Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Må PostNord brinna i helvetet.

Köpte en present, (som dessutom råkade ha bra rabatt just då), från Amazon UK.
Jag har gått och väntat nu 2,5 vecka, i PostNord appen har det stått "Vi har fått en beställning på en leverans till dig. Info uppdateras här(ish)". Inget mer, har som sagt väntat tålmodigt...

Och nu i morse får jag mail från Amazon UK, "Thank you for your return". 🤬
Presenten uteblev & nu är rabatten på den produkten borta.

Nog snarare Amazon som helt enkelt inte skickat din beställning och inte tänkt göra det heller. Kanske för många som nappade på erbjudandet.

Ser bättre ut i statistiken att du "returnerade" än att Amazon inte höll sin del av affären.

Angående Posten så har det över lag funkat, jag är dock en person som inte får panikångest om det tar 2 dagar i stället för 1. Däremot har bla. Schenker, vid ett flertal tillfällen påstått att "paketet ej har kunnat levererats" när jag bevisligen varit tillgänglig. Detta efter att jag inte ens på förhand fått meddelande om att det ska levereras (har gällt paket från utlandet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Jag har gått och väntat nu 2,5 vecka, i PostNord appen har det stått "Vi har fått en beställning på en leverans till dig. Info uppdateras här(ish)". Inget mer, har som sagt väntat tålmodigt...

Det låter ju dock inte som ett postnord-problem om jag ska vara ärlig. Låter som Amazon fuckat dig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Det där är ju uppenbart Amazon som är de skyldiga. De har helt enkelt aldrig lämnat ditt paket till postnord så hur kan du klaga på postnord i det här fallet? Haft haft mina problem med amazon nu under hösten/vintern. De skriver att de har skickat vidare det, var bland annat en nvme som jag köpte under black friday, vilken de så fint skrev att de skickat iväg. Det de hade gjort var att de hade lämnat av den till något transportföretag som skulle få den till postnord. Och det företaget i sin tur var rätt slöa och fick inte iväg paketet på 1 vecka. Det skylldes på covid och svårt med transporter och så. I mitt fall så kom den till slut över en vecka senare än när det skulle levereras men i ditt fall så kanske de helt enkelt skickade tillbaka den till amazon istället för att leverera den. SÅ ta du och kontakta amazon och skyll inte på postnord i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Mitt kinapaket tog ~16 dagar att komma till sverige och nu verkar det bli ytterligare 16 dagar och 100 kronor dyrare även här i Sverige Får bli en midsommarklapp istället tror jag..

Två nallar för 350 kronor som kostar 100 kronor i skatt och deklaration känns också lite meh..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det låter ju dock inte som ett postnord-problem om jag ska vara ärlig. Låter som Amazon fuckat dig.

Skrivet av ToddTheOdd:

Det där är ju uppenbart Amazon som är de skyldiga. De har helt enkelt aldrig lämnat ditt paket till postnord så hur kan du klaga på postnord i det här fallet? Haft haft mina problem med amazon nu under hösten/vintern. De skriver att de har skickat vidare det, var bland annat en nvme som jag köpte under black friday, vilken de så fint skrev att de skickat iväg. Det de hade gjort var att de hade lämnat av den till något transportföretag som skulle få den till postnord. Och det företaget i sin tur var rätt slöa och fick inte iväg paketet på 1 vecka. Det skylldes på covid och svårt med transporter och så. I mitt fall så kom den till slut över en vecka senare än när det skulle levereras men i ditt fall så kanske de helt enkelt skickade tillbaka den till amazon istället för att leverera den. SÅ ta du och kontakta amazon och skyll inte på postnord i det här fallet.

Ja, ni har rätt. Jag kontaktade deras support och enligt dom var paketet "lost in transit". Om det ligger någon sanning i det vet jag inte. Sen att dom gör en refund utan att fråga mig om jag vill ha ny vara, är skitdåligt. Och jag kunde givetvis inte beställa produkten med rabatten, utan fick betala för vad den kostar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Har aldrig haft problem med PostNord förrens nu. Jag skickade tillbaka en felbeställd vara till Komplett enligt instruktioner från PostNords support på telefonen. Paketet har nu suttit fast i den halvlokala distributionscentralen i ett antal veckor, det går inte att få tag i någon vettig person, Komplett vill att jag pratar med PostNord och PostNord ber mig prata med Komplett. Hjälps inte att PostNord helt saknar användbar chattsupport (Facebook?! Nej tack!), epost tar det dagar innan någon svarar och telefon vill jag inte ta viktiga ärenden på.

Till saken hör också att det rör sig om cirka 7000 Kr så det är inget jag vill förlora för att någon strulat till det någonstans på vägen...

Borde du inte pratat med komplett om att du ville skicka tillbaka en produkt? De brukar ha förbetalda avier för sånt som du bara skriver ut. Varför är den fast på en distrubutionscentral? Är det för att ingen på komplett kan hämta ut paketet då det är adresserat till komplett och ingen på komplett heter komplett?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Borde du inte pratat med komplett om att du ville skicka tillbaka en produkt? De brukar ha förbetalda avier för sånt som du bara skriver ut. Varför är den fast på en distrubutionscentral? Är det för att ingen på komplett kan hämta ut paketet då det är adresserat till komplett och ingen på komplett heter komplett?

Jag har varit med om att jag skickat försändelser utan utkörning. Alltså som REK eller som "privatpaket" då det är billigare.
Detta innebär att det hamnar hos ombud för utlämning och de flesta firmor har ingen som åker till ombud för att hämta gods utan vill ha det utkört.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag har varit med om att jag skickat försändelser utan utkörning. Alltså som REK eller som "privatpaket" då det är billigare.
Detta innebär att det hamnar hos ombud för utlämning och de flesta firmor har ingen som åker till ombud för att hämta gods utan vill ha det utkört.

Precis därför man ska höra med företaget man köpte produkten av och dit man vill skicka för de har oftast sina rutiner för hur paketet ska komma fram.

Tycker postnord skött sig bra för min egen del i alla fall men har kanske haft tur. Tror aldrig något kommit bort som jag skickat eller som jag fått förutom något som tog 7dagar att komma fram istället för 1dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Mitt kinapaket tog ~16 dagar att komma till sverige och nu verkar det bli ytterligare 16 dagar och 100 kronor dyrare även här i Sverige Får bli en midsommarklapp istället tror jag..

Två nallar för 350 kronor som kostar 100 kronor i skatt och deklaration känns också lite meh..

Tull-avgift/skatt är knappast nytt. Tar man inte i höjd för att man kommer behöva betala extra när man handlar från Ali eller Wish anser jag att man nästintill saknar verklighetsuppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ja, ni har rätt. Jag kontaktade deras support och enligt dom var paketet "lost in transit". Om det ligger någon sanning i det vet jag inte. Sen att dom gör en refund utan att fråga mig om jag vill ha ny vara, är skitdåligt. Och jag kunde givetvis inte beställa produkten med rabatten, utan fick betala för vad den kostar idag.

Kan att ha göra med Brexit som gör allt jävligt jobbigt att exportera till EU från Storbritannien då alla regler är ganska nya och inget avtal var på plats 1 vecka före Storbritannien gick ur EU gemensam marknad och tull.

Skrivet av employed:

Tull-avgift/skatt är knappast nytt. Tar man inte i höjd för att man kommer behöva betala extra när man handlar från Ali eller Wish anser jag att man nästintill saknar verklighetsuppfattning.

Wish har väl avtal med att de betalar svensk moms? Men för Aliexpress så stämmer det

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Observera att det inte är tillåtet att skicka levande djur med Postnord.

Skrivet av Naxos:

Härom året beställde jag något från franska Amazon som försvann. Amazon stoppade ner prylarna i en låda och skulle köra dem till Danmark för att där överlämna dem till Postnord för vidare transport till Sverige. Man kan i dessa fall spåra försändelsen genom Amazon för att på så vis se vilka Amazon-lager försändelsen passerar. Spårningen tog slut någonstans i Belgien och försändelsen nådde aldrig fram till Postnord i Danmark. Det är möjligt att något liknande skedde dig. I och med att Amazon beslutat att återbetala dig för försändelsen misstänker jag att du inte längre kan spåra försändelsen genom Amazon.

Skrivet av BooliBoo:

En försändelse ska aldrig bli fast på en distributionscentral. Den ska antingen köras ut till Komplett eller levereras till Kompletts postombud. Om försändelsen kommer till Kompletts postombud, behöver det inte finnas någon som heter Komplett för att försändelsen ska kunna hämtas ut utan det bör räcka med att någon visar upp bevis på att vederbörande har rätt att hämta ut försändelser adresserade till Komplett.

Skrivet av Nollan:

Det där ser jag som en oklarhet i lagen. Näringsidkaren kan välja att säga att köparen får betala returfrakten, men i så fall är jag tveksam till att näringsidkaren kan lägga sig i vilket fraktsätt köparen väljer att använda sig av. Valet av fraktsätt påverkar ju bland annat vilket pris köparen får betala för frakten och hur pass säkert varan skickas. I Sverige har vi det systemet att många försändelser levereras till ett ombud och då tycker jag att det är tveksamt att säljaren skulle kunna friskriva sig från att köparen använder sådana fraktsätt. Om försändelsen returneras från utlandet skiljer man i regel inte på försändelser till privatpersoner och till företag och jag är tveksam till att man kan kräva av köparen att köparen ska känna till hur ett visst leveranssätt hanteras i Sverige. Å andra sidan kommer försändelsen i så fall inte ända fram till säljaren. Det är knappast några stora svårigheter för säljaren att hämta ut försändelsen hos postombudet. Paketen ligger kvar i minst en vecka och det är främst tre olika speditörer (Postnord, DHL och Schenker) som köparen kan tänkas använda sig av, så det räcker att säljaren skickar en anställd till vart och ett av de tre ombuden en gång i veckan för att hämta alla returnerade försändelser. Företag kan beställa utkörning av brev genom att betala en fast månadsavgift men det kanske inte funkar med försändelser som klassas som paket. Speditörerna har förstås inget intresse av att postombud som ligger nära en större postorderfirma ska överfyllas med paket till postorderfirman som ingen hämtar ut utan bara ligger där tills de skickas tillbaka till avsändaren.

Skrivet av Anders9110:

Kan att ha göra med Brexit som gör allt jävligt jobbigt att exportera till EU från Storbritannien då alla regler är ganska nya och inget avtal var på plats 1 vecka före Storbritannien gick ur EU gemensam marknad och tull.

Det verkar gå långsamt att skicka saker från Storbritannien just nu. En försändelse skickades till mig under första halvan av december och den kom fram under första halvan av januari. Sedan säger reglerna att försändelser som postades under 2020 tullmässigt räknas som EU-försändelser (ingen tull eller moms vid leverans) medan försändelser som postades under 2021 tullmässigt räknas som tredjelandsförsändelser (tull och moms betalas vid leverans). Det tar förstås extra tid om Postnord ska kolla poststämpeln för att se om försändelsen skickades under 2020 eller 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Japp, så klart pratat med Komplett som godkände returen och allt det där. PostNord hämtade paketet som tog sig till första distributionscentralen men inte vidare. Suttit fast i flers veckor nu och det går knappt att få tag på någon.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Veckans story: Beställde en LG OLED65CX från NetOnNet fredag 8 jan kl14 och valde expressleverans (1-3 vardagar och beställer man innan kl 22 ska den skickas samma dag enligt NetOnNet). Det tog tills tisdagen 12 jan innan postnord hade plockat upp den (notera att postnord driver deras lager i borås). Den spenderar 2 nätter i Jönköping och på torsdagen får jag välja leveransdag. 'Äntligen!' tänker jag. Jag väljer leverans på fredagen 15 jan men råkar skriva fel på telefonnr (behövs så jag kan öppna grinden till innergården) så jag går in direkt för att editera, då finns inte längre möjligheten att välja fredag kvar längre... Så idag, 7 vardagar efter beställningen kommer TVn äntligen. 1-3 vardagar, jo tjena...

EDIT: Ska inte ropa hej förns jag är över ån dock. Den ska levereras idag, men man vet ju aldrig vad de hittar på för ursäkt för att inte göra det.

Permalänk
Medlem

Mäkta imponerad över detta företag när UPS lyckas frakta ett paket från Spanien till min dörr snabbare än Postnord mäktar med att transportera ett inrikespaket. 36h vs typ 4 dagar...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Japp, så klart pratat med Komplett som godkände returen och allt det där. PostNord hämtade paketet som tog sig till första distributionscentralen men inte vidare. Suttit fast i flers veckor nu och det går knappt att få tag på någon.

Det var så för mig med gällande en retur till Komplett. En återkallelse så inget jag själv valt att skicka tillbaka.
Där stod det i Postnords app att det stod på en terminal. Men i själva verket så var det levererat till komplett i hel bur. Därför var det inte scannat som levererat. Tog nästan 2 veckor innan Komplett skickade ett mejl om att returen var mottagen. Tror det skickades vidare från komplett i Småland någon stans till Norge innan jag fick mejlet.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Både jag och frun hade samma problem. Ej dock från Amazon. Mitt paket skickades från England men jag fick inget trackingnummer.
Väntade och väntade på paketet. Mailade företaget för att få trackingnummer och de försäkrade mig att de skickat varan och att de inte hade trackingnummer på paketet. Så till slut, dagen innan julafton. Då dimper det ned ett brev i postlådan att jag måste hämta mitt paket hos ombud annars så retureras det till avsändaren. DVS. Postnord har inte skickat ut någon första avi till mig om att paketet har kommit.
Min fru råkade ut för samma sak. Men hon hade trackingnummer. Så när mitt paket till slut kom så knappade hon in trackingnummret manuellt i appen en gång till och vipps. Paketet har suttit hos ombudet i 1.5 vecka utan att postnord skickat avi eller att appen har plingat till om att paketet kommit fram.
Vi skickade även ett paket till en kompis i stockholm. Det paketet skickades inte heller någon avi ut för. Så vi som skickat paketet fick peta på henne om att hon hade ett paket att hämta.
Så om ni väntar på paket. Prova söka på paketet igen i appen eller hemsidan. Kräv trackingnummer och håll koll på paket som du själv skickar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Är den såld och transporterad av amazon så kan du möjligen få en ny leverans. Men om den bara är såld genom amazon av ett annat företag så är det enda de kan göra att ge dig pengarna tillbaka och efter lite tjat så brukar det bli 50:- som du kan använda nästa gång du köper på amazon under förutsättningen då att den är såld av och transporterad av amazon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där ser jag som en oklarhet i lagen. Näringsidkaren kan välja att säga att köparen får betala returfrakten, men i så fall är jag tveksam till att näringsidkaren kan lägga sig i vilket fraktsätt köparen väljer att använda sig av. Valet av fraktsätt påverkar ju bland annat vilket pris köparen får betala för frakten och hur pass säkert varan skickas. I Sverige har vi det systemet att många försändelser levereras till ett ombud och då tycker jag att det är tveksamt att säljaren skulle kunna friskriva sig från att köparen använder sådana fraktsätt. Om försändelsen returneras från utlandet skiljer man i regel inte på försändelser till privatpersoner och till företag och jag är tveksam till att man kan kräva av köparen att köparen ska känna till hur ett visst leveranssätt hanteras i Sverige. Å andra sidan kommer försändelsen i så fall inte ända fram till säljaren. Det är knappast några stora svårigheter för säljaren att hämta ut försändelsen hos postombudet. Paketen ligger kvar i minst en vecka och det är främst tre olika speditörer (Postnord, DHL och Schenker) som köparen kan tänkas använda sig av, så det räcker att säljaren skickar en anställd till vart och ett av de tre ombuden en gång i veckan för att hämta alla returnerade försändelser.

Hur lagen ser på detta låter jag vara osagt.
Dessutom utför väl PostNord (eller annan distributör) sitt uppdrag om avsändaren har valt ett fraktsätt där försändelsen ska hamna hos ombud. Vad företaget i sig väljer att göra med detta sedan (hämta eller låta ligga) är upp till företaget.
Om det fungerar så hos alla låter jag också vara osagt. Jag vet bara att jag skickat med paket/rek som gått till ombud där det kommit tillbaka med anledning till att det inte blivit uthämtat.

"Det är konsumenten som ska stå för returfrakten om konsumenten ångrar sitt köp, förutsatt att du har informerat om det innan köpet. Är det däremot fel på varan (en reklamation) är det du som ska stå för returfrakten." (https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...)

Jag googlade på "betala frakt vid retur" och ett av de första sidorna jag hittade skriver såhär:
"..Instruktioner:
Denna instruktion gäller alla typer av returbegäran.
 Det är viktigt att du fyller i samtliga fält i returformuläret. Retursedeln är giltigt i 30 dagar och returen måste vara oss tillhanda inom dessa dagar.
Vi kommer att kontakta dig per e-post så fort din begäran har mottagits och kontrollerats.
Vid retur MÅSTE alla produkter returneras i originalförpackningar komplett med samtliga tillbehör. OBS: Om skokartong mm får man inte lägga retursedel direkt på kartongen och tajpa ihop och skicka tillbaka. FÖRSTÖR inte original kartong. Vi kan inte ta emot returen om inte kartongen är i bra skick.
Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.
Förpacka godset väl för att undvika skador. Bifoga en kopia av följesedeln i returen och skicka den till oss med hjälp i paketet

*OBS: Skicka inte till Ombud - Vi har ingen som kan hämta .."(https://backpackinglight.se/retur-och-byte)

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Skrivet av Nollan:

Retursedeln är giltigt i 30 dagar och returen måste vara oss tillhanda inom dessa dagar.
[...]
*OBS: Skicka inte till Ombud - Vi har ingen som kan hämta .."(https://backpackinglight.se/retur-och-byte)

Det är dock oklart om sådana där avtalsvillkor är tillåtna. Retursedeln är förstås inte gratis och kunden kanske vill använda något annat fraktsätt som är billigare. Det kanske räcker med att skicka till butikens ombud och sedan är det butikens problem om butiken väljer att inte hämta ut försändelsen. Om butiken inte hämtar ut försändelsen hamnar den i så fall till slut i Kiruna (om kunden skickade ett brev) eller i Jönköping (om kunden skickade ett paket), förutsatt att inte heller kunden hämtar ut försändelsen när den går i retur till kunden, och då kanske det är butikens problem att hämta ut den i Kiruna eller Jönköping. Kunden har ju gjort sitt jobb och skickat försändelsen till butikens postombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det är dock oklart om sådana där avtalsvillkor är tillåtna. Retursedeln är förstås inte gratis och kunden kanske vill använda något annat fraktsätt som är billigare. Det kanske räcker med att skicka till butikens ombud och sedan är det butikens problem om butiken väljer att inte hämta ut försändelsen. Om butiken inte hämtar ut försändelsen hamnar den i så fall till slut i Kiruna (om kunden skickade ett brev) eller i Jönköping (om kunden skickade ett paket), förutsatt att inte heller kunden hämtar ut försändelsen när den går i retur till kunden, och då kanske det är butikens problem att hämta ut den i Kiruna eller Jönköping. Kunden har ju gjort sitt jobb och skickat försändelsen till butikens postombud.

Nu är du löjlig, självklart måste returerna ske utan extra kostnader för företaget/säljaren och således måste leveranserna ske till deras lager de specificerar. Det kan vara tredjeparts så skickar du rek finns det ingen på orten som ens kan hämta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om avsändare inte hämtar ut en returnerad försändelse hamnar den i Kiruna (brev) och jönköping (paket). Sen så tillhör ju försändelsen alltid avsändare. Så att det blir mottagarens problem är inte sant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Då är det väldigt konstigt att den fastnat. 😟

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Då är det väldigt konstigt att den fastnat. 😟

Tror problemet löst sig, pratade med en väldigt hjälpsam kille på PostNord per telefon. Paketet har lossnat nu verkar det som!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag som arbetar sedan 20 år tillbaka i logistikbranchen, kan bara säga följande; Om det är möjligt, välj vilken transportör som helt som inte är PostNord eller Schenker. Bäst för mindre paket är och har varit de senaste 4 åren DHL.

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem

Fick ett av paketen som jag väntade på från England.
Behövde inte betala något. Mottagaren har bockat i gåva på tulldeklarationen.
Det tog 17 dagar från det att mottagaren skickade paketet tills att jag kunde hämta ut det.
Men konstigt att det stod tullklareras i flera dagar och sen plötsligt har den kommit till ombud, förväntade mig att den skulle bli scannad på flera terminaler som vanligt innan den kom fram.

Sen när jag kom hem så ser jag två brev från PostNord, angånde de två andra paketen som jag väntar på.
I dom står det att jag behöver betala moms och deklarationsavgift.

50 respektive 56 kr i moms + 75 i avgift.
Det konstiga är att när jag spårar paketen så finns ingen info om att dom ens är i Sverige. Sista status är att dom är på flygplatsen i London så PostNord har inte scannat dem vid ankomst till Sverige, hmm.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Inaktiv

Måste nog säga något bra om Post Nord.
Har alltid beställt via dom och paket brukar alltid finnas dag 3 vid lunch tid på mitt utlämningsställe.

Testade i helgen att beställa med Instabox för dom hade snabbare leveranstid och jag har närmare till utlämningsstället.
Betalade dessutom extra för att få de snabbare.

Men de är helt klart första och sista gången jag nyttjar dom, när jag gjorde min beställning så skulle paketet komma igår kväll klockan 20.50 men de kom aldrig och när jag spårade paketet innan jag la mig var ny tid idag 9.50.
Nu idag så är den tiden ändrad igen till ikväll 20.50 och de innebär att dom är långsammare en Post Nord, hade jag valt Post Nord hade jag haft mitt paket nu och sparade några tior i frakt.

Kollar lite recensioner på Google och dom får 5 stjärnor eller 1 stjärna och just frakttiden verkar vara de folk klagar på mest.

Permalänk
Inaktiv

Skickat ett mejl till Instabox och de här fick jag som svar.

Vi beklagar verkligen förseningen. Jag kan se att vi fick in paketet in till vårat lager men därefter ser jag ingen aktivitet. Jag ska lägga en eftersökning på ditt paket och ta hjälp av mina kollegor på lagret så återkopplar vi till dig så fort vi har mer information kring ditt paket. Jag kommer även lägga PRIO på din order för så snabb hantering som möjligt!

Paketet kom till deras lager 18 jan 2021, 16:57 alltså i Måndags och de verkar ha stannat där, helt sjukt.

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering gällande mitt paket som skulle komma 20.50 ikväll vilket de så klart inte gjorde, ny tid 10.00 i morgon vilket jag tvivlar starkt på, gissar att paketet är borta eftersom dom inte hört av sig vilket innebär att dom inte vet något om mitt paket.
Söker jag på mitt paket så står de still och har gjort de enda sedan i Måndags då dom fick de till sitt lager.
Alltså 2 dagar senare en vad dom lovat, kul företag, hoppas dom går i graven.

Beställde rak grejer från gent och valde så klart post nord och paketet skickades idag på förmiddan och nu ikväll fick jag sms från posten där dom undrade vilken tid jag ville ha mitt paket. (valde hemleverans) och bokade en tid till Fredag förmiddag klockan 10.

Den dagen post nord försvinner är den dagen vi går över till snigelpost ala stenålder då vi inser att posten funkar ändå helt ok jämfört med alla nya aktörer som inte klarar av att leverera ett paket i Sverige under 4 dagar.

Var in och kollade anmälningar till konsumentverket och Instabox har 4 anmälningar senaste året och dom 3 senaste är sista halvåret och den senaste bara för 5 dagar sedan, man kan inte läsa ärendet utan bara rubrik och dom är anmälda för Vilseledande marknadsföring och de gäller nog deras leveranstider som helt klart inte stämmer för fem öre.

Permalänk

Hade bokat en hemleverans till ikväll och för en dryg halvtimme sedan plingade det i mobilen från postnordappen.
Jag trodde då att budet hade kört förbi utan att stanna, men det vara bara en förvarning om att leveransen var på ingående (jag var då nästa i tur för budet). Några minuter senare ringde han (de har tjänstemobil) och sade att han var utanför.
Det är samma kille som kommer varje gång och han är mycket pålitlig, kör aldrig förbi och ringer alltid när han är utanför.

En sak som krånglade var dock själva appen, eller att man kan identifiera sig med mobil BankID vilket inte alltid fungerar. Det blev något knas med kopplingen mellan appen och BankID och det blev bara "nätverksfel" varje gång jag provade, har råkat ut för det en gång tidigare.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Fick för ca 10 dagar sen ett mail med tullavgift för ett kinapaket, betalade det hos postnord. Fortfarande inte sett paketet.
Kikade i appen nu och ser att samma paket står som "levererat till mottagares postlåda", daterat 8e januari.

??????

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W