Windows 7 och 8.1 blockerar uppdateringar för nya Intel- och AMD-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Börjar ni snart förstå varför W10 är en dålig idé? De kan inte styra och kontrollera användare tillräckligt med Windows 7, de vill ha in alla i Windows 10 av en anledning.

Men, om du vänder på det hela?

Vad får du då?

Windows 10 är det bästa sedan skivat bröd.........och du med kommer att fatta det.... en dag

Eller rättare sagt ALLA kommer att fatta, för eller senare sitter alla på win 10

Om man gillar windows d v s

Bakåtsträvare......har aldrig gillat er, och kommer never ever att göra det !!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av aqwedcxz:

De har ju ett avtal på att de ska tillhandahålla uppdateringar fram tills 2020?
De har ju redan tagit betalt för detta, så att det kostar pengar ingen roll och är en självklarhet?

Skickades från m.sweclockers.com

jo men de spärrar inte dig för det att ta emot uppdateringar de slutar bara supporta uppdateringar om du har de nya CPUerna

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat. Microsoft är inte längre likt det gamla Microsoft. De har en ny VD, de har börjat publicera sin kod på github. Utveckla produkter för MacOS m.m.

De vet att de hamnat efter konkurrenterna, då de alltid måste tänka på sin gamla stora ryggsäck, och detta kan vara ett strategiskt beslut för att snabba på utvecklingen.

Detta är ett steg i rätt riktning, att mer eller mindre strunta i att lägga tid på att uppdatera gammal programvara. Om de skall ha möjlighet att hänga med i svängarna, måste de fokusera. Det är precis det de gör nu med Windows 10. Den första Windows-versionen som kom ut för några år sen är redan utbytt till ny version, som fortfarande heter Windows 10. De kommer fortsätta rulla ut uppdateringar löpande. Detta är den slutgiltiga versionen och man måste hela tiden hålla sig uppdaterad med senaste mjukvaran.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kvittar MS måste ändå hålla support till 2020, så MS måste ändå lägga ner pengar och tid på säkerhetsuppdateringar.

En sak att inte ge en drivers, men stänga av uppdateringar helt är ju helt fel (ska ju hålla systemet någorlunda säkert till 2020).

För mig har inte Win 10 gått stabilt, testade slå på uppdateringar och fick efter 1 timme blåskärm (såg på en film). Datorn har gått hur stabilt som helst i timmar och med dom senaste uppdateringarna spårade det ur direkt (går stabilt nu i alla fall igen, får hoppas inte datorn kraschar igen). Då åker uppdateringar av för evigt, så ms vill inte att man ska hålla systemet uppdaterat.

blå skärm får man för att en driver inte funkar man behöver inte ta emot drivers kan man stänga av på kontrollpanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

de har inte sagt att de slutar supporta Windows 7 de slutar bara supporta Windows 7 med nyare cpuer så de inte vill skriva nya uppdateringar för de nya cpuerna för ett gammalt OP

Ah, så om det kommer en säkerhetsuppdatering för IE så kommer jag att kunna installera den trots t.ex en Kaby Lake-processor?

Permalänk
Medlem

Dom slutar väl inte stödja OSet, vem köper ens in massvis med nya moderna maskiner och sedan installerar Windows 7? Säljs det ens längre?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men, om du vänder på det hela?

Vad får du då?

Windows 10 är det bästa sedan skivat bröd.........och du med kommer att fatta det.... en dag

Eller rättare sagt ALLA kommer att fatta, för eller senare sitter alla på win 10

Om man gillar windows d v s

Bakåtsträvare......har aldrig gillat er, och kommer never ever att göra det !!!!!

där slog du huvudet på spiken finns ingen anledning stanna kvar på Windows 7. Windows 10 slår alla tidigare Windows utgåvor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det finns inget förbud mot att Intel och AMD erbjuder drivrutiner officiellt, och låter bli att stödja några features som kräver nyare/ändrad kernel. Extended support handlar just om att de inte lägger till några nya features. Det är inte Microsoft som bör säga vad som ska stödjas där. Det räcker väl med att de inte har drivrutiner officiellt sett, Microsoft är ändå bara ansvariga för säkerhetsuppdateringar som rör deras egna grejer. Hur folk löser drivrutiner är väl deras egna ansvar, om de vill köra något utan support.

Även om Intel och AMD hade erbjudit support så hade inte system kommit förinstallerade med Windows 7, och det är ju bara inom företagsvärlden man ens får göra det licensmässigt. Företag kan ju dessutom fortfarande köpa Skylake-system för det syftet.

Det skulle ju ändå betyda att de skulle vara tvungna att testa av säkerhetsuppdateringar osv mot något som inte stöds, det skulle innebära att de ålade sig att plöja ner kapital i något som de inte lovat.

Man kommer ju fortfarande få uppdateringar till 2020 om man sitter med en supportad processor så de håller sina avtal ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jeg har inntrykk av at det er kanskje det motsatte som skjer.

Ikke at Windows 7 må endres, men at Windows 10 endrer måten AMD Ryzen hånterer data, og kanskje tuller det til (overvåkning f.eks). Men jeg er ingen ekspert, så dette blir vill spekulasjon fra min side. Jeg mener å ha skjønt at Ryzen prosessoren har eh hva heter det.. uuh.. krypto funksjoner i hardware som kanskje er noe Microsoft kunne være interessert i å tulle med.

Jeg har null tillit til Microsoft, og framtida blir å kun benytte Win 10, til spilling og knapt noe mer enn det.

Formodentlig, så vil politi, og andre statlige myndigheter få anledning til å bedrive spionasje på ens egen datamaskin som med Window 10 av hva jeg har skjønt, har innebygged telemetri, selv om dette kan være slått av, av brukeren selv. Halve problemet, slik jeg ser det, er at slik code allerede er blitt laget og implementert.

Jeg bruker Windows 7 for øyeblikket, og sist å går så jeg noe rart. Jeg besøkte en gratis opplastningsside, hvor en kan laste opp bilder, for da slipper man å sitte med noen egen nettside med filene, og så i Avast nettleseren, så dukker det opp en beskjed om, noe sånt, som at nettverkskoblingen ble endret, har aldri før sett dette. Hva i all verden skal dette bety? Og alt om https/tls kunne like godt fungere som et overvåkningsgimmick i hele verden, hvor eiere av dupliserte/forfalskede digitale sertifikat, kan overvåke innhold i trafikk over nettet etter eget forgodtbefinnende.

Blir litt som med masseødeleggelsesvåpen. Når noen først har funnet opp slik teknologi, så sitter man i det.

Permalänk
Entusiast

Det är en sak att rekommendera Linux som alternativ till Windows 10 p.g.a övervakningen, det är jag helt förstående för.
Men att folk rekommenderar Windows 7 över Windows 10 förstår jag inte riktigt? Det är ändå samma företag med samma idéer, vad är det som säger att Windows 7 inte alltid gjort likadant i bakgrunden utan att det varit lika synligt eller i lika stor grad som i Windows 10?

On topic: Såklart total bullshit. Det är en sak att inte aktivt stödja Kaby Lake/Ryzen för Windows 7/8.1 men aktiv blockering av säkerhetsuppdateringar finns det ingen anledning för över huvud taget.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Aene:

Ah, så om det kommer en säkerhetsuppdatering för IE så kommer jag att kunna installera den trots t.ex en Kaby Lake-processor?

Om du plockar ur nya CPUn ja och sätter i nån som supportas av MS på Windows 7 ..... Lätt ska du köra ny CPU uppgradera till windows 10 för MS supportar inte Windows 7 med de nya CPUerna

Permalänk
Skrivet av Duckface21:

Jag kör Linux på en maskin här och ska erkänna på mina 4 andra kör jag Windows 10 men jag säger inte Linux e perfekt men man ska inte säga det är svårt inte svårare en att köra ett program i Windows i kommando tolken

Nej absolut, jag kör windows 10 både hemma och jobbet, på laptopen har jag arch och w10.
Har Windows server 2016 och Linux server.

Jag personligen har inget problem med linux i server miljö, men så fort det kommer till desktop och framföralt laptops så blir det mycket krångligare än Windows.

Det är inte bara "Plug n Play"
Har polare som dragit in Linux för det är roligt, men även typ Ubuntu,Elementary etc har sina buggar på vissa maskiner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Då tankar man ner allt med WUMT (Windows Update miniTool) med en äldre dator, problemet löst

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Nej absolut, jag kör windows 10 både hemma och jobbet, på laptopen har jag arch och w10.
Har Windows server 2016 och Linux server.

Jag personligen har inget problem med linux i server miljö, men så fort det kommer till desktop och framföralt laptops så blir det mycket krångligare än Windows.

Det är inte bara "Plug n Play"
Har polare som dragit in Linux för det är roligt, men även typ Ubuntu,Elementary etc har sina buggar på vissa maskiner.

Vist men jag skulle inte påstå heller att Linux är fullt platsat i hemma miljö men jag vet att en som kört Windows och försökt sig på kommando tolken klarar Linux med i allaf med en lätt googling om inte annat...
jag har 2 servrar med Windows server 2012 i min klädkammare jag skulle aldrig falla mig in att köra Linux på dessa då jag vill ha fullt stöd för Windows program men skulle det inte va den limiteringen så visst.. men Linux som klient är ett alternativ!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

blå skärm får man för att en driver inte funkar man behöver inte ta emot drivers kan man stänga av på kontrollpanelen

Så.. det första man ska göra med detta fantastiska nya, bästa OS sedan skivat bröd är att... stänga av saker.

Till er andra som nu verkar tro att det "gynnar er"... lägg av. De måste ändå göra alla uppdateringar till alla äldre maskiner ändå. Så ni vinner inget... inte ens en sympatiröst i "jag är bäst för jag kör senaste OS" tramset.

Win XP uppdateringar har man med ett enkelt register hack kunnat ta ner uppdateringar till rätt länge nu, hela vägen till 2019. Så det enda jag väntar på är när reklam eller annat börjar fucka up Windows 10... för jävlar vad jag kommer att sitta o asgarva på er och er "nya fina OS"

Det enda detta gör, är att visa att MS kommer och är villig att göra vf som helst för att tvinga sina användare göra som de vill. Win 7 och 8 har dock fortfarande valen och alternativen kvar att bestämma och styra, så det kommer en fix..
Man får väl "hacka sitt OS" och få WU att tro att det är en äldre.. problemet löst. Eller så tar man ett WU verktyg, så löser det sig och jag kan välja vad för skit jag vill ha.

MS och ni vinner ingenting på att aktivt jävlas med oss andra, mer än att ni kan posta att "ni är bäst" som fjortisar på ett forum... kanon bra jobbat töntar

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Då tankar man ner allt med WUMT (Windows Update miniTool) med en äldre dator, problemet löst

eller så kör man windows server och låter den sköta uppdateringar för klienterna

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Så.. det första man ska göra med detta fantastiska nya, bästa OS sedan skivat bröd är att... stänga av saker.

Till er andra som nu verkar tro att det "gynnar er"... lägg av. De måste ändå göra alla uppdateringar till alla äldre maskiner ändå. Så ni vinner inget... inte ens en sympatiröst i "jag är bäst för jag kör senaste OS" tramset.

Win XP uppdateringar har man med ett enkelt register hack kunnat ta ner uppdateringar till rätt länge nu, hela vägen till 2019. Så det enda jag väntar på är när reklam eller annat börjar fucka up Windows 10... för jävlar vad jag kommer att sitta o asgarva på er och er "nya fina OS"

Det enda detta gör, är att visa att MS kommer och är villig att göra vf som helst för att tvinga sina användare göra som de vill. Win 7 och 8 har dock fortfarande valen och alternativen kvar att bestämma och styra, så det kommer en fix..
Man får väl "hacka sitt OS" och få WU att tro att det är en äldre.. problemet löst. Eller så tar man ett WU verktyg, så löser det sig och jag kan välja vad för skit jag vill ha.

MS och ni vinner ingenting på att aktivt jävlas med oss andra, mer än att ni kan posta att "ni är bäst" som fjortisar på ett forum... kanon bra jobbat töntar

Men varför kör du då Windows de har inte fuckat upp Windows 7 de har bara släkt uppdateringar och slutat supporta Windows 7 med nya cpuer .. varför gnälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

kör man win 7 så varför köra senaste cpuer.. folk bör lära sig uppgradera !! windows 10 är bättre .. sen gäller spärrarna home och pro, ultimate och enterprise kommer fortfarande ta emot uppdateringar då den är riktad till företag

Förstår uppriktigt inte hur du tänker nu!

Har man köpt ett OS som ska ha support till den datum som supporten är satt i avtalet, så ska man inte straffas för att man köpt ny hårdvara.

Det är ju som att Spotify skulle säga att du inte skulle få ladda ner med en ny CPU eller mobil, eller att ICA skulle säga att du inte får parkera på deras parkeringen då bilen är för ny.

Det är ren och skär dumhet!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

"Kräver ingrepp i operativsystemets kärna" Låter som en hjärtoperation istället för mjukvara, som ju går att uppdatera, om man bara vill... MS sjunker mer och mer i mina ögon.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Förstår uppriktigt inte hur du tänker nu!

Har man köpt ett OS som ska ha support till den datum som supporten är satt i avtalet, så ska man inte straffas för att man köpt ny hårdvara.

Det är ju som att Spotify skulle säga att du inte skulle få ladda ner med en ny CPU eller mobil, eller att ICA skulle säga att du inte får parkera på deras parkeringen då bilen är för ny.

Det är ren och skär dumhet!

nej du har köpt en licens att använda Windows 7 du äger inte programvaran.. MS har full rätt att ändra!!! du har sagt att de ska supporta till ett vist datum men inte hur den supporten ska se ut och va är liksom the big deal skaffa Windows 10 så får du köra de nya cpuerna..

spotify har slutat supporta många äldre mobiler sen den lanserades och nyligen så slutade dem supporta windows mobile de släpper inga nya uppdateringar för den fast den inte är en gammal mobil exakt samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Men varför kör du då Windows de har inte fuckat upp Windows 7 de har bara släkt uppdateringar och slutat supporta Windows 7 med nya cpuer .. varför gnälla?

För att Windows 8.1 (som jag kör), har full support än idag enligt deras villkor:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/13853/windows-lifecy...
" 9 januari 2018 " är det datum jag kräver full mainsteam support.

Och fram till " 14 januari 2020 " för Win 7 och " 10 januari 2023 " för Windows 8.1 ska ha extended support. Det som föreslås ovan är rent avtalsbrott.

För Windows 7 ska säkerhets fix finnas på befintliga system... ingen support behövs ges på nyare, men de ska inte aktivt hindra det.

För Windows 8.1 så ska både support och säkerhets fix finnas fram till 2018... då det är vad OSet sålts med.

Och notera... det är en satans skillnad mellan att sluta ge support, och att aktivt hindra något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Duckface21:

kör man win 7 så varför köra senaste cpuer.. folk bör lära sig uppgradera !! windows 10 är bättre .. sen gäller spärrarna home och pro, ultimate och enterprise kommer fortfarande ta emot uppdateringar då den är riktad till företag

Uppgradera betyder att något blir bättre. Ända som win10 är bättre på än win7 är att spionera på användaren. Då jag inte ser det som ett speciellt viktig funktion hos mitt OS ser jag ingen anledning att uppgradera. Visst MS kan förbjuda uppdateringar och så vidare men förr eller senare kommer de och deras herrar i NSA att åka dit. Jag är rätt säker att EU inte kommer vara helt nöjda med att folk inte får uppdateringar av random anledningar.

Permalänk
Medlem

Många företag kör fortfarande Windows 7. Innebär det att de får problem med operativsystemet om de skaffar nya datorer? Där jag jobbar installerar de Windows 7 även på de nya datorerna de köper in. Någon skrev att Enterprise-versionen kommer få fortsatta uppdateringar men vad hjälper det om operativsystemets kärna inte stödjer processorn? Då får de väl ändå problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skulle ju ändå betyda att de skulle vara tvungna att testa av säkerhetsuppdateringar osv mot något som inte stöds, det skulle innebära att de ålade sig att plöja ner kapital i något som de inte lovat.

Man kommer ju fortfarande få uppdateringar till 2020 om man sitter med en supportad processor så de håller sina avtal ändå.

Nej, inte att M$ håller sitt ursprungliga avtal, det om att inte supporta nyare processorer kom efter att W7 och W8.0/8.1 slutat säljas.
M.a.o. så ändras avtalet godtyckligt av M$...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Duckface21:

nej du har köpt en licens att använda Windows 7 du äger inte programvaran.. MS har full rätt att ändra!!! du har sagt att de ska supporta till ett vist datum men inte hur den supporten ska se ut och va är liksom the big deal skaffa Windows 10 så får du köra de nya cpuerna

Har du varit upp i CJEU och kollat den saken? Att MS skriver fabler i sin EULA betyder inte att de har lagen på sin sida. Folk köper programvara och med tanke på senaste domstolsbeslut är det knappast mycket stöd för deras fantasi om vi äger dig , din dator och all din data.

PS: Skäms du inte över att försvara ett bolag som spionerar på sina användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skulle ju ändå betyda att de skulle vara tvungna att testa av säkerhetsuppdateringar osv mot något som inte stöds, det skulle innebära att de ålade sig att plöja ner kapital i något som de inte lovat.

Man kommer ju fortfarande få uppdateringar till 2020 om man sitter med en supportad processor så de håller sina avtal ändå.

Fast nu testar ju knappast Microsoft säkerhetsuppdateringar på det sättet, och många säkerhetsuppdateringar som de kommer behöva göra till W7 kommer även gälla W8.1 och W10, då det ofta är samma mjukvara/del som drabbas över alla versioner. I nödfall behöver Microsoft stoppa olika uppdateringar till någon specifik tillverkare/modell av dator/server, men det gäller främst feature-uppdateringar som W7 ändå inte får. Det är i stort sett OEM-tillverkarens ansvar, vilket också är varför Microsofts egna modeller har problem, det är ju de själva som måste fixa UEFI-buggar och liknande där och det är det ju inte Windows-teamet som fixar. Det är alltså inte otänkbart att Windows-teamet skjuter ut uppdateringar som inte fungerar på Microsofts egna datormodeller, det är ju inte Windows-teamet som ska testa alla tänkbara konfigurationer och är datortillverkarna som ska erbjuda support i grunden, Windows-teamet kan inte garantera att UEFI och olika komponenters firmware alltid fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Många företag kör fortfarande Windows 7. Innebär det att de får problem med operativsystemet om de skaffar nya datorer? Där jag jobbar installerar de Windows 7 även på de nya datorerna de köper in. Någon skrev att Enterprise-versionen kommer få fortsatta uppdateringar men vad hjälper det om operativsystemets kärna inte stödjer processorn? Då får de väl ändå problem?

Men sluta med detta skit snack... det är en förbenad X86-64 CPU, likt de 10 som kommit innan.
Windows 7 både KAN köra på Kaby och Zen, och tom bättre prestanda på vissa saker med Zen... varför detta trams?

Du kan köra både NVMe, USB3, PCI-E 3,0, Lightning, 10Gbit NIC, 192GB RAM och rubbet på Windows 7 Pro. Enda anledningen varför det ens tjafsas om det, är för att "någon" inte vill ha det... inte för att det inte kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det kan du lita på!
Det kommer inte att komma W11 (eller 10.1 etc etc) Det kommer enbart att finnas W10.

" windows 10 will be its final release of the iconic operating system"

Instead of releasing an entirely new and different version of its desktop OS every few years, Microsoft is taking an Apple-like approach to subsequent Windows releases, standardizing on Windows 10 as its Cupertino-based rival has done with os X. Under this new strategy, Microsoft will deliver regular improvements to Windows through software updates.

klart att dom går att ladda ner, sen om dom funkar, är en annan femma.

Sitt still i båten

Du behöver inte köpa nått.
Det är valfritt

Bra skrivet!

Varför köpa den senaste CPU för att spela dom senaste spelen, och sitta på Win 7 ?

Men de kommer garanterat lansera nya OS versioner som kommer kosta, om de kommer kalla det 11 eller abc är irrelevant. Eftersom stor del av deras affärsidé grundar sig på att sälja lösa licenser till en mängd olika hårdvara till skillnad från Apple som helst vill sälja med deras egna fysiskaprodukter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är ju som att Spotify skulle säga att du inte skulle få ladda ner med en ny CPU eller mobil, eller att ICA skulle säga att du inte får parkera på deras parkeringen då bilen är för ny.

Det är ren och skär dumhet!

Um, Spotify "tillåter" säkerligen inte att man laddar ner deras program på hårdvaruplattformar de inte stödjer.

Skickades från m.sweclockers.com