Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk
Medlem

Till Asus Prime X370 ägare:

Möjligt ni redan har koll på detta men jag har inte förstått förrän nu att det verkar vara hyfsat vanligt att ägare av Asus Prime X370 kör med SoC runt 1.0 och t.om. lite under SoC 1.0 för 3200MHz (med Samsung b-die stickor)?

Har hyfsat bra timings och hci memtest har nu passerat åtminstone 200% med SoC satt till 1.0 Det som är intressant är att jag fick ett par fel redan innan 100% tidigare med SoC satt till 1.1875...

Kan vara för tidigt att ropa hej men det hela är intressant. DRAM volt hade jag nu på 1.38 och procODT till 53.3, men ska testa med lägre DRAM volt när jag får tid.

Om denna "upptäckt" kan ge mig bättre resultat även på 3333 och 3466 återstår också att se.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur ni kan få era minnen att gå så snabbt?

Köpte ett par vengeance lpx 2400 cl14.
Lyckas att få upp dem i 3066mhz med 16 17 17 34 45 1T.
3200hmz funkar knappt på cl18....
Är det så stor skillnad på minnen och minnen, att vissa klarar av cl14 med 3200mhz och 1T?

Någon som har ett värde på benchmarking? dvs mellan och är ok eller mellan och är sjukt bra?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag fattar inte hur ni kan få era minnen att gå så snabbt?

Köpte ett par vengeance lpx 2400 cl14.
Lyckas att få upp dem i 3066mhz med 16 17 17 34 45 1T.
3200hmz funkar knappt på cl18....
Är det så stor skillnad på minnen och minnen, att vissa klarar av cl14 med 3200mhz och 1T?

Någon som har ett värde på benchmarking? dvs mellan och är ok eller mellan och är sjukt bra?

Gissar att dina minnen har Hynix kretsar (?), för just Ryzen system är det enormt mycket enklare (att köra minnena i högre hastigheter med bra timings) med minnen som har Samsung b-die kretsar som vissa av oss andra i denna tråden kör med.

Corsair Vengeance LPX finns med Samsung b-die kretsar också, tex dessa:
https://new.webhallen.com/se/product/246532-Corsair-Vengeance...

Så nackdelen är att minnen med Samsung b-die kretsar är dyrare, tror att de "billigaste" (minst dyra) kostar strax under 2000 just nu men inte helt hundra på utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Gissar att dina minnen har Hynix kretsar (?), för just Ryzen system är det enormt mycket enklare (att köra minnena i högre hastigheter med bra timings) med minnen som har Samsung b-die kretsar som vissa av oss andra i denna tråden kör med.

Corsair Vengeance LPX finns med Samsung b-die kretsar också, tex dessa:
https://new.webhallen.com/se/product/246532-Corsair-Vengeance...

Så nackdelen är att minnen med Samsung b-die kretssar är dyrare, tror att de "billigaste" (minst dyra) kostar strax under 2000 just nu men inte helt hundra på utbudet.

Aha, trodde inte det spelade roll vem som gjorde dem.
Vet dock sedan tidigare att samsung gör bättre minnen kopplat till grafikkort..
Och då borde det vara samma på ram såklart

Får väl vara nöjd med dem jag har.

Tack för info

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Tjöta nyss med Hardwareunboxed på youtube (techspots testare) och det visade sig att dom kör bara med XMP profil vid 3200 för sina tester, subtimings tittar dom inte alls på, inte ens vid oc på cpu eller minne vilket för mig är snudd på ofattbart då moderkortet dom kör med definitivt sätter extremt slappa timings (Asrock Taichi), men det visar att många testresultat skulle se mycket annorlunda ut om testare brydde sig att sätta sig in i saker, detta av folk som ska vara duktiga på det dom pysslar med. De enda jag sett som faktiskt kollat upp subtimings är buildzoid och Mindblank och the stilt såklart.
Sen kan man såklart klanka på AMD att man inte kan styra upp bättre hantering av subtimings till att börja med, man skulle definitivt kunna ha alternativ för olika minnes IC i uefi när man väljer XMP profil.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Tjöta nyss med Hardwareunboxed på youtube (techspots testare) och det visade sig att dom kör bara med XMP profil vid 3200 för sina tester, subtimings tittar dom inte alls på, inte ens vid oc på cpu eller minne vilket för mig är snudd på ofattbart då moderkortet dom kör med definitivt sätter extremt slappa timings (Asrock Taichi), men det visar att många testresultat skulle se mycket annorlunda ut om testare brydde sig att sätta sig in i saker, detta av folk som ska vara duktiga på det dom pysslar med. De enda jag sett som faktiskt kollat upp subtimings är buildzoid och Mindblank och the stilt såklart.
Sen kan man såklart klanka på AMD att man inte kan styra upp bättre hantering av subtimings till att börja med, man skulle definitivt kunna ha alternativ för olika minnes IC i uefi när man väljer XMP profil.

Håller med dig. Borde finnas färdiga optimerade profiler i UEFI för olika minnen. Kan knappast ta stor plats med lite text. Att köra en Ryzen med riktigt snabba minnen och endast köra D.O.C.P (XMP) är som att ha en cykelram till avgassystem om man har en V8.

Permalänk
Medlem

Fan va skoj. bytte ut mina 2x8GB Corsair 3200MHz minnen till 4x4GB 3000MHz Crucial Ballistix och kan få högre hastighet på dessa, bara testat 2666MHz än så länge, men detta med lägre timings än vad mina corsair minnen ville ha, dessa nya minnen har även Samsung E-die ist för B-die som mina corsair hade :/ kul å se att det funkade med snabbare än 2133 på detta moderkort iaf

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Fan va skoj. bytte ut mina 2x8GB Corsair 3200MHz minnen till 4x4GB 3000MHz Crucial Ballistix och kan få högre hastighet på dessa, bara testat 2666MHz än så länge, men detta med lägre timings än vad mina corsair minnen ville ha, dessa nya minnen har även Samsung E-die ist för B-die som mina corsair hade :/ kul å se att det funkade med snabbare än 2133 på detta moderkort iaf

Samsung E-die nu som fungerar bättre än dina tidigare Samsung B-die minnen? Verkar som ett något annorlunda inlägg men så länge som du är nöjd är väl allt bra? Kanske finns mindre bra Samsung b-die minnen också, inte vet jag, kan ju också bero på moderkort.

Permalänk

Jag kör ett ASUS Crosshair VI Hero med G.Skill 3200 CL14 Flare X-minnen. Där fanns TheStilts 3200mhz presets för Safe och Fast timings. Jag tog den som var Safe, ändrade volten till 1.35 istället för 1.4 som var i hans preset. Har fungerat finemang än sålänge.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Samsung E-die nu som fungerar bättre än dina tidigare Samsung B-die minnen? Verkar som ett något annorlunda inlägg men så länge som du är nöjd är väl allt bra? Kanske finns mindre bra Samsung b-die minnen också, inte vet jag, kan ju också bero på moderkort.

Troligtvis så är det moderkortet som är helt skräp Men andra kit fans med på MSIs QVL lista, dock med annart art nummer (Har talat med Corsair det är fortfarande exakt samma minnen, bara annan LED samt kanske flera i kittet typ 4x8osv, men det var ingen anledning att byta så gick ifrån corsair och provade dessa, skall byta moderkort senare

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Troligtvis så är det moderkortet som är helt skräp Men andra kit fans med på MSIs QVL lista, dock med annart art nummer (Har talat med Corsair det är fortfarande exakt samma minnen, bara annan LED samt kanske flera i kittet typ 4x8osv, men det var ingen anledning att byta så gick ifrån corsair och provade dessa, skall byta moderkort senare

Har iofs läst om svårigheter att få just dessa att köra snabbt tidigare men kan också varit en tillfällighet.

Om det nu är Corsair CMK16GX4M2B3200C16 V4.31 du hade först?

Det som jag tycker är något udda med dessa Samsung b-die (om det nu verkligen är det) är att de har lägre rating än de andra Samsung b-die stickor som jag sett? Oftast brukar ju Samsung b-die stickor ha 3200MHz CAS 14, 3600MHz CAS 16 eller som i mitt fall 3733 CAS 17

Men kanske finns lite olika Samsung b-die varianter, vet ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Jag kör ett ASUS Crosshair VI Hero med G.Skill 3200 CL14 Flare X-minnen. Där fanns TheStilts 3200mhz presets för Safe och Fast timings. Jag tog den som var Safe, ändrade volten till 1.35 istället för 1.4 som var i hans preset. Har fungerat finemang än sålänge.

Bra gjort av Asus att lägga in The Stilts egna timings som val för Crosshair bordet eftersom bra manuella timings gör en stor skillnad i prestanda jämfört med de timings man får via XMP/DOCP.

Mitt intryck är att Crosshair verkar bra med Samsung b-die minnen, du kan säkert köra dem stabilt ännu snabbare än 3200 om du har tid att konfigurera och testa.

Lite osäker på vem denna "The Stilt" är... en "överklockare" från Finland, är det så? (snabb googling)

Permalänk
Skrivet av makatech:

Bra gjort av Asus att lägga in The Stilts egna timings som val för Crosshair bordet eftersom bra manuella timings gör en stor skillnad i prestanda jämfört med de timings man får via XMP/DOCP.

Mitt intryck är att Crosshair verkar bra med Samsung b-die minnen, du kan säkert köra dem stabilt ännu snabbare än 3200 om du har tid att konfigurera och testa.

Lite osäker på vem denna "The Stilt" är... en "överklockare" från Finland, är det så? (snabb googling)

Det är ju ASUS high end-kort för AM4 och inte ens deras Prime-kort har samma kompabilitet med RAM-minnena, så dom har väl lagt ner lite extra tid och kraft på CH6. Vet faktiskt inte vem TheStilt är, men han verkar ju ha tillräckligt med respekt i OC-kretsar att dom inkluderar hans timings som presets, hehe.

Och ja, skulle säkert kunna mixtra lite mer men har inte vågat mig på så mycket. Har aldrig gjort det här förut + är lite orolig av mig by nature, haha.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Har ett par G.Skill Ripjaws V Black 3600 MHz. Varför är det så meckigt att få upp dem till 3600?
Moderkortet som inte orkar? Höja volt?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis: 3600 är svårt att uppnå oavsett minnen och IC och det mesta hänger på kvalitén hos den inbyggda minneskontrollern i cpu'n, en del klarar inte av mer än 3466 som mest och en del kan vara så dåliga som 3200 som mest (riktig nitlott). Min 1800x klarar av 3600 men det krävs en held del pillande att nå dit och jag får då en del bekymmer med cold boot och måste dessutom höja timings rätt duktigt för att det ska funka rätt bra vilket gör att 3466 i cl14 är snabbare ändå och dessutom helt felfritt. Det finns dock en del moderkort som är direkt felaktigt konstruerade som sätter käppar i hjulen för högre frekvenser så som Asrock x370 gaming K4 som vart senare ersatt av Gaming X, K4 klarar inte alls lika höga minnesfrekvenser pga hur banorna var designade mellan am4 sockeln och ddr slots så K4 vart EOL väldigt snart efter release.

Spänningshöjningar är såklart en del av receptet att nå över 3466 (vcore, vsoc och vdram) men störst skillnad får man med ProcODT och CAD bus ändringar, vtt_ddr spänningen hjälper även den en hel del.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@SAnDis: 3600 är svårt att uppnå oavsett minnen och IC och det mesta hänger på kvalitén hos den inbyggda minneskontrollern i cpu'n, en del klarar inte av mer än 3466 som mest och en del kan vara så dåliga som 3200 som mest (riktig nitlott). Min 1800x klarar av 3600 men det krävs en held del pillande att nå dit och jag får då en del bekymmer med cold boot och måste dessutom höja timings rätt duktigt för att det ska funka rätt bra vilket gör att 3466 i cl14 är snabbare ändå. Det finns dock en del moderkort som är direkt felaktigt konstruerade som sätter käppar i hjulen för högre frekvenser så som Asrock x370 gaming K4 som vart senare ersatt av Gaming X, K4 klarar inte alls lika höga minnesfrekvenser pga hur banorna var designade mellan am4 sockeln och ddr slots så K4 vart EOL väldigt snart efter release.

Spänningshöjningar är såklart en del av receptet att nå över 3466 (vcore, vsoc och vdram) men störst skillnad får man med ProcODT och CAD bus ändringar, vtt_ddr spänningen hjälper även den en hel del.

Har provat olika moderkort Asus,b350 prime-a 2x, mainly mortar artic b350 och nu asrock b350 itx.
Asus korten är de som klarat klockningen bäst.

Vad är cold boot? När datorn bara rebootar sig själv konstant?

Kör dem i 3200 nu, får prova ett steg till om det går på 3466

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis: med cold boot menar jag att man slår på datorn efter att den varit helt avstängd under längre tid, alltså kallstart. Vid mycket höga minneshastigheter kan det bli ostabilt helt plötsligt vid just coldboot med en forcerad omstart som följd för att sedan funka prima efter den omstarten. Det är möjligt att jag skulle kunna polera bort kallstartsbekymren i 3600 men jag kände att det var rätt meningslöst pga timingshöjningen som krävdes. Skulle alla dagar i veckan köra 3333/3466 med cl14 över 3600 cl16. Tweakar man sedan subtimings vid cl14 så kommer maskinen vara riktigt rapp. Har man riktiga guld minnen så kan även 3333/3466 cl12/cl13 vara fullt möjligt, mina stickor verkar dock griniga på allt under 14-15-15-15

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Körde en vecka @ 2933 sen drog jag bara upp till 30 multi å blev 3066 nu idag tänkte jag, äh testar 32 multin å vips så kör man 3200mhz dock cl 16 eftersom jag inte orkat trimma ner det än. fick en bra boost i syntetiska test iaf

r5 1600
gigabajs b350 mini-itx
lpx 3000

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Körde en vecka @ 2933 sen drog jag bara upp till 30 multi å blev 3066 nu idag tänkte jag, äh testar 32 multin å vips så kör man 3200mhz dock cl 16 eftersom jag inte orkat trimma ner det än. fick en bra boost i syntetiska test iaf

r5 1600
gigabajs b350 mini-itx
lpx 3000

3200 ska du vara jäkligt nöjd med om du har Hynix minnen (lpx 3000), har förstått att vissa bord grejar det. Du får väl testa med tex hci memtest så att allt är stabilt också, klarar du lägre timings blir jag impad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Till Asus Prime X370 ägare:

Möjligt ni redan har koll på detta men jag har inte förstått förrän nu att det verkar vara hyfsat vanligt att ägare av Asus Prime X370 kör med SoC runt 1.0 och t.om. lite under SoC 1.0 för 3200MHz (med Samsung b-die stickor)?

Har hyfsat bra timings och hci memtest har nu passerat åtminstone 200% med SoC satt till 1.0 Det som är intressant är att jag fick ett par fel redan innan 100% tidigare med SoC satt till 1.1875...

Kan vara för tidigt att ropa hej men det hela är intressant. DRAM volt hade jag nu på 1.38 och procODT till 53.3, men ska testa med lägre DRAM volt när jag får tid.

Om denna "upptäckt" kan ge mig bättre resultat även på 3333 och 3466 återstår också att se.

Sitter inte vid stora burken nu för att bekräfta men soc. 1.1 har väll varit default i nyare biosversioner sedan typ augusti då de höjde från 0.9 till 1.1 pga instabilitetsproblem?

Syftar du på att man aktivt ska sänka SoC för bättre stabilitet/prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Sitter inte vid stora burken nu för att bekräfta men soc. 1.1 har väll varit default i nyare biosversioner sedan typ augusti då de höjde från 0.9 till 1.1 pga instabilitetsproblem?

Syftar du på att man aktivt ska sänka SoC för bättre stabilitet/prestanda?

Det kan vara så att SoC LLC är för kraftigt påställd vilket gör att reell vsoc är mycket högre än 1.1 under load även om man satt 1.1v, min1800x klarar som exempel 3200Mt vid 1.09vsoc utan minsta problem men detta med LLC för SoC ställd för max stabilitet (varken ökar eller sjunker). På Prime bordet verkar LLC överskjuta målet ganska hårt efter vad många rapporterat. Så där bör man nog akta sig för att ställa på SoC spänning för högt vilket skulle kunna resultera i för hög SoC volt även om man tror sig vara inom marginalerna, jag vet att vid 1.185 reell volt och över så tappar jag stabilitet fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det kan vara så att SoC LLC är för kraftigt påställd vilket gör att reell vsoc är mycket högre än 1.1 under load även om man satt 1.1v, min1800x klarar som exempel 3200Mt vid 1.09vsoc utan minsta problem men detta med LLC för SoC ställd för max stabilitet (varken ökar eller sjunker). På Prime bordet verkar LLC överskjuta målet ganska hårt efter vad många rapporterat. Så där bör man nog akta sig för att ställa på SoC spänning för högt vilket skulle kunna resultera i för hög SoC volt även om man tror sig vara inom marginalerna, jag vet att vid 1.185 reell volt och över så tappar jag stabilitet fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh ok. Jag har upplevt samma med LLC överlag och därmed inte mixtrat med den för att den överskjuter. Kört SoC på auto sedan bios update, innan dess satte jag den på 1.1 manuellt. Så länge jag inte har mixtrat med LCC så ställer den sig alltid < 1.1 utifrån den OC jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@SAnDis: med cold boot menar jag att man slår på datorn efter att den varit helt avstängd under längre tid, alltså kallstart. Vid mycket höga minneshastigheter kan det bli ostabilt helt plötsligt vid just coldboot med en forcerad omstart som följd för att sedan funka prima efter den omstarten. Det är möjligt att jag skulle kunna polera bort kallstartsbekymren i 3600 men jag kände att det var rätt meningslöst pga timingshöjningen som krävdes. Skulle alla dagar i veckan köra 3333/3466 med cl14 över 3600 cl16. Tweakar man sedan subtimings vid cl14 så kommer maskinen vara riktigt rapp. Har man riktiga guld minnen så kan även 3333/3466 cl12/cl13 vara fullt möjligt, mina stickor verkar dock griniga på allt under 14-15-15-15

Så bättre att satsa på 3200 cl 12 än 3466 cl 14 ?

Edit: hur vet man att det fungerar? Datorn bootar, man behöver inte köra tester?

Provade 3333 @ cl 15

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Sitter inte vid stora burken nu för att bekräfta men soc. 1.1 har väll varit default i nyare biosversioner sedan typ augusti då de höjde från 0.9 till 1.1 pga instabilitetsproblem?

Syftar du på att man aktivt ska sänka SoC för bättre stabilitet/prestanda?

Såg att flera på overclock.net med Prime bordet körde med låg SoC för tex 3200MHz (flera t.o.m. något under 1.0) och det var därför jag själv började prova.

Själv hade jag svårt att uppnå 100% stabilitet under tex hci memtest när jag satt och provade med lite olika manuella timings för min 3200MHz setup, hade SoC satt till 1.11875 då men efter att jag sänkte till SoC 1.0 har allt gått stabilt och fint. Självklart kan det bero på vilken cpu man har, minnen och övriga inställningar också (dvs helheten).

Jag kör extreme phase control på SoC och CPU men vet inte om det påverkar detta (att man kan hålla lägre SoC volt).

Observera att detta kanske enbart gäller för Prime bordet tillsammans med Samsung b-die stickor, ingen aning om det blir på samma sätt för Hynix (att man kan tjäna på låg SoC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Så bättre att satsa på 3200 cl 12 än 3466 cl 14 ?

Edit: hur vet man att det fungerar? Datorn bootar, man behöver inte köra tester?

Provade 3333 @ cl 15

Att datorn bootar och även passerar benchmarks i Windows säger tyvärr inte så mycket om stabiliteten.

Om det nu är minnena man håller på och testar kan tex en hci memtest körning över natten vara bra för att se om man uppnått stabilitet. Många kompletterar också med Prime95 eller occt körningar men jag skulle börjat med hci memtest.

Själv slarvrar jag en hel del med detta, dvs, ofta kör jag bara hci memtest 30-60 minuter vilket egentligen är alldeles för kort tid men bör ändå ge en liten hint om stabilitet när man sitter och grejar.

Permalänk
Medlem

@makatech: Ok, själv har jag Hynix minnen. Hur kommer det sig att mer ström i detta fallet kan ge instabilitet/prestandaförlust generellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

@makatech: Ok, själv har jag Hynix minnen. Hur kommer det sig att mer ström i detta fallet kan ge instabilitet/prestandaförlust generellt?

Ingen aning, jag lär mig mest av andras erfarenheter, kanske @tellus82 har svar.

Permalänk
Medlem

Efter något mindre torrlagd torsdagskväll och under en fredag fylld med juice och huvudvärk testade jag lite grand med lte mer minnen som jag fick i present av ungarna, ja det var G-Skill Ripjaws V 3600 MT/s det också, insåg jag att det här mobot, CPU:n och minnena var betydligt bättre än vad jag någonsin vågade hoppas på när jag byggde datorn.

I går kväll, nåja vid tre-snåret i morse, kom jag så långt som till att ha kört HCI-memtest till ungefär 1200% utan fel och i morse var det dags att testa lite med latenser Via AIDA och jag måste erkänna att allt såg betydligt bättre ut än vad jag förväntat mig.

Initialt kom jag inte upp i mer än 3200MT/s med UEFI 052, men när jag backade tillbaka till UEFI 9920 började det hända saker, det blev inte längre oändliga minnestränings/bootlooops vid varje försök att gå över 3200 utan det gick att både höja hastigheten och dra åt timmingens rejält.

Vad som däremot inte fungerar med 4 DIMMs är att ändra CAD/RTT-värdena, japp provat igenom samtliga RTT och mycket med CAD, vid allt utom Auto fastnar datorn i minnesträningen.
SOC fick jag sänka från 1.15V till 1.14V, ProcODT från 60 till 48 Ohm och PLL från 1.81 till 1.80V annars var det inga stora ändringar jämfört med 2x8 GB.

Ah måste säga att det här systemet är nog bland det mest intressanta och roliga att sitta och pilla i och undersöka hur mycket extra prestanda det går att få ur systemet sedan min K6-2 450 på ett DFI-mobo i lite yngre dagar.

CPU: R7-1700X, P-state OC 3900MHz@1.35V
MOBO: Asus Crosshair VI Hero [UEFI 9920]
RAM: 32GB G.Skill Ripjaws V 3600MT/s [4x8GB]

SOC: 1.14 V
DRAM BOOT: 1.46 V
DRAM volt: 1.44 V
PLL: 1.80 V
LLC: 2
ProcODT: 48 Ohm
RTTNom: Auto
RTTWR: Auto
RTTPark: Auto
ClkDrvbStren: Auto
AddrCmdDrvStren: Auto
CsOdtDrvStren: Auto
CkeDrvStren: Auto

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

3200 ska du vara jäkligt nöjd med om du har Hynix minnen (lpx 3000), har förstått att vissa bord grejar det. Du får väl testa med tex hci memtest så att allt är stabilt också, klarar du lägre timings blir jag impad.

Nä, verkar inte vara 100% stabilt. Det fick jag erfara idag nu när datorn varit avstängd över natten, då jag fick en blårutan när jag precis kom in i win, men alla test jag slängde på den igår klarade den av utan att blinka. Så det verkar ändå vara så att låta datorn vara ifred å sen boota win e det bästa testet ändå

Går tebax till 3066, orkar inte pyssla med inställningar för att få den 100% stabil, mena jag har inte ens klockat cpun än

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Så hur ska man tolka detta?

Allt efter att jag gått från standard på 2400Mhz till XMP-profilen på 3200Mhz på mina G.Skill FlareX så har siffrorna stadigt gått upp i samtliga benchmarks, men kör jag lägre timings och högre frekvens på minnena efter 3200Mhz så verkar de snarare som att jag tappar prestanda, åtminstone om man ska tro på 3DMark, i AIDA går de dock stadigt upp.

Exempel 1 - trimmade timings och 3466Mhz

Exempel 2 - trimmade timings och 3333Mhz

Exempel 3 - trimmade timings och 3200Mhz

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4