Star Citizen satsar exklusivt på Vulkan

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av perost:

Jo, efter 15 år, och visade sig vara en besvikelse för de flesta. Inte direkt något som speltillverkare bör bli inspirerade av

Återstår att se om Star Citizien lyckas bättre eller sämre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Bästa nyheten på länge för mig som gått tillbaka till win7!

Att bara stillsamt cruisa omkring i rymden är en upplevelse med detta underbara spelet även om det är väldigt långt ifrån klart.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Ännu en "nyhet" som dras längre än nödvändigt. Det sker ingen kursförändring för CIG med Star Citizen. Dvs det sker inget bortkastande av utfört arbete för att göra om det i ett nytt API. Detta är ingen förändring som sker som betyder längre utvecklingstid. Under den ursprungliga crowdfunding kampanjen så var linux stöd ett av de löften som gavs. Detta var före eventuella begränsningar var kända i vad som skulle bli Vulcan och DX12. Mantle hade inte ens lanseras ännu.

Sedan dess har CIG varit snabba att anamma nya tekniker när de kommit. De anställde de ingenjörer som utvecklat CryEngine från grunden när Crytek hade ekonomiska problem och har lockat till sig de flesta av de kvarvarande sedan dess. De har sedan suttit i CIGs Frankfurt kontor och utvecklat "StarEngine" sedan dess där stöd för vulcan har varit grunden för detta arbete sedan det blev känt att DX12 hade begränsningar. Just för att kunna uppfylla Linux stödet och att så många fortfarande sitter på windows 7.

De har en väldigt öppen utveckling så man har kunnat följa detta länge.

Det vinklades på precis samma sätt när det byttes till Lumberyard. "oj nu kastar de bort en massa arbete och det kommer ta ÄNNU längre innan det släpps!". Vilket även då var skitsnack. Lymperyard ÄR CryEngine. Så det behövdes inga kodförändringar. Orsaken att de valde Lumberyard var helt enkelt för att de då fick Amazons globala server cloud nät på köpet. Något som har bättre spridning i bland annat Asien/Australien än vad Googles datacenter har. Enda orsaken att det gick ut ett pressmeddelande om detta då var för att Amazon krävde detta då Amazon vill ha publicitet för sin Lumberyard satsning. Spelet var igång på Lumberyard redan när detta gick ut. Dvs kördes via Amazons server infrastruktur.

Så allt denna "nyhet" innebär är att de är effektiva med sina resurser, för att spara tid och pengar, då de inte vill köra på flera APIn i onödan. De bygger en spelmotor och ett spel som skall vara i gång i minst 10 år enligt deras planer, de bygger inte bara något som skall ut genom dörren och sedan glömmas bort, som Duke Nukem Forever.

Detta är till exempel en video från 6 juni 2016. Där svarar Carsten Wenzel, CIG Frankfurt, på frågan om nya APIer och hur de tänker runt implementering av sådana. Carsten Wenzel var lead developer för Cryengine på Crytek från första början och är nu en av leadsen på Star Engine. (21:00 i klippet)

Citat:

[21:07] Typhi asks: "This has been a question alongside the whole community (at least on Reddit) for awhile. With new API’s becoming the standards in the future (DX12 and Vulkan), I wonder what CIG’s approach is on this topic. We want a future-proofed game which has the best of the very best graphics, in our eyes this can only be done with early integration of DX12/Vulkan so that you know what the limits are of the new technology and that you can build around that."

This one I actually … because I wanted to get you guys solid, solid, solid answer … a lot of the tech guys, like I said before, they’re really not interested in getting on camera but they will write stuff up for me if I ask and explain. They totally dig the community they’re just not fans of being on camera. So I asked one of our tech directors, Mr Carsten Wenzel, and he actually wrote me up some stuff so I’m going to sit here and actually read this so if I’m not looking at the camera I am reading it from paper. So his response …

“We’re actively looking to adopt the new graphics APIs. As you know DX12 and Vulcan differ quite significantly from previous API designs such as DX11 and OpenGL 4.5. They try to map very closely to current graphics hardware architecture, as well as provide applications more low level control of video memory. In order to take advantage, full advantage of them we started a massive refactor of the renderer and 3D engine in order more efficiently prepare and submit items to be drawn, well beyond the scope of the massively instanced rendering optimisation done by us.”

“Think of a departure from a monolithic render thread to more lightweight jobs that prepare individual render passes in parallel via the job system. The hope is this will allow us more flexibility in terms of draw calls in a lot of areas without complicated runtime merging of materials and meshes, or tedious offline optimisation passes on the content creation side, for example, such as character attachments.“

“This refactor will lay the foundation for all future rendering and graphics work. On top of that we’ll be reworking the shader system and resource management to better map those new APIs and take advantage of new features exposed by the new APIs and shader languages. Especially memory management is going to be a fairly complex matter and far more trivial but crucial in order to get the best performance. Don’t underestimate the support work of video drivers do on DX11 and OpenGL.”

“Additionally we’ll embrace asynchronous compute, taking advantage of the heterogeneous multi-GPU set ups. On-board plus discrete GPU is another possibility that might yield extra gains. That is instead of alternate frame rendering, each GPU works on different tasks for a given frame. This need some initial research first though to see how it can work and if the performance gains are actually worth the effort that they put into it.”

“In summary, we agree that adopting these API’s is going to be essential moving forward but at the same time we want to take our time to get stuff done properly so you’ll actually see a benefit over DX11, visually and in terms of performance.”

So answer yes we’re absolutely concerned with future-proofing. I wanted to be able to read that and although I probably messed up pronunciation a little bit. The guys that are working on stuff here they know their stuff. We want to set this up in the right way that we know it going to be able to milk every thing we can. That we get the best performance. That we can support the best hardware and so on. So the guys are really taking their time and putting their energy and their big brain tech sweat into getting this where it needs to be.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Strategiskt helt korrekt för dem att göra detta; det öppnar upp för dem att sälja spelet på olika plattformar (Windows, Linus). Lättare att porta till MacOS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orisons:

Jaså jag trodde att det bara krävdes att Linuxversionen stödde Vulcan, och att spelet gjorde det, sen var det bara att köra. Men spelet måste alltså specifikt skrivas för Linux trots Vulcan? Är inte speciellt insatt i hur Vulcan fungerar som du märker...

Yes.
Vi kan ta en så enkel grej som att spel för windows inte fungerar i alla windowsversioner ens ;).
Eller det talande exemplet att det är en .exe som körs i windows när du kör igång en applikation. Denna .exe fungerar inte i annat än windows. Filtyper, bibiliotek, anropsmetoder, rättigheter skiljer sig åt men även hur koden är skriven för en del grejer.

Doom är ett exempel som använder vulcan men som inte har oficiellt linuxstöd. Det går däremot att få igång via wine.

Så ja, man behöver göra en version av spelet som är anpassat efter vilket OS man kör. Arbetsinsatsen för detta kan jag däremot inte tillräckligt om. Finns säkerligen en del andra som kan förklara omfånget bättre än mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra beslut men jag hoppas inte Nvidia framöver försöker med all makt muta eller på annat sätt försöka betala/hålla fast utvecklare vid att satsa på DX12 och istället satsa sin energi på att samarbeta/förbättra Vulkan stödet istället även om det svider att det är något som värsta konkurrenten har varit med och utvecklat. Det är för allas bästa om det skulle ske dock med tanke på multiplatform stöd och även icke Windows 10 support. Iofs har ju inte Nvidia haft någon fördel med vad gäller DX12 stöd heller precis, nästan tvärtom då man jämför AMD prestanda i DX11 jämnfört med DX12 osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ønsker at Microsoft ikke hadde et slikt type monopol de har, med Windows. Skulle så gjerne ønske å benytte et operativsystem som ikke måtte være basert på Windows for spilling.

Jeg tror jeg har lest at det finnes spill på Linux distroer også, men jeg vet fint lite om hvordan dét fungerer.

Permalänk
Medlem

Känns som något MS gärna skulle vilja "åtgärda".
Trevligt om fler och fler följer efter.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Utvecklarna bakom det omtalade gräsrotsfinansierade spelet Star Citizen meddelar att utvecklingen nu skiftar från DirectX 12 till att exklusivt fokusera på Vulkan-gränssnittet.

Läs hela artikeln här

Det är ett vanligt misstag, men utvecklarna av Star Citizen heter CIG, Cloud Imperium Games.

RSI, Roberts Space Industries är ett fiktivt företag i spelet som tillverkar rymdskepp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Spännande! Tycker man inte hör så mycket om Vulkan tyvärr. Är det bara jag som inte lyssnar? Vad för stora spel utöver Doom använder det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Spännande! Tycker man inte hör så mycket om Vulkan tyvärr. Är det bara jag som inte lyssnar? Vad för stora spel utöver Doom använder det?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/nyhet/23451-amd-ingar-i-samarbete-...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte om jag ser det som en fördel. Själv har jag något emot de här titlarna som har sin peak i användare innan spelet släpps och så blir spelet aldrig klart och hela spelarbasen har bara fått uppleva en ofärdig version av spelet.
Ja du vet, dayz, ARK and such...
Finns såklart inget rätt eller fel här men jag har som sagt svårt för det upplägget.

Men är ens star citizen den typen av spel då? Är det inte orättvist att lägga dem i det facket? Ja who knows. Men med tanke på att de tidigare utlovat ett releasedate som passerat med två år och i dagsläget inte längre har ett releasedatum men att man kan testa en splittrad alpha sedan något år så tycker jag nog spelet förtjänar denna kategori i nuläget.
Upp till bevis att hålla spelarbasen igång och få ut ett spel som inte peakar innan release...

Jag tror faktiskt, precis som du är lite inne på, att det är bättre att inte släppa någon alpha/tidig beta för dessa crowd fundade projekt då de som tar del av dessa builds inte har någon aning om hur spelutveckling fungerar.
Till exempel har jag backat ett spel via Kickstarter som har släppte både en alpha- och betaversion av spelet, där de har varit mycket tydliga med att det inte är det färdiga spelet osv. osv. Det är nu över ett år sedan betan fick en uppdatering vilket utvecklarna har motiverat med att fokusera på att få färdigt spelet, vilket redan är försenat med tanke på ursprungliga planen, än att uppdatera betan och försena spelet ytterligare några månader. Trots detta är det människor som konstant klagar på forumet att betan inte får någon uppdatering, att de vill ha en refund då spelet (betan) inte lever upp till deras förväntningar då den är laggig, buggig m.m. (hallå, det är en beta...), att de är jättebesvikna på att spelet inte är släppt än/inte har ett spikat launch date.

Jag kan dock förstå att utvecklarna vill visa upp vad de har åstadkommit för de som har investerat i deras projekt, men det blir som du säger att många människor tappar intresset när de har spelat en buggig, ooptimerad och begränsad tidig version av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag tror faktiskt, precis som du är lite inne på, att det är bättre att inte släppa någon alpha/tidig beta för dessa crowd fundade projekt då de som tar del av dessa builds inte har någon aning om hur spelutveckling fungerar.
Till exempel har jag backat ett spel via Kickstarter som har släppte både en alpha- och betaversion av spelet, där de har varit mycket tydliga med att det inte är det färdiga spelet osv. osv. Det är nu över ett år sedan betan fick en uppdatering vilket utvecklarna har motiverat med att fokusera på att få färdigt spelet, vilket redan är försenat med tanke på ursprungliga planen, än att uppdatera betan och försena spelet ytterligare några månader. Trots detta är det människor som konstant klagar på forumet att betan inte får någon uppdatering, att de vill ha en refund då spelet (betan) inte lever upp till deras förväntningar då den är laggig, buggig m.m. (hallå, det är en beta...), att de är jättebesvikna på att spelet inte är släppt än/inte har ett spikat launch date.

Jag kan dock förstå att utvecklarna vill visa upp vad de har åstadkommit för de som har investerat i deras projekt, men det blir som du säger att många människor tappar intresset när de har spelat en buggig, ooptimerad och begränsad tidig version av spelet.

Den stora grejen med crowd funding är att spelarna är med och utvecklar spelet genom feedback. Då måste det finnas en alpha/beta som de kan testa. Det fungerar på samma sätt i all utveckling av spel bara att det vanligaste är att man håller det internt till man har en bra upplevelse att visa. Att de visar upp spelet gör att folk inte behöver känna att de köper grisen i säcken utan det finns gott om material att se innan man beslutar att betala för projektet.

Interna testversionen kanske inte behöver riktigt samma finslipning som en version som ska visas för spelarna/kunderna så visst kanske man får lägga lite "onödig" tid på att ta fram dessa. Det kan jag inte riktigt uttala mig om eftersom jag inte vet exakt hur det går till.

Tyvärr är det många som inte förstår detta sätt att utveckla spel utan tror att spelet är skit bara för att ett halvfärdigt demo har buggar. I vissa fall kanske det är befogat. Om utvecklarna fokuserar på andra grejer än spelet kunderna väntar på exempelvis. "Tyvärr" i såna här projekt så tillkommer det ju pengar hela tiden under utvecklingen som gör att de kan känna att de har råd att göra om delar de inte är helt nöjda med. Kunderna kan då känna sig lurade att man bara står och stampar på samma ställe hela tiden och inte kommer med något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jaså jag trodde att det bara krävdes att Linuxversionen stödde Vulcan, och att spelet gjorde det, sen var det bara att köra. Men spelet måste alltså specifikt skrivas för Linux trots Vulcan? Är inte speciellt insatt i hur Vulcan fungerar som du märker...

Vulkan i sig skrivs inte för något specifikt operativsystem, det är crossplattform och funkar på "allt". Det som kan göra att spelet inte går att köra på andra operativsystem är användandet av olika libraries som är windowsspecifika. Till exempel så används kanske en speciell windows library för att spela upp ljud i spelet, och något annat library måste användas i Linux/OSX.

Kort sagt är det inte Vulkan som måste skrivas för Windows/Linux/OSX, men det kan finnas massvis av andra saker som är windowsspecifika i spel och måste ändras för att köra crossplattform.

Edit: Men man kan oftast simulera windows genom Wine, och med OpenGL/Vulkan så kan det ibland bli riktigt bra resultat. Doom är ett exempel som kan köras nästintill felfritt i Wine på Linux, fast det inte officiellt stödjer Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Den stora grejen med crowd funding är att spelarna är med och utvecklar spelet genom feedback. Då måste det finnas en alpha/beta som de kan testa. Det fungerar på samma sätt i all utveckling av spel bara att det vanligaste är att man håller det internt till man har en bra upplevelse att visa. Att de visar upp spelet gör att folk inte behöver känna att de köper grisen i säcken utan det finns gott om material att se innan man beslutar att betala för projektet.

Interna testversionen kanske inte behöver riktigt samma finslipning som en version som ska visas för spelarna/kunderna så visst kanske man får lägga lite "onödig" tid på att ta fram dessa. Det kan jag inte riktigt uttala mig om eftersom jag inte vet exakt hur det går till.

Tyvärr är det många som inte förstår detta sätt att utveckla spel utan tror att spelet är skit bara för att ett halvfärdigt demo har buggar. I vissa fall kanske det är befogat. Om utvecklarna fokuserar på andra grejer än spelet kunderna väntar på exempelvis. "Tyvärr" i såna här projekt så tillkommer det ju pengar hela tiden under utvecklingen som gör att de kan känna att de har råd att göra om delar de inte är helt nöjda med. Kunderna kan då känna sig lurade att man bara står och stampar på samma ställe hela tiden och inte kommer med något nytt.

Jag är helt med på det du säger om feedback osv. men det känns som om det bara är en liten del av finansiärerna som faktiskt ger feedback medan den stora massan som får alpha/beta genom högre pledge tiers tror att spelet är i princip klart när det kommer en beta. Det känns som om att släppa alpha/beta endast skadar kundbasen i form av frustration och refunds i utbyte mot begränsad feedback.
Jag tycker istället att det är bättre att visa en intern build genom YouTube eller liknande där de visar så mycket de kan och pratar om vilka features de jobbar på men som ännu inte finns i spelet m.m. där tittare kan ge förslag utifrån det de ser och vad som sägs. Detta minimerar nog risken för drop-off och besvikelse från de som "bara vill spela spelet".

Permalänk

Låter fint detta...MEN!!!

Jag skulle mer vilja att dom fick bort den helt ENORMT
stora uppdateringen...
Menar, 30+gig... När man sitter på en 2mBit lina....
Har uppdaterat spelet 1!!!! gång sen fick det va...

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Låter fint detta...MEN!!!

Jag skulle mer vilja att dom fick bort den helt ENORMT
stora uppdateringen...
Menar, 30+gig... När man sitter på en 2mBit lina....
Har uppdaterat spelet 1!!!! gång sen fick det va...

Borde som sluta utvecka spelet för att du har riktigt uselt internet?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Andersson.M:

Låter fint detta...MEN!!!

Jag skulle mer vilja att dom fick bort den helt ENORMT
stora uppdateringen...
Menar, 30+gig... När man sitter på en 2mBit lina....
Har uppdaterat spelet 1!!!! gång sen fick det va...

Det har blivit mycket bättre genom åren, och beror helt på vilken patch det handlar om. Ibland är det mindre justeringar och hotfixar, och då kan patchen ligga på några hundra MB eller dylikt. Till och från så är det väldigt mycket ändringar och tillägg, och då växer självklart patchen markant, alternativt så krävs en helt ny nerladdning av spelet för att undvika strul. Sen är ju även "Public" och "PTU" helt separata installationer, så deltar du i båda versionerna så blir det väldigt mycket att ladda ner.

I vilket fall så kommer spelet bara att fortsätta växa, så det är bara att anpassa sig En 2mbit lina kommer man inte långt med idag för spel.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Så fint att höra! Dom väljer vulkan pga av det är bättre på alla sätt och vis, bättre prestanda, bättre utvecklingsmöjligheter, bättre plattformsstöd, bättre hårdvarustöd, bättre dokumentation och utvecklat av massvis av företag så det inte blir enkelspårigt.

DX12s existens känns endast som en argument för varför man ska välja Vulkan och inte DX12.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig till 100%. DOOM flöt på bättre med Vulkan jämfört med DX11.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Fail!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Håller med dig till 100%. DOOM flöt på bättre med Vulkan jämfört med DX11.

Ehm, DOOM har väl inte DX11?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Orici:

Givetvis är det fail för dig eftersom du tror Vulkan endast gynnar AMD.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ehm, DOOM har väl inte DX11?

Jo. Den nyaste DOOM som släpptes 2015 eller 2016 har DX11.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Väldigt trevliga nyheter. Men jag förstår inte riktigt den andra turen med spelmotor och hur Amazon kommer in i bilden. Ursäkta min okunskap, men är Amazon verkligen så stort? Det är ju bara ett internationellt Tradera vad jag vet. Och hur i hela fridens dar har de glidit in på spelutveckling och hunnit göra en spelmotor?! Och varför är den plötsligt så bra att CIG bytar till den när de redan lagt ner så mycket energi på CryEngine att de i praktiken gjort en egen motor, eller i varje fall en förgrening och egen version av den?

Kan kanske @Alucius bringa klarhet i detta?

Skrivet av Snigeln Bert:

Jag är helt med på det du säger om feedback osv. men det känns som om det bara är en liten del av finansiärerna som faktiskt ger feedback medan den stora massan som får alpha/beta genom högre pledge tiers tror att spelet är i princip klart när det kommer en beta. Det känns som om att släppa alpha/beta endast skadar kundbasen i form av frustration och refunds i utbyte mot begränsad feedback.
Jag tycker istället att det är bättre att visa en intern build genom YouTube eller liknande där de visar så mycket de kan och pratar om vilka features de jobbar på men som ännu inte finns i spelet m.m. där tittare kan ge förslag utifrån det de ser och vad som sägs. Detta minimerar nog risken för drop-off och besvikelse från de som "bara vill spela spelet".

Kan bero på att folk har en sned bild av vad beta är efter att de stora spelhusen de senaste åren släppt "beta-versioner" som i praktiken varit i princip färdiga i syfte att marknadsföra spelet.

Skrivet av mrbrix:

Jo. Den nyaste DOOM som släpptes 2015 eller 2016 har DX11.

Nej? Den kör Vulkan och OpenGL.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes.
Vi kan ta en så enkel grej som att spel för windows inte fungerar i alla windowsversioner ens ;).
Eller det talande exemplet att det är en .exe som körs i windows när du kör igång en applikation. Denna .exe fungerar inte i annat än windows. Filtyper, bibiliotek, anropsmetoder, rättigheter skiljer sig åt men även hur koden är skriven för en del grejer.

Doom är ett exempel som använder vulcan men som inte har oficiellt linuxstöd. Det går däremot att få igång via wine.

Så ja, man behöver göra en version av spelet som är anpassat efter vilket OS man kör. Arbetsinsatsen för detta kan jag däremot inte tillräckligt om. Finns säkerligen en del andra som kan förklara omfånget bättre än mig.

Som tidigare talare, Vulkan är platformoberoende till största del. Finns en del kod som skiljer sig mellan när det kommer till fönsterhantering mm men är inget avsevärt svårt för en utvecklare.

Största fallgropen är om utvecklare använder bibliotek som är platformspecifika, då måste man hitta något liknande för resterande platformar vilket ibland kan innebära olika buggar eller helt enkelt att det inte finns för en specifik platform. Hantering av input, ljud etc är något men oftast är det motorn som hanterar detta och är de smarta så kommer de använda SDL2 eller dylikt för just inputs.

Skrivet av Jackbob:

Vulkan i sig skrivs inte för något specifikt operativsystem, det är crossplattform och funkar på "allt". Det som kan göra att spelet inte går att köra på andra operativsystem är användandet av olika libraries som är windowsspecifika. Till exempel så används kanske en speciell windows library för att spela upp ljud i spelet, och något annat library måste användas i Linux/OSX.

Kort sagt är det inte Vulkan som måste skrivas för Windows/Linux/OSX, men det kan finnas massvis av andra saker som är windowsspecifika i spel och måste ändras för att köra crossplattform.

Edit: Men man kan oftast simulera windows genom Wine, och med OpenGL/Vulkan så kan det ibland bli riktigt bra resultat. Doom är ett exempel som kan köras nästintill felfritt i Wine på Linux, fast det inte officiellt stödjer Linux.

Inte för att vara petig men man simulerar inte med Wine utan översätter. Tänk dig Engelska -> Svenska, Wine översätter olika ord mm så Linux förstår hur den skall reagera när spelet frågar efter något. På Windows kommer den använda en dll för att hämta en fil och ladda till minnet, på Linux kommer den istället kalla på en .so fil som gör exakt samma sak eller så nära som möjligt.

Största problemet i Wine är att OpenGL är ganska annorlunda vilket gjort det svårt att utan förlust faktiskt översätta Direct3D till OpenGL. Hjälper inte att de bara haft 1-2 personer som faktiskt suttit i Wine och skrivit OpenGL översättningen. Andra problem är att på Windows så gör många drivrutiner olika hack för att optimera eller fixa fel som spelutvecklarna gjort, detta i sin tur kan resultera i att spelet crashar eller beter sig konstigt under Wine och utvecklarna har svårt att hitta orsaken utan hjälp från Nvidia/AMD samt spelutvecklarna. Det blir som en svart box där saker händer men man kan inte se vad. Detta är också orsaken till varför Doom men även spel som Wolfenstein som har native OpenGL där det ibland även kan fungera bättre just för att OpenGL oftast har likvärdig eller bättre prestanda under Linux när det väl fungerar korrekt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Väldigt trevliga nyheter. Men jag förstår inte riktigt den andra turen med spelmotor och hur Amazon kommer in i bilden. Ursäkta min okunskap, men är Amazon verkligen så stort? Det är ju bara ett internationellt Tradera vad jag vet. Och hur i hela fridens dar har de glidit in på spelutveckling och hunnit göra en spelmotor?! Och varför är den plötsligt så bra att CIG bytar till den när de redan lagt ner så mycket energi på CryEngine att de i praktiken gjort en egen motor, eller i varje fall en förgrening och egen version av den?

Kastar upp lite länkar här:
Amazon Spent Big Bucks On Crytek's Engine, 4 juni 2015:
http://kotaku.com/sources-amazon-spent-big-bucks-on-cryteks-e...

Tack vare det som Crytek inte konkade helt och hållet skulle jag gissa på.
Då Amazon redan har Twitch som går väldigt bra och troligtvis bygger på en bra nätversarkitektur så vill de väl expandera, jag ser att folk subscribe'ar på olika kanaler med twitch prime(amazon), vilket inte är tillgängligt här: https://twitch.amazon.com/prime

Lumberyard som de har en sida för, kan man ju läsa lite om vad det innehåller:
https://aws.amazon.com/lumberyard/

Största anledningen till varför CIG knöt ihop sin StarEngine med Lumberyard var troligtvis för att Google Compute inte var tillräckligt bra. Du kan läsa vad Chris skrev om saken 2014 men eftersom allting är "subject to change" och "research & development" så ändras saker hela tiden, så är det med spelutveckling när man ska göra något helt nytt, man gissar och tror, men det kanske inte funkar så bra och sen tar man andra vägar och det tar tid och då är det tur att pengar rullar in: https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/comment/...

Det jag dock stör mig på är att det tog över ett år att berätta om CIG och Amazons samarbete med Lumberyard.
Så när folk säger öppen utveckling så är det här bara en sak i raden på hur olika man kan tolka öppen så olika.

Bra nyhet om Vulkan om jag så får säga.
Här är iaf meddelandet om Lumberyard av Chris Roberts själv som kom upp på forumet efter att man hade läst om det på andra sidor först(suck) och naturligtvis var det några sidor som då hade misstolkat vad Lumberyard var så kritiken faller tillbaka på CIG själva: https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/364217/l...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Kan bero på att folk har en sned bild av vad beta är efter att de stora spelhusen de senaste åren släppt "beta-versioner" som i praktiken varit i princip färdiga i syfte att marknadsföra spelet.

Ja, ungefär som Battlefield där öppna betan är några veckor innan officiella releasedagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Väldigt trevliga nyheter. Men jag förstår inte riktigt den andra turen med spelmotor och hur Amazon kommer in i bilden. Ursäkta min okunskap, men är Amazon verkligen så stort? Det är ju bara ett internationellt Tradera vad jag vet. Och hur i hela fridens dar har de glidit in på spelutveckling och hunnit göra en spelmotor?! Och varför är den plötsligt så bra att CIG bytar till den när de redan lagt ner så mycket energi på CryEngine att de i praktiken gjort en egen motor, eller i varje fall en förgrening och egen version av den?

Då har du missat lite. Amazon är ett av världens absolut största företag. Topp 10 sett till börsvärde, och med högre omsättning än bland annat Microsoft och Google. De är överlägsen ledare inom cloud-computing och håller ungefär en tredjedel av marknaden. Närmsta konkurrent är Microsoft med knappt 10% av marknaden senast jag såg några siffror på det.

Därav en egen spelmotor. Det är i praktiken en fork av Cryengine som är djupt integrerad med Amazons molntjänster. Och med Twitch, som ägs av Amazon. Den är helt gratis, men du måste använda Amazon Web Services.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Många som tror att spelet är ett stort svart hål som bara får pengar att försvinna. I början var jag så peppad, men nu känns det bara som om Chris försöker vinna tid, och att han inte kommer reda ut det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Låter fint detta...MEN!!!

Jag skulle mer vilja att dom fick bort den helt ENORMT
stora uppdateringen...
Menar, 30+gig... När man sitter på en 2mBit lina....
Har uppdaterat spelet 1!!!! gång sen fick det va...

Spelet raderas varje gång vid varje uppdatering. Därför är det 30gb.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan