Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag har kontaktat Svea vars checkout-lösning användes men bör kanske kontakta Mastercard också. Tack för tips!
Det är ju nästa punkt att tänka på som konsument. Handla alltid om möjligt på faktura vid distansköp.

MasterCard är inte kortutgivare, kontakta kortutgivare om du använde kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

MasterCard är inte kortutgivare, kontakta kortutgivare om du använde kreditkort.

Yes stämmer, banken i mitt fall

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Yes stämmer, banken i mitt fall

Förresten vad betalade du för din frakt och hur mycket vägde försändelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@rinosaur: Skickas det som brev är det helt oförsäkrad oavsett vilken operatör/land det handlar om. Du kan inte kräva någon ersättning från någon du inte har avtal med.

Vet inte riktigt vad det är du fortsätter att svara eller argumentera för då jag bara klagat på det statligt ägda postnord som inte lyckas leverera paket och skyfflar skitsnack samt inte kan skicka ut notifieringar som dom ska. Vad har ersättning eller försäkring att göra när paketet enligt postnord hamnade på rätt ica-butik, med en simpel avi på brev, sms, mail eller via appen hade jag kunnat hämta ut det. Uppenbarligen har ett oförsäkrat paket tagit sig hela vägen genom asien och europa samt tull för att slutlanda ett par kilometer ifrån mitt hem utan att jag blivit meddelad.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Vet inte riktigt vad det är du fortsätter att svara eller argumentera för då jag bara klagat på det statligt ägda postnord som inte lyckas leverera paket och skyfflar skitsnack samt inte kan skicka ut notifieringar som dom ska. Vad har ersättning eller försäkring att göra när paketet enligt postnord hamnade på rätt ica-butik, med en simpel avi på brev, sms, mail eller via appen hade jag kunnat hämta ut det. Uppenbarligen har ett oförsäkrat paket tagit sig hela vägen genom asien och europa samt tull för att slutlanda ett par kilometer ifrån mitt hem utan att jag blivit meddelad.

Det är ingen annan än säljaren som kan ta ansvar för dina leveranser om du inte själv bokar leveransen med försäkring. Väljer du privatimport med oförsäkrad transport, köper utanför plattform med köparskydd och säljaren inte tar ansvar så blir det så här. Vart det försvinner eller vem som är speditör är helt ointressant. Det är inte den designerade postoperatörens uppgift i något land i världen att ersätta kundernas kunder när saker skickas utan försäkring.

Jag kan inte svara på något annat du allt annat du säger är helt irrelevant till verkligheten och blir låtsasargument.

Inom Sverige så gäller konsumentköplagen, den gäller inte när du importerar och då måste du efterfråga att det finns något skydd, det är inbyggt i priset när du köper något här och är inte inbyggt när du privatimporterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen annan än säljaren som kan ta ansvar för dina leveranser om du inte själv bokar leveransen med försäkring. Väljer du privatimport med oförsäkrad transport, köper utanför plattform med köparskydd och säljaren inte tar ansvar så blir det så här. Vart det försvinner eller vem som är speditör är helt ointressant. Det är inte den designerade postoperatörens uppgift i något land i världen att ersätta kundernas kunder när saker skickas utan försäkring.

Jag kan inte svara på något annat du allt annat du säger är helt irrelevant till verkligheten och blir låtsasargument.

Inom Sverige så gäller konsumentköplagen, den gäller inte när du importerar och då måste du efterfråga att det finns något skydd, det är inbyggt i priset när du köper något här och är inte inbyggt när du privatimporterar.

Vart har jag pratat om försäkring eller ersättning?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Vart har jag pratat om försäkring eller ersättning?

#18932199

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förresten vad betalade du för din frakt och hur mycket vägde försändelsen?

167 kr
3,8 kg

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

167 kr
3,8 kg

Då skickade du utan utkörning, utkörning kostar 91 kr i tillägg om du köper frakten själv. Finns ingen prislista på vad det kostar via ombud, det som kostar 167 kr via ombud är 5 kg postpaket.

Måste vara brutalt lätt för någon som jobbar på ett ombud att sno en sådan försändelse, de ser att det går till ett företag och har tillgång till listan på de som har rätt att hämta ut paketet. Likväl är det nog lätt för företaget att hävda att du inte följt deras instruktioner (köpavtal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag skrev det postnord meddelade mig efter att dom misslyckades med att avisera ett paket.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jag skrev det postnord meddelade mig efter att dom misslyckades med att avisera ett paket.

Vilket har med avtalslagar och försäkringar att göra. Du har i princip ingen anledning att klaga till Postnord, är den förlorad så ska säljaren reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket har med avtalslagar och försäkringar att göra.

Har även redan skrivit att jag mailat butiken ifråga.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Har även redan skrivit att jag mailat butiken ifråga.

För förbannar du dig inte över näringsidkaren då? Du kan inte lägga ansvaret på någon annan som du försökt göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För förbannar du dig inte över näringsidkaren då?

Det är väl ändå postnord som ska se till att paket 1 kommer från A till B? Om det inte fungerar pga. dåliga avtal eller oförsäkrade paket som du säger kanske inte företaget ska fortsätta med leverans av sådana paket vilket är vad jag vill komma fram till.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Det är väl ändå postnord som ska se till att paket 1 kommer från A till B? Om det inte fungerar pga. dåliga avtal eller oförsäkrade paket som du säger kanske inte företaget ska fortsätta med leverans av sådana paket vilket är vad jag vill komma fram till.

Det gäller ju som sagt alla brev i hela världen och som designerad operatör har de inget val. Företaget som ska sluta med det är säljaren. Det går faktiskt inte att lägga ansvaret på någon annan än säljaren och dig, du har fått det du betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då skickade du utan utkörning, utkörning kostar 91 kr i tillägg om du köper frakten själv. Finns ingen prislista på vad det kostar via ombud, det som kostar 167 kr via ombud är 5 kg postpaket.

Måste vara brutalt lätt för någon som jobbar på ett ombud att sno en sådan försändelse, de ser att det går till ett företag och har tillgång till listan på de som har rätt att hämta ut paketet. Likväl är det nog lätt för företaget att hävda att du inte följt deras instruktioner (köpavtal).

Jag vill inte gå in mer i detalj kring mitt ärende, men det du diskuterar är urkundsförfalskning av näringsidkarens id (i princip krävs det att du är firmatecknare eller har fullmakt från företaget och fortfarande krävs en giltig legitimation) och inget en konsument kan svara för gentemot näringsidkaren. En påstådd urkundsförfalskning (den får ju i så fall företaget påstå) är upp till dem att bevisa. Det finns inget lagstöd vad jag känner till för att neka en ångerrätt pga att konsumenten valt fel transportör/tjänst. Nu är du inne på sådana leveransvillkor man ofta kan koppla samman med en remburs.

ARN anser att risken för en vara under transport vid nyttjande av ångerrätt bärs av säljaren.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

ARN anser att risken för en vara under transport vid nyttjande av ångerrätt bärs av säljaren.

Jag har explicit sagt detta tidigare. Sen är det som sagt upp till säljaren om de vill komma med på svarta listan eller inte.

Skrivet av eFoppa:

Jag vill inte gå in mer i detalj kring mitt ärende, men det du diskuterar är urkundsförfalskning av näringsidkarens id (i princip krävs det att du är firmatecknare eller har fullmakt från företaget och fortfarande krävs en giltig legitimation) och inget en konsument kan svara för gentemot näringsidkaren. En påstådd urkundsförfalskning (den får ju i så fall företaget påstå) är upp till dem att bevisa. Det finns inget lagstöd vad jag känner till för att neka en ångerrätt pga att konsumenten valt fel transportör/tjänst. Nu är du inne på sådana leveransvillkor man ofta kan koppla samman med en remburs.

Nej, men det är brutalt enkelt för någon som arbetar på ombudet att ta en bild/nummer från ID-kort och sen sno försändelser. Stöld förekommer. Fel personer brukar utan problem hämta ut försändelser också. Du var själv inne på att någon tagit försändelsen tidigare.

Att du valt fel transport bör i regel betyda att du får försändelsen i retur, sen är det upp till säljaren om de accepterar fördröjningen eller inte. Det är alltså fortfarande viktigt att följa instruktionerna. Ångrar du dag 13 och skickar den till säljarens adress dag 29 får de neka returen, har du försökt inom de tidsramar som finns så skulle nog de flesta godta det.

Det är hur som helst postpaket utan tillägg du köpte, vilket inte är konstigt om dina saker var värda 11 000 kr då du bara behöver tillägg vid värde över 50 000 kr.

Om du däremot skickar med DHL eller Postnord har ingen betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har explicit sagt detta tidigare. Sen är det som sagt upp till säljaren om de vill komma med på svarta listan eller inte.

Du sa förvisso att man kan anmäla till ARN, det är inte samma sak som hur ARN tolkar lagen.

Skrivet av Petterk:

Nej, men det är brutalt enkelt för någon som arbetar på ombudet att ta en bild/nummer från ID-kort och sen sno försändelser. Stöld förekommer. Fel personer brukar utan problem hämta ut försändelser också. Du var själv inne på att någon tagit försändelsen tidigare.

Att du valt fel transport bör i regel betyda att du får försändelsen i retur, sen är det upp till säljaren om de accepterar fördröjningen eller inte. Det är alltså fortfarande viktigt att följa instruktionerna. Ångrar du dag 13 och skickar den till säljarens adress dag 29 får de neka returen, har du försökt inom de tidsramar som finns så skulle nog de flesta godta det.

Det är hur som helst postpaket utan tillägg du köpte, vilket inte är konstigt om dina saker var värda 11 000 kr då du bara behöver tillägg vid värde över 50 000 kr.

Om du däremot skickar med DHL eller Postnord har ingen betydelse.

Du kan tycka det är brutalt enkelt att urkundsförfalska, det är irrelevant för tvisten mellan företaget och mig. Det kan inte anses oaktsamt att använda den tjänst jag gjorde.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du sa förvisso att man kan anmäla till ARN, det är inte samma sak som hur ARN tolkar lagen.

Brukar skrev jag.

Skrivet av Petterk:

ARN brukar döma till konsumentens fördel och menar att det är företaget som ansvarar för returen så vida konsumenten inte varit vårdslös.

Hade du skickat till en privatperson hade du stått utan ersättning och utan möjlighet att driva det vidare. Finns risker oavsett var felet uppstår. Om företagen följer ARNs rekommendationer eller inte har inte med tråden att göra, så vida det inte är Postnord du ska ta till ARN då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade du skickat till en privatperson hade du stått utan ersättning och utan möjlighet att driva det vidare. Finns risker oavsett var felet uppstår. Om företagen följer ARNs rekommendationer eller inte har inte med tråden att göra, så vida det inte är Postnord du ska ta till ARN då.

Detta har inget med saken att göra.
Hade det varit en privatperson hade jag saknat ångerrätt då distansavtalslagen inte är tillämplig. Köplagen är den lag som reglerar köp mellan två privatpersoner.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej, men det är brutalt enkelt för någon som arbetar på ombudet att ta en bild/nummer från ID-kort och sen sno försändelser. Stöld förekommer. Fel personer brukar utan problem hämta ut försändelser också. Du var själv inne på att någon tagit försändelsen tidigare.

Om jag hämtar ut en försändelse och Postnord kräver att man uppvisar legitimation, brukar ombudet bara läsa av den tvådimensionella streckkoden på baksidan. Är det inte bara personnumret de får då? En illasinnad butiksanställd kan få fram personnumret genom att ringa Skatteverket och sedan skriva in personnumret manuellt vid "utlämningen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om jag hämtar ut en försändelse och Postnord kräver att man uppvisar legitimation, brukar ombudet bara läsa av den tvådimensionella streckkoden på baksidan. Är det inte bara personnumret de får då? En illasinnad butiksanställd kan få fram personnumret genom att ringa Skatteverket och sedan skriva in personnumret manuellt vid "utlämningen".

För företag ligger väl personnumret öppet för ombudet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Nej, men det är brutalt enkelt för någon som arbetar på ombudet att ta en bild/nummer från ID-kort och sen sno försändelser. Stöld förekommer. Fel personer brukar utan problem hämta ut försändelser också. Du var själv inne på att någon tagit försändelsen tidigare.

Skrivet av Kommenterande 2:

Om jag hämtar ut en försändelse och Postnord kräver att man uppvisar legitimation, brukar ombudet bara läsa av den tvådimensionella streckkoden på baksidan. Är det inte bara personnumret de får då? En illasinnad butiksanställd kan få fram personnumret genom att ringa Skatteverket och sedan skriva in personnumret manuellt vid "utlämningen".

Men krävs det inte inloggning i kassaterminalen så det loggas vem som lämnar ut något ?
Jag är ganska säker på att det finns loggat men det finns kanske inga rutiner eller lagrum för att hämta uppgifterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om jag hämtar ut en försändelse och Postnord kräver att man uppvisar legitimation, brukar ombudet bara läsa av den tvådimensionella streckkoden på baksidan. Är det inte bara personnumret de får då? En illasinnad butiksanställd kan få fram personnumret genom att ringa Skatteverket och sedan skriva in personnumret manuellt vid "utlämningen".

Ännu bättre, ratsit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om jag hämtar ut en försändelse och Postnord kräver att man uppvisar legitimation, brukar ombudet bara läsa av den tvådimensionella streckkoden på baksidan. Är det inte bara personnumret de får då? En illasinnad butiksanställd kan få fram personnumret genom att ringa Skatteverket och sedan skriva in personnumret manuellt vid "utlämningen".

Streckkod finns bara på körkort, uppvisar man pass eller nationellt ID kort finns det ingen streckkod

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men krävs det inte inloggning i kassaterminalen så det loggas vem som lämnar ut något ?
Jag är ganska säker på att det finns loggat men det finns kanske inga rutiner eller lagrum för att hämta uppgifterna.

Det loggas säkert vem som var inloggad på Postnord-datorn, men hur mycket hjälper egentligen det? Det känns som att den butiksanställde kan komma med en massa undanflykter. "Nisse ljuger. Han var visst här och hämtade paketet." "Det var så länge sedan. Jag kommer inte ihåg vad som hände." "Det kanske skedde något fel när vi bytte personal så att det ser ut som att jag lämnade ut paketet trots att det var Pelle som lämnade ut paketet." Det blir svårt att bevisa något i och med att ord står mot ord.

Skrivet av jnsson:

Streckkod finns bara på körkort, uppvisar man pass eller nationellt ID kort finns det ingen streckkod

Men visar man upp id-handling utan streckkod skriver väl ombudet bara av personnumret på tangentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men krävs det inte inloggning i kassaterminalen så det loggas vem som lämnar ut något ?
Jag är ganska säker på att det finns loggat men det finns kanske inga rutiner eller lagrum för att hämta uppgifterna.

De kan väl låna kollegans och är allt rätt i systemet vad ska de då göra? Kolla övervakningsfilmer kommer de inte göra varje gång och det kräver ju att polisen inte bara lägger ner anmälan. Dessutom är det väl bara att anställa en bulvan som kommer fram och lämnar över en tom pappbit för att det ska se bra ut för kamerorna. Svårt att få med sig grejerna ut utan hjälp.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kolla övervakningsfilmer kommer de inte göra varje gång och det kräver ju att polisen inte bara lägger ner anmälan. --

Övervakningsfilmerna brukar väl raderas rätt så snabbt om det inte sker något misstänkt brott? Det kanske hinner gå för lång tid innan problemet upptäcks så att filmerna redan raderats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Men visar man upp id-handling utan streckkod skriver väl ombudet bara av personnumret på tangentbordet?

Stämmer, men det gör att de måste kolla mer, än att bara scanna av körkortet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Övervakningsfilmerna brukar väl raderas rätt så snabbt om det inte sker något misstänkt brott? Det kanske hinner gå för lång tid innan problemet upptäcks så att filmerna redan raderats.

Upp till butikerna hur länge det sparas mer eller mindre, men det sparade materialet är ju inte för att övervaka anställda utan för säkerheten. D.v.s. det är tveksamt att de får kolla upp om de anställda stjäl utan att polisen begär det. Ett par månader är nog dock vanligt. Om det ska gå obemärkt förbi kollegorna så sker det ju med hjälp av bulvan/målvakt hur som helst, så kamerorna kommer ju inte bevisa något. Vill man dölja det än mer fixar man id-kort så bulvanen kan hämta ut även från kollegorna.

Kan Ågrens visa att de var på annan ort så ska nog de själva polisanmäla, om polisen väljer att utreda kan de sen begära ut filmerna.

Sen händer det att paket helt enkelt bara hämtas ut av fel person, skulle det hända vid ett privat köp eller t.ex. vid privatimport är man körd.