Ny lägenhet, inget internet. Tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Sedan skall det protokollföras och tas upp som en punkt på ett styrelsemöte antar jag. Är det större "ingrepp" skall det upp på årsstämman.

Ja, men en indragning till EN lägenhet är ingen större kostnad/ingrepp så det behöver inte tas upp på årstämman. Behövs oftast inte som en punkt på styrelsemötet heller. Eller man kan nämna det på mötet bara så det blir protokollfört någon gång om revisorn undrar om fakturan.

Men det kan röra sig om mellan 3-10k så det är sånt litet belopp så det är bara att göra ett snabbt inköp.

Skönt att det verkar lösa sig!
Grannar är bra ibland

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det att beställa access till switchrum för uppdragning av fiber? (Stokab)

Hej,

Jag har med hjälp av föreningen beställt indragning av fiber till min lägenhet, problemet är bara att företaget som ska utföra jobbet har uppträtt otroligt oprofessionellt och tar väldigt lång tid på sig att utföra arbetet.

Dom var hos mig första gången för ca 3-4 veckor sedan, då kunde dom inte göra något för dom hade inte nyckeln till Stokabs utrymme i källaren.

Andra gången dom var här hade dom nyckeln till utrymmet, men inte passerbricka som också krävs för att komma in.

Båda dessa tillfällen har jag innan dom kommit hit berättat att dom måste ha både nyckel och passerbricka för att komma in i utrymmet.

Efter andra tillfället berättade dom att dom har mailat in till Stokab för att få access på sitt kort till det utrymmet och efter det har det inte hänt något alls trots upprepade mail och telefonsamtal, får alltid samma svar som inte svarar på min fråga alls.

På fredag är det alltså två veckor sedan "dom beställde" access.

Är det någon här som har erfarenhet av hur lång tid det tar att få denna access av Stokab?

Permalänk
Avstängd

Kan bara säga att det är så många olika personer inblandade i dessa jobb stora som små /projektledare på Skanova/Telia

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Kan bara säga att det är så många olika personer inblandade i dessa jobb stora som små /projektledare på Skanova/Telia

Det förstår jag absolut, men man kan tycka att dom kan ge mig ett rakt svar på vad som händer i frågan iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Det förstår jag absolut, men man kan tycka att dom kan ge mig ett rakt svar på vad som händer i frågan iallafall.

Stokab även om de är konkurenter till oss och att jag tycker att vi borde ha även deras avtal, har nog liksom oss som sagt många inblandade och att det inte är möjligt för de som har kontakt med dig att ge info snabbare.
Mycket som kan spela in, är bara människor bakom allt det med
Men skulle jag varit den som haft kontakten med dig skulle jag förklarat exakt vad som gör att det drar ut och ge dig ett trevligt bemötande.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Zitius, långsamma och dålig support?

Hej,

Flyttade in i lägenhet i April i år och har haft oändligt strul med att få till bredbandsuppkoppling.

Skulle finnas Comhem i lägenheten när jag flyttade in men det fanns inte och istället hängde det någon gammal telia dosa på väggen som inte var inkopplad.

Föreningen godkände att dra upp fiber till min lägenhet istället då det finns indraget till källaren, och det är här problemen börjat.

Dokumentation var det inte gott om så jag var tvungen att uppfinna hjulet själv och har ringt runt som en tok.

Efter två månader visar det sig att det är Zitius som måste kontakta Stokab för att dra en koppling från vår knytpunkt i källaren till mitt lägenhetshus, och sedan måste vi anlita en firma för att dra resterande bit till lägenheten.

Det har gått en månad sedan jag kontaktade Zitius för att få detta fixat och dom har fortfarande inte fått en offert av Stokab enligt senaste mailet som jag fick igår.

Vad kan jag göra? Jag har försökt ringa Stokab själv för att se vad fan som dröjer så mycket men måste ha ärendenummer för att dom överhuvud taget ska kunna se något och det har jag inte.

Förstår att det är semestertider nu men hela verksamheten kan ju inte klappa igen under sommaren.

Permalänk
Medlem

Du som privat person ska inte ringa till Stokab. Det finns inget du kan göra.
Under sommaren är det minst 4 veckors leveranstid från Stokab. Sedan behövs det någon vecka
innan Zitius kopplar upp dig mot sitt nät.

Den tjänsten som Zitius upphandlar kostar under 100 kr/mån vilket inte prioriteras under sommaren.
Du kan självklart göra något åt detta, detta något heter express leverans. Dock så kostar det 20.000 kr + moms.
Då får du det på en gång eftersom det är lönsamt att skicka installatörer för att fixa en fiber i en fastighet!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du som privat person ska inte ringa till Stokab. Det finns inget du kan göra.
Under sommaren är det minst 4 veckors leveranstid från Stokab. Sedan behövs det någon vecka
innan Zitius kopplar upp dig mot sitt nät.

Den tjänsten som Zitius upphandlar kostar under 100 kr/mån vilket inte prioriteras under sommaren.
Du kan självklart göra något åt detta, detta något heter express leverans. Dock så kostar det 20.000 kr + moms.
Då får du det på en gång eftersom det är lönsamt att skicka installatörer för att fixa en fiber i en fastighet!

Hej!

Jag hade helt glömt att svara på ditt meddelande.

Jag kontaktade Zitius 06-14 och har fortfarande inte fått offert från Stokab enligt kontakten jag har på Zitius, det kan ju inte vara normalt?

Jag räknar med att föreningen kommer få stå för ett ganska stort skadestånd då jag flyttade in 1 april i lägenheten och inte har haft internet sedan dess även fast det stod att internet skulle finnas i objektbeskrivningen samt att styrelsen försäkrade mig om att internet fanns.

Jag ska kontakta mäklarsamfundet idag för att se vad jag kan göra, jag kan inte ens sälja lägenheten och flytta någonstans innan det här är indraget då varken TV eller Internet finns i lägenheten idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Hej!

Jag hade helt glömt att svara på ditt meddelande.

Jag kontaktade Zitius 06-14 och har fortfarande inte fått offert från Stokab enligt kontakten jag har på Zitius, det kan ju inte vara normalt?

Jag räknar med att föreningen kommer få stå för ett ganska stort skadestånd då jag flyttade in 1 april i lägenheten och inte har haft internet sedan dess även fast det stod att internet skulle finnas i objektbeskrivningen samt att styrelsen försäkrade mig om att internet fanns.

Jag ska kontakta mäklarsamfundet idag för att se vad jag kan göra, jag kan inte ens sälja lägenheten och flytta någonstans innan det här är indraget då varken TV eller Internet finns i lägenheten idag.

Det är svårt att säga vad är normalt när det kommer till beställningen. Vi har inte all information som behövs.
Din kontakt på Zitius kanske kan ge dig deras ärendenummer som de har fått av Stokab i samband med förfrågan?
Då går det att kontrollera vad som är sant och inte.

Hur är det med fastighetsdragningen från källaren till din bostad? Är den på plats? Vem ansvarar för den?

Angående skadestånd. Du ska inte räkna med några större summor.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det är svårt att säga vad är normalt när det kommer till beställningen. Vi har inte all information som behövs.
Din kontakt på Zitius kanske kan ge dig deras ärendenummer som de har fått av Stokab i samband med förfrågan?
Då går det att kontrollera vad som är sant och inte.

Hur är det med fastighetsdragningen från källaren till din bostad? Är den på plats? Vem ansvarar för den?

Angående skadestånd. Du ska inte räkna med några större summor.

Det finns en stokabnod i källaren, så det enda som ska göras är att dra upp det till min lägenhet.

Jag har varit i kontakt med mäklarsamfundet idag och det ser ut som att skadestånd från föreningen inte alls är en omöjlighet pga felaktig objektsbeskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det finns en stokabnod i källaren, så det enda som ska göras är att dra upp det till min lägenhet.

Jag har varit i kontakt med mäklarsamfundet idag och det ser ut som att skadestånd från föreningen inte alls är en omöjlighet pga felaktig objektsbeskrivning.

Om det är endast fastighetsdragningen som behöver göras, då kan ni anställa ett lokalt installationsbolag
och be dem dra fastighetsfibern. Det kostar (gissar) från 10.000 kr + moms för att utföra installationen.
Det tar inte mer än några timmar att dra upp allt.

Du kanske kan ringa till Stokab och be dem nummer till deras underleverantörer för fastighetsinstallation.
Då är det bara att ringa och fråga efter offert. Sedan skickar du det till Zitius, alternativet till BRF:en.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det finns en stokabnod i källaren, så det enda som ska göras är att dra upp det till min lägenhet.

Jag har varit i kontakt med mäklarsamfundet idag och det ser ut som att skadestånd från föreningen inte alls är en omöjlighet pga felaktig objektsbeskrivning.

Det är säljaren som är ansvarig för att objektbeskrivningen är riktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Det är säljaren som är ansvarig för att objektbeskrivningen är riktig.

Det är föreningen som har sålt lägenheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det är föreningen som har sålt lägenheten

Du skriver följande

Skrivet av wRRM:

Skulle finnas Comhem i lägenheten när jag flyttade in men det fanns inte och istället hängde det någon gammal telia dosa på väggen som inte var inkopplad.

Föreningen godkände att dra upp fiber till min lägenhet istället då det finns indraget till källaren, och det är här problemen börjat.

Styrelsen har godkänt en installation, men uppenbarligen är det leverantören som dröjer. Det är inte riktigt styrelsens problem,
men du kanske kan ringa dem och be dem upphandla tjänsten av någon annan?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du skriver följande

Styrelsen har godkänt en installation, men uppenbarligen är det leverantören som dröjer. Det är inte riktigt styrelsens problem,
men du kanske kan ringa dem och be dem upphandla tjänsten av någon annan?

Det blir styrelsens problem när det är dom som har skrivit i köpekontraktet att internet ska finnas och det inte finns.

Jag bryr mig inte som konsument om leverantören tar lång tid på sig, det är föreningens ansvar som säljare att leverera det som står avtalat när jag köpte lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det blir styrelsens problem när det är dom som har skrivit i köpekontraktet att internet ska finnas och det inte finns.

Jag bryr mig inte som konsument om leverantören tar lång tid på sig, det är föreningens ansvar som säljare att leverera det som står avtalat när jag köpte lägenheten.

Står det utryckningen att det ska finnas internet via fiber? Annars kan de hävda att de menar 3/4G.
Personligen så tror jag inte att du vinner på att bråka med styrelsen kring detta.
Bättre att samarbeta för att hitta en lösning så att de drar in kabeln till din bostad.

Hur som haver, återkoppla så att vi vet hur det går.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Står det utryckningen att det ska finnas internet via fiber? Annars kan de hävda att de menar 3/4G.
Personligen så tror jag inte att du vinner på att bråka med styrelsen kring detta.
Bättre att samarbeta för att hitta en lösning så att de drar in kabeln till din bostad.

Hur som haver, återkoppla så att vi vet hur det går.

Det står utryckligen att det ska finnas internet från Comhem i alla lägenheter, vilket det inte fanns i min.

Då kom vi överens om att dom skulle dra in fiber istället då det var billigare än att låta comhem bila upp halva lägenheten för att dra in sin coax kabel.

Missförstå mig inte, jag har försökt samarbeta sedan 1 april men börjar tröttna ganska rejält på hur lång tid det har tagit.

Det är alltså över 4 månader sedan jag flyttade in i lägenheten utan att det har gått framåt med indragningen.

Permalänk
Medlem

Börjar du bråka med föreningen så kan du lika gärna sätta ut lägenheten direkt för försäljning. För även om du vinner målet så kommer styrelsen och övriga medlemmar behandla dig "frostigt" för uttrycka sig milt.

För det du gör om du vinner är att du tar pengar från dom andra boenden.

Vad gäller Stokab så är det nog som tidigare nämnts, avtalet som finns mellan dom och Zitius inte direkt är det mest lukrativa. Sen är det inte lönsamt att dra in till en enskild lägenhet utan dom har antingen många andra finare projekt som blir högre prioriterade. Inget av detta hjälper dig utan mer som info.

Edit: Och även dom vinner en ev stämning så ska du inte inbilla dig att du kommer få massa pengar, utan du kommer få en väldigt blyg summa samt att föreningen kommer bli tillsagda att åtgärda frågan skyndsamt. Det är inte USA vi lever i.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du pratar om skadestånd överhuvudtaget, det enda som rimligen kan krävas om de inte åtgärdar och uppfyller sin del av kontraktet är hävning av köpet. I övrigt är det inga problem att sälja en lägenhet utan TV/tele/internet. Enklast om ni inte kan komma överens är väl att de köper tillbaka lägenheten eftersom köpet i praktiken redan är genomfört. Skadestånd i sådana här fall är väl bara aktuellt om du har haft några särskilda kostnader, dröjsmål som beror på faktorer utanför deras kontroll som Stokab/Zitius kan du förmodligen inte få ersättning för. Lagen här ger möjlighet till ersättning/skadestånd, men är ju inte till för att fylla fickorna eller för att straffa säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det står utryckligen att det ska finnas internet från Comhem i alla lägenheter, vilket det inte fanns i min.

Då kom vi överens om att dom skulle dra in fiber istället då det var billigare än att låta comhem bila upp halva lägenheten för att dra in sin coax kabel.

Missförstå mig inte, jag har försökt samarbeta sedan 1 april men börjar tröttna ganska rejält på hur lång tid det har tagit.

Det är alltså över 4 månader sedan jag flyttade in i lägenheten utan att det har gått framåt med indragningen.

Ok.

De andra i BRF:en, har de fiber eller har alla de andra comhem?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Ok.

De andra i BRF:en, har de fiber eller har alla de andra comhem?

Det är lite blandat, alla har comhem, men uppskattningsvis har hälften av de andra fiber också.

Permalänk
Medlem

Du har skapat flera trådar om samma sak, med olika innehåll om samma sak.
Du skriver att de har varit på plats flera gånger men inte kommit in utrymmet som stokab har.
Då är det inte konstigt att det tar tid.

Om man behöver nycklar så kan man låna dem av stokab. Har man inte ett konto hos dem så är det
bara att knalla upp till dem och snacka med nyckelansvarig.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |