Streama Live Event Kapacitet för 10K Personer

Permalänk
Avstängd

Streama Live Event Kapacitet för 10K Personer

Hej!

Jag har blivit kontaktad av en organisation som vill ha hjälp med att live-streama ett evenemang i stor skala.

Vi räknar med 10 000 tittare som mest. Jag har aldrig satt upp något liknande men insåg direkt att även en gigabit lina är alldeles för liten, eller har jag fel?

Det ska byggas en hemsida med möjlighet att betala med kort och eventuellt andra betalmetoder, någon som vet bästa lösningen?

Det ska köpas in en bra kamera (vi startar med en detta kommer bi återkommande så vi startar smått), några tips?

Det bör köpas en domän som är enkel för reklamsyften, detta är en barnlek.

Vilken övrig utrustning samt föreberedelse krävs?

Vilka skatteimplikationer och övriga ekonomiska implikationer innebär detta?

Mods: Flytta om i fel ämne.

Mvh Myrtle

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att de kontaktar dig när du uppenbarligen saknar all relevant kunskap?

Du borde nog tacka nej och låta någon annan sköta detta då det inte bara är själva installationen som ska skötas, med 10k tittare kommer ni behöva se över driften också.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

@GarfieldPower: Givetvis, men de vill starta smått och bygg uppåt.

Det kommer nog inte bli 10 K men det är vad de vill sikta på.

De ville att jag skulle undersöka saken, vi kanske behöver hyra in folk t.ex.

Jag blev kontaktad för jag är mest kunnig tekniskt i organisationen.

Permalänk
Avstängd

Har du några svar i övrigt på mina frågor?

Permalänk
Medlem

Enklast är nog att använda sig av någon form av streaming tjänst och bygga in på hemsidan. så som youtube eller twitch.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perkka:

Enklast är nog att använda sig av någon form av streaming tjänst och bygga in på hemsidan. så som youtube eller twitch.

Tack ska maila dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrtle:

@GarfieldPower: Givetvis, men de vill starta smått och bygg uppåt.

Det kommer nog inte bli 10 K men det är vad de vill sikta på.

De ville att jag skulle undersöka saken, vi kanske behöver hyra in folk t.ex.

Jag blev kontaktad för jag är mest kunnig tekniskt i organisationen.

Skrivet av Myrtle:

Har du några svar i övrigt på mina frågor?

Reflektera över vilken mjukvara du vill använda, vilka krav har ni, ska ni ha ljud och video eller ska ni ha webkamera m.m. ?
Du nämnde Gigabit och att detta inte kommer räcka, har du koll på hur mycket bandbredd ni ska använda?

Vilken provider kommer ni gå via? T.ex Youtube/Twitch m.fl.

Som sagt, du får lägga ner ett par timmar och göra lite research och sedan återkomma.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Vi räknar med 10 000 tittare som mest. Jag har aldrig satt upp något liknande men insåg direkt att även en gigabit lina är alldeles för liten, eller har jag fel?
1Gbit/s är helt klart i underkant om ni tänker er 10k tittare baserat på 1080p men allt beror ju på vilken upplösning ni vill att mottagaren ska kunna titta i samt hur mycket fps ni vill erbjuda.
Föreslår att du kollar lite på twitch och vad de tycker att en ström ska ligga på för olika upplösningar:
https://stream.twitch.tv/

Det ska byggas en hemsida med möjlighet att betala med kort och eventuellt andra betalmetoder, någon som vet bästa lösningen?
Bara svenska kunder eller även utländska? Ställer ju lite olika krav på betalningsmöjligheter imo.

Vilken övrig utrustning samt föreberedelse krävs?
Bra mikrofoner, muffar, stativ, Ups(?) till datorer mm. Ev backup om saker går sönder under sändning.

Vilka skatteimplikationer och övriga ekonomiska implikationer innebär detta?
Svårt att svara på då du inte beskriver hur det ska skrivas och vilken form av intänkter ni tänker er?
Som ett företag?
Bara ta betalt för att titta?
Ska man kunna donera pengar?
Detta skulle ju också kunna påverkas om ni ska ta emot utländska betalningar eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GarfieldPower:

Reflektera över vilken mjukvara du vill använda, vilka krav har ni, ska ni ha ljud och video eller ska ni ha webkamera m.m. ?
Du nämnde Gigabit och att detta inte kommer räcka, har du koll på hur mycket bandbredd ni ska använda?

Vilken provider kommer ni gå via? T.ex Youtube/Twitch m.fl.

Som sagt, du får lägga ner ett par timmar och göra lite research och sedan återkomma.

Tack för ditt svar!

Vi räknade på 9000 Kbps 1080P 60 FPS så klarar en Gbit 14, tittare så det är uteslutet att genomföra själva då vi vill kunna täcka 10 K tittare.

Mailade precis Youtube och Twitch med förfrågningar.

Vi kommer börja med en kamera förmodligen en billigare variant eventuellt en highend webkamera.

Vi kommer också behöva bra ljud så tips på både en bra mikrofon, kamera och eventuellt ljudkort vore bra.

Jag sa till organisationen (hemligt projekt än så länge) att jag trodde vi kan skapa en minimilösning för minst 20 K, men det var bara en gissning lät dock som att detta skulle vara okej.