Vilket minne rekommenderas? Cas etc, SO-DIMM DDR3L

Permalänk
Medlem

Vilket minne rekommenderas? Cas etc, SO-DIMM DDR3L

Hej!
Jag har en Asus ROG G751JT bärbar gamingdator. Jag tänkte uppgradera från 8GB till 16GB då den ska ha 2 lediga minnesplatser.
Tyvärr är jag inte längre lika med i matchen när det gäller alla detaljer kring hårdvara som förr i tiden och skulle uppskatta lite råd. Jag har uppfattat det som att de minnen jag ska ha är 2x4GB SO-DIMM DD3L PC12800, 1600MHz. Men sen finns det ju olika med olika CAS, och olika med samma CAS och så vidare.

Vill minnas att det inte var fel att köpa ett färdigt 2 pack men i övrigt är jag lite osäker, hur ska jag resonera och vilka märken är stabilast och ska jag titta på existerande minnen och köpa likvärdiga för att få optimalt resultat?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla vilka minnen du har nu och köp några som är så likadana som möjligt så ökar du chanserna att allt fungerar. Ladda ner CPU-Z så kan du kolla exakt vilken modell av minnen som sitter i datorn nu, googlar du på dem så hittar du all info om dem. Sedan letar du på nätet efter minnen som är så likadana du kan komma.

Alternativet annars är att byta ut de du har nu mot 2x8GB så slipper du eventuellt huvudbry med att blanda RAM.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Mja tyvärr är priset en faktor för mig, 2x8Gb blir lite dyrare än jag mäktar med för tillfället. Kollade CPU-Z och det verkar som dom är CAS (CL?) 11 då. Kollade i datorn och det verkar dessutom som att dom 2 existerande sitter på annat ställe så att byta ut dom är antingen omöjligt eller omständigare, däremot finns det 2 platser för extra minne.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3