Varför används 16-32-64 antal spelare så ofta i multiplayer?

Permalänk
Medlem

Varför används 16-32-64 antal spelare så ofta i multiplayer?

Som rubriken.

Variabler inom datalagring använder sig naturligtvis av antalet kombinationer man får om man tar 2^antal bitar i datatypen, dock ser jag ingen programmeringsmässig fördel att t.ex antalet spelare etc. Det borde rent tekniskt kunna sättas helt fritt, t.ex 60 eller 100.

Är det bara någon märklig tradition som uppstått?

Permalänk
Medlem

Alltså utan att veta särskilt mycket om programmering och inget alls om spelprogrammering så tror jag visst att det finns en programmeringsmässig fördel med att ha 2^n antal spelare då tex serverns resurser är enkel att dela på den typen av tal.

Om man tex har 10 spelare på en server så får dessa en 1/10-del var av serverns resurser vilket inte är möjligt att beräkna med det binära talsystemet.

Med reservation för att jag, som jag skrev i början, inte har en aning.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Som rubriken.

Variabler inom datalagring använder sig naturligtvis av antalet kombinationer man får om man tar 2^antal bitar i datatypen, dock ser jag ingen programmeringsmässig fördel att t.ex antalet spelare etc. Det borde rent tekniskt kunna sättas helt fritt, t.ex 60 eller 100.

Är det bara någon märklig tradition som uppstått?

Det är programmerares OCD som tycker att alla multiplar av 8 är heliga.
Det har sedan hedenhös varit fritt fram att göra alla möjliga olika kombinationer i alla välprogrammerade spelservers
Själv lät jag CPU lasten bestämma hur många spelare som tilläts på "min" CS server "back in the day".