Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du behöver inte instalera win 7 igen, om allt på win 10 fungerar. Så funkar ljud,nätverk Osv så är det bara att köra.

Ah.. Aja, nu är det gjort iallafall. Känns bättre att ha ett operativsystem moderkortet har drivrutiner för, men det kanske inte spelar någon roll

Permalänk
Medlem

till en sådan rigg skulle jag införskaffat SSD, mer ram och ett grafikkort med minst 3gb vram helst begagnat, skulle personligen letat upp ett GTX 780.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

till en sådan rigg skulle jag införskaffat SSD, mer ram och ett grafikkort med minst 3gb vram helst begagnat, skulle personligen letat upp ett GTX 780.

SSD köpt, ram och grafikkort beställt!

Permalänk
Medlem

Nu har jag win7, ssd disk och lånat ett grafikkort(GTX 660).

Nytt problem: Min dator fryser/kraschar/blir svart skärm med endast en muspekare som går att röra väldigt ofta vid start. Av 10 omstarter har jag fått igång den 1.

Någon som känner igen problemet?

Permalänk
Skrivet av 1lw1:

I could kiss you! Jag har suttit flera timmar nu med mitt nya win7 o ominstallerat o bökat för att jag inte fått internet att fungera! Men som tur är kom jag på att du länkat drivrutiner till mitt moderkort, så jävla skönt med framsteg!!

Och tack för välkomnandet

Gott. Glad att kunna hjälpa till.

Varsågod!

Skrivet av 1lw1:

Nu har jag win7, ssd disk och lånat ett grafikkort(GTX 660).

Nytt problem: Min dator fryser/kraschar/blir svart skärm med endast en muspekare som går att röra väldigt ofta vid start. Av 10 omstarter har jag fått igång den 1.

Någon som känner igen problemet?

Hmm.. Har det löst sig? Testa annars att starta utan grafikkortet monterat och se om datorn går igång utan det. Kanske kan vara det? I så fall är det ju det. Hoppas i alla fall att du kommer in i windows så kan du ta resten därifrån. Kolla i Datorhantering/Enhetshanteraren efter eventuella utropstecken. Men för att göra det måste du ju så klart kunna komma in i windows. Kanske kan vara en grafikdrivrutin som fattas? Men för att undersöka det måste du ju ha 660 installerat. Ett bra tips är också att nollställa BIOS igenom att göra en CMOS reset. Det gör du enkelt genom att ta ut batteriet på moderkortet, låta det vara ur en kort stund och sedan sätta i det igen - eller genom att ändra CLR_CMOS på moderkortet. Läs mer vart batteriet eller CLR_CMOS är lokaliserat här på sidan 21 : http://download1.gigabyte.eu/Files/Manual/mb_manual_ga-p55-us... och hur du gör på sidan 30. Glöm bara inte att bryta strömmen till datorn först genom att ta ur strömkabeln till PSU eller genom att nolla switchen som sitter på det!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1lw1:

Nu har jag win7, ssd disk och lånat ett grafikkort(GTX 660).

Nytt problem: Min dator fryser/kraschar/blir svart skärm med endast en muspekare som går att röra väldigt ofta vid start. Av 10 omstarter har jag fått igång den 1.

Någon som känner igen problemet?

Om det är grafikkortet igen skulle jag tro att det är något fel på PCI-E porten prova den andra eftersom tidigare ägare också hade problem när han testa sitt gfx.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Skrivet av nemeboll:

Om det är grafikkortet igen skulle jag tro att det är något fel på PCI-E porten prova den andra eftersom tidigare ägare också hade problem när han testa sitt gfx.

Bra tips! Det är ju faktiskt mycket möjligt. Problematiken är ju mest troligt knutet till grafikkortet.

Men den porten är ju den enda PCIEX16 som finns på moderkortet. Den andra är PCIEX4.
Kolla manualen, sida 7, 10 och 18 : http://download1.gigabyte.eu/Files/Manual/mb_manual_ga-p55-us...

"1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
(Note 2)
(The PCIEX16 slot conforms to PCI Express 2.0 standard.)

(Note 2)
For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to
install it in the PCIEX16 slot.

1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4_X1)
(Note 3)

(Note 3)
When the PCIEX1_2 slot is populated with an expansion card, the PCIEX4_X1 slot will operate at
up to x1 mode."

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Bra tips! Det är ju faktiskt mycket möjligt. Problematiken är ju mest troligt knutet till grafikkortet.

Men den porten är ju den enda PCIEX16 som finns på moderkortet. Den andra är PCIEX4.
Kolla manualen, sida 7, 10 och 18 : http://download1.gigabyte.eu/Files/Manual/mb_manual_ga-p55-us...

"1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
(Note 2)
(The PCIEX16 slot conforms to PCI Express 2.0 standard.)

(Note 2)
For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to
install it in the PCIEX16 slot.

1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4_X1)
(Note 3)

(Note 3)
When the PCIEX1_2 slot is populated with an expansion card, the PCIEX4_X1 slot will operate at
up to x1 mode."

Helt ärligt har jag inte tagit mig tiden att syna igenom en handbok

Men om datorn bootar med grafikkortet i slot 2 så har du hittat boven i det hela och kan konstatera att det är dax för ett nytt mobo

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Skrivet av nemeboll:

Helt ärligt har jag inte tagit mig tiden att syna igenom en handbok

Förstår. Därför jag skrev ut infon.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Gott. Glad att kunna hjälpa till.

Varsågod!

Hmm.. Har det löst sig? Testa annars att starta utan grafikkortet monterat och se om datorn går igång utan det. Kanske kan vara det? I så fall är det ju det. Hoppas i alla fall att du kommer in i windows så kan du ta resten därifrån. Kolla i Datorhantering/Enhetshanteraren efter eventuella utropstecken. Men för att göra det måste du ju så klart kunna komma in i windows. Kanske kan vara en grafikdrivrutin som fattas? Men för att undersöka det måste du ju ha 660 installerat. Ett bra tips är också att nollställa BIOS igenom att göra en CMOS reset. Det gör du enkelt genom att ta ut batteriet på moderkortet, låta det vara ur en kort stund och sedan sätta i det igen - eller genom att ändra CLR_CMOS på moderkortet. Läs mer vart batteriet eller CLR_CMOS är lokaliserat här på sidan 21 : http://download1.gigabyte.eu/Files/Manual/mb_manual_ga-p55-us... och hur du gör på sidan 30. Glöm bara inte att bryta strömmen till datorn först genom att ta ur strömkabeln till PSU eller genom att nolla switchen som sitter på det!

Framstegen som har blivit är att jag kommer in på Windows nu utan större problem, men när jag går in i device manager och söker efter nya drivrutiner hänger sig datorn för att till slut krascha. Om detta kan vara någon ledtråd? Jag fick ner drivrutinerna till grafikkortet en gång o testa spela lite med väldigt ostabil fps (mellan 100-300), när jag sedan startade om datorn kraschade den igen.

Ska sätta mig o titta igenom manualen och testa lite efter jobbet! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

Om det är grafikkortet igen skulle jag tro att det är något fel på PCI-E porten prova den andra eftersom tidigare ägare också hade problem när han testa sitt gfx.

Detta kan alltså vara felet även fast det gamla grafikkortet fungerade i den sloten? Ska kika lite när jag kommer hem 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har TS uppdaterat biosen än? Gör det först och främst.
Ngn får rätta mig om jag har fel men tänker att det inte borde vara några problem att köra win10 på ts burk?
Tänker att win10 presterar betydligt bättre i spel än win7 även om det inte finns specifika drivrutiner till ts moderkort. Och win10 verkade fungera för ts när han hade det inlagt.

Här kör jag battlefield 4 på en 775 socker dator med win8.1. Dvs äldre system än TS och absolut inga drivrutiner specifikt till win 8.1. Tror det hade gått ännu bättre på win10 som är bättre optimerat för spel.
https://youtu.be/x42iFvSABGU

Kör tom win 10 på pappas gamla surfburk som är en Pentium 4 singel core. Körs inga spel på den burken men allt funkar med win 10, nätverk, mobilt bredband, ljud, grafik/upplösning osv

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Har TS uppdaterat biosen än? Gör det först och främst.
Ngn får rätta mig om jag har fel men tänker att det inte borde vara några problem att köra win10 på ts burk?
Tänker att win10 presterar betydligt bättre i spel än win7 även om det inte finns specifika drivrutiner till ts moderkort. Och win10 verkade fungera för ts när han hade det inlagt.

Här kör jag battlefield 4 på en 775 socker dator med win8.1. Dvs äldre system än TS och absolut inga drivrutiner specifikt till sin 8.1. Tror det hade gått ännu bättre på win10 som är bättre optimerat för spel.
https://youtu.be/x42iFvSABGU

Jag uppdaterade bios via ett program som gigabyte rekommenderade på sin hemsida. Kan vara möjligt att jag missat någon uppdatering till det så får ta o kolla mer på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats uppdatera BIOS med Q-flash och DET FUNKAR!!! Så förhoppningsvis blir det inte några fler problem när jag får hem mitt grafikkort & RAM.

Tack alla inblandade och ett extra stort tack för all hjälp @septembro & @nemeboll

Permalänk
Skrivet av 1lw1:

Framstegen som har blivit är att jag kommer in på Windows nu utan större problem, men när jag går in i device manager och söker efter nya drivrutiner hänger sig datorn för att till slut krascha. Om detta kan vara någon ledtråd? Jag fick ner drivrutinerna till grafikkortet en gång o testa spela lite med väldigt ostabil fps (mellan 100-300), när jag sedan startade om datorn kraschade den igen.

Ska sätta mig o titta igenom manualen och testa lite efter jobbet! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av 1lw1:

Nu har jag lyckats uppdatera BIOS med Q-flash och DET FUNKAR!!! Så förhoppningsvis blir det inte några fler problem när jag får hem mitt grafikkort & RAM.

Tack alla inblandade och ett extra stort tack för all hjälp @septembro & @nemeboll

@1lw1 Bra jobbat! Kul att det löste sig.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@1lw1 Bra jobbat! Kul att det löste sig.

Yes! Men upptäckte ett nytt problem igår kväll. Hela datorn fryser ibland, då måste jag dra strömmen/hålla in startknappen på själva datorn för att starta om. När jag fick igång den första gången laddade jag ner två program och körde två spel samtidigt utan problem. Men efter det skulle jag flytta ett par filer och datorn frös, kunde röra muspekaren men det gick inte att klicka på något.
Såg att Windows update misslyckats med nästan alla uppdateringar, kan detta vara orsaken?

Tänkte även installera alla uppdateringar till moderkortet o hoppas att det kan lösa något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av 1lw1:

Yes! Men upptäckte ett nytt problem igår kväll. Hela datorn fryser ibland, då måste jag dra strömmen/hålla in startknappen på själva datorn för att starta om. När jag fick igång den första gången laddade jag ner två program och körde två spel samtidigt utan problem. Men efter det skulle jag flytta ett par filer och datorn frös, kunde röra muspekaren men det gick inte att klicka på något.
Såg att Windows update misslyckats med nästan alla uppdateringar, kan detta vara orsaken?

Tänkte även installera alla uppdateringar till moderkortet o hoppas att det kan lösa något

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Oj. Hoppsan. Ja kanske kan vara det? Testa på nytt med att söka efter endast viktiga uppdateringar i windows update, ta hem och installera dem. Du kan skippa de rekommenderade samt uppdateringar för MS produkter. Du ändrar detta i Kontrollpanelen\System och säkerhet\Windows Update\Ändra inställningar. Se också över drivrutinerna till moderkortet. Borde ju lösa det mesta. Det ska du enkelt kunna se i enhetshanteraren. Konflikter visar sig igenom ett markerat utropstecken. Annars i värsta fall kan det ju vara något fel på moderkortet.. Hoppas verkligen inte det sistnämnda.

Kolla även över detta: P55-USB3 freezing

Kanske inte riktigt din problematik (samma moderkort som du har) men värt att kolla i alla fall. I detta fallet var det grafikkortet som orsakade det hela: Skärmen "fryser" och blir grå med svarta streck HJÄLP!!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok. Oj. Hoppsan. Ja kanske kan vara det? Testa på nytt med att söka efter endast viktiga uppdateringar i windows update, ta hem och installera dem. Du kan skippa de rekommenderade samt uppdateringar för MS produkter. Du ändrar detta i Kontrollpanelen\System och säkerhet\Windows Update\Ändra inställningar. Se också över drivrutinerna till moderkortet. Borde ju lösa det mesta. Det ska du enkelt kunna se i enhetshanteraren. Konflikter visar sig igenom ett markerat utropstecken. Annars i värsta fall kan det ju vara något fel på moderkortet.. Hoppas verkligen inte det sistnämnda.

Kolla även över detta: P55-USB3 freezing

Kanske inte riktigt din problematik (samma moderkort som du har) men värt att kolla i alla fall. I detta fallet var det grafikkortet som orsakade det hela: Skärmen "fryser" och blir grå med svarta streck HJÄLP!!

Problemet blev bättre när jag bytte RAM minnen o bara kör viktiga uppdateringar! Har fått känslan av att drt bara är när jag gör windows-relaterade saker det händer... Såg att mina ram minnen bara ger 666mhz fast de har 1800~ kanske någon inställning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1lw1:

Problemet blev bättre när jag bytte RAM minnen o bara kör viktiga uppdateringar! Har fått känslan av att drt bara är när jag gör windows-relaterade saker det händer... Såg att mina ram minnen bara ger 666mhz fast de har 1800~ kanske någon inställning?

Skickades från m.sweclockers.com

666 brukar betyda = det dubbla = 1333 MHz
Inga minnen kör så lite som 666, numera

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Nytt probblem igen då... Nu har mitt internet försvunnit.("Local Area Connection" doesn't have a valid IP configuration). Jag vet inte vad nästa steg är. Har kollat att både IPv6/4 används, ominstallerat Windows, ominstallerat drivrutinerna för nätverkskortet och återställt moderkortet.

Tips??

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

666 brukar betyda = det dubbla = 1333 MHz
Inga minnen kör så lite som 666, numera

Ah, good to know!

Permalänk
Skrivet av 1lw1:

Problemet blev bättre när jag bytte RAM minnen o bara kör viktiga uppdateringar! Har fått känslan av att drt bara är när jag gör windows-relaterade saker det händer... Såg att mina ram minnen bara ger 666mhz fast de har 1800~ kanske någon inställning?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad heter minnen som du använder?
Är det några utav dessa:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s312952835

Såhär står det på specifikationer gällande minne för ditt moderkort
http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-P55-USB3-rev-20#sp

"Memory

1. 4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory (Note 1)
2. Dual channel memory architecture
3. Support for DDR3 2200/1333/1066/800 MHz memory modules
4. Support for non-ECC memory modules
5. Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules "

Och här har Memory Support List:
http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-P55-USB3-rev-20#suppor...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Vad heter minnen som du använder?
Är det några utav dessa:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s312952835

Dessa: https://www.inet.se/produkt/5322300/corsair-16gb-2x8gb-ddr3-c...

Har du något förslag på fix för internet?

Permalänk
Skrivet av 1lw1:

Dessa: https://www.inet.se/produkt/5322300/corsair-16gb-2x8gb-ddr3-c...

Har du något förslag på fix för internet?

Ok. Ska väl fungerar enligt vad jag läser ut. Använder du dig utav Kör du Dual Channel? In i BIOS och kolla upp vad du kan höjja upp minnena till. Kolla på DRAM Frequency. Gå inte över vad du har kapacitet till. Eller använd dig utav XMP. Kolla bara så du inte går över 1.5 V på DRAM Voltage.

Internet har jag ingen lösning på just nu. En sak i taget.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10334816/ om du skulle tagit utan montering så skulle du sparat 900 för monteringen 700 kr och 200 kr för fri frakt om du tar sweclockers fraktfritt. Sweclockers fraktfritt gäller inte när du har montering med. Länk till sweclockers fraktfritt https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...