Windows 7 och 8.1 blockerar uppdateringar för nya Intel- och AMD-processorer

Permalänk
Skrivet av Commander:

Vad hjälper det när de behandlar sina kunder som skit? Avtal är avtal. Man vill ha stabilitet och inte uppdatera till x windows för att få tillgång till x version av vare sig dotnet eller iis.

Vi har flera Linux servrar som jobbat oavbrutet sen 2010-2014, och fortfarande får uppdateringar och klarar av att köra senaste mjukvaran mm. Kan tyvärr inte säga samma sak på Windows sidan. Att sedan första tester visar att Dotnet funkar bättre på Linux är bara uppmuntrande.

jo jag förstår va du menar men Windows 10 ska inte köras som tidigare Windows utgåvor heller den ska ses som en skild ny start men det kan bara framtiden utvisa... Windows kan aldrig slå Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Måla inte upp Linux som det perfekta oset för det är det absolut inte. Jag kör det själv, och har testat det på flera olika maskiner.
Det är ofta något problem med något som inte funkar out of the box.

Finns inget OS som är perfekt, men en sak som är säker är att Linux är bra mycket snabbare att installera och få färdigt än MS.
Ex installera ubuntu och uppdatera allt, tar mindre änn en timme, sen har du ett program script färdigt med alla dina program klart så går det bra mycket snabbare än MS att uppdatera och installera.

Kör inte ubuntu själv tar detta endast som ett exempel.
T.ex. sudo apt-get install audasious vlc gimp leafpad galculator m.m ett färdigt skript med alla program
sen kör du sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Låt allt updateras och installeras tar mindre änn 2 timmar även på äldre maskiner.
Jämfört med Microsoft Windows
Skriv in webaddressen till programmet.
Klicka ladda ner.
Hitta installern dubbel klicka för att installera.
klicka nästa för att acceptera EULA.
klicka nästa acceptera installations plats.
klicka nästa för att acceptera om du vill ha vissa extra program som följer med.
klicka nästa.
klicka nästa.
acceptera att programmet är installerat.

Detta behöver man göra med alla program och drivrutiner i windows, tar nästan en dag att göra klart.
Linux tar detta max två timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

kör man win 7 så varför köra senaste cpuer.. folk bör lära sig uppgradera !! windows 10 är bättre .. sen gäller spärrarna home och pro, ultimate och enterprise kommer fortfarande ta emot uppdateringar då den är riktad till företag

Är detta sant? I så fall är det stört att det inte nämns? Har win7 ultimate och såg inte fram emot o skaffa win10 för r5 1660x

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

@Duckface21

Trotts uppdateringar så håller Microsoft fast vid att mainstream-support upphör 13 oktober 2020 och då kan man förvänta sig att en ny version som kallas något annat redan har kommit. 5+5 år har de kört sedan Vista. De har inte ändrat supportdatumen även fast de redan hunnit med tre olika Windows 10-versioner (som uppdateras med vad som kan likna en OS-uppgradering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du certar dina maskiner drivrutinsmässigt, sen låter du wsus förhindra ytterligare drivrutinsinstallationer.
Man brukar ju snacka om att alla testar nya mjukvaror men inte alla har en egen miljö att testa i.
Med wsus kan du ju rulla patchar till en mindre testgrupp innan du släpper till alla så blir det mindre oplanerad damagecontrol.
Vet inte hur stora ni är men med tanke på hur ni drabbats flera ggr av drivrutin och patchstrul borde det inte vara allt för svårt att motivera en MDT & WSUS lösning.

Microsoft är väl inte unika när licensen och support säljs sepparat?
Det jag menar är att det kostar dig inte pengar att lämna in en buggrapport, utan att få ett problem löst utan supportavtal.
Beroende på hur allvarligt problemet är kan det ibland vara vört att betala, eller skaffa supportavtal.
Buggrapporten kommer troligen in ändå och får prioritet beroende på hur många med supportavtal som är drabbade.

Vi har få cad stationer och våra användare är inte speciellt avancerade, men Autocad 2016, 2017 & Elpro cad rullar på våra Windows 10 burkar utan några uppenbara problem.

Problem och buggar kommer alltid dyka upp oavsett plattform, skillnaden är hur väl förberedd ni är.
Om saker ofta står still i flera dagar är det dags att skaffa en IT avdelning som kan jobba lite proaktivt.

Vill inte låta dryg, men om eran verksamhet bygger på att mjukvara som ni inte har supportavtal på ska funka, så tycker jag det har blivit lite fel med prioriteringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har delvis supportavtal när det gäller Elpro-cad och Creo Element Direct och dess databashantering idag även om vi en period haft full support, för Autocad så kör vi utan då det mer är en nödlösning eller kanske mer en bugg i vår verksamhet. Med det menar jag att all konstruktion borde gå via 3D CAD och dess databas för en fungerande dokumentation och komplett versionshistorik, ändå så behövs Autocad ute vid dokumentering av ändringar vid installation av linjer och ibland vid service även om det då sätter revisionshistorik i ofas centralt (läs databas).
En tidigare kostruktör kallade Autocad för leksaks-cad, till viss del så har han rätt då det aldrig skulle fungera för oss i fullskalig konstruktion. Inte ens Autodesk Inventor skulle fungera hos oss. För oss så är en Icke parametrisk CAD det mest rätta, däremot så kör vi för vissa delar en parametrisk modul i Elemet Direct (två kanske tre gånger om året).

Som nämnt ovan så har vi idag inte ett lika omfattande avtal som vi ordnade vid expansionen, då vi led av växtvärk med resultat att avtalet kom i efterhand och mycket med det. Något jag inte tror vi är ensamma om
Vi har senare minskat på dessa avtal då vi sett dom som lite väl tilltagna, mer om det nedan.

Där var även tidigare ett avtal gällande 3D CAD men inte i den form vi ordnade vid expansionen, det blev då support på hårdvara och mjukvara vi via Atea. Det sköttes tidigare av ett lokalt företag som vi även hade internet/bredband via, tyvärr fungerade det in som tänkt då vi ändå behövde lägga egen tid på felsökning och loggning vid fel för att övertyga dom om att där fanns fel. Därav byte till Atea.

Problemet är att inte ens med full support på CAD och avtal med Atea så kan vi räkna med en homogen kunskap vid större uppgraderingar. Där är mycket som vi själva ändå måste lösa, eller att vi själva enklare och snabbare löser det än att blanda in deras support och då behöva bolla mellan dom, vänta på att det utförs, återkoppla m.m.
Varvid frågan i perioder kommer upp "Vad har supporten för uppgift? Varför har vi support?" och med all rätt...

Det går helt enkelt snabbare att vi själva utför en del av det som vi har haft supportavtal för, samt att vi sen uppdaterar supporten med vad vi har gjort. Så vi har nu över tiden minskat och till viss del själva tagit över det igen, vi har helt enkelt blivit tvungna att set till att vi har det i huset och inte externt.
Däremot så hyr vi in vid större förändringar då det går snabbare samt att det mesta blir gjort, vi tar sen över och slutför det sista.

Vi gör misstag på vägen, självfallet.

Vi har helt enkelt inte råd med att vänta en halv dag eller ibland en hel dag innan något händer, att lägga tid och tjafs på att något ska ske. För oss är tid lika med pengar eller än värre "försenade projekt" som då ger oss ett dåligt ansikte utåt till kund även om dom flesta kunder är förstående och medvetna om att saker kan hända.

Nu tror jag, ehh... Vet jag att vi är långt off topic...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Oaktree: Ja jo linux må vara ett alternativ för en del, men är man en "gamer" blir man mer eller mindre illa tvungen att köra windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

ja och linux e bra skrev jag i början av tråden

Vet jag

Jag svarade ju och höll med

För att inte tala om en bättre support via community, samt möjligheten att ge en buggrapport utan att betala en massa tusen kronor
Man kan även vara med och fixa buggen om man vill... Och kan...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

@Oaktree: Ja jo linux må vara ett alternativ för en del, men är man en "gamer" blir man mer eller mindre illa tvungen att köra windows.

Jo detta är ju mer eller mindre sant idags läget, men en sak som många kanske missar är ju att iom Steam så finns det ganska många spel som stöds idag på linux, kanske inte så många aaa titlar men det har ökat ganska starkt senaste åren.
Det som skulle kunna ändra på det hela var ifall fler vågade gå över till linux, då ju fler som går över och börjar använda detta OS, så kommer fler och fler spel och program varor att följa efter. där marknaden finns, där kommer utvecklingen att göras.
Så ifall fler kommer över till linux, kommer hjälpa även programm och spel att komma över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är du seriös? Windows 7 blir åtta år gammalt i år.

Så, åldern på Windows 7 gör automatiskt Microsofts metoder med W10 till renhåriga och bra? Är inte fulspelet med W10 oavhängigt åldern på W7?

Skrivet av roxkz:

Tycker faktiskt tvärt om, att det är en god idé! Anledningen till att de vill att alla ska sitta på Windows 10 är egentligen rätt simpel ur flera synpunkter.
#1 De slipper försöka stödja flera OS samtidigt ur mjukvarusynpunkt.
#2 Fokusera på ett OS och slippa ha support för de äldre.
#3 Mycket bättre att ha en homogen plattform, ej splittrad.

Det leder till lägre kostnader för support, snabbare lösningar på problem och lättare implementering av funktioner och högre kompatibilitet.
Ta av foliehatten och se också fördelarna för både användare och företag. Vill någon spionera på dina semesterbilder eller vanor kan jag garantera dig att det finns fler sätt än Windows 10.

Skrivet av Duckface21:

windows 7 är gammalt och de kostar ms massor med pengar hålla igång gammal programvara klart de vill ha alla till win 10 det ÄR dax att pensionera win 7

Det kostar inte en krona extra att låta en uppdatering för defender eller en nätverksdrivrutin som går in på en dator med Skylake-processor även gå in på en med Kaby Lake. De behöver inte ge full support i all framtid, men de ska inte ljuga om att dessa saker inte går in på Kaby Lake. Det är en sak att inte stödja nya funktioner, det är en helt annan sak att blockera uppdateringar som inte har med processor att göra alls.

Skrivet av Feeku:

På vilket sätt visar det här att de inte kan styra användarna tillräckligt med Windows 7? Blockeringen visar ju att det är precis det de kan.

Skrivet av Ozzed:

Tänkte du nu? Blockeringen gäller ju Windows 7, så det visar ju bara det jag hela tiden hävdat: Vill Microsoft in och detaljstyra användarna så gör de det. Det spelar sen ingen roll om det är Windows 7 eller Windows 10.

Vi som sitter med Windows 10 får ju lov av Microsoft att ha vilken processor vi vill, så i det här fallet drabbas man ju hårdare av Microsofts styrning om man har Windows 7, och den här typen av blockeringar hade de ju kunnat lägga in allderles oavsett om Windows 10 fanns eller inte, så vart vill du egentligen komma?

Om du menar att Microsoft skulle sluta spionera, blockera, övervaka osv osv om alla bara gick över till W7 igen så säger jag: OK, rätta du till foliehatten och somna om. Om du är orolig för Microsofts övervakning så är du inte ett dugg säkrare med W7 än med W10, skillnaden är att du får lite falsk trygghet för att telemetridatainsamlingen inte syns lika öppet i W7. Sov gott.

De kan styra vilka uppdateringar jag ska få och inte, men de kan inte påtvinga mig uppdateringar för att på sikt avskaffa Win32 till fördel för UWP. De bestämmer inte om jag ska starta om datorn eller inte, och nej, de har inte alls samma telemetriinsamling. Palladium är inte samma problem i Windows 7 som det är i Windows 10 och framtida påtvingade versioner helt enkelt. De försöker tvinga en att uppdatera till Windows 10 eftersom det är sista gången de behöver försöka tvinga en, efter det kommer de helt enkelt bara tvinga, stannar inte vid några försök.

Skrivet av skog1s:

Men, om du vänder på det hela?

Vad får du då?

Windows 10 är det bästa sedan skivat bröd.........och du med kommer att fatta det.... en dag

Eller rättare sagt ALLA kommer att fatta, för eller senare sitter alla på win 10

Om man gillar windows d v s

Bakåtsträvare......har aldrig gillat er, och kommer never ever att göra det !!!!!

Jag är inte en bakåtsträvare. Jag har varit positiv till både Windows 8 och Windows 10, tills de bestämde att de ville kontrollera allt. PC handlade en gång i tiden om valfrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

The cloud in the Sky is the future, folk använder molntjänster som aldrig för. Även om man ej kör med en weblösning så växer citrix och Azure m.m så det knackar. Detta med att underhålla klientdatorer håller på att bli det försluta, de som sysslar med detta idag kommer snart kallas för vaktmästare och allt jobb utgörs av tekniker på servrarna. Detta gör inte att jobbet med Windows försvinner, men man slipper röra de dåliga klientversionerna och enbart behöver underhålla ett operativsystem.

Jag vet många riktigt stora anläggningar som har gått över till Molnet som jag använder i år och när man skapar en större system så är genast molnet det man först tänker på.

Molntjänster är praktiskt men inget som man vill lägga ett helt företags framtid på i form av företagsdokument och filer eller för den delen visionen att hyra mjukvara, dels så blir man än mer beroende och dels så kan man aldrig vara säker på att dokument och filer stannar i molnet.
Dokument och filer är idag lika viktiga för ett företags överlevnad som ett rörelsekapital, kommer det på avvägar eller försvinner så försvinner även företaget.

Däremot så är det utmärkt för en del lösningar såsom supportdokument, lite av en anslagstavla och klottervägg i kontakt med kunder, leverantörer och (vid) service.

Av samma orsak så kör vi inte ens med någon av dom backupptjänster som existerar och tro mig, vi har fått erbjudande, det ena bättre än dett andra o.s.v.

För privatpersoner så kanske det är annorlunda, men kan ändå inte undra om en del ger ut hela sitt privatliv lite för lättvindligt/blåögt.
En paralell med Facebook "Nästa vecka så åker vi äntligen på semester en hel månad till Latinamerika", väl hemma så kan man inte först varför huset är tomt/länsat...
Hur kunde dom tömma våra sparkonton?

Kan verkligen säkerheten garanteras till 100%?

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Detta är ju uppenbart ett fulknep för att få folk att går över till w10, det finns ju ingen anledning till att w7 inte skulle gå att köra på nyare cpu'er, visst man kanske inte har stöd för de senaste funktionerna men det funkar.

Det finns gott om datorer med gammal hårdvara som inte går att köra på w10. Och nu så ska helt plötsligt alla dessa datorer göras om till bot-nets om dom behöver bytas ut? Det är en sak att inte erbjuda nya uppdateringar för gamla OS. Men att blockera uppdateringar bara för att den har en nyare CPU är helt jävla knas.
Och om du tycker jag snackar skit, fundera på det här. Det finns gott om små företag som har köpt in maskiner som behöver en dator för att köras. Dessa maskiner är inte billiga (tänk 100.000kr+). Men oops, datorn drog sin sista suck och behöver bytas ut. In med en fräsh PC och dunka in programvaran och,, nehe,, det går inte att uppdatera till den versionen av VC som programvaran behöver. Panik, rota runt på internet, ladda ner manuellt osv... tillsist kör den programvaran, allt är frid. eller? Efter en vecka går burken på 100% CPU i vila för den är nu en del av ett botnet. (inga uppdateringar remember). Företaget kan inte köra maskinen , företaget tappar kunder, företaget är för litet för att ha råd med en nyare maskin. Arbetslöshet och anarki i förorterna. (ok, lite överdrivet, men du fattar väl!?)
Så vi snackar inte bara om en jeppe med en gammal skrivare som saknar drivare på w10. Mitt gamla jobb hade en skrivare som kostade runt 650,000kr ny, som vi blev tvungna att byta dator på. Det var lite klurigt att att få det att funka då fanskapet körde parallel port för att koppla mot skrivaren, men det gick till sist. Och det finns gott om små företag som livnär sig på gamla CNC-svarvar, skrivare, laser cutter, etc etc. Personerna på dessa företag kommer ju inte ha någon aning om att det inte går att uppdatera ett gammalt OS på nyare hårdvara.

Detta gäller alltså ett OS som för ung. 1 år sen var aktuellt.

Jag förstår precis! Håller med till 100%

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Kan någon peka på någon som faktiskt råkat ut för att de blockerats från att ladda ner uppdateringar via Windows Update för att de kör för ny processor med gammalt OS?
Kan någon peka på en Dell, HP, Lenovo, etc. dator som sålts med Kaby Lake och Windows 7, 8 eller 8.1?

Dessutom verkar det vara gott om folk som inte begriper att det endast gäller Kaby Lake och Ryzen processorer i den KB som nämns.
Äldre datorer är helt opåverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Microsoft kan ta sina jävla "uppdateringar" o köra upp i röven!
Skitföretag, inte en chans att jag köper nått nytt av dom.

Då Linux tyvärr är ett ABI-missfall med mjukvarusupport (speciellt drivare och spel) och upplevelse därefter, så har många som mig egentligen inga andra val än PengWin (oavsiktlig "pun") och VirusWin. Har "bestämt" mig att gå över till linux ett antal gånger de senaste 10 åren, men kom tillbaks till verkligheten varje gång. Ett visst företag tackar o tar emot...

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Molntjänster är praktiskt men inget som man vill lägga ett helt företags framtid på i form av företagsdokument och filer eller för den delen visionen att hyra mjukvara, dels så blir man än mer beroende och dels så kan man aldrig vara säker på att dokument och filer stannar i molnet.
Dokument och filer är idag lika viktiga för ett företags överlevnad som ett rörelsekapital, kommer det på avvägar eller försvinner så försvinner även företaget.

Däremot så är det utmärkt för en del lösningar såsom supportdokument, lite av en anslagstavla och klottervägg i kontakt med kunder, leverantörer och (vid) service.

Av samma orsak så kör vi inte ens med någon av dom backupptjänster som existerar och tro mig, vi har fått erbjudande, det ena bättre än dett andra o.s.v.

För privatpersoner så kanske det är annorlunda, men kan ändå inte undra om en del ger ut hela sitt privatliv lite för lättvindligt/blåögt.
En paralell med Facebook "Nästa vecka så åker vi äntligen på semester en hel månad till Latinamerika", väl hemma så kan man inte först varför huset är tomt/länsat...
Hur kunde dom tömma våra sparkonton?

Kan verkligen säkerheten garanteras till 100%?

Kan säkerheten garanteras till 100% när det körs internt? Jag vet många som lägger ut produktionskritiska saker i Molnet och när Molnet går ner så går hela produktion ner på företaget. De har dock olika tekniker för att undvika detta.

Säkerheten är dock som du säger ett problem och de som kör med extremt känsligt material bör göra det internt. Och vissa bygger upp miljöer som liknar molnet internt, men då börjar det kosta mycket pengar.

Permalänk
Skrivet av Oaktree:

Finns inget OS som är perfekt, men en sak som är säker är att Linux är bra mycket snabbare att installera och få färdigt än MS.
Ex installera ubuntu och uppdatera allt, tar mindre änn en timme, sen har du ett program script färdigt med alla dina program klart så går det bra mycket snabbare än MS att uppdatera och installera.

Kör inte ubuntu själv tar detta endast som ett exempel.
T.ex. sudo apt-get install audasious vlc gimp leafpad galculator m.m ett färdigt skript med alla program
sen kör du sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Låt allt updateras och installeras tar mindre änn 2 timmar även på äldre maskiner.
Jämfört med Microsoft Windows
Skriv in webaddressen till programmet.
Klicka ladda ner.
Hitta installern dubbel klicka för att installera.
klicka nästa för att acceptera EULA.
klicka nästa acceptera installations plats.
klicka nästa för att acceptera om du vill ha vissa extra program som följer med.
klicka nästa.
klicka nästa.
acceptera att programmet är installerat.

Detta behöver man göra med alla program och drivrutiner i windows, tar nästan en dag att göra klart.
Linux tar detta max två timmar.

haha nej det där är bara rent av en lögn.

Jag installerade om min dator här om dagen.
In med Windows 10, när den var klar gick jag till Nvidia och laddade ner Grafikkorts drivrutiner, laddade ner steam & discord sen var jag klar ine tjafs om extra program etc. (Visst fine att installera ett program har typ 3 knappar i guiet som tar 3 sec att klicka på)
Det tar inte en hel dag att installera windows, jag blev klar på 30 minuter.

Så det du sitter och säger nu är att om jag formaterar min laptop, har två usb minnen ett med ubuntu, och ett med windows 10 så kommer det ta en dag för mig att installera windows 10 med drivrutiner och vissa program (Discord,Steam,Chrome) men Ubuntu kommer gå på under två timmar.

My guess is att jag kommer ha problem med drivrutinerna till Linux och få pilla i konfigs tills det blir bra, inget som jag behöver på windows

Notera att jag gillar Linux, älskar friheten jag har i det med allt, men det är onödigt bökigt att få igång det bra. Speciellt på laptops där har jag framför allt haft problem med batteri tid, ljud etc. Skulle dock troligen köra det på min main pc hemma om alla spel jag spelar fungerade på Linux.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Yooriitzz: nya workstationen på jobbet, 6700k och win 7, för att slippa validera allt direkt. Kör w10 på den bärbara som även får agera testburk!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vi har delvis supportavtal när det gäller Elpro-cad och Creo Element Direct och dess databashantering idag även om vi en period haft full support, för Autocad så kör vi utan då det mer är en nödlösning eller kanske mer en bugg i vår verksamhet. Med det menar jag att all konstruktion borde gå via 3D CAD och dess databas för en fungerande dokumentation och komplett versionshistorik, ändå så behövs Autocad ute vid dokumentering av ändringar vid installation av linjer och ibland vid service även om det då sätter revisionshistorik i ofas centralt (läs databas).
En tidigare kostruktör kallade Autocad för leksaks-cad, till viss del så har han rätt då det aldrig skulle fungera för oss i fullskalig konstruktion. Inte ens Autodesk Inventor skulle fungera hos oss. För oss så är en Icke parametrisk CAD det mest rätta, däremot så kör vi för vissa delar en parametrisk modul i Elemet Direct (två kanske tre gånger om året).

Som nämnt ovan så har vi idag inte ett lika omfattande avtal som vi ordnade vid expansionen, då vi led av växtvärk med resultat att avtalet kom i efterhand och mycket med det. Något jag inte tror vi är ensamma om
Vi har senare minskat på dessa avtal då vi sett dom som lite väl tilltagna, mer om det nedan.

Där var även tidigare ett avtal gällande 3D CAD men inte i den form vi ordnade vid expansionen, det blev då support på hårdvara och mjukvara vi via Atea. Det sköttes tidigare av ett lokalt företag som vi även hade internet/bredband via, tyvärr fungerade det in som tänkt då vi ändå behövde lägga egen tid på felsökning och loggning vid fel för att övertyga dom om att där fanns fel. Därav byte till Atea.

Problemet är att inte ens med full support på CAD och avtal med Atea så kan vi räkna med en homogen kunskap vid större uppgraderingar. Där är mycket som vi själva ändå måste lösa, eller att vi själva enklare och snabbare löser det än att blanda in deras support och då behöva bolla mellan dom, vänta på att det utförs, återkoppla m.m.
Varvid frågan i perioder kommer upp "Vad har supporten för uppgift? Varför har vi support?" och med all rätt...

Det går helt enkelt snabbare att vi själva utför en del av det som vi har haft supportavtal för, samt att vi sen uppdaterar supporten med vad vi har gjort. Så vi har nu över tiden minskat och till viss del själva tagit över det igen, vi har helt enkelt blivit tvungna att set till att vi har det i huset och inte externt.
Däremot så hyr vi in vid större förändringar då det går snabbare samt att det mesta blir gjort, vi tar sen över och slutför det sista.

Vi gör misstag på vägen, självfallet.

Vi har helt enkelt inte råd med att vänta en halv dag eller ibland en hel dag innan något händer, att lägga tid och tjafs på att något ska ske. För oss är tid lika med pengar eller än värre "försenade projekt" som då ger oss ett dåligt ansikte utåt till kund även om dom flesta kunder är förstående och medvetna om att saker kan hända.

Nu tror jag, ehh... Vet jag att vi är långt off topic...

Synd att MS ska få skit för att Atea inte sköter sitt supportåtagande. Jag hoppas ni hittar en bättre lösning för support och en vettig lösningsarkitekt för nästa uppgraderingsprojekt.
Borde ju vara fler konstruktionsföretag som har liknande problem att få ihop sin cad-miljö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De kan styra vilka uppdateringar jag ska få och inte, men de kan inte påtvinga mig uppdateringar för att på sikt avskaffa Win32 till fördel för UWP. De bestämmer inte om jag ska starta om datorn eller inte, och nej, de har inte alls samma telemetriinsamling. Palladium är inte samma problem i Windows 7 som det är i Windows 10 och framtida påtvingade versioner helt enkelt. De försöker tvinga en att uppdatera till Windows 10 eftersom det är sista gången de behöver försöka tvinga en, efter det kommer de helt enkelt bara tvinga, stannar inte vid några försök.

Det låter snarare som om du är missnöjd med Microsofts strategier (eller snarare din egen bild av deras strategier), och de kan du ju inte ändra på genom att använda eller inte använda ett visst operativsystem. Visst, du kanske inte "drabbas" av UWP på Windows 7 eftersom det inte stöds, men de flesta som kör Windows kommer förr eller senare köra Windows 10, eftersom Windows 7 inte längre säljs och Windows 8.x var en kaskadspya till och med Microsoft helst vill glömma, så då har du valet 2020 att antingen sitta kvar på Windows 7, som år 2020 kommer vara allt mer ointressant att utveckla och underhålla program till, eller så går du över till Windows 10 och släpper nojjan över Microsoft. Valfrihet i Windowsvärdlen på det sättet du menar finns inte längre, och det kommer inte tillbaka. Linux är det enda realistiska alternativet i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Jo kan vara så att man får ge upp någon mjukvara, men för det mesta finns det ju iaf alternativ, men kanske inte allt.
Ju fler som går över till linux och använder det, så kommer även mjukvara och spel m.m komma över till linux, det gäller ju bara att fler vågar ta steget så att säga

Stämmer väl, den mesta mjukvaran har sin motsvarighet. Finns ju även mjukvara i Linux som aldrig hittat till Windows

Det som uppriktigt mest håller mig tillbaka är att jag även kör 3D CAD, är lite sjukt när man tänker på det att den CAD som jag kör (Co Create) ursprungligen endast fanns i Linux för att nu vara exklusivt Windows (Creo Element Direct).
Det är ju rätt många stora mjukvaror som nu är fast i Windows, något som inte ändras över en natt då det troligen kommer att ta decennier innan ser en förändring.

Jag vet att där finns 3D CAD i Linux, men har inte hittat något som känns rätt.

Man kan nog säga att hur man än tycker om M$ affärsmetoder så har dom sett vad användaren vill ha/behöver och med det skämt bort användarna (mig själv inräknat), något som även trillat över till 3'e part.

Visa signatur

--

Permalänk
Skrivet av Duckface21:

ja och win7 och 8.1 ska förpassas till soptunnan precis som xp räcker gott med en windows utgåva vill man köra annat så finns linux

Ja fast, nu är det inte du som bestämmer det. Och många föredrar fortfarande Windows 7 & 8 eftersom Microsoft inte lyckats göra Win 10 tillräckligt lockande.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kan säkerheten garanteras till 100% när det körs internt? Jag vet många som lägger ut produktionskritiska saker i Molnet och när Molnet går ner så går hela produktion ner på företaget. De har dock olika tekniker för att undvika detta.

Säkerheten är dock som du säger ett problem och de som kör med extremt känsligt material bör göra det internt. Och vissa bygger upp miljöer som liknar molnet internt, men då börjar det kosta mycket pengar.

Nej, säkerheten kan aldrig garanteras till 100% även när man kör det internt, däremot så har man då själv kontroll, en nog så viktig bit.

Datorer och system byggs av människan, mjukvara skrivs av människan och allt används av människan. Det är människan som är den största säkerhetsrisken, medvetet eller omedvetet.

Vi kommer aldrig att uppnå 100% säkerhet, ett faktum!

Däremot så innebär det att man har kontrollen om man kör internt, man har inte osäkerheten. Det innebär att man kan säkra informationen, styra hur man säkrar den med val av backupplösning, bestämma om viss information ska vara helt utanför systemet m.m. Man har kontroll!

Visst kan man även göra det ovan om man har en molntjänst, men folk får lätt en övertro på det moderna/tidigare okända när dom vant sig, det är då olyckan är framme... Psykologiskt så fungerar det bättre internt då man nästan kan se det fysiskt, man ser servern, man ser systemet.

Får fråga, när du menar molntjänst, är det då distribuerad lagring du tänker? Reagerade när du nu nämnde molntjänst internt.
Såsom SAN... Har själv inte sett SAN eller liknande som molntjänst, utan snarare en naturlig väg/utveckling i försök att komma förbi nackdelar/svagheter för nuvarande lösningar med introduktion av nya nackdelar/svagheter.

Visa signatur

--

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Får fråga, när du menar molntjänst, är det då distribuerad lagring du tänker? Reagerade när du nu nämnde molntjänst internt.
Såsom SAN... Har själv inte sett SAN eller liknande som molntjänst, utan snarare en naturlig väg/utveckling i försök att komma förbi nackdelar/svagheter för nuvarande lösningar med introduktion av nya nackdelar/svagheter.

Molntjänst så menar jag distraherad servrar, där dessa kan hantera väldigt mycket som produktion för en lina med arbetsfolk eller bara lagring.
Ett SAN ser jag bara som en hårddiskarray som man kopplar in till sin server, där fler servrar kan dela på samma. Om man tar lite större företag som har produktion lite mer stans i landet/världen så kan de internt skapa sin egen molntjänst som enbart kör hos dem själva.

Jag är ej insatt i vad de korrekta terminologierna är för olika saker. Men ta Sharepoint så är kan ett företag med 50 kontor i landet skaffa ett gemensamt intranät som innehåller allt möjligt och det blir i princip en cloudtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Synd att MS ska få skit för att Atea inte sköter sitt supportåtagande. Jag hoppas ni hittar en bättre lösning för support och en vettig lösningsarkitekt för nästa uppgraderingsprojekt.
Borde ju vara fler konstruktionsföretag som har liknande problem att få ihop sin cad-miljö

Den tiden då M$ ville få betalt för att ta en buggrapport så var Atea inte inblandat. Så visst är det M$ som får ta skiten när dom vill stå over sina kunder!
Det är ju ändå kunderna som är nycklen till M$ framgång, ett kapital som dom borde försöka vårda! Men... Nej!

Atea kom in senare, troligen så kände vi ett större behov till support än vad som var behövligt, eller mer rätt "vi såg då att vi behövde en fullvärdig support". Att det inte fungerade riktigt som tänkt är en kombination av Ateas önskan att sälja in sig och vår onskan och förhoppning som kund, absolut inget ovanligt.
Dom sålde nog in sig lite för hårt lokalt då dom inte klarade sina åtaganden, vi har inte råd att vänta på att något ska hända tidigast nästa dag, det ska ske inom den närmsta timmen eller timmarna beroende på storlek av problem.
Idag så kostar det inte oss mer tid eller pengar att dra iväg till GBG eller Malmö för att själva hämta en ny server och köra igång den än att ha ett suppoertavtal med någon extern.

CAD miljön är endast en bit om än viktig. Är säker på att dom flesta företag någon gång haft problem, påstår dom något annat så ser jag inte dom som speciellt trovärdiga.
Är som reklamen "Vi bytte CAD-System och var igång med konstruktion på eftermiddagen" trovärdigt? Absolut inte

Lösningsarkitekt?? Förhoppningsvis så har vi slutat lita på externa hittepåexperter... Vi kan ta in förslag och synpunkter, men i slutändan så är det vi som ska använda ett system i dagligt bruk, vi som är användare, vi som får stå ut med lösningsarkitektens hittepå. Så lösningen blir våran.

Kunskapen har vi idag, den byggdes upp av tvång och nödvändighet.

Visa signatur

--

Permalänk
Skrivet av Constantine:

Är detta sant? I så fall är det stört att det inte nämns? Har win7 ultimate och såg inte fram emot o skaffa win10 för r5 1660x

jo Ultimate och enterprise går under företags avtal de kan inte spärra uppdateringar där då oerhört många företag använder just dem utgåvorna o de skulle bli kaos om de spärrade dem ....

ett annat sätt att komma runt på normal väg är att köra en server med 2012 eller nyare som sköter uppdateringar åt klient systemen då funkar uppdateringar även på pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det låter snarare som om du är missnöjd med Microsofts strategier (eller snarare din egen bild av deras strategier), och de kan du ju inte ändra på genom att använda eller inte använda ett visst operativsystem. Visst, du kanske inte "drabbas" av UWP på Windows 7 eftersom det inte stöds, men de flesta som kör Windows kommer förr eller senare köra Windows 10, eftersom Windows 7 inte längre säljs och Windows 8.x var en kaskadspya till och med Microsoft helst vill glömma, så då har du valet 2020 att antingen sitta kvar på Windows 7, som år 2020 kommer vara allt mer ointressant att utveckla och underhålla program till, eller så går du över till Windows 10 och släpper nojjan över Microsoft. Valfrihet i Windowsvärdlen på det sättet du menar finns inte längre, och det kommer inte tillbaka. Linux är det enda realistiska alternativet i så fall.

Jag är inte missnöjd med deras strategier. Jag är missnöjd med deras mål som de vill uppnå med dessa aggressiva strategier. Jag vill även i fortsättningen kunna välja vilka program jag kör i datorn. Jag vill inte bara kunna köra signerade program och tillägg.
Tänk att Palladium skulle få sådant stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Molntjänst så menar jag distraherad servrar, där dessa kan hantera väldigt mycket som produktion för en lina med arbetsfolk eller bara lagring.
Ett SAN ser jag bara som en hårddiskarray som man kopplar in till sin server, där fler servrar kan dela på samma. Om man tar lite större företag som har produktion lite mer stans i landet/världen så kan de internt skapa sin egen molntjänst som enbart kör hos dem själva.

Jag är ej insatt i vad de korrekta terminologierna är för olika saker. Men ta Sharepoint så är kan ett företag med 50 kontor i landet skaffa ett gemensamt intranät som innehåller allt möjligt och det blir i princip en cloudtjänst.

OK! Då är jag med...

Misstänkte att det var det du menade, tog SAN som ett exempel för just lagring.
Självfallet så behövs även servrar.
Ser en fördel med intern distribuerad miljö även om där finns nackdelar, största nackdelen är överblick och därmed underhåll. Kräver lite mer disciplin och planering, samt givetvis även kunskap.

Fördelen är att man stegvis kan gå från nuvarande miljö, bygga SAN, ansluta mindre dedikerade servrar som tar över last från nuvarande (som idag ses som två skilt fysiska maskiner), ja helt enkelt stegvis expandera.
Ha redundans gällande datalagring om man bara kör med rätt disciplin.
Fördelen är ju att man friare kan bygga i takt med expansion, få en fördelning av kostnad över tid i motsats till tidigare då expansionen innebar en ny server och upp till det förändringar i nätverk, utökning av nätverk.
Det var ju lika bra att ta hela kostnaden, göra det som behövts ett tag, övrigt var ju ändå påverkat/kanske stod helt stilla.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Linux "installerar" man inte - det kör man Det är därför man har en Linux-Live-ISO. Installationen är bara för att bekvämt lägga det på en snabb disk som en SSD. Du kan tom installera det på en USB-sticka, som sedan kan köras på i princip vilken dator som helst. Försök göra det med Windows.

Det enda Installationen gör är att bekvämt peka på rätt disk och kontrollera att språk, tid, tangentbord och ditt användarnamn blir rätt. Du kan lika enkelt kopiera in det med CTRL-C, CTRL-V. Då behöver du dock manuellt redigera filerna som håller ovanstående uppgifter.

Den dagen du klarar av att ha surf, Office, GIMP, videoinspelning, 1:1 upplösning och spel utan att installera samt direkt kan ta med dig din användare till en annan dator så kanske Windows börjar närma sig det ett OS ska vara. Detta har man kunnat "out of the box" i Linux länge.

Nu har jag inte använt funktionen med Windows on the go är väl samma sak som Linux live funktion? Dvs att man kan installera på ett usb och köra med vilken dator som helst? :s

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag är inte missnöjd med deras strategier. Jag är missnöjd med deras mål som de vill uppnå med dessa aggressiva strategier. Jag vill även i fortsättningen kunna välja vilka program jag kör i datorn. Jag vill inte bara kunna köra signerade program och tillägg.
Tänk att Palladium skulle få sådant stöd.

Och ditt sätt att lösa det som enligt dig är ett problem är då alltså att bita dig fast vid en plattform som inom några år kommer få allt klenare mjuk-och hårdvarustöd, och som Microsoft gör vad de kan för att ta död på så snart som möjligt? Vad tror du att du kommer uppnå med det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och ditt sätt att lösa det som enligt dig är ett problem är då alltså att bita dig fast vid en plattform som inom några år kommer få allt klenare mjuk-och hårdvarustöd, och som Microsoft gör vad de kan för att ta död på så snart som möjligt? Vad tror du att du kommer uppnå med det?

xD Röstar du? Vad tror du att du kommer uppnå med det? Är det inte bara bättre att glida med även om samhället blir skit?
Jag och miljoner andra uttrycker missnöje och varnar för Microsofts plan, det är en stor anledning till varför Windows 10 inte anammats i så stor skala trots extremt ihärdiga försökt från Microsoft. Man kan inte kan ändra Microsofts slutmål i länden där alla sedan sitter på nerlåsta UWP-datorer fulla med bakdörrar och oblockbar telemetri, men det drar ut på tiden och intresse för alternativen väcks. Det är inte utan anledning som Valve och andra göra de satsningar de gör på Linux och Vulkan. Och den stora användarbasen som sitter kvar på W7 påverkar programutvecklare och spelutvecklare.
Den dagen W10 har monopol så kommer Microsoft på allvar kunna accelerera nedlåsningen med signerade UWP-appar.