju uppenbart en sista utväg.

Tycker du inte att det är något vackert med gamla medeltida ruiner som återtagits av naturen men där man fortfarande kan se spår av att människor tidigare levt?

Vad tror du sannolikheten att det skulle lämnas som ruiner som återtagits av naturen är? Kyrkor tenderar ju nämligen att vara byggda där folk har tillgång till dem, nämligen i städer, och städer har ofta de där problemet med att förfallna byggnader till slut riskerar att falla på folk, så de rivs och i större städer kommer marken användas till något annat (förhoppningsvis mer produktivt än kyrkans nuvarande aktiviteter).

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Många år sedan jag lämnade kyrkan. Men betalar i stället 200 Kr/månad till Lutherhjälpen. Lutherhjälpen har väldigt lite administrativa kostnader. Därför stödjer jag dom. Det som retat mej är att prästerna ska ha så bra betalt. Det vill jag inte bidra till. Diakoniverksamhet, underhåll av kyrkorna och ungdomsverksamhet skulle jag kunna betala till. Har för mej att alla betalar för begravning via skatten. Har inte läst alla inlägg så begravningen kanske är avklarad. Men inte vill jag att en präst fantiserar över min döda kropp. Det har jag sagt till frun. Peta bara ner askan i offerlunden så är det klart sen. Tyvärr så har jag ju ingen möjlighet att ha koll på den detaljen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Vad tror du sannolikheten att det skulle lämnas som ruiner som återtagits av naturen är? Kyrkor tenderar ju nämligen att vara byggda där folk har tillgång till dem, nämligen i städer, och städer har ofta de där problemet med att förfallna byggnader till slut riskerar att falla på folk, så de rivs och i större städer kommer marken användas till något annat (förhoppningsvis mer produktivt än kyrkans nuvarande aktiviteter).

Nu består inte hela Sverige av Stockholm, utanför landets tre största städer finns det mycket mindre orter där det ofta förekommer minst en kyrka. Som även de har lågt antal besökare men också brukar ligga lite utanför bostadsområdena.

De bör minska på antalet byggnader eller locka tillbaka sina medlemmar. Något nytt mirakel, vatten förvandlas till kaffe. Perfekt för mer lättsamma och välkomnande tillstämningar där kyrkans personal kan möta befolkningen på orten.

Permalänk
Medlem

Gick ur för 10 år sedan, inte ångrat mig en sekund. haha Finns bättre saker att lägga pengar på. Teknik till exempel.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

@Lasergurka:

Man kan lika gärna tro att allt man rör blir guld. Det har inte hänt ännu men när som helst så kommer allt jag någonsin tagit i förvandlas till ädelmetall.

Chansen att gud finns är att likställa med ovan påstående, dvs det finns inga bevis på att det inte kommer hända. Skillnaden är att de ena alternativet statistiskt har större chans att inträffa eftersom guld finns, medan "gud" inte gör det.

Vanföreställningar bör behandlas med lämplig medicinering och om inbillningarna kvarstår är institutionalisering nästa steg i behandlingen.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Eller så ger man barnen en utbildning och grundläggande förståelse för hur religion fungerar innan man tvingar på dem något utan att låta dem välja. Som man gör med i stort sett allting annat. Tänk hur världen hade sett ut om man hade sorterat in barn i fack direkt när de föds, "du ska bli protestant och läsa matte", "du blir ortodox och läser kemi" oavsett vad personen själv vill när den växer upp. Det finns en anledning till att världen inte fungerar så när det gäller något annat så varför ska den göra det när det gäller religion? Vem säger att de måste bli myndiga för att välja? Det räcker med att de kan formulera egna tankar.

Jag förstår inte ditt inlägg över huvud taget. På vilket sätt är religion något man blir "bra på" i ung ålder och på vilket sätt är det "för sent" att ta upp religion senare i livet? Vad förlorar man på det? Religionslära är med i läroplanen i skolan, att vara religiös är inte det utan helt tvärtom. Jag har varit tvungen att lära mig om religioner precis som jag har varit tvungen att ha idrott, samhällslära och matte. Allt detta och mer valde jag bort när jag skulle välja universitetsutbildning.

Självklart blir barn "påtvingade" språk att lära sig när de är små. Det beror på var du bor, vad dina föräldrar pratar för språk och kanske fler faktorer också. Hur tycker du det skulle fungera istället? Ska alla barn sitta i intensivkurser för att lära sig så många språk som möjligt inom tre års ålder och sedan "välja bort" de språk de inte vill använda? Hur menar du att man skulle "tro" på att lära sina barn vissa språk eller inte?

Menar du på riktigt att eftersom det är helt omöjligt att välja sina föräldrar så är det på något sätt logiskt att inte välja sin religion heller?

Jag har för övrigt inte blivit påtvingad ateism av mina föräldrar och trots det har jag verkligen inte gått runt som "ett tomt blad" och känt att jag har saknat något i världen. Rent tvärtom eftersom jag är född före 96 har jag ju blivit påtvingad en kristen religion jag inte velat ha och om något har den legat och gnagt bak i samvetet tills nu. Det känns som att ditt inlägg är en enda stor motsägelse.

Gällande att tvinga på barn saker: det var precis det jag ville lyfta fram, att barn påtvingas en massa annat. Det är ju precis så man gör att man delar in barn i fack. Föräldrarna gör detta och ofta ser man exempel på där föräldrar vill att barnen skall bli verksamma inom samma yrkesområde som de. Musikers barn börjar ofta öva från 2-3 års ålder. När det kommer till religion, vem säger att religionen ateism skall ha företräde? För det är en religion. Istället för Gud är det människan som har kontrollen och makten. Möjligtvis är Darwin och Marx profeter i denna lära och precis som mellan alla andra religioner så förekommer hån, förakt och misstänkliggörande osv från ateister mot i synnerhet Kristna (t.ex. i Sverige). Det är fel att säga att man inte påtvingar ateism. Detta är ju vad som sker idag i denna del av världen i stor utsträckning och detta måste också avskaffas i sådana fall.

Nej, du tolkade mig fel om du trodde att jag menade att man skall lära sig så många språk som möjligt. Jag menade precis det som du skriver att det är omöjligt, och /resultatet av detta/ är att barnen blir påtvingade just precis ett (eller kanske två) språk, en viss sorts matkultur, en viss sorts leksaker etc. Och i extremfallet om man hårdrar det så blir du ju påtvingad föräldrar också var vad jag menade - dvs att välja ut Kristna tron som någon sorts syndabock och få det att framstå som att det är det enda barn påtvingas och att detta måste bort, är fel. På vilket sätt skulle en Kristen tro vara värre?

Och det är ju det jag menade att det är helt naturligt att det inte går att lära in över hundra språk och få ett exemplar av varje leksak etc. På samma sätt har självfallet Kristendomen gått i arv från generation till generation, och det är därför barn fortfarande döps i stor utsträckning vid födseln osv. Att säga att "nej nu skall alla påtvingas ateism istället" (av någon anledning) ser jag inte något positivt med. På vilket sätt är den inte påtvingad menar du? Ateism är inte på något sätt "default"-värdet, det är inte "null" om du trodde det när det kommer till tro. Det är något som liknar en stor sekt som har omvandlat framförallt Kristna moderna samhällen till ett med värderingar från avgrunden och där ingenting är heligt. Svenska Kyrkan är en annan sak, den har inte mycket med Kristendom att göra. Man har ju för tusan politiker som styr kyrkan nu. Politik har ingen plats där.

Gällande att "bli bra på något": En tro, och därigenom Gud, kan man finna i valfritt skede i livet, men jag menar att det är svårt att finna någon tro om man inte får den från början, med tanke på att samhället i övrigt är sekulariserat och ateistiskt. Så det är inte rättvisa förhållanden som råder. Det man lär sig i skolan om teologi är ju bara ren "fakta"-listning (så var det åtminstone i de kommunala av skolor för mig). Det görs väldigt liten ansträngning där för att motivera någon att ens tänka tanken på religion som något seriöst. Det framställs som väldigt vidskepligt och med hån som baktanke. Det är självklart att religionskunskapen känns flummig om man inte har någon tro själv som man då kan sätta i perspektiv mot det som lärs ut där. Man måste söka tron för att finna Gud, den kommer inte av sig själv när du gör allt för att hålla den ute bara för att det är så som samhället idag formar människor. Jag anser inte att det är något fel i att barn får chansen att finna Gud (vilket inte är samma sak som att man ska sitta och sjunga psalmer i skolan som vissa praktiserat det som), och på samma sätt som man har lättare för något om man börjat i ung ålder så är det samma sak med andlighet och kontakten med Gud. Det är inte lätt att bara "skaffa sig en tro när man blir äldre", däremot är det lätt att tacka nej sedan om man senare inte vill ha den. Tro är svårt och den måste kultiveras och att få en förståelse för vad det är och få kontakt Gud är essentiellt.

Men denna diskussion är svår att ta med ateister för de kan inte försätta sig i situationen att Gud finns, utan ser ned på framförallt Kristna här med motiveringen att "de tror på sagor" så med den utgångspunkten är det rätt meningslöst att försöka förmedla vad jag menar.

Bara för att Sverige inte har något intresse av traditioner, sed eller kultur eller historisk kulturarv längre så betyder det inte att det är den rätta vägen att gå. Även om många "liberalister" tycker det idag. Vare sig man tycker om det eller ej så har landets seder, värdegrund och lagar formats i stor grad av Kristendomen, och man behöver inte vara troende för att förstå detta och vikten av det.

Precis som du känner att du har blivit påtvingad en Kristen religion (i ett land med ett Kristet kulturarv och historia), så känner jag som också är född före 1996 att jag är väldigt tacksam för att ha fått finna Gud från ung ålder, och känner tvärt om att dessa ateismen i samhället gnager sönder det. Vad säger att det ena fallet är bättre än det andra?

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Till skillnad från de andra saker du nämner så är religion inte livsviktigt och till och med rent nonsens. Du behöver exempelvis ett språk för att kunna kommunicera. Låt barnet välja religion själv om den känner för det. Eller någon annan hobby.

Okej din åsikt är att religion inte är livsviktigt och nonsens - varför uttala det som universell sanning? Säg det och berätta det till alla de som idag lever tack vare sin tro, säg det till dem som satt i koncentrationslägren och överlevde tack vare sin tro. Ateism är också en religion, men med människan som sin egen herre. Den har också skrifter och profeter. Vad är skillnaden?

Man tror på forskning som utförs av den objektiva människan? Det finns inga objektiva människor. Studier som betalas av livsmedelsindustrin för att resultaten skall visa att vissa tillsatser inte alls är farliga så att de kan bli godkända i EU, så att de kan tjäna pengar medan människor ådrar sig sjukdomar? Är det den värdegrunden man skall se upp till?

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|