Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk

Kör mina Flare X 3200 Mhz CL14 i 3466 Mhz nu. Har bara hunnit stabilitetstesta minnena i AIDA64 i 52 min (testade medan blodprover togs). Alla andra stabilitetstester i AIDA64 är gröna efter en natt med 3333 Mhz (samma timings/subtimings som jag har i 3466 nu).

Soc ~1.15 V och minnena i ~1.42 V - 1.44 V (beroende på belastning).

Eftersom jag inte lyckas med att bildlänka hit (har försökt flera ggr) så https://imgur.com/a/bZHI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har för mig att man kunde ställa in BankGroupSwap på en tidigare UEFI-version men de tog bort den inställningen. Vill minnas att den låg under AMD CBS options, och den menyn har de bantat ner ganska rejält. På länken nedan finns dock en UEFI-modd med fler alternativ. Jag har dock inte vågat testa själv än. https://www.hardwareluxx.de/community/f219/asus-prime-x370-pr...

En jäkla massa bra info här för Asus Prime x370 ägare, tack för den!
https://www.hardwareluxx.de/community/f219/asus-prime-x370-pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Kör mina Flare X 3200 Mhz CL14 i 3466 Mhz nu. Har bara hunnit stabilitetstesta minnena i AIDA64 i 52 min (testade medan blodprover togs). Alla andra stabilitetstester i AIDA64 är gröna efter en natt med 3333 Mhz (samma timings/subtimings som jag har i 3466 nu).

Soc ~1.15 V och minnena i ~1.42 V - 1.44 V (beroende på belastning).

Eftersom jag inte lyckas med att bildlänka hit (har försökt flera ggr) så https://imgur.com/a/bZHI8

Nice (!) inger hopp för mig också du har också 1600X som mig men med Crosshair bordet.

Vilka värden har du satt manuellt i övrigt förutom SoC och DRAM? Du kör LLC inställningar, procODT eller vttddr auto?

Kan du delge dina timings eller har du allt till auto förutom de som syns i cpu-z?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Kör mina Flare X 3200 Mhz CL14 i 3466 Mhz nu. Har bara hunnit stabilitetstesta minnena i AIDA64 i 52 min (testade medan blodprover togs). Alla andra stabilitetstester i AIDA64 är gröna efter en natt med 3333 Mhz (samma timings/subtimings som jag har i 3466 nu).

Soc ~1.15 V och minnena i ~1.42 V - 1.44 V (beroende på belastning).

Eftersom jag inte lyckas med att bildlänka hit (har försökt flera ggr) så https://imgur.com/a/bZHI8

Jag har dessa minnen också och kör dem för tillfället stabilt på 3333Mhz/CL14 med 1.4v och ProcODT på 53,8 Ohm med några trimmade subtimings (enligt de som @Tellus82 rekommenderat) samt CR1.

Var går gränsen för hur mycket volt dessa minnen kan ta om man vill vara helt på den säkra sidan? De är specade till 1.35.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av Dallen:

Jag har dessa minnen också och kör dem för tillfället stabilt på 3333Mhz/CL14 med 1.4v och ProcODT på 53,8 Ohm med några trimmade subtimings (enligt de som @Tellus82 rekommenderat) samt CR1.

Var går gränsen för hur mycket volt dessa minnen kan ta om man vill vara helt på den säkra sidan? De är specade till 1.35.

Vet ej exakt vilken volt dessa minnen tål 24/7 men gissar på närmare 1.8 - 1.9 Volt med bra kylning. Dock ska du tänka på att DDR4 som kräver mer än 1.5 Volt vid XMP (Intel) ej får certifiera de som XMP. XMP får max dra 1.5 Volt. Så det lär antagligen finnas massor med marginal ovan 1.5 Volt. Så mitt svar måste bli 1.5 Volt då jag har Intel i ryggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

En jäkla massa bra info här för Asus Prime x370 ägare, tack för den!
https://www.hardwareluxx.de/community/f219/asus-prime-x370-pr...

Är ju på tyska?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Är ju på tyska?

Google translate is your friend

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Är ju på tyska?

Google translate. Jag lovar, det är värt det. De har folk som sitter och nördar med multimeter och chipset-kylning osv, samt hittar "gömda" UEFI-funktioner. Orkar man så är det rena guldgruvan till att förstå sin mammabräda

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Kör mina Flare X 3200 Mhz CL14 i 3466 Mhz nu. Har bara hunnit stabilitetstesta minnena i AIDA64 i 52 min (testade medan blodprover togs). Alla andra stabilitetstester i AIDA64 är gröna efter en natt med 3333 Mhz (samma timings/subtimings som jag har i 3466 nu).

Soc ~1.15 V och minnena i ~1.42 V - 1.44 V (beroende på belastning).

Eftersom jag inte lyckas med att bildlänka hit (har försökt flera ggr) så https://imgur.com/a/bZHI8

Offtopic
För att kunna visa bilden så högerklickar du på bilden och väljer kopiera bildadress
På Sweclockers skriver du [*img]länken du precis kopierade[/img*] Ta bort *. Jag lade dit dem bara för att kunna visa dig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Offtopic
För att kunna visa bilden så högerklickar du på bilden och väljer kopiera bildadress
På Sweclockers skriver du [*img]länken du precis kopierade[/img*] Ta bort *. Jag lade dit dem bara för att kunna visa dig

https://i.imgur.com/QKGXaRF.png

Tack för info

Permalänk
Medlem

Uppdaterade precis till senaste BIOS igen. Ny AGESA. 3000Mhz fungerar fortfarande inte

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Uppdaterade precis till senaste BIOS igen. Ny AGESA. 3000Mhz fungerar fortfarande inte

Vilket moderkort vilka minnen?

Permalänk
Medlem

@makatech: ASUS B350-F Strix och CMK16GX4M2B

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Undrar samma!

Nu är dom beställa så får vi se hur det går 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Angående Asus Prime X370 bordet så har jag fått indikation på att 3333 (och kanske 3466 också) gick bra med BIOS 0810 men inte de två senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Angående Asus Prime X370 bordet så har jag fått indikation på att 3333 (och kanske 3466 också) gick bra med BIOS 0810 men inte de två senaste?

Kan varken bekräfta eller dementera då jag inte hade B-die då. På 0902 så kan jag köra 3333Mhz men med slappa timings (de som sätts av XMP) och det går inte att överklocka processorn något nämnvärt alls innan det blir instabilitet och skumma beteenden. Så just nu verkar ju 3200Mhz vara någon slags gyllene medelväg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För er som klockar CPU samtidigt så kan det ofta behövas högre vcore eller en liten bump i SoC volt för stabilitet med högre minnesfrekvens. Bara för att er CPU OC var stabil vid 3200Mt/1600MHz behöver den inte vara det vid 3466/1733. Detta kan bero på spänningsfall som blir värre vid kombinerad CPU/minnes OC men kan också bero på att man pushar infinity fabric frekvens och inte alla processorer kan göra det vid samtidig core OC utan lite extra hjälp.
Sen är vissa IMC okapabla till att stabilt köra 3466, 3333 bör däremot de flesta IMC orka med med hjälp av B-die minne även om det säkert finns nitlotter på det stora kisel lotteriet

Här har finner ni förresten en del tester från AMD själva rörande frekvens/latens/andra inställningar, dessa tester visar samma saker som vi här i tråden visat men kan vara kul & se ändå.
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/07/14/me...

Skrivet av Aeig:

@tellus82 mfl;

Tänkte be er om hjälp, om någon har möjlighet och tid. Jag har ett G.Skill Flare X kit, 2x16GB 2400MHz 15-15-15-39 som jag har lyckats överklocka till 2933MHz 18-18-18-43 med 1,35v samt 1,130v på SOC.

Här är kittet; https://www.gskill.com/en/product/f4-2400c15d-32gfxr

Jag har dock ej rört sub-timings, gav det ett tappert försök men det slutade med en ändlös bootlop : )

Jag har aldrig sysslat med seriös OC av RAM förut på sub-timing nivå, vore grymt om någon ville ta en titt, såhär ser det ut idag;

https://i.imgur.com/OF9l8j9.jpg

Mvh

Otroligt svårt att säga då dessa kan vara Hynix moduler, B-die reagerar bra med dram spänning men Hynix kan reagera med motsatt effekt, alltså sämre stabilitet och mindre marginal att pressa timings. Det enda jag kan rekommendera är att du bör testa dig fram till hur stor vinst du faktiskt får av att höja frekvensen på bekostnad av så höga timings rent generellt. Det kan i slutändan vara så att vissa spel kommer ge dig mer FPS i lägre frekvens med tajtare primärtimings. Jag har märkt att en del spel föredrar högre frekvens medans andra föredrar tajtare timings, överlag är såklart en kombination av bägge allra bäst. Skulle minnet faktiskt vara b-die så kan du prova att höja dram över 1.35 för att se om du kan pressa ner primärtimings en smula, cl18 är nämligen lite högt. tRAS kan du sätta efter tRAS = tCAS + tRCD + tRP men detta är bara en fingervisning, tRAS kan nämligen sättas så lågt det fortfarande är stabilt men för att ha något att utgå ifrån vid sänkning av övriga timings. tRC kan även den sänkas en smula vid ändrade primärtimings och man brukar räkna efter TRC= TRAS+ TRCD. både tRC och tRAS påverkar frekvens man kan köra minnet i ganska mycket så ju mer man pressar dessa två desto lägre frekvens kommer man kunna köra stabilt och vice versa.

Vad det gäller subtimings så skulle jag börja att försöka sänka tRFC till lite lägre nivå, mellan 250 och 300 torde vara möjligt i 2933 men börja med 350, sätt även tRFC2 och tRFC4 (tRFC2=tRFC/1,34, tRFC4=tRFC2/1,625).
tWR kan du ta näst och prova med 18, sedan 14 sedan 10 tills det blir ostabilt. Sedan har du tFAW, sätt denna till 20 då du kör tRRDS i 5, lyckas du sänka tRRDS till 4 kan du prova tFAW 16 (tFAW=tRRDS x4).
tRTP kan gå att få ner så lågt som 5-6 men som andra värden skulle jag ta ett snäpp i taget.
tRDRDSCL och tWRWRSCL kan du ta näst, prova att sänka dessa med en i taget tills det blir ostabilt.
tWTRL skulle kanske kunna sänkas ett par snäpp, även här ett i taget tills det blir instabilt, samma gäller tRRDS & TRRDL, möjligt att du kan få ner dessa en i värde vardera.
Övriga subtimings ger ganska små vinster och det kan vara en del jobb att pressa dom tajtare än du har dom men tWRWRSD och tWRWRDD kan kanske sänkas till 6/6 och tRDRDSD tRDRDDD till 4/4

Allt detta blir dock i ditt fall rent try & error då det inte finns mycket att gå efter.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vill upplysa det igen att b-die är känslig för värme, så ni som sitter fast kan testa att sätta en fläkt som blåser över dom för att se. Jag har haft memtest 24h stabilt, för att sen få errors någon minut på bara 1.47v efter att jag tagit bort fläkten Jag har haft ett par som redan efter 1.43v var beroende av mer kylning (error utan fläkt). Eftersom jag kör vatten så är det ingen cirkulation runt om från någon luftbaserad processorkylare så det kan vara bra att tänka på för er som kör vatten eller har dålig kylning runt RAM och som ska köra högre spänning. Det räcker gott med lågvarvig fläkt som blåser över dom eller att ni köper en RAM-kylare. Jag kör personligen en 140mm Noctua fläkt som står på grafikkortet och blåser rätt över RAM och VRM. Ett b-die kit blev permanent degraderat av värme och klarade längre inte av sin specificerade hastighet. Dom är specade till 1.5v MEN dom har också under dessa förhållanden en spec på temp som måste upprätthållas. Samma sak med HBM2 på Vega som älskar kyla.

Återigen så kan fler numera verkligen se innebörden av hur viktigt det är med b-die minnen till Ryzen som jag tidigt såg hos Zen's beteende med minnen när jag körde CL12-12-12-12-24-1T redan i Mars Dock så hade vi ingen access till subtimings då så det var trist. Återigen grymt arbete som @tellus82 med flera har lagt ner på tester.

Numera kör jag Trident Z 3600 CL15. Har inte tweakat på länge nu så det är väl dags igen om lust och tid kommer då dessa är dom mest hårt binnade minnena man kan få tag i

CLDO_VDDP är också en hel vetenskap för sig självt där man kan komma över en del memoryholes.

Dom som sitter veckovis och trimmar med CAD/proc och speciellt CLDO_CDDP/RTT har lyckats få igång dual rank i 3466 med låga subtimings och 1T CR. Även sett 4x DR med 3333 @1T med bra subs.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Vill upplysa det igen att b-die är känslig för värme, så ni som sitter fast kan testa att sätta en fläkt som blåser över dom för att se. Jag har haft memtest 24h stabilt, för att sen få errors någon minut på bara 1.47v efter att jag tagit bort fläkten Jag har haft ett par som redan efter 1.43v var beroende av mer kylning (error utan fläkt). Eftersom jag kör vatten så är det ingen cirkulation runt om från någon luftbaserad processorkylare så det kan vara bra att tänka på för er som kör vatten eller har dålig kylning runt RAM och som ska köra högre spänning. Det räcker gott med lågvarvig fläkt som blåser över dom eller att ni köper en RAM-kylare. Jag kör personligen en 140mm Noctua fläkt som står på grafikkortet och blåser rätt över RAM och VRM. Ett b-die kit blev permanent degraderat av värme och klarade längre inte av sin specificerade hastighet. Dom är specade till 1.5v MEN dom har också under dessa förhållanden en spec på temp som måste upprätthållas. Samma sak med HBM2 på Vega som älskar kyla.

Återigen så kan fler numera verkligen se innebörden av hur viktigt det är med b-die minnen till Ryzen som jag tidigt såg hos Zen's beteende med minnen när jag körde CL12-12-12-12-24-1T redan i Mars Dock så hade vi ingen access till subtimings då så det var trist. Återigen grymt arbete som @tellus82 med flera har lagt ner på tester.

Numera kör jag Trident Z 3600 CL15. Har inte tweakat på länge nu så det är väl dags igen om lust och tid kommer då dessa är dom mest hårt binnade minnena man kan få tag i

CLDO_VDDP är också en hel vetenskap för sig självt där man kan komma över en del memoryholes.

Dom som sitter veckovis och trimmar med CAD/proc och speciellt CLDO_CDDP/RTT har lyckats få igång dual rank i 3466 med låga subtimings och 1T CR. Även sett 4x DR med 3333 @1T med bra subs.

Precis, kör man vatten med dålig luft cirkulation så kan minnen bli varma, för min del så sitter fläkten till CPU kylaren precis på minnena i princip så dom blir knappt ljumma. Personligen håller jag mig gärna till 1.45v eller under men har man kylning så ska 1.5v vara ok 24/7 enligt de som kan betydligt mer om ämnet än mig själv. Däremot finns det en uppsjö variabler till varför någon frekvens inte är stabil på en viss setup och här är en gemensam nämnare att många som har små problem använder ASUS Prime bordet. Det kan vara att detta kör lite för snälla CAD motstånd eller att minnesträningen sätter för tajta tertiära timings och det blir instabilt för det med resultatet att sekundära timings måste släppas lite för att uppnå stabilitet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

För er som klockar CPU samtidigt så kan det ofta behövas högre vcore eller en liten bump i SoC volt för stabilitet med högre minnesfrekvens. Bara för att er CPU OC var stabil vid 3200Mt/1600MHz behöver den inte vara det vid 3466/1733. Detta kan bero på spänningsfall som blir värre vid kombinerad CPU/minnes OC men kan också bero på att man pushar infinity fabric frekvens och inte alla processorer kan göra det vid samtidig core OC utan lite extra hjälp.
Sen är vissa IMC okapabla till att stabilt köra 3466, 3333 bör däremot de flesta IMC orka med med hjälp av B-die minne även om det säkert finns nitlotter på det stora kisel lotteriet

Här har finner ni förresten en del tester från AMD själva rörande frekvens/latens/andra inställningar, dessa tester visar samma saker som vi här i tråden visat men kan vara kul & se ändå.
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/07/14/me...

Otroligt svårt att säga då dessa kan vara Hynix moduler, B-die reagerar bra med dram spänning men Hynix kan reagera med motsatt effekt, alltså sämre stabilitet och mindre marginal att pressa timings. Det enda jag kan rekommendera är att du bör testa dig fram till hur stor vinst du faktiskt får av att höja frekvensen på bekostnad av så höga timings rent generellt. Det kan i slutändan vara så att vissa spel kommer ge dig mer FPS i lägre frekvens med tajtare primärtimings. Jag har märkt att en del spel föredrar högre frekvens medans andra föredrar tajtare timings, överlag är såklart en kombination av bägge allra bäst. Skulle minnet faktiskt vara b-die så kan du prova att höja dram över 1.35 för att se om du kan pressa ner primärtimings en smula, cl18 är nämligen lite högt. tRAS kan du sätta efter tRAS = tCAS + tRCD + tRP men detta är bara en fingervisning, tRAS kan nämligen sättas så lågt det fortfarande är stabilt men för att ha något att utgå ifrån vid sänkning av övriga timings. tRC kan även den sänkas en smula vid ändrade primärtimings och man brukar räkna efter TRC= TRAS+ TRCD. både tRC och tRAS påverkar frekvens man kan köra minnet i ganska mycket så ju mer man pressar dessa två desto lägre frekvens kommer man kunna köra stabilt och vice versa.

Vad det gäller subtimings så skulle jag börja att försöka sänka tRFC till lite lägre nivå, mellan 250 och 300 torde vara möjligt i 2933 men börja med 350, sätt även tRFC2 och tRFC4 (tRFC2=tRFC/1,34, tRFC4=tRFC2/1,625).
tWR kan du ta näst och prova med 18, sedan 14 sedan 10 tills det blir ostabilt. Sedan har du tFAW, sätt denna till 20 då du kör tRRDS i 5, lyckas du sänka tRRDS till 4 kan du prova tFAW 16 (tFAW=tRRDS x4).
tRTP kan gå att få ner så lågt som 5-6 men som andra värden skulle jag ta ett snäpp i taget.
tRDRDSCL och tWRWRSCL kan du ta näst, prova att sänka dessa med en i taget tills det blir ostabilt.
tWTRL skulle kanske kunna sänkas ett par snäpp, även här ett i taget tills det blir instabilt, samma gäller tRRDS & TRRDL, möjligt att du kan få ner dessa en i värde vardera.
Övriga subtimings ger ganska små vinster och det kan vara en del jobb att pressa dom tajtare än du har dom men tWRWRSD och tWRWRDD kan kanske sänkas till 6/6 och tRDRDSD tRDRDDD till 4/4

Allt detta blir dock i ditt fall rent try & error då det inte finns mycket att gå efter.

Väldigt bra info om referensvärden och i vilken ordning man ska prova att sänka, tack!

För min del handlar det nu främst om att se ifall jag kan få 3333Mhz stabilt med de timings du tipsade om. Jag har ju också överklockat processorn så jag misstänker att det är mer spänning till kärnorna som behövs.

Skrivet av Enigma:

Vill upplysa det igen att b-die är känslig för värme, så ni som sitter fast kan testa att sätta en fläkt som blåser över dom för att se. Jag har haft memtest 24h stabilt, för att sen få errors någon minut på bara 1.47v efter att jag tagit bort fläkten Jag har haft ett par som redan efter 1.43v var beroende av mer kylning (error utan fläkt). Eftersom jag kör vatten så är det ingen cirkulation runt om från någon luftbaserad processorkylare så det kan vara bra att tänka på för er som kör vatten eller har dålig kylning runt RAM och som ska köra högre spänning. Det räcker gott med lågvarvig fläkt som blåser över dom eller att ni köper en RAM-kylare. Jag kör personligen en 140mm Noctua fläkt som står på grafikkortet och blåser rätt över RAM och VRM. Ett b-die kit blev permanent degraderat av värme och klarade längre inte av sin specificerade hastighet. Dom är specade till 1.5v MEN dom har också under dessa förhållanden en spec på temp som måste upprätthållas. Samma sak med HBM2 på Vega som älskar kyla.

Återigen så kan fler numera verkligen se innebörden av hur viktigt det är med b-die minnen till Ryzen som jag tidigt såg hos Zen's beteende med minnen när jag körde CL12-12-12-12-24-1T redan i Mars Dock så hade vi ingen access till subtimings då så det var trist. Återigen grymt arbete som @tellus82 med flera har lagt ner på tester.

Numera kör jag Trident Z 3600 CL15. Har inte tweakat på länge nu så det är väl dags igen om lust och tid kommer då dessa är dom mest hårt binnade minnena man kan få tag i

CLDO_VDDP är också en hel vetenskap för sig självt där man kan komma över en del memoryholes.

Dom som sitter veckovis och trimmar med CAD/proc och speciellt CLDO_CDDP/RTT har lyckats få igång dual rank i 3466 med låga subtimings och 1T CR. Även sett 4x DR med 3333 @1T med bra subs.

Vet man ungefär vid vilka temperaturer det börjar trilskas? Mina går upp till 50c (enligt givare på minnet läst via WHINFO64), men då är de också stabila.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Tänk på att jag pratar om @Aeig och dennes moduler specifikt när det kommer till siffror eller hur mycket man kan tänkas pusha timings, i övrigt kan man såklart använda tipsen till b-die med men dessa är inte alls lika känsliga för timings som Hynix är. Vid 1.45v är som sagt mina lite ljumma/strax över fingervarma men inte i närheten av 50 grader utan snarare 40 grader och det är under full HCI memtest load. Detta är dock inte mer än en uppskattning från min sida genom att känna på heatspreader då mina minnen inte verkar ha tempsensor eller någon som hwinfo känner igen hur som helst. Det kan också vara så att hwinfo i ditt fall visar en siffra som inte alls stämmer med verklig temp, ett sätt att testa vore att köra låg frekvens med låg spänning & se om tempen sjunker, ligger den spikad 50 däremot är det förmodligen inte ett värde att bry sig i.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Ozzed: Tänk på att jag pratar om @Aeig och dennes moduler specifikt när det kommer till siffror eller hur mycket man kan tänkas pusha timings, i övrigt kan man såklart använda tipsen till b-die med men dessa är inte alls lika känsliga för timings som Hynix är. Vid 1.45v är som sagt mina lite ljumma/strax över fingervarma men inte i närheten av 50 grader utan snarare 40 grader och det är under full HCI memtest load. Detta är dock inte mer än en uppskattning från min sida genom att känna på heatspreader då mina minnen inte verkar ha tempsensor eller någon som hwinfo känner igen hur som helst. Det kan också vara så att hwinfo i ditt fall visar en siffra som inte alls stämmer med verklig temp, ett sätt att testa vore att köra låg frekvens med låg spänning & se om tempen sjunker, ligger den spikad 50 däremot är det förmodligen inte ett värde att bry sig i.

Som lägst så har de varit 25.8, vilket rimligtvis borde vara precis efter jag väckt datorn från sleep. Så det verkar ju vara en verklig sensor. Mina Corsair-stickor med Hynix-kapslar hade ingen sensor alls men nu har jag de här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3470963.

Jag har mina på 1.48V för nu. Jag tänker mig att om eller när jag får dem stabila i 3333Mhz så blir nästa steg att sänka spänningen tills det blir instabilt, men just nu är det fortfarande mycket av ett trevande känns det som.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Här har finner ni förresten en del tester från AMD själva rörande frekvens/latens/andra inställningar, dessa tester visar samma saker som vi här i tråden visat men kan vara kul & se ändå.
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/07/14/me...

Något förvillande med BankGroupSwap inställningen:

"BankGroupSwap (BGS) is a new memory mapping option in AGESA 1.0.0.6 that alters how applications get assigned to physical locations within the memory modules; the goal of this knob is to optimize how memory requests are executed after taking DRAM architecture and your memory timings into account. The theory goes that toggling this setting can shift the balance of performance in favor of either games or synthetic apps.

Our data seems to bear this out: our games got a little faster with BGS off, while AIDA64 memory bandwidth was higher with BGS ON."

Rätt frustrerande också att Asus tagit bort bland annat BankGroupSwap inställningen för Asus Prime X370 bordet som fanns t.o.m. BIOS 0810

Även om det smärtar lite när man har fel så måste jag erkänna att @Peppar2014 som ofta ger tips i köpforumet kanske hade rätt i sitt tips om att man borde hålla sig borta från Asus moderkort. Känns som att några konkurrenter helt enkelt gått om, åtminstone när det gäller moderkort och kvalitén på bios.

Det som stör mig lite med Asus är också deras totala brist på kommunikation, tycker de borde kunna ge mera utförlig versioninformation. Sedan när hundratals (kanske tusentals) ägare av Asus Prime X370 bordet blev sura efter att de började plocka bort funktioner från bios så gav de inte en enda förklaring. De flesta företag nu för tiden verkar försöka ha en närmare kundkontakt och mer information genom social medier etc, Asus kanske provar motsatsen.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag har börjat misstänka att mitt moderkort sätter ganska slappa tertiära timings under "advanced boot training" som Asrock kallar memory training, det skulle kunna vara så att ASUS har mer aggressiva timings i sin memory training vilket gör att de primär och sekundärtimings jag kör blir för elaka, skulle kunna prova att öka på tRAS och tRC till 34 och 44 respektive eller till och med 35/54 (detta vid 3333/3466)

Skrivet av makatech:

Något förvillande med BankGroupSwap inställningen:

"BankGroupSwap (BGS) is a new memory mapping option in AGESA 1.0.0.6 that alters how applications get assigned to physical locations within the memory modules; the goal of this knob is to optimize how memory requests are executed after taking DRAM architecture and your memory timings into account. The theory goes that toggling this setting can shift the balance of performance in favor of either games or synthetic apps.

Our data seems to bear this out: our games got a little faster with BGS off, while AIDA64 memory bandwidth was higher with BGS ON."

Rätt frustrerande också att Asus tagit bort bland annat BankGroupSwap inställningen för Asus Prime X370 bordet som fanns t.o.m. BIOS 0810

Även om det smärtar lite när man har fel så måste jag erkänna att @Peppar2014 som ofta ger tips i köpforumet kanske hade rätt i sitt tips om att man borde hålla sig borta från Asus moderkort. Känns som att några konkurrenter helt enkelt gått om, åtminstone när det gäller moderkort och kvalitén på bios.

Det som stör mig lite med Asus är också deras totala brist på kommunikation, tycker de borde kunna ge mera utförlig versioninformation. Sedan när hundratals (kanske tusentals) ägare av Asus Prime X370 bordet blev sura efter att de började plocka bort funktioner från bios så gav de inte en enda förklaring.

Vad som menas är att man kan i syntetiska tester få lite mer bandbredd med BGS påslaget medans spel generellt genererar fler fps med BGS avslaget, ASUS har haft sin beskärda del av uefi buggar på am4 moderkort men dom är inte ensamma.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Ozzed: Jag har börjat misstänka att mitt moderkort sätter ganska slappa tertiära timings under "advanced boot training" som Asrock kallar memory training, det skulle kunna vara så att ASUS har mer aggressiva timings i sin memory training vilket gör att de primär och sekundärtimings jag kör blir för elaka, skulle kunna prova att öka på tRAS och tRC till 34 och 44 respektive eller till och med 35/54 (detta vid 3333/3466)

Mer angående Asus Prime X370 och hastigheter på 3333 (och över):

Läst på ett annat forum (för Prime moderkortet) att en lyckats köra sina Samsung b-die i 3333 (stabilt antar jag) efter att utgått från vissa av Stilts grundinställningar men kört det mesta auto för timings.

"Just changed the first 6 timings on Stilt's page plus 1T and tFAW and tRFC."

Möjligt att det kan hjälpa att få till stabilitet på Prime x370 vid 3333 (och eventuellt också 3466) om man låter den sätta fler timings till auto? Sedan när man väl har ett fungerande system kan man ju börja finslipa inställningar senare?

Intressant att tRDRDSCL och tWRWRSC sattes till 7 vid auto för övrigt

Om övriga inställningar skriver han:
"Yes, I have been running the Stilt's Fast 3333 memory settings for a couple of weeks now. Literally just set DOCP and then copied the main timings from his post. I have the G.Skill F4-3600C16D-16GTZ memory kit on my Prime X370 and a 1700X cpu. SoC is +0.01250V offset and LLC3. CPU is +0.01250V offset and LLC4. Vtt_ddr is Auto. ProcODT is Auto. Power phase control is Extreme for both CPU and SoC. SVI2 TFN for CPU is 1.344 or 1.350V. SVI2 TFN for SoC is 1.106V. Both readings under constant 24/7 BOINC distributed computing load primarily running SETI project.
[Edit] Forgot to mention Vdimm = 1.38V"

Jag har fått mitt system att rulla bra med Vtt_ddr & ProcODT satta till auto också så det är jag inte förvånad över (för att kommentera inställningarna ovan), i övrigt kan det ju vara värt att prova.

Dock så vet i sjutton om jag läst om någon annan som kör 3333 eller högre helt stabilt med senaste bios.

Jag funderar antingen på att ladda in äldre bios versionen "0810" (som har fler inställningsmöjligheter) eller helt enkelt avvakta, systemet är stabilt och bra med 3200 så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Ozzed: Jag har börjat misstänka att mitt moderkort sätter ganska slappa tertiära timings under "advanced boot training" som Asrock kallar memory training, det skulle kunna vara så att ASUS har mer aggressiva timings i sin memory training vilket gör att de primär och sekundärtimings jag kör blir för elaka, skulle kunna prova att öka på tRAS och tRC till 34 och 44 respektive eller till och med 35/54 (detta vid 3333/3466)

Vad som menas är att man kan i syntetiska tester få lite mer bandbredd med BGS påslaget medans spel generellt genererar fler fps med BGS avslaget, ASUS har haft sin beskärda del av uefi buggar på am4 moderkort men dom är inte ensamma.

Tack för tipset Just nu har jag 14-15-15-30-40, och det är stabilt vid 3200Mhz, men det är ju fullt möjligt att det kan behövas lite slappare vid 3333Mhz. Misstänker som sagt att min IMC är något av en nitlott.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tack för tipset Just nu har jag 14-15-15-30-40, och det är stabilt vid 3200Mhz, men det är ju fullt möjligt att det kan behövas lite slappare vid 3333Mhz. Misstänker som sagt att min IMC är något av en nitlott.

Som sagt, verkar vara oerhört sällsynt att någon med senaste bios kör 3333 eller snabbare helt stabilt med vårt moderkort, än så länge enbart en st person jag vet men så klart omöjligt för mig att veta hur mycket han testat systemet för stabilitet.

Hittar du någon annan som gör det (kör 3333 eller snabbare stabilt) med senaste bios så försök begära personens inställningar.

Sedan har jag också haft en sidokonversation med en person här på forumet som körde 3333 stabilt med bios 0810 men inte med de två senaste bios releaserna efter att Asus börjat plocka bort inställningar.

Permalänk
Medlem

@Enigma: Jag är väl lite osäker på om det är värmen i sig eller värmen i kombination med hög spänning som kan vara problematisk,
för den vanligaste Samsung B IC:n, K4A8G085WB-BCPB, ligger tempintervallet på 0~85C vid normal spänning enligt Samsungs datablad.
http://www.samsung.com/semiconductor/global/file/resourceMgmt/2016/11/DDR4_Product_guide_Oct.16-0.pdf

BCPB = B Kapseltyp (FBGA Halogen-free & Lead-free, Flip Chip), C temp (commersial temp 0 ~85) och PB hastigheten (DDR4-2133 (1066MHz @ CL=15, tRCD=15, tRP=15))
BIPB = B Kapseltyp (FBGA Halogen-free & Lead-free, Flip Chip), C temp (industrial temp 0 ~95) och PB hastigheten (DDR4-2133 (1066MHz @ CL=15, tRCD=15, tRP=15))

Sedan finns det ju lite andra IC och komponenter på en DIMM som kanske är känsliga för högre temps och mår bra av kylning.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera ett vettigt minne till Asus Rog Strix B350-I https://www.dustinhome.se/product/5011047219/rog-strix-b350-i som ska kombineras med Ryzen 7 1800X (har inte valt kylare ännu), den ska även in i en Dan Case A4-SFX v2 på ~7liter så gissar att det kan bli rätt varmt.

Citat:

RAM-teknik som stöds DDR4 SDRAM
Max. RAM-minne 32 GB
RAM som stöds (registrerad eller buffrad) Ej buffrad
Stöder Ram Integrity Check Icke ECC
RAM-hastighet som stöds 2400 MHz, 2133 MHz, 2666 MHz, 2800 MHz (O.C.), 3000 MHz (O.C.), 3200 MHz (O.C.), 3333 MHz (O.C.), 3400 MHz (O.C.), 3600 MHz (O.C.)
Minnesplatser 2
Minnesfunktioner Dual channel memory architecture

Kommer inte att köra CF eller SLI men Ryzen verkar ju må bra av snabbare minnen trots det så funderar på ett 3600 eller 4000 med kylfläns redan på (nu verkar moderkortet bara stödja upp till 3600 men det kanske inte spelar någon roll?)

Alla tips tas gärna emot då jag inte vill välja fel minne, antagligen blir det 2x8gb men funderar på 2x16 (tror inte jag behöver så mycket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Som sagt, verkar vara oerhört sällsynt att någon med senaste bios kör 3333 eller snabbare helt stabilt med vårt moderkort, än så länge enbart en st person jag vet men så klart omöjligt för mig att veta hur mycket han testat systemet för stabilitet.

Hittar du någon annan som gör det (kör 3333 eller snabbare stabilt) med senaste bios så försök begära personens inställningar.

Sedan har jag också haft en sidokonversation med en person här på forumet som körde 3333 stabilt med bios 0810 men inte med de två senaste bios releaserna efter att Asus börjat plocka bort inställningar.

Med vilka timings? Jag kan ju köra 3333Mhz med 0902 om jag låter timings vara det XMP ställer in och inte klockar processorn, samt sätter SoC till minst 1.1V, men det blir ju inte direkt några roliga resultat i AIDA64 när man kör med XMP-timings.

I mitt fall är det 16-16-16-36-52, men då ska man ha i åtanke att dessa timings är tänkta för när minnet går i 3600Mhz-

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.