Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk
Medlem

@Dallen: 3dmark kan variera i totalpoäng ett par hundra hit & dit med samma inställningar vid olika rundor så för att med säkerhet testa prestanda måste man köra ganska många testvändor. Tricket är också att balansera timings vs frekvens, måste man öka timings för mycket för att uppnå en hög frekvens så kommer vissa applikationer ge sämre resultat än lägre frekvens med lägre timings. Man får helt enkelt testa vad som ger mest för sin egen burk, för mig så är prestanda i snitt ganska nära mellan 3333 och 3466 men då jag kan köra samma timings vid dessa frekvenser så är ändå 3466 snabbare överlag. När det gäller Infinity fabric frekvens så tjänar man inte jättemycket på minnesfrekvens över 3200 enligt utsago och vad det gäller bandbredd så kommer man såklart nå en punkt där minnesbandbredd inte heller är en flaskhals, det beror såklart på om man kör stock och om man kör en R5 eller R7 också. AMD själva har vid flertalet tillfällen pekat på att timings är viktigare för spelprestanda än bara ren frekvens men personligen skulle jag säga bägge delarna och sweetspot verkar ligga runt 3333/3466 beroende på vilka timings man kan pressa ur sina minnen.

Sen finns ett till problem som är lite lurigt att hantera och det är hur moderkort & IMC sätter tertiära timings under memory training, detta har man som användare ingen direkt konrtoll över och det kan vara så att moderkort/IMC sätter alldeles för höga tertiära timings för att uppnå en högre frekvens och man kan således tappa prestanda trots samma primär och sekundär timings med endast höjd frekvens.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Dallen: 3dmark kan variera i totalpoäng ett par hundra hit & dit med samma inställningar vid olika rundor så för att med säkerhet testa prestanda måste man köra ganska många testvändor. Tricket är också att balansera timings vs frekvens, måste man öka timings för mycket för att uppnå en hög frekvens så kommer vissa applikationer ge sämre resultat än lägre frekvens med lägre timings. Man får helt enkelt testa vad som ger mest för sin egen burk, för mig så är prestanda i snitt ganska nära mellan 3333 och 3466 men då jag kan köra samma timings vid dessa frekvenser så är ändå 3466 snabbare överlag. När det gäller Infinity fabric frekvens så tjänar man inte jättemycket på minnesfrekvens över 3200 enligt utsago och vad det gäller bandbredd så kommer man såklart nå en punkt där minnesbandbredd inte heller är en flaskhals, det beror såklart på om man kör stock och om man kör en R5 eller R7 också. AMD själva har vid flertalet tillfällen pekat på att timings är viktigare för spelprestanda än bara ren frekvens men personligen skulle jag säga bägge delarna och sweetspot verkar ligga runt 3333/3466 beroende på vilka timings man kan pressa ur sina minnen.

Sen finns ett till problem som är lite lurigt att hantera och det är hur moderkort & IMC sätter tertiära timings under memory training, detta har man som användare ingen direkt konrtoll över och det kan vara så att moderkort/IMC sätter alldeles för höga tertiära timings för att uppnå en högre frekvens och man kan således tappa prestanda trots samma primär och sekundär timings med endast höjd frekvens.

Ok, jag är med på detta! Men jag verkar ju just i 3DMark få bättre prestanda med "sämre" trimmings" och frekvens, men AIDA säger alltså annat och det är det som gör mig lite förbryllad...

Tillägg: Ska man alltså inte lita på Ryzen Timing Checker?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Datavetare

Har tittat lite på effekten av frekvens och timings på RAM för mitt Ryzen-system (det kör Ubuntu-server).

Latens
Viktigt för hela diskussionen här. Latens i cykler, d.v.s. CL värdet, är i sig ofta rätt ointressant. Det man vill minimera är latensen räknad i nanosekunder och den beror både på CL och frekvens!

ns(Freq, CL) = 2000 * CL / Freq

där CL är CAS-latency i cykler och Freq är "frekvensen" på RAM i MT/s (DDR4-2666 har faktiskt en frekvens på 1333 MHz, fast 2666 megatransfers per sekund då DDR står för Double Data Rate -> två överföringar per cykel).

CCX
Kan börja med en sak som faktiskt var rätt intressant. Har skrivit ett program som gör samma sak som det PcPerspective trummat för , d.v.s. ett program som mäter tiden för att skicka ett paket från kärna N till kärna M och tillbaka till kärna N. Får extremt konsekventa resultat med programmet, diffar som mest en nanosekund upp/ner och oftast får man på nanosekunden samma resultat mellan körningar.

Väljer man CPU-kärnor i olika CCX har ju teorin varit att dessa kommunicerar via Infinity Fabric (IF). IF kör på samma frekvens som RAM, man ser också att latensen minskar med ökad minnesfrekvens. Det intressanta är att latensen mellan CCX även minskar med minskad RAM-latens, d.v.s lägre CL vid samma frekvens påverkar CCX latensen. Detta betyder att CCX:er inte direkt kommunicerar via IF, transaktionen går via RAM! Lärdom: både RAM latens och frekvens påverkar CCX kommunikation (inte bara frekvens som hade varit fallet om CCXer kommunicerat direkt via IF).

Minneskontroller
Total latens man får mot RAM är summan av latens från minneskontroller samt latens från RAM. Har 14 st mätpunkter med frekvenser från 1833 till 3066 samt CL från 10 till 18, följande formel ger CCX<->CCX ping latensen med på enstaka nanosekunder när

Latency(Freq, CL) = 2000 / Freq * (75 + CL)

D.v.s helt väntat minskar latensen från minneskontroller med ökande RAM-frekvens. Som synes är det ett rätt stort tillskott från minneskontroller, så blir rätt mycket dimishing returns för riktigt låg CL. Detta indikerar att man ska prioritera frekvens om man har två fungerade minneskonfigurationer med ungefär samma latens (räknat i nanosekunder) men olika frekvens. Är precis vad jag även såg i de program som har något relevant skalning med RAM-hastighet.

Med en mindre parallellförskjutning ger ovan formel extremt bra förutsägelse på Geekbench 4 RAM-latensmätning. Så den kanske inte är helt perfekt, men det lär vara en rätt bra modell för Ryzens totala minneslatens.

20/80-regeln
Av det jag fått fram är att påverkan från RAM verkligen är ett typexempel på där Paretoprincipen (också känd som 20/80 regeln) verkligen gäller.

80 % av alla applikationer ser i princip noll påverkan från RAM-hastighet. För många här på SweC är det ändå intressant med RAM-hastighet då många spel finns bland de 20 %-en.

80 % av all påverkan från RAM är en direkt konsekvens av CL+Frekvens. Huvudtimings är CAS/RAS-to-CAS/RAS-precharge/Active to Precharge Delay och ibland finns även Command-rate med (är 1T/2T). Testade att sätta varje på ett "normalt" värde samt det högsta tillåta värdet och titta på effekten. CAS ger stort utslag, RAS-to-CAS ger i en del i syntetiska mem-copy tester men rätt lite i verkliga program (men ändå mätbart). Övriga ger minimalt utslag i syntetiska mätningar och var inte mätbart i något av de program jag testade.

Kunde överhuvudtaget inte mäta en skillnad när t.ex. tRFC var 250 i stället för förinställda 347. Möjligen var uppmätt latens i Geekbench 4 ytterst marginellt lägre, men såg ingen skillnad i applikationer eller i CCX-ping.

Command-rate
Detta är den sista delen av huvud-timings, finns inte alltid men när den finns brukar den listas som 1T eller 2T. 2T ger inte lägre prestanda, command rate är överhuvudtaget inte en flaskhals då en enda minnesöverföring ändå tar 4 cykler (burst rate är så lång). Men man ska ändå försöka köra med 1T då RAM-kretsarna drar mer ström i 2T läge, dock kan man nå högre frekvens med 2T.

Låt udda vara jämnt...
Vet inte om det är mitt moderkort eller något med Ryzen-plattformen, men för mig avrundades alltid CAS-värdet uppåt till närmaste jämna värde. Så CL13 och CL14 ger exakt samma resultat, likaså CL15 och CL16 osv. Det är fullt möjligt att sätta CL till 13, men blir alltså samma resultat som CL 14.

Spänning
Verkar som höjning av RAM-spänning (inom rimliga gränser) ger möjlighet till lägre latens. Egentligen helt logiskt då det som sänker systemet vid för aggressiva inställningar är att minnescellerna inte hinner ladda upp sig igen efter läsning -> bitar kan då spontant byta värde -> systemet kommer krascha.

Gissar att det är kring återladdning av minnesceller man kan hitta prestanda med subtimings. Kan mycket väl finnas inställningar där som möjliggör lite högre frekvens och/eller lägre CL utan att minnet börjar flacka.

Några resultat
Alla är tagna på en oklockad R5-1600 som kör Ubuntu Server 17.10

1866 10-18-18-35 vs 3066 16-18-18-35
2666 14-18-18-35 vs 16-18-18-35
2666 14-16-16-35 tRFC=267 vs 2666 14-16-16-35 tRFC=347

Har noterat att SGEMM resp. SFFT ibland ger väldigt avvikande resultat. Dessa två är de enda testerna som jobbar med AVX, vet inte om det har med saken att göra. Har som sagt inte klockat min CPU, temperaturer är väldigt låga (~60C).

Lär nog själv fortsätta köra på 2666 14-16-16-35, de program man kör på en server/programmeringsmaskin motiverar helt enkelt inte att peta med RAM då det blir helt omöjligt att notera någon skillnad i praktiken. För spelburkar kanske det ser annorlunda ut!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har tittat lite på effekten av frekvens och timings på RAM för mitt Ryzen-system (det kör Ubuntu-server).

Latens
Viktigt för hela diskussionen här. Latens i cykler, d.v.s. CL värdet, är i sig ofta rätt ointressant. Det man vill minimera är latensen räknad i nanosekunder och den beror både på CL och frekvens!

ns(Freq, CL) = 2000 * CL / Freq

där CL är CAS-latency i cykler och Freq är "frekvensen" på RAM i MT/s (DDR4-2666 har faktiskt en frekvens på 1333 MHz, fast 2666 megatransfers per sekund då DDR står för Double Data Rate -> två överföringar per cykel).

CCX
Kan börja med en sak som faktiskt var rätt intressant. Har skrivit ett program som gör samma sak som det PcPerspective trummat för , d.v.s. ett program som mäter tiden för att skicka ett paket från kärna N till kärna M och tillbaka till kärna N. Får extremt konsekventa resultat med programmet, diffar som mest en nanosekund upp/ner och oftast får man på nanosekunden samma resultat mellan körningar.

Väljer man CPU-kärnor i olika CCX har ju teorin varit att dessa kommunicerar via Infinity Fabric (IF). IF kör på samma frekvens som RAM, man ser också att latensen minskar med ökad minnesfrekvens. Det intressanta är att latensen mellan CCX även minskar med minskad RAM-latens, d.v.s lägre CL vid samma frekvens påverkar CCX latensen. Detta betyder att CCX:er inte direkt kommunicerar via IF, transaktionen går via RAM! Lärdom: både RAM latens och frekvens påverkar CCX kommunikation (inte bara frekvens som hade varit fallet om CCXer kommunicerat direkt via IF).

Minneskontroller
Total latens man får mot RAM är summan av latens från minneskontroller samt latens från RAM. Har 14 st mätpunkter med frekvenser från 1833 till 3066 samt CL från 10 till 18, följande formel ger CCX<->CCX ping latensen med på enstaka nanosekunder när

Latency(Freq, CL) = 2000 / Freq * (75 + CL)

D.v.s helt väntat minskar latensen från minneskontroller med ökande RAM-frekvens. Som synes är det ett rätt stort tillskott från minneskontroller, så blir rätt mycket dimishing returns för riktigt låg CL. Detta indikerar att man ska prioritera frekvens om man har två fungerade minneskonfigurationer med ungefär samma latens (räknat i nanosekunder) men olika frekvens. Är precis vad jag även såg i de program som har något relevant skalning med RAM-hastighet.

Med en mindre parallellförskjutning ger ovan formel extremt bra förutsägelse på Geekbench 4 RAM-latensmätning. Så den kanske inte är helt perfekt, men det lär vara en rätt bra modell för Ryzens totala minneslatens.

20/80-regeln
Av det jag fått fram är att påverkan från RAM verkligen är ett typexempel på där Paretoprincipen (också känd som 20/80 regeln) verkligen gäller.

80 % av alla applikationer ser i princip noll påverkan från RAM-hastighet. För många här på SweC är det ändå intressant med RAM-hastighet då många spel finns bland de 20 %-en.

80 % av all påverkan från RAM är en direkt konsekvens av CL+Frekvens. Huvudtimings är CAS/RAS-to-CAS/RAS-precharge/Active to Precharge Delay och ibland finns även Command-rate med (är 1T/2T). Testade att sätta varje på ett "normalt" värde samt det högsta tillåta värdet och titta på effekten. CAS ger stort utslag, RAS-to-CAS ger i en del i syntetiska mem-copy tester men rätt lite i verkliga program (men ändå mätbart). Övriga ger minimalt utslag i syntetiska mätningar och var inte mätbart i något av de program jag testade.

Kunde överhuvudtaget inte mäta en skillnad när t.ex. tRFC var 250 i stället för förinställda 347. Möjligen var uppmätt latens i Geekbench 4 ytterst marginellt lägre, men såg ingen skillnad i applikationer eller i CCX-ping.

Command-rate
Detta är den sista delen av huvud-timings, finns inte alltid men när den finns brukar den listas som 1T eller 2T. 2T ger inte lägre prestanda, command rate är överhuvudtaget inte en flaskhals då en enda minnesöverföring ändå tar 4 cykler (burst rate är så lång). Men man ska ändå försöka köra med 1T då RAM-kretsarna drar mer ström i 2T läge, dock kan man nå högre frekvens med 2T.

Låt udda vara jämnt...
Vet inte om det är mitt moderkort eller något med Ryzen-plattformen, men för mig avrundades alltid CAS-värdet uppåt till närmaste jämna värde. Så CL13 och CL14 ger exakt samma resultat, likaså CL15 och CL16 osv. Det är fullt möjligt att sätta CL till 13, men blir alltså samma resultat som CL 14.

Spänning
Verkar som höjning av RAM-spänning (inom rimliga gränser) ger möjlighet till lägre latens. Egentligen helt logiskt då det som sänker systemet vid för aggressiva inställningar är att minnescellerna inte hinner ladda upp sig igen efter läsning -> bitar kan då spontant byta värde -> systemet kommer krascha.

Gissar att det är kring återladdning av minnesceller man kan hitta prestanda med subtimings. Kan mycket väl finnas inställningar där som möjliggör lite högre frekvens och/eller lägre CL utan att minnet börjar flacka.

Några resultat
Alla är tagna på en oklockad R5-1600 som kör Ubuntu Server 17.10

1866 10-18-18-35 vs 3066 16-18-18-35
2666 14-18-18-35 vs 16-18-18-35
2666 14-16-16-35 tRFC=267 vs 2666 14-16-16-35 tRFC=347

Har noterat att SGEMM resp. SFFT ibland ger väldigt avvikande resultat. Dessa två är de enda testerna som jobbar med AVX, vet inte om det har med saken att göra. Har som sagt inte klockat min CPU, temperaturer är väldigt låga (~60C).

För udda Cas värden måste du aktivera Gear down mode.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

För udda Cas värden måste du aktivera Gear down mode.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok.

Geardown mode verkar sätta command-rate till 2T, är som sagt inget prestandaproblem men vill nog själv undvika detta på en dator som står på 24/7 (RAM utvecklar mer värme med 2T).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Aha, där har vi alltså förklaringen till att mitt moderkort vägrar köra CL15.
Jag tänkte dela med mig av lite resultat, eftersom jag gick på andras liknande inlägg när jag letade minne själv.
Har suttit och testat och klockat och testat sedan i tisdags, och tror att jag äntligen nått stabila, vettiga värden på allt.

ASRock X370 Taichi, BIOS 3.20 (AGESA 1.0.0.6b)
Ryzen 7 1700
2x 8 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC28800/3600MHz CL18 (CMK16GX4M2B3600C18)

Kör processorn i 3800 MHz @ 1.25 V. SoC-spänning (till bland annat minneskontrollern) 1.1 V.
Minnet körs i 3200 MHz @ 1.35 V, timings i BIOS satta till 15-15-15-15-32-1T (Tcl-Trcd_rd-Trcd_wr-Trp-Tras-Command rate), vilket verkar bli 16-15-15-15-32-1T i praktiken.

Med processorn oklockad (men med SoC vid 1.1V) var minnet även helt stabilt i 3466 MHz @ 16-15-15-15-32-1T, men det försvann vid OC av processorn.
Med CL14 vägrar den POST:a överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ok.

Geardown mode verkar sätta command-rate till 2T, är som sagt inget prestandaproblem men vill nog själv undvika detta på en dator som står på 24/7 (RAM utvecklar mer värme med 2T).

Gear down mode har också möjlighet att ändra command rate så det ska gå att sätta 1t även vid udda Cas, möjligt att moderkortet du kör frångår detta men det borde inte göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kan man räkna ut det lättare?

14/3466 = 0,004
13/3333 = 0,0039
12/3200 = 0,00375

Då borde 12/3200 vara bästa att köra?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Jag har dragit mig lite för att skaffa ett Ryzensystem p.g.a. minnesproblematiken, där många inte verkar kunna köra sina minnen som är speccade 3000 - 3200 i denna hastighet utan att behöva pilla med timings i bios. I min värld borde denna "överklockning" inte behövas då minnena som sagt är speccade för denna hastighet. Är de här problemen borta nu med biosuppdateringar?
Har inte satt mig in i minnesdiskussionen så djupgående, så ni får ursäkta min banala fråga.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Kan man räkna ut det lättare?

14/3466 = 0,004
13/3333 = 0,0039
12/3200 = 0,00375

Då borde 12/3200 vara bästa att köra?

Om man enbart räknar på timing känsliga applikationer ja, nu är dock till exempel inte alla spel enbart timingkänsliga, en balans mellan hög frekvens och låga timings kommer ge mer I slutändan. Du får ut runt 5GB/s extra I bandbredd mellan 3200/12 och 3466/14 (i praktisk uppmätt bandbredd) och detta gör att när bandbredd är flaskhals så kommer 3466 ändå vara snabbare, dessutom är det ovanligt att få ner timing så lågt som 12 på minnen som bara klarar 14 vid 3466, klarar dom 12 vid 3200 är det mer troligt att dom kan köra 13 vid 3466. Sen har vi ett till bekymmer i det hela och det är sekundära och tertiära timings, dessa gör en mycket stor skillnad på Ryzen och här får man prova vad man kan komma undan med men generellt är det mycket liten skillnad på hur lågt du kan gå i dessa vid 3200 eller 3466, sweetspot ligger någonstans 3333/3466 pga av detta. Infinity fabric frekvens påverkar även lite med latenssänkning på högre frekvens och bättre bandbredd, dock är inte IF ett problem i hastigheter över 3200Mt men detta är lite svårt att testa för själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om man enbart räknar på timing känsliga applikationer ja, nu är dock till exempel inte alla spel enbart timingkänsliga, en balans mellan hög frekvens och låga timings kommer ge mer I slutändan. Du får ut runt 5GB/s extra I bandbredd mellan 3200/12 och 3466/14 och detta gör att när bandbredd är flaskhals så kommer 3466 ändå vara snabbare, dessutom är det ovanligt att få ner timing så lågt som 12 på minnen som bara klarar 14 vid 3466, klarar dom 12 vid 3200 är det mer troligt att dom kan köra 13 vid 3466. Sen har vi ett till bekymmer i det hela och det är sekundära och tertiära timings, dessa gör en mycket stor skillnad på Ryzen och här får man prova vad man kan komma undan med men generellt är det mycket liten skillnad på hur lågt du kan gå i dessa vid 3200 eller 3466, sweetspot ligger någonstans 3333/3466 pga av detta. Infinity fabric frekvens påverkar även lite med lägre latenssänkning på högre frekvens och bättre bandbredd, dock är inte IF ett problem i hastigheter över 3200Mt men detta är lite svårt att testa för själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har precis börjat klocka mina minnen.
Kom ner på 3333/13 eller 3466/14 dock klarade de inte 3200/12. datorn vägrade boota.

Så då är frågan vad jag skall välja.
Förstår att det är mer avancerat än jag vill ha det som.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av Dendrite:

Jag har dragit mig lite för att skaffa ett Ryzensystem p.g.a. minnesproblematiken, där många inte verkar kunna köra sina minnen som är speccade 3000 - 3200 i denna hastighet utan att behöva pilla med timings i bios. I min värld borde denna "överklockning" inte behövas då minnena som sagt är speccade för denna hastighet. Är de här problemen borta nu med biosuppdateringar?
Har inte satt mig in i minnesdiskussionen så djupgående, så ni får ursäkta min banala fråga.

Jag köpte AMD Ryzen 1600X, G.Skill Flare X samt ASUS Crosshair Hero VI och UEFI som satt installerat i moderkortet var från mars har jag för mig. D.O.C.P (XMP på Intel språk) aktiverades i UEFI och bara starta om burken och 3200 Mhz på minnena (D.O.C.P) var inga problem alls.

Så länge du köper bra moderkort och kompatibla minnen så skall det mycket till att nåt knasar. Se till att du har en stabil nätdel (PSU) som orkar leverera ren och stark ström.

Just nu kör jag 14-14-14-14-28-42-1T (och snabbare subtimings än vad D.O.C.P ger) och 3466 Mhz. Har justerat spänningen för strömmatningen i moderkortet lite samt lite mer spänning till minnena. Kör memtest 64 i hundratals loopar innan ett skrivfel. Börjar misstänka att jag måste sätta lite mer luftkylning på minnena, men har inte orkat testa med fläkt än då jag knappast maxar minnena så där som memtest 64 gör. Idle ligger minnena på runt 30 grader Celcius och när jag stressar de så kan de hoppa upp till ca 47 grader C, så därför så misstänker jag att värmen kanske blir för hög så minnena blir instabila. Är minnena kallare så får jag inget bitfel.

Tror jag kommit ganska långt i min finjustering av alla värden som styr mina arbetsminnen. När jag är 100% nöjd så skall jag dela med mig av mina inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Jag har precis börjat klocka mina minnen.
Kom ner på 3333/13 eller 3466/14 dock klarade de inte 3200/12. datorn vägrade boota.

Så då är frågan vad jag skall välja.
Förstår att det är mer avancerat än jag vill ha det som.

3333 13 Kan vara det snabbare alternativet men det kommer då hänga på subtimings, sen tappar du någon procents prestanda med Gear down mode påslaget vilket gör att udda cas värden rent generellt inte är värt det och en högre frekvens med högre jämn Cas kan då prestera bättre. Trial & error egentligen. Sen pratar vi om relativt små skillnader mellan 3333/13 och 3466/14 och för att kunna påke på en vinnare lär man veta mer om subtimings vid dessa inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Gear down mode har också möjlighet att ändra command rate så det ska gå att sätta 1t även vid udda Cas, möjligt att moderkortet du kör frångår detta men det borde inte göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker på att GDM fungerar så?

Försökte läsa på exakt vad GDM betyder, om jag förstår det rätt så blir effekten rätt mycket det som skiljer GDDR5 från DDR3/4. D.v.s. för DDR3/4 har man samma klockfrekvens för kommandon och dataöverföring, kommandon kan bara köras på ena klockflanken (motsvarande single data rate) medan dataöverföring sker på båda klockflankerna (motsvarande double data rate).

GDDR5 tar denna asymmetri ett steg till, där körs kommandon på ena klockflanken och även på halva frekvensen mot dataöverföring. Man offrar latens för väsentligt högre bandbredd, vilket är helt vettigt för det GDDR5 normalt används för.

Om jag förstått GDM rätt så blir effekten att alla timings, inte bara CL, kommer avrundas uppåt till närmast jämna värde samt command rate blir i praktiken alltid 2T. Verkar vara ungefär så TechReport förstått det också

"The effects of the Gear Down Mode option appear to be a little more complicated. While it is enabled, setting the "command rate" option for memory timings is pointless; it will always effectively be "2T" (although the company notes it's not quite the same thing—1T versus 2T command rates may still be worth exploring on their own)"

Prestandamässigt verkar man förlora någon enstaka procent med GDM, en förlust man eventuell kan ta igen om GDM gör det möjligt att köra högre frekvens.

I slutändan tycker jag ändå det hela kokar ner till: det enda som spelar en relevant roll är frekvens (som man vill ha så hög som möjlig) och CL (som man vill ha så låg som möjligt, bara jämna nummer betyder något). Latens ska minimeras sett till värdet i nanosekunder, ns(Freq, CL) = 2000 * CL / Freq.

TechPowerUp har precis testat hur i7-8700K skalar med RAM. I ser ut ungefär som väntat, för Intel ska man prioritera låg latens (mätt i nanosekunder) lite hårdare än frekvens jämfört med hur det ser ut på Ryzen (rätt logiskt då latens från minneskontrollen är ~2/3 för Coffee Lake jämfört med Ryzen, så RAM latens får relativt sett något större genomslag på Intel). På det stora hela uppför sig AMDs och Intels CPUer väldigt snarlikt m.a.p. minneskalning.

Ett snabbt sätt att jämföra två (frekvens,CL) par är att dela frekvensen med CL, högre värde är bättre. Vid mer eller mindre samma kvot är högre frekvens bättre. TechPowerUp resultaten är väldigt mycket ordnade på det sättet.

Såg en annan sak om command-rate, tydligen ger 2T ofta bättre möjligheter till högre frekvenser / lägre CL om man har fyra minnesstickor. Fördelen med 2T verkar mer uttalad för fyra stickor jämfört med två (hyfsat logiskt givet vad 2T faktiskt gör).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Till er som nyss skaffat ett Ryzen-system och pillar med timings. SPARA INSTÄLLNINGARNA! På mitt moderkort har allting nollställts vid uppdatering av BIOS. Ni sitter säkert inte flera timmar utan att spara erat arbete ändå men kan vara värt att tänka på så ni inte sitter där och gråter efter en uppdatering.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Till er som nyss skaffat ett Ryzen-system och pillar med timings. SPARA INSTÄLLNINGARNA! På mitt moderkort har allting nollställts vid uppdatering av BIOS. Ni sitter säkert inte flera timmar utan att spara erat arbete ändå men kan vara värt att tänka på så ni inte sitter där och gråter efter en uppdatering.

Ja man måste spara inställningarna på ett USB-minne, eller fota/skriva av värdena. Även fast moderkortet nollas efter ny firmware så brukar jag köra en setup default efter (F5). Lika så om man kör OC så uppdatera aldrig UEFI i OC-mode utan kör F5, boota om och sen flasha.

Permalänk

@JonkenPonken:

Nu ska vi se om jag får till det med direktlänk till skärmdumpen.

Om inte så: https://imgur.com/a/6amtd

Tror jag ligger rätt nära vad mitt system kan prestera utan att börja stressa grejerna alltför mycket.

Vet egentligen inte vad CPU-Z använder för teknik för att testa prestandan men jag brukar ligga runt 460-465 på single core. Tycker det verkar vara rätt okej prestanda trots allt. Minns jag rätt så ligger 7700K @ 5.0 Ghz på runt 495 i single core. Så 7700K har 25% högre frekvens än min 1600X, men endast ~7% mer poäng i CPU-Z Benchmark single core. Är väl rätt spännande...

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Gear down mode i sig har såklart en viss teknisk beskrivning och funktion men det är inte det egentligen som påverkar utan det är att man i IMC'n knutit udda cas värden till just GDM, dessutom så ska man egentligen inte kunna byta command rate utan att slå på GDM på just Ryzen, men man kan fortfarande köra 1t med GDM påslaget (har själv testat just detta och det gav prestandaskillnad med 1t vs 2t med gdm på), detta kan möjligtvis vara kringått på vissa modekort men rent generellt så är GDM avslaget så är command rate fast på 1t. Alltså det är fler inställningar/funktioner/tekniker som man bundit till GDM på själva minneskontrollern. Kan såklart vara så att moderkortets uefi är programmerad att slå på GDM automatiskt när ni pillar på command rate.
Här kan du hitta lite mer förklarat av AMD själva
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/07/14/me...

Citat:

But what about overclockers?1 For overclockers, Geardown Mode will be noteworthy because it also tells the memory subsystem to "disregard" the command rate set in the BIOS. As 1T command rates can be beneficial (though tough to maintain) for performance, the chart below is really asking whether it’s useful to run GDM if the desired memory clockspeed can be achieved. Spoiler alert: probably not.

Our data points indicate that Geardown Mode should be disabled for gaming if you can achieve your desired memory overclock with a 1T command rate. The opposite holds true if 1T CR proves too aggressive to reach your desired clockspeed--leaving Geardown Mode enabled may get you there. Finally, when it comes to GDM vs. 2T CR (not shown), specific memory throughput testing should be conducted as the balance of power will come down to your other memory timings.

Edit, såg inte din länk till sidan i mobilen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

@JonkenPonken:

Nu ska vi se om jag får till det med direktlänk till skärmdumpen.

Om inte så: https://imgur.com/a/6amtd

Tror jag ligger rätt nära vad mitt system kan prestera utan att börja stressa grejerna alltför mycket.

Vet egentligen inte vad CPU-Z använder för teknik för att testa prestandan men jag brukar ligga runt 460-465 på single core. Tycker det verkar vara rätt okej prestanda trots allt. Minns jag rätt så ligger 7700K @ 5.0 Ghz på runt 495 i single core. Så 7700K har 25% högre frekvens än min 1600X, men endast ~7% mer poäng i CPU-Z Benchmark single core. Är väl rätt spännande...

Imponerande, grymt bra värden i Aida memory & benchmark. Sannolikt det vassaste 1600X systemet jag sett hittills, åtminstone om man väger in din fina minneskonfiguration, högre oc har jag sett. Vilka minnen är det du har, Ripjaws 3600?

Man blir nästan lite avundsjuk på er med Asus Crosshair då relativt många verkar kunna köra sina Samsung b-die i 3466MHz stabilt på detta bord.

Din setup är stabilitetstestad också?

Skulle vara intressant att få ta del av dina inställningar.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Imponerande, grymt bra värden i Aida memory & benchmark. Sannolikt det vassaste 1600X systemet jag sett hittills, åtminstone om man väger in din fina minneskonfiguration, högre oc har jag sett.

Man blir nästan lite avundsjuk på er med Asus Crosshair då relativt många verkar kunna köra sina Samsung b-die i 3466MHz stabilt på detta bord.

Din setup ät stabilitetstestad också?

Ja, har kört Prime95, Memtest64, AIDA64 stabilitetstest och Intel Burn Test. Jag kan klocka CPU mer om jag vill, men är inte värt den risk för instabilitet som då råder.

Det jag brukar göra när jag labbar med OC är att kolla hur pass hög OC jag kan få utan att elda upp hårdvaran vid nära max spänning, och sen drar jag ned speeden lite på grejerna och sänker spänningen. Har provat 4.1 Ghz på CPU men den bli instabil med tex Prime95 och kraschar. Har inte velat höja spänningarna mer så jag drog ned multipeln istället. Försöker ligga "två steg" före en krasch både i hastighet och spänning. Många som OC drar ju ned ett stepp vid krasch. Jag drar ned två stepp för stabilitetens skull.

Kör hyfsat mycket foto och redigering och vill inte ha krasch då precis. Spelar gör jag ibland men det är strategispel till 99%, så mitt 980 Ti räcker och blir över trots 4K. Har inte ens OC GPU.

När jag köpte mina datordelar så fanns det inte så mkt info egentligen gällande hårdvara och stabilitet men visste jag skulle satsa på så bra moderkort som fanns samt bra minnen. Detta är inget jag ångrar så klart. Ville jag köra default så kunde jag köpa ett ASUS Prime moderkort. ASUS ROG brukar ju ha finare komponenter på moderkortet så där var det inget svårt val.

Har faktiskt fått 64.7 ns förut men siffrorna kan ändras lite gång till gång när man testar de i AIDA64.

Är inte så där superintresserad av benchmark egentligen men är ute efter stabilitet så då finns det ju inget annat val när man OC. När jag testade benchmark i 7-zip så fick jag ganska lika poäng som 8700K.

Hade faktiskt tankarna på Intel 8700K först (har skrivit om det i annan tråd) men lackade ur på Intels fulspel de håller på med. Är kanonnöjd med den här burken jag har nu, och om några månader så kommer AMD med uppföljare och det ryktas om en prestandaökning på runt 10% jämte dagens modeller.

Kollar man på CPU-Z och Ryzen 1800X så har vi samma frekvens (4.0 Ghz) men vid single core får jag ungefär 15% högre prestanda. Så bra minnen som funkar med bra manuella timings är AO.

Är ju en glad amatör gällande OC, men kollar man enbart på inställningar (siffror) så har jag haft högre potentiell prestanda, men prestandan har tappat IRL.

EDIT: G.SKILL Flare X CL14 3200 Mhz.

Permalänk
Medlem

Har kört en del OC på cpu för att se om det är lönt men i bästa fall handlar det om runt ~7,5% ökning av prestanda och det med 4GHz på alla kärnor, problemet som uppstår är att för total stabilitet (prime, blender osv) vid 4GHz måste jag över 1.4vcore vilket går väldigt mycket varmare än stock 1.25vcore vid 3.7GHz. Att jag vid spelande sedan är uteslutande till störst del gpu bunden gör inte saken direkt bättre. Så de 7.5% extra kostar en praktiskt taget dubblering av effektförbrukning med markant höjning av värmeutveckling som följd och som vid a/b testande inte går att märka vid spelande (annat än om man tittar på fps mätare) är rätt uppenbart inte värt det i mitt fall. Om jag kunde få till 4GHz vid 1.35vcore vore det kanske mer intressant men där är det bara stabilt nog för cinebench, men även där vore det väldigt liten prestandaboost för väldigt mycket mer effekt. Tar man sedan XFR med i beräkningen blir OC än mindre nödvändigt, Att dessutom få en mycket tyst burk under full load är inte fel heller.
Därav kör jag numer stock med rejäl dos OC på minnet istället, visst ökar extra SoC och dram spänningar effektuttaget dom med men det är så lite att det är knappt märkbart och att gå från 2933 med xmp till tweakad 3466 ger en hel del mer än 7,5% i cpu bundna/delvis cpu bundna scenarion. Jämför man sedan med 2666xmp är vinsten som natt och dag.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Har kört en del OC på cpu för att se om det är lönt men i bästa fall handlar det om runt ~7,5% ökning av prestanda och det med 4GHz på alla kärnor, problemet som uppstår är att för total stabilitet (prime, blender osv) vid 4GHz måste jag över 1.4vcore vilket går väldigt mycket varmare än stock 1.25vcore vid 3.7GHz. Att jag vid spelande sedan är uteslutande till störst del gpu bunden gör inte saken direkt bättre. Så de 7.5% extra kostar en praktiskt taget dubblering av effektförbrukning med markant höjning av värmeutveckling som följd och som vid a/b testande inte går att märka vid spelande (annat än om man tittar på fps mätare) är rätt uppenbart inte värt det i mitt fall. Om jag kunde få till 4GHz vid 1.35vcore vore det kanske mer intressant men där är det bara stabilt nog för cinebench, men även där vore det väldigt liten prestandaboost för väldigt mycket mer effekt. Tar man sedan XFR med i beräkningen blir OC än mindre nödvändigt, Att dessutom få en mycket tyst burk under full load är inte fel heller.
Därav kör jag numer stock med rejäl dos OC på minnet istället, visst ökar extra SoC och dram spänningar effektuttaget dom med men det är så lite att det är knappt märkbart och att gå från 2933 med xmp till tweakad 3466 ger en hel del mer än 7,5% i cpu bundna/delvis cpu bundna scenarion. Jämför man sedan med 2666xmp är vinsten som natt och dag.

När jag stresstestar min burk (ej GPU) så drar den runt 205-215 W från vägguttaget. Tycker inte det är så superfarligt. Vet dock ej hur pass pålitlig den mätaren är. Har totalt 7 st fläktar i burken och de drar "ett par" Watt de med. Egentligen borde jag dra ned min CPU lite men grejerna funkar, och vissa filter i Photoshop tycker om hög frekvens på CPU. Spelen (strategi) och 4K lägger ju lasten på GPU och kommer så göra många CPU-generationer till innan man får klura på vad som bottnar vad. Men, mycket vill ju ha mer som det så vackert heter.

Hade XFR funkat så som jag vill, så hade jag nog nöjd mig med det. Men när kärnorna belastas till max så får jag numer bara 3.7 Ghz på alla kärnorna. Äldre UEFI så fick jag 3.8 Ghz på alla kärnor vid max belastning. Hade jag kunnat få 4.1 Ghz vid XFR på två kärnor och resten på 3.7 Ghz, så hade jag kört default på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

När jag stresstestar min burk (ej GPU) så drar den runt 205-215 W från vägguttaget. Tycker inte det är så superfarligt. Vet dock ej hur pass pålitlig den mätaren är. Har totalt 7 st fläktar i burken och de drar "ett par" Watt de med. Egentligen borde jag dra ned min CPU lite men grejerna funkar, och vissa filter i Photoshop tycker om hög frekvens på CPU. Spelen (strategi) och 4K lägger ju lasten på GPU och kommer så göra många CPU-generationer till innan man får klura på vad som bottnar vad. Men, mycket vill ju ha mer som det så vackert heter.

Hade XFR funkat så som jag vill, så hade jag nog nöjd mig med det. Men när kärnorna belastas till max så får jag numer bara 3.7 Ghz på alla kärnorna. Äldre UEFI så fick jag 3.8 Ghz på alla kärnor vid max belastning. Hade jag kunnat få 4.1 Ghz vid XFR på två kärnor och resten på 3.7 Ghz, så hade jag kört default på CPU.

Får tänka på att en R7 konsumerar mycket mer effekt än en r5a, vid 4ghz OC@ 1.4vcore ligger r7 på 100A, r5 däremot på 70A (ungefär...). Min 1800x rullar bra i 4GHz XFR med belastning på två trådar & entrådat tenderar att hamna mellan 4 & 4.1 mestadels för att jag har en del bakgrundsapplikationer som tar en del CPU tid. Hade jag inte XFR och lägre basklock typ en r7 1700 så hade jag definitivt kört klockat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

@tellus82:

Jo, självklart tar åtta likadana kärnor mer förbrukning än sex stycken.

Jag hade ju en 4770K @ 4.4 Ghz före den här datorn. Hade 16 Gb minne då precis som nu. Jag kör ganska många säkerhetsprogram både i OS samt grymt tung filtrering i webbläsarna. Kan säga att vid riktigt tunga webbsidor så kunde 4770K ligga på 70% av maxbelastning. Det var det som gjorde att jag kände jag måste ha mer kärnor i CPU. 1700/1800 var aldrig aktuell för mig, inte ens i tankarna. När jag hade bestämt mig för AMD så ville jag inte betala extra pengar för nåt jag inte behöver, samt jag visste redan då att jag kommer införskaffa nästkommande Ryzen. Tycker 1600X är den absolut bästa processorn som finns för de pengarna. Valde X enbart för jag tänkte den klarar högre hastighet stabilt.

Skulle jag bänka min nuvarande dator med så naket OS som möjligt så tror jag att jag skulle kunna snygga till siffrorna en hel del, men varför testa nåt som ändå inte är realistiskt.

Det är tack vara dig och @Ratatosk som jag valde rätt komponenter till mitt bygge och det tack vare ert prat om minnena och även moderkortet. Minns inte vem av er som hade Asrock Taichi men sa att det inte var så bra som man kunde tro. Hade faktiskt tänkt köpa det Asrock först.

Så, tack för hjälpen

-

När jag anser att jag inte kan optimera minnena mer samt jag anser min dator vara riktigt stabil så skall jag dela med mig av mina inställningar. Men dessa inställningar gäller ju enbart för min hårdvara, men kan ändå vara en fingervisning för andra som vill optimera sin burk. Frågade förut vart man kunde ladda ned Ryzen Timing Checker (eller vad det hette) då sidan som länkades här och där innehåller fulkod enligt min hårdvarubrandvägg samt AV. -Fick aldrig nåt svar. Nån om kan hjälpa mig med detta så går det fortare att visa mina inställningar. Fota av UEFI är jag för lat för.

Permalänk

Vad skulle ni säga är en safe RAM-temperatur för G.Skill 16gb 3200 Flare X-minnen? Antar att det är DIMM temperature Sensor man ska läsa av i HWiNFO.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Vad skulle ni säga är en safe RAM-temperatur för G.Skill 16gb 3200 Flare X-minnen? Antar att det är DIMM temperature Sensor man ska läsa av i HWiNFO.

under 85 grader, mina ligger på ca 30-35.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

@Gilgamesh: Jaha, ja mina ligger på 45-47 under spel osv. 37-40 under lugnare perioder. Då är det ingen fara då. Tack!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Testade 3466-14-13-13-13-26-40-1T men fick inte lägre latenser i AIDA64 Benchmark så jag testade 3600-14-14-14-28-42-1T men fick än högre latenser så jag hoppade tillbaka till det jag kör 24/7 3466-14-14-14-28-42-1T, men har UEFI-buggen som gör att nån inställning gör så latenserna inte går tillbaka till det jag hade före jag labbade. Får hoppas det släpper efter några omstarter av burken.

Det enda jag har ändrat i spänningsväg för RAM är att jag ökade i UEFI idle 1.45 V och bootvolt 1.46 V. Vid mina 24/7 utan att ändra spänningen för RAM var att Windows kraschade vid inloggningsrutan.

Vet ej varför latenserna ökade och orkar inte ta reda på varför heller, men gissningsvis kanske minnena blev för varma. Har ingen direkt direktkylning på de utan den enda fläkt som kan blåsa lite på de är den som sitter i sidoplåten, och det är inte mycket det.

Känns som det finns potential i mina minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Testade 3466-14-13-13-13-26-40-1T men fick inte lägre latenser i AIDA64 Benchmark så jag testade 3600-14-14-14-28-42-1T men fick än högre latenser så jag hoppade tillbaka till det jag kör 24/7 3466-14-14-14-28-42-1T, men har UEFI-buggen som gör att nån inställning gör så latenserna inte går tillbaka till det jag hade före jag labbade. Får hoppas det släpper efter några omstarter av burken.

Det enda jag har ändrat i spänningsväg för RAM är att jag ökade i UEFI idle 1.45 V och bootvolt 1.46 V. Vid mina 24/7 utan att ändra spänningen för RAM var att Windows kraschade vid inloggningsrutan.

Vet ej varför latenserna ökade och orkar inte ta reda på varför heller, men gissningsvis kanske minnena blev för varma. Har ingen direkt direktkylning på de utan den enda fläkt som kan blåsa lite på de är den som sitter i sidoplåten, och det är inte mycket det.

Känns som det finns potential i mina minnen. https://i.imgur.com/b9exeSo.png

Det här med fastnade latenser har jag också råkat ut för och det verkar vara något som sätts av memory training som inte avläses av program så som RTC, enda som hjälpt är i det läget på mitt bord är en ordentligt hård reser av uefi. Det är samma fix om memory training tappar bort sig också vilket den kan göra om man gör för stora hopp i frekvens. Memory training är en del av ABL (agesa bootloader) och är enligt vad jag förstår väldigt snarlik på alla moderkort med samma agesa version.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Det här med fastnade latenser har jag också råkat ut för och det verkar vara något som sätts av memory training som inte avläses av program så som RTC, enda som hjälpt är i det läget på mitt bord är en ordentligt hård reser av uefi. Det är samma fix om memory training tappar bort sig också vilket den kan göra om man gör för stora hopp i frekvens. Memory training är en del av ABL (agesa bootloader) och är enligt vad jag förstår väldigt snarlik på alla moderkort med samma agesa version.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag laddade min 24/7-profil två ggr i rad nu och när man sparar (F10) så skall man se de förändringar som gjorts och nu så fick jag upp värdet för 42 (som jag förut hade testat på 40 men ändrat manuellt till 42) och nu får jag samma fina latenser i AIDA64. Lite irriterande med buggande UEFI, men har man bara sparat en kopia på inställningarna där så får man antingen hårdvarureseta eller som jag köra återställning av profil flera ggr.

Låter mina inställningar vara nu tills ny AGESA tittar in hos ASUS. Hinner kanske skaffa fläktkylning till minnena tills dess. Vore ju trevligt att kunna köra med 3600-14-14-14-28-42-1T (och inga buggar)

Hade som sagt nu innan "återställning x2" 3466-14-14-14-28-40 (fast jag manuellt valt 42) och med just 40 istället för 42 (som min sparade 24/7 profil är) så tappade jag prestanda i latenser.