Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Policyn är ju att de ska leverera brev i brevlådan. Allt som inte får plats ska lämnas till servicecenter.

Om avsändaren använder tjänsten Varubrev går det att välja vad som ska hända om försändelsen inte får plats i brevlådan: lämna till ett ombud eller ställa försändelsen utanför dörren. Jag tycker inte om när en försändelse lämnas utanför dörren; någon kan ju stjäla den, särskilt om det dröjer innan någon kommer hem och ser den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Vilket företag?

Skrivet av Lagerlöf:

Det går väl inte ens för förtala ett företag? Vad är det för skojeri-firma?

KB Hifishopen (Ågrens Hifi) www.ågrens.se

Fick ytterligare ett mail med hot om stämning om jag inte tar bort mitt omdöme på prisjakt. Tackar mitt yngre jag som valde läsa några år juridik. Man kan inte förtala ett företag. Det finns ett gammalt rättsfall där man överflyttat så kallad ekonomiskt förtal till förtal, men då gäller det ett litet bolag som är starkt förknippat med en person och där även bolaget heter samma som personen som äger det. Det är inte aktuellt i detta fallet.

Mitt svar var iaf att publicera ytterligare en recension, fast på Google där jag även kunde bifoga bilder på postkvitto och att det levererats. Fortsätter dem kommer jag börja publicera mailkonversationerna också (givetvis utan personliga uppgifter i enlighet med GDPR)

ARN blir väl första instans och sen får kronofogden och domstol avgöra ärendet.

Skrivet av Petterk:

Nej det går inte att förtala företag.

@eFoppa: Var det företagaren som bad dig att skicka postpaket till ombud? Det händer att paket hamnar fel så de flesta firmor brukar stå för fraktsedeln och risken just för att kunden inte ska hänvisas till att göra en reklamation som inte leder något vart.

Företaget svarade inte på mitt mail om hur de ville att jag skulle returnera. Så till slut valde jag att skicka det med PostNord. Det är ju såklart lite dumt att inte vänta, men hur länge ska man egentligen behöva vänta?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Företaget svarade inte på mitt mail om hur de ville att jag skulle returnera. Så till slut valde jag att skicka det med PostNord. Det är ju såklart lite dumt att inte vänta, men hur länge ska man egentligen behöva vänta?

Om man väntar för länge på att de ska svara, kanske de säger att det gått för lång tid och att tidsfristen för att returnera varan har gått ut. Jag tror dock inte att domstolen skulle hålla med om att varan returnerats för sent om orsaken till att returen dröjde var att butiken dröjde med att svara på hur returen skulle gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om man väntar för länge på att de ska svara, kanske de säger att det gått för lång tid och att tidsfristen för att returnera varan har gått ut. Jag tror dock inte att domstolen skulle hålla med om att varan returnerats för sent om orsaken till att returen dröjde var att butiken dröjde med att svara på hur returen skulle gå till.

Domstol? Sådana mål avgörs i ARN sen är det upp till företaget om de vill hamna på svarta listan eller inte.

Det räcker att man skriftligt meddelat ångern inom ångerperioden. Normalt sett ska man också skicka tillbaka varan inom 14 dagar från att man meddelat ångern. ARN brukar döma till konsumentens fördel och menar att det är företaget som ansvarar för returen så vida konsumenten inte varit vårdslös. Skickar du varan till julgubben i Rovaniemi istället för till företaget kan du räkna med att du står utan, dröjsmål som beror på företaget som inte skriftligt lämnar instruktioner för retur eller svarar på frågor om dito kommer du inte belastas av.

Detta fall är nog lite svårt då han gick emot företagets villkor och information. "Kunden står själv för returkostnader och returer skall skickas som paket med utkörning till vår postadress.".

Permalänk
Medlem

Vet någon hur lång tid det tar nuförtiden för Postnord att tulldeklarera åt en? Alternativt höra av sig om man behöver skicka fler uppgifter?

Beställde ett par hörlurar från amazon.se som sedan visade sig skickas från UK. När paketet var ca 12-14 dagar försenat fick jag ett brev från postnord om att jag var tvungen att tulldeklarera (nåt sånt) på postnord.se/tull. Skickade in det enda jag fått från amazon vilket är min faktura där ordervärde, vad det är, etc. Nu har jag inte hört något på ca 4-5 dagar och det är bara 3 dagar kvar tills dom skickar tillbaka paketet till amazon.

Skickade mail till tidigare idag, inget svar än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Domstol? Sådana mål avgörs i ARN sen är det upp till företaget om de vill hamna på svarta listan eller inte.

Det räcker att man skriftligt meddelat ångern inom ångerperioden. Normalt sett ska man också skicka tillbaka varan inom 14 dagar från att man meddelat ångern. ARN brukar döma till konsumentens fördel och menar att det är företaget som ansvarar för returen så vida konsumenten inte varit vårdslös. Skickar du varan till julgubben i Rovaniemi istället för till företaget kan du räkna med att du står utan, dröjsmål som beror på företaget som inte skriftligt lämnar instruktioner för retur eller svarar på frågor om dito kommer du inte belastas av.

Detta fall är nog lite svårt då han gick emot företagets villkor och information. "Kunden står själv för returkostnader och returer skall skickas som paket med utkörning till vår postadress.".

Nja ARN kan man förvisso använda men det blir mer en social rättvisa. Deras utlåtanden är inte juridiskt bindande.
Om man tvistar med ett företag som konsument och företaget väljer att inte följa ARN kan man begära att domstol avgör tvisten.

Jag ska inte gå in för mycket i detaljer i mitt fall men det är uppenbart för mig iaf att detta företag inte har koll på sina ut- eller utleveranser. Alternativt att de är medvetna men ljuger så gott de kan.

De står på sig att de skickat varorna med DHL till mig.
När jag påtalade att jag hämtade varorna på deras lager säger de att jag ljuger och att de ska skicka mig DHL-avin imorgon.

Detta är intressant eftersom min orderbekräftelse säger ”hämtas lager” och jag har digital körjournal i bilen som visar när jag åkte till deras lager och hämtade varorna utan att få kvittens på att varorna hämtats.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Mitt paket från kina vart tillbakaskickat och fick jag veta idag.. Enligt kundtjänst hade det legat hos närmaste ICA butik i 2 veckor, även under datumet jag senast mailade och efterfrågade information om mitt paket. De hade dessutom mage att säga att de skickat två avier via brev till mig, vilket är en ren lögn. Paketet ifråga fanns inte heller i postnords app och gick fan inte att söka på någonstans.
Nu tycker dom att jag ska ta kontakt med kinasidan jag beställde ifrån i NOVEMBER och be dom att reklamera frakten.

Är förbannad på PostNord som är ett konsumentfientligt företag.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nja ARN kan man förvisso använda men det blir mer en social rättvisa. Deras utlåtanden är inte juridiskt bindande.
Om man tvistar med ett företag som konsument och företaget väljer att inte följa ARN kan man begära att domstol avgör tvisten.

Jag ska inte gå in för mycket i detaljer i mitt fall men det är uppenbart för mig iaf att detta företag inte har koll på sina ut- eller utleveranser. Alternativt att de är medvetna men ljuger så gott de kan.

De står på sig att de skickat varorna med DHL till mig.
När jag påtalade att jag hämtade varorna på deras lager säger de att jag ljuger och att de ska skicka mig DHL-avin imorgon.

Detta är intressant eftersom min orderbekräftelse säger ”hämtas lager” och jag har digital körjournal i bilen som visar när jag åkte till deras lager och hämtade varorna utan att få kvittens på att varorna hämtats.

Vill man tvista om det kan man – har inte sagt något annat – men det är upp till företaget om de vill hamna på svarta listan eller inte. ARN och domstolen behöver inte göra samma bedömning dock.

Om du hämtat varorna eller inte har ingen betydelse, så länge du ingått avtalet och betalat på distans har du 14 dagars ångerrätt från när du hämtade varorna.

Skrivet av rinosaur:

Mitt paket från kina vart tillbakaskickat och fick jag veta idag.. Enligt kundtjänst hade det legat hos närmaste ICA butik i 2 veckor, även under datumet jag senast mailade och efterfrågade information om mitt paket. De hade dessutom mage att säga att de skickat två avier via brev till mig, vilket är en ren lögn. Paketet ifråga fanns inte heller i postnords app och gick fan inte att söka på någonstans.
Nu tycker dom att jag ska ta kontakt med kinasidan jag beställde ifrån i NOVEMBER och be dom att reklamera frakten.

Är förbannad på PostNord som är ett konsumentfientligt företag.

Alla speditörer agerar på samma sätt, deras avtalspart är säljaren och det är upp till säljaren att stå för risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alla speditörer agerar på samma sätt, deras avtalspart är säljaren och det är upp till säljaren att stå för risken.

Men det är bara postnord som dröjer 3 månader med att hitta ens paket, missar att påtala att det kommit fram och skickar tillbaka det till asiatiska världshalvan. Har mejlat butiken iallafall.. Tar väl 3 månader för dem att få sin vara i retur också.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Men det är bara postnord som dröjer 3 månader med att hitta ens paket, missar att påtala att det kommit fram och skickar tillbaka det till asiatiska världshalvan. Har mejlat butiken iallafall.. Tar väl 3 månader för dem att få sin vara i retur också.

Nej, alla företag gör fel.

Du får titta på hur du köper varorna, att säljaren eller plattformen är de som tar risken och återbetalar vid utebliven leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du hämtat varorna eller inte har ingen betydelse, så länge du ingått avtalet och betalat på distans har du 14 dagars ångerrätt från när du hämtade varorna.

Ja jag vet att det inte har någon betydelse om jag hämtade varorna själv för ångerfristen. Det har dock betydelse när företaget hävdar att man skickat varor med DHL till mig och att jag därför ska förstå att jag borde använt DHL.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eFoppa:

Ja jag vet att det inte har någon betydelse om jag hämtade varorna själv för ångerfristen. Det har dock betydelse när företaget hävdar att man skickat varor med DHL till mig och att jag därför ska förstå att jag borde använt DHL.

Om det gäller Ågrens så står det inget om DHL i deras köpvillkor men de skriver faktisk uttryckligen att man ska skicka paket med utkörning.

returer skall skickas som paket med utkörning
https://www.ågrens.se/kopvillkor

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det gäller Ågrens så står det inget om DHL i deras köpvillkor men de skriver faktisk uttryckligen att man ska skicka paket med utkörning.

returer skall skickas som paket med utkörning
https://www.ågrens.se/kopvillkor

Det står också att man ska kontakta dem före retur vilket jag gjort utan att få svar...

Jag bad om utkörning när jag lämnade in paketet. Om jag misslyckats skicka korrekt eller PostNord inte försökt köra ut det så kan naturligtvis företaget välja att inte hämta paketet. Då skulle det eventuellt ha uppstått en situation där företaget kan hävda att de inte mottagit varorna inom rätt tid.

Men tvisten gäller inte om jag skickat tillbaka varorna i tid. Varorna har lämnats ut mot godkänd legitimation enligt PostNord.

Det kan också argumenteras att ett företag som kräver en viss speditör och avtal med speditören också bör tillhandahålla konsumenten med en sådan fraktsedel.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Det är bara att ta det till ARN, kostar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, alla företag gör fel.

Du får titta på hur du köper varorna, att säljaren eller plattformen är de som tar risken och återbetalar vid utebliven leverans.

Man har inget större val när man köper unika saker från andra sidan jorden. Posten är det enda företag som gång på gång lyckas göra misstag, så nånting är fundamentalt fel där.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Man har inget större val när man köper unika saker från andra sidan jorden. Posten är det enda företag som gång på gång lyckas göra misstag, så nånting är fundamentalt fel där.

Så är det.

Sen är PostNord långtifrån så dåliga som jag trodde innan jag började jobba för ett företag som anlitar/jobbar med i princip alla stora speditörer i Sverige från PostNord, DHL, Schenker (och dess underleverantörer) osv.
Om du tycker det är är märkligt att man kan slarva med ett mindre paket så vänta tills du ska förklara för din kund hur speditören för andra gången i rad slarvat bort 3 pallar med dörrar.

Det största problemet i alla sådana här situationer är att den som drabbas av leveransen är mottagaren som ofta är privatperson. Du är dock inte kunden till transportföretaget så de är ganska ovilliga att bistå dig med hjälp.
Störst skillnad är det nog hos DHL. Direktnummer och fantastisk service får man som företag om man betalat transporten. Telefonkö? Glöm det. Som mottagande privatperson är det inte riktigt samma upplevelse
Be chauffören ringa 30 min innan leverans? Inga problem om du betalar för transporten, då har alla chaufförer mobiler med sig. Försökt samma sak som privatperson? Verkar omöjligt

Sen kan man ju tycka att PostNord borde vara lite mer konsumentvänliga med tanke på att det ändå är det företaget som har mest kontakt med konsumenter. De har väl inte tillräckligt med konkurrens...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Hej tänkte fråga en sak, ska skicka ett paket och mottagaren vill inte Swisha innan den ser att jag skickat iväg ett rekommenderat paket med spårningsnummer. Det jag undrar över är att om jag inte får en betalning kan jag då ringa till Postnord och stoppa leveransen? För annars är det ju jag som blivit blåst.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hej tänkte fråga en sak, ska skicka ett paket och mottagaren vill inte Swisha innan den ser att jag skickat iväg ett rekommenderat paket med spårningsnummer. Det jag undrar över är att om jag inte får en betalning kan jag då ringa till Postnord och stoppa leveransen? För annars är det ju jag som blivit blåst.

Nej det kan nog bli svårt. Skulle aldrig skicka något utan betalning, om det inte är typ "blocketpaket" eller dylikt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crew seven:

Hej tänkte fråga en sak, ska skicka ett paket och mottagaren vill inte Swisha innan den ser att jag skickat iväg ett rekommenderat paket med spårningsnummer. Det jag undrar över är att om jag inte får en betalning kan jag då ringa till Postnord och stoppa leveransen? För annars är det ju jag som blivit blåst.

Det låter som om du egentligen skulle skicka som postförskott eller motsvarande via andra speditörer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om man väntar för länge på att de ska svara, kanske de säger att det gått för lång tid och att tidsfristen för att returnera varan har gått ut. Jag tror dock inte att domstolen skulle hålla med om att varan returnerats för sent om orsaken till att returen dröjde var att butiken dröjde med att svara på hur returen skulle gå till.

Så länge du meddelar inom 2 veckor från mottagandet så ska det inte vara några problem oavsett hur länge butiken tar på sig att svara

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hej tänkte fråga en sak, ska skicka ett paket och mottagaren vill inte Swisha innan den ser att jag skickat iväg ett rekommenderat paket med spårningsnummer. Det jag undrar över är att om jag inte får en betalning kan jag då ringa till Postnord och stoppa leveransen? För annars är det ju jag som blivit blåst.

Blir ju ett moment 22, du vill inte skicka innan betalning, men personen vill inte betala innan du skickat.. Jag hade inte heller skickat innan betalning, speciellt inte om det är någon för mig okänd person. Är det däremot någon "välkänd" person t.ex här på SweC så skulle jag ha mindre problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Blir ju ett moment 22, du vill inte skicka innan betalning, men personen vill inte betala innan du skickat.. Jag hade inte heller skickat innan betalning, speciellt inte om det är någon för mig okänd person. Är det däremot någon "välkänd" person t.ex här på SweC så skulle jag ha mindre problem med det.

Precis ett moment 22 tyvärr så är det på Facebook och den som är villig att betala bäst för varan vill inte komma till mig face to face även fast jag erbjudit det. Så min känsla säger att jag inte ska skicka nånting innan jag får en Swish. Därför tänkte jag om Postnord hade nån form av tjänst som kunde hindra mottagaren att hämta ut paketet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Precis ett moment 22 tyvärr så är det på Facebook och den som är villig att betala bäst för varan vill inte komma till mig face to face även fast jag erbjudit det. Så min känsla säger att jag inte ska skicka nånting innan jag får en Swish. Därför tänkte jag om Postnord hade nån form av tjänst som kunde hindra mottagaren att hämta ut paketet.

Det är nog som @mrqaffe nämde Postförskott du vill ha, men jag vet inte hur det fungerar för sändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som om du egentligen skulle skicka som postförskott eller motsvarande via andra speditörer.

DHL och Schenker har inte den tjänsten för privatpersoner, inte är det egentligen möjligt hos Postnord heller. Gör inte affären helt enkelt.

Payson med PaysonGaranti finns förvisso, Blocketpaket är bara alternativ när man säljer via Blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Man har inget större val när man köper unika saker från andra sidan jorden. Posten är det enda företag som gång på gång lyckas göra misstag, så nånting är fundamentalt fel där.

Det som är fel är säljarna, Postnord kan inte stå för risken när grejer skickas oförsäkrat eller säljarna inte bryr sig att reklamera. Risken måste ju byggas in i priset, väljer du att betala till en säljaren som inte byggt in det i sitt pris och inte använder frakttjänster som har försäkring så blir det så.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Hej tänkte fråga en sak, ska skicka ett paket och mottagaren vill inte Swisha innan den ser att jag skickat iväg ett rekommenderat paket med spårningsnummer. Det jag undrar över är att om jag inte får en betalning kan jag då ringa till Postnord och stoppa leveransen? För annars är det ju jag som blivit blåst.

Om du skickar med ett fraktsätt till vilket du kan lägga till tilläggstjänsten "Ändrat förfogande" kan du begära att försändelsen skickas tillbaka till avsändaren eller till någon annan adress som du bestämmer. Tänk på att Postnord tar ut en avgift för att ändra förfogandet. Blankett här. Tänk på att tilläggstjänsten bara finns för vissa av Postnords fraktsätt. Finns inte tilläggstjänsten, går det inte att stoppa försändelsen.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter som om du egentligen skulle skicka som postförskott eller motsvarande via andra speditörer.

Postförskott kräver väl att man har post- eller bankgiro? Det erbjuds inte till privatpersoner.

Skrivet av crew seven:

Precis ett moment 22 tyvärr så är det på Facebook och den som är villig att betala bäst för varan vill inte komma till mig face to face även fast jag erbjudit det.

Det där låter skumt. Som upplagt för att luras. Om det slutar med att ni möts någon gång, se till att få betalt med Swish eller kontanter. Vill köparen föra över pengar till ditt bankkonto ska du tänka på att köparen i många fall har några timmar på sig att logga in på banken och stoppa överföringen, åtminstone om pengarna ska skickas mellan två olika banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det som är fel är säljarna, Postnord kan inte stå för risken när grejer skickas oförsäkrat eller säljarna inte bryr sig att reklamera. Risken måste ju byggas in i priset, väljer du att betala till en säljaren som inte byggt in det i sitt pris och inte använder frakttjänster som har försäkring så blir det så.

Paketet kom raka vägen till Sverige, fullt spårbart tills det fastnade i tullen och postnord övertog utkörningen. Fick ett meddelande om tull (allt var i sin ordning fortfarande), det är därefter det brister. Säljaren kan väl inte ansvara för hur posten sköter sin paketutkörning i Sverige?

Förstår inte hur du kan och varför du försöker argumentera för att postnord har gjort rätt i en situation där dom tappar bort paket och låtsas som att de har skickat ut avier men egentligen totalt fuckat upp leveransen och skickat tillbaka paket till kina? Ska vi svenskar räkna med att allting utanför EU har en risk att inte komma fram eller skickas tillbaka för att företagen väljer att använda postnord?

Tänk om det fungerat likadant i skolan eller vården. Skolor eller sjukhus kan efter avslutad utbildning/behandling säga att "risken måste byggas in" när det gått åt helvete.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@rinosaur: Skickas det som brev är det helt oförsäkrad oavsett vilken operatör/land det handlar om. Du kan inte kräva någon ersättning från någon du inte har avtal med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

KB Hifishopen (Ågrens Hifi) www.ågrens.se

Fick ytterligare ett mail med hot om stämning om jag inte tar bort mitt omdöme på prisjakt. Tackar mitt yngre jag som valde läsa några år juridik. Man kan inte förtala ett företag. Det finns ett gammalt rättsfall där man överflyttat så kallad ekonomiskt förtal till förtal, men då gäller det ett litet bolag som är starkt förknippat med en person och där även bolaget heter samma som personen som äger det. Det är inte aktuellt i detta fallet.

Mitt svar var iaf att publicera ytterligare en recension, fast på Google där jag även kunde bifoga bilder på postkvitto och att det levererats. Fortsätter dem kommer jag börja publicera mailkonversationerna också (givetvis utan personliga uppgifter i enlighet med GDPR)

ARN blir väl första instans och sen får kronofogden och domstol avgöra ärendet.

Företaget svarade inte på mitt mail om hur de ville att jag skulle returnera. Så till slut valde jag att skicka det med PostNord. Det är ju såklart lite dumt att inte vänta, men hur länge ska man egentligen behöva vänta?

Vad hemskt att läsa. Jag hoppas du får tillbaka dina pengar.

Har du kollat om banken kan hjälpa dig, t.ex. om du använde Klarna eller gör en kortreklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Vad hemskt att läsa. Jag hoppas du får tillbaka dina pengar.

Har du kollat om banken kan hjälpa dig, t.ex. om du använde Klarna eller gör en kortreklamation?

Jag har kontaktat Svea vars checkout-lösning användes men bör kanske kontakta Mastercard också. Tack för tips!
Det är ju nästa punkt att tänka på som konsument. Handla alltid om möjligt på faktura vid distansköp.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5