Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Från Tullverket? Du skriver lite väl otydligt där när du skriver att Postnord anser att det är på väg för att meningen efter säga att du fick tillbaka pengarna du betalade till Postnord.

Från postnords tullhanteringaavdelning eller vad man nu kan kalla den så fick vi tillbaka pengarna då paketet dök upp i Kanada igen.
Dock så försvann inte paketet från postnords spårning utan den hade status som "på väg". Kontaktade då postnord för att veta vad som gott snett i det hela. De påstod då att paketet enligt deras system är på väg till oss och att vi skulle ha tålamod.
Skickade då tillbaka ett svar med bilderna på paketet i Kanada som returnerat.
Fick svar i eftermiddag då de erkänner att nån har begått ett misstag och returerat paketet trots att tullhanteringsbetalningen gått igenom.
Men att kompisarna i Kanada måste ta reklamationen med deras speditionsbolag. Vilket är drygt för dom.

Permalänk

Vilken härlig men tråkig tråd på samma gång!

Jag har en oplockad gås med Postnord och vill veta vem det är som har rätt i frågan.
Jag beställde en vinylskiva från Japan som skickades 4 november till mig. Den 18 november ser jag att paketet har ankommit till Sverige och jag lägger till försändelse-ID:et jag blev tilldelad av JapanPost i postnord-appen. Där ligger den som "Behandlas".
Den 20e december skriver jag till postnords kundtjänst och frågar vilken status det är på mitt paket. Då får jag som svar att paketet har "tyvärr" hunnits skickas tillbaka. Jag försöker yrka att jag har inte fått någon information alls, men blir hänvisad i 2 mejlsvar till att höra av mig till säljaren.
Nu är mitt paket snart framme i Japan igen och jag väntar på svar från säljaren. Däremot så ser jag på försändelse-ID:et på den Japanska sidan att den lämnade Sverige 28 januari 2021.
Då undrar jag:
1) Hur kan mitt paket ligga så kort tid i tullen? Min lokala tobak förstår jag, men tullen?
2) Men sen ligger paket kvar och trynar i en månad till? Är det inte mer värt för både mig och dem att jag kan få mitt paket?

Jag vill ha ersättning för fraktkostnaden om jag beställer den igen, men jag blev bara hänvisad till säljaren?
Yrkade jag det inte tillräckligt eller är det så att man inte har några rättigheter i det här fallet?

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

@RakatKadaver: Du är inte kunden i det förhållandet. Säljaren är kunden och vill de göra reklamation får de göra så till sin speditör i Japan. Inget konstigt, samma gäller oavsett vilket bolag som tog emot varan i Sverige. Vad du har för rättigheter mot säljaren beror på vad ni kommit överens om och om köpet har täckts av något köparskydd (typ Paypal, Ebay etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Vilken härlig men tråkig tråd på samma gång!

Jag har en oplockad gås med Postnord och vill veta vem det är som har rätt i frågan.
Jag beställde en vinylskiva från Japan som skickades 4 november till mig. Den 18 november ser jag att paketet har ankommit till Sverige och jag lägger till försändelse-ID:et jag blev tilldelad av JapanPost i postnord-appen. Där ligger den som "Behandlas".
Den 20e december skriver jag till postnords kundtjänst och frågar vilken status det är på mitt paket. Då får jag som svar att paketet har "tyvärr" hunnits skickas tillbaka. Jag försöker yrka att jag har inte fått någon information alls, men blir hänvisad i 2 mejlsvar till att höra av mig till säljaren.
Nu är mitt paket snart framme i Japan igen och jag väntar på svar från säljaren. Däremot så ser jag på försändelse-ID:et på den Japanska sidan att den lämnade Sverige 28 januari 2021.
Då undrar jag:
1) Hur kan mitt paket ligga så kort tid i tullen? Min lokala tobak förstår jag, men tullen?
2) Men sen ligger paket kvar och trynar i en månad till? Är det inte mer värt för både mig och dem att jag kan få mitt paket?

Jag vill ha ersättning för fraktkostnaden om jag beställer den igen, men jag blev bara hänvisad till säljaren?
Yrkade jag det inte tillräckligt eller är det så att man inte har några rättigheter i det här fallet?

Jag var med om en liknande sak för några år sedan. PostNord skickade tillbaks paketet till avsändaren utan att meddela mig att paketet hade kommit till Sverige. De erkände att det berodde på ett tekniskt fel från deras sida och att mitt paket hade legat i min närbutik i två veckor innan de skickade tillbaka det till USA. Postnord försökte bortförklara sig med att de tekniskt sett aldrig är ansvariga för paketet ("avsändaren äger paketet fram tills dess att du har mottagit paketet, att vi väljer att leverera paketet till dig får du se som goodwill" och liknande formuleringar..).

Avsändaren fick inte tillbaks pengar från USPS eftersom de skyllde på PostNord.

Efter väldigt många mail och samtal gjorde jag en reklamation på PostNords hemsida och till min förvåning gick de med på att betala tillbaks hela fraktkostnaden för den ursprungliga frakten (så att jag kunde betala avsändaren för en ny frakt).

Även om @Petterk har rätt i att det egentligen är säljaren som är kunden tycker jag du ska testa att själv göra en reklamation hos PostNord, har du tur får du tillbaka pengarna för frakten precis som jag fick

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Även om @Petterk har rätt i att det egentligen är säljaren som är kunden tycker jag du ska testa att själv göra en reklamation hos PostNord, har du tur får du tillbaka pengarna för frakten precis som jag fick

Goodwill finns, men är det en vettig säljare (eller plattform) är det enklare att kontakta de än att överdrösa någon reklamationsavdelning som inte är ansvariga tills de betalar för att bli av med dig

Egentligen får man tänka ett steg längre – om man inte ställer krav på säljaren hur ska då säljaren kunna ställa krav på försäkrad och tidsenlig transport? Ställer du inte krav på säljaren kommer de använda enklaste och billigast transporten och friskriva sig från ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Goodwill finns, men är det en vettig säljare (eller plattform) är det enklare att kontakta de än att överdrösa någon reklamationsavdelning som inte är ansvariga tills de betalar för att bli av med dig

Egentligen får man tänka ett steg längre – om man inte ställer krav på säljaren hur ska då säljaren kunna ställa krav på försäkrad och tidsenlig transport? Ställer du inte krav på säljaren kommer de använda enklaste och billigast transporten och friskriva sig från ansvar.

I mitt fall kontaktade jag säljaren, och om jag kommer ihåg rätt (detta var några år sedan) kontaktade han USPS som sedan nekade ersättning.

Jag tycker att man ska ställa krav på den som faktiskt har tabbat sig
I mitt fall hade PostNord haft tekniska problem, vilket de erkände i telefon. Dessa tekniska problem hade lett till att inga brev-avi:er eller SMS hade skickats till mig. Säljaren hade gjort allt rätt. Även USPS hade snabbt levererat paketet från USA till Sverige. PostNord tabbade sig, då tycker jag man ska ställa krav på PostNord.

Även om säljaren är ägare av paketet kan han aldrig garantera tidsenlig och korrekt transport. Även rekommenderade brev och försäkrade paket försvinner, vilket inte är säljarens fel, utan felet ligger på de som slarvar bort paketen/breven (dvs i majoriteten av fallen PostNord).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Goodwill finns, men är det en vettig säljare (eller plattform) är det enklare att kontakta de än att överdrösa någon reklamationsavdelning som inte är ansvariga tills de betalar för att bli av med dig

Egentligen får man tänka ett steg längre – om man inte ställer krav på säljaren hur ska då säljaren kunna ställa krav på försäkrad och tidsenlig transport? Ställer du inte krav på säljaren kommer de använda enklaste och billigast transporten och friskriva sig från ansvar.

Inget företag skulle lägga ned tiden (och kostnaden, tid=pengar) på att reklamera fraktkostnaden som långt skulle understiga personalkostnader på att bråka med en speditör.
Det rätta från postnord sida är att så fort de upptäcker att de gjort fel skickar en pling till sändarens speditör om att "om återbetalningskrav kommer så debitera oss, vi gjorde fel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Inget företag skulle lägga ned tiden (och kostnaden, tid=pengar) på att reklamera fraktkostnaden som långt skulle understiga personalkostnader på att bråka med en speditör.
Det rätta från postnord sida är att så fort de upptäcker att de gjort fel skickar en pling till sändarens speditör om att "om återbetalningskrav kommer så debitera oss, vi gjorde fel"

Spelar ingen roll var pengarna kommer ifrån, men väljer du en säljaren som skickar helt utan garantier så kommer du heller inte bli ersatt.

Postnord regelverk skiljer sig inte från andra speditörers. Du kan inte lägga ansvaret på en helt annan part som du dessutom inte vill att säljaren ska betala en vettig summa till.

Skrivet av PatrickP:

I mitt fall kontaktade jag säljaren, och om jag kommer ihåg rätt (detta var några år sedan) kontaktade han USPS som sedan nekade ersättning.

Jag tycker att man ska ställa krav på den som faktiskt har tabbat sig
I mitt fall hade PostNord haft tekniska problem, vilket de erkände i telefon. Dessa tekniska problem hade lett till att inga brev-avi:er eller SMS hade skickats till mig. Säljaren hade gjort allt rätt. Även USPS hade snabbt levererat paketet från USA till Sverige. PostNord tabbade sig, då tycker jag man ska ställa krav på PostNord.

Även om säljaren är ägare av paketet kan han aldrig garantera tidsenlig och korrekt transport. Även rekommenderade brev och försäkrade paket försvinner, vilket inte är säljarens fel, utan felet ligger på de som slarvar bort paketen/breven (dvs i majoriteten av fallen PostNord).

Postnord har inget ansvar jämt emot dig. Vill du ha ersättning (ny leverans, pengarna tillbaka eller vad det kan vara) får du ställa krav på säljaren innan du köper något. Felet ligger hos dig inte hos Postnord i det fallet om man ska var riktigt ärlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RakatKadaver:

2) Men sen ligger paket kvar och trynar i en månad till? Är det inte mer värt för både mig och dem att jag kan få mitt paket?

Svaret på den första frågan är nog "shit happens". För ett par år sedan beställde jag något från kinaebay och det kom till Sverige på typ tio dagar. Sedan gick det en månad innan jag fick betalningsinfo för hanteringen och sedan tog det en månad till innan jag faktiskt fick paketet.

Svaret på den andra frågan är väl att de självfallet är intresserade av att du ska få paketet, men som sagt "shit happens". Vänta på vad säljaren säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spelar ingen roll var pengarna kommer ifrån, men väljer du en säljaren som skickar helt utan garantier så kommer du heller inte bli ersatt.

Postnord regelverk skiljer sig inte från andra speditörers. Du kan inte lägga ansvaret på en helt annan part som du dessutom inte vill att säljaren ska betala en vettig summa till.

Postnord har inget ansvar jämt emot dig. Vill du ha ersättning (ny leverans, pengarna tillbaka eller vad det kan vara) får du ställa krav på säljaren innan du köper något. Felet ligger hos dig inte hos Postnord i det fallet om man ska var riktigt ärlig.

Ursäkta, men det där är ju helt uppåt väggarna. Hur kan de inte vara postnord ansvar då de gjort fel. Vilket annat företag i världen fungerar så.
"nämen, vi kastade bort din vara, så vi är inte ansvariga för det."
Det föder ju en företagskultur om att man kan bete sig hur som helst på jobbet, för inget jag gör har någon som helst konsekvens.
Och i din jämförelse om oseriösa fraktbolag så är det postnord som är de oseriösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Postnord har inget ansvar jämt emot dig. Vill du ha ersättning (ny leverans, pengarna tillbaka eller vad det kan vara) får du ställa krav på säljaren innan du köper något. Felet ligger hos dig inte hos Postnord i det fallet om man ska var riktigt ärlig.

Jag säger inte att PostNord har ett ansvar jämt emot mig, jag är helt medveten om hur det funkar. Det jag säger är att det (enligt mig) är moraliskt rätt att den som tabbar sig också borde stå för de ekonomiska konsekvenserna, oavsett om det är avsändaren, mottagaren, PostNord, USPS eller whatever som tabbar sig.

I mitt fall fick jag ju faktiskt pengarna tillbaka från PostNord och jag står fast vid att @RakatKadaver borde försöka skicka in en reklamation till PostNord. Jag tycker det är jäkligt skrämmande hur folk kan försvara PostNord gång på gång trots att de hela tiden visar hur brutalt dåliga de är på att göra sitt jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ursäkta, men det där är ju helt uppåt väggarna. Hur kan de inte vara postnord ansvar då de gjort fel. Vilket annat företag i världen fungerar så.
"nämen, vi kastade bort din vara, så vi är inte ansvariga för det."
Det föder ju en företagskultur om att man kan bete sig hur som helst på jobbet, för inget jag gör har någon som helst konsekvens.
Och i din jämförelse om oseriösa fraktbolag så är det postnord som är de oseriösa.

Mot mottagaren? Nej, de har ett ansvar mot avsändaren och deras speditör. Bryr sig inte avsändaren så kommer de heller inte betala tillräckligt för att tredje part ska kunna ersätta dig eller jobba med denna för att problemen ska minska.

Det har åter igen inget med vilken speditör det handlar om alla speditörer har liknande transportvillkor och det regleras av internationella bestämmelser och grundläggande avtalsrätt. Företag gör fel varje dag utan att de kan hållas ansvariga för diverse påstådd skada. Du får ta eget ansvar och får ta reda på vad du betalar för.

PS jag har inte nämnt något om oseriösa fraktbolag, tror du missar något där.

Skrivet av PatrickP:

Jag säger inte att PostNord har ett ansvar jämt emot mig, jag är helt medveten om hur det funkar. Det jag säger är att det (enligt mig) är moraliskt rätt att den som tabbar sig också borde stå för de ekonomiska konsekvenserna, oavsett om det är avsändaren, mottagaren, PostNord, USPS eller whatever som tabbar sig.

I mitt fall fick jag ju faktiskt pengarna tillbaka från PostNord och jag står fast vid att @RakatKadaver borde försöka skicka in en reklamation till PostNord. Jag tycker det är jäkligt skrämmande hur folk kan försvara PostNord gång på gång trots att de hela tiden visar hur brutalt dåliga de är på att göra sitt jobb

Tycker du helt missar poängen, ingen speditör kan gå med på allahanda krav som mottagarna kan komma med samtidigt som dessa mottagare inte betalar säljarna för att faktiskt kunna ta hand om brevet/paketet på ett vettigt sätt.

Du har valt att ta en risk genom att inte ställa krav på första part. Tredje part i form av speditör kan aldrig helt ta denna risk, men man kan givetvis skicka försäkrat istället för brev. När säljarna i sig inte vill ta ansvar kan man även handla via plattformar som ser till att säljarna tar sitt ansvar och då har man helt plötsligt en avtalspart som man har ett direkt förhållande med.

Vet inte hur din logik fungerar när du tar upp moral, det är som att jag helt allvarligt ska påstå att man ska ställa krav på Postnords IT-leverantör för att deras system strulade och inte skickade ut Postnords AVIer och maila de tills de betalar för att bli av med mig.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@RakatKadaver: Du är inte kunden i det förhållandet. Säljaren är kunden och vill de göra reklamation får de göra så till sin speditör i Japan. Inget konstigt, samma gäller oavsett vilket bolag som tog emot varan i Sverige. Vad du har för rättigheter mot säljaren beror på vad ni kommit överens om och om köpet har täckts av något köparskydd (typ Paypal, Ebay etc).

Skrivet av Petterk:

Du har valt att ta en risk genom att inte ställa krav på första part.

Men är säljaren fortfarande kunden när den hamnar i händerna hos postnord? Eller är det Japanpost som är kunden då? Eftersom som kund har du rätt att välja tänker jag och om den japanska medborgaren hade läst denna tråd innan han skickade så hade han inte valt postnord.
Det känns som många mellanhänder och inget vill ta tag i det.
Men som PatrickP säger är det kanske värt att göra en reklamation. Dels för att jag har en liten chans att bli kompenserad, samt att då får de statistik på att ett ärende gått fel och i framtiden kanske det blir mer skärpt. #naiv
Det jag menar är att det är kanske dumt att inte skapa ett ärende eftersom att det då inte finns dokumentation på att Postnord har fuckat upp.

Skrivet av PatrickP:

Avsändaren fick inte tillbaks pengar från USPS eftersom de skyllde på PostNord.

Jaa det är ju det där jag känner kommer hända mellan då JapanPost och Postnord. Men jag ska testa göra en reklamation!

Skrivet av Meathim:

"shit happens".

Jo kanske. Men jag gillar inte skit. Speciellt inte när det händer mig.

Mitt inlägg handlade också främst för att ventilera lite. Det är skönt att höra att andra är drabbade också. Sällskap i misären.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

@RakatKadaver: Om det är skickat vi JapanPost så är det de som är kund hos underliggande speditörer och ansvariga för transporten enda fram till mottagaren helt i enlighet med de villkor avsändaren och JapanPost kommit överens om. Finns en försäkring så gäller den för avsändaren.

Det viktiga där är vad du och säljaren kommit överens om, inte om de lyckas reklamera frakten eller inte. Säljaren kan ju skicka oförsäkrad och ändå stå för utebliven leverans exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mot mottagaren? Nej, de har ett ansvar mot avsändaren och deras speditör. Bryr sig inte avsändaren så kommer de heller inte betala tillräckligt för att tredje part ska kunna ersätta dig eller jobba med denna för att problemen ska minska.

Det har åter igen inget med vilken speditör det handlar om alla speditörer har liknande transportvillkor och det regleras av internationella bestämmelser och grundläggande avtalsrätt. Företag gör fel varje dag utan att de kan hållas ansvariga för diverse påstådd skada. Du får ta eget ansvar och får ta reda på vad du betalar för.

PS jag har inte nämnt något om oseriösa fraktbolag, tror du missar något där.

Tycker du helt missar poängen, ingen speditör kan gå med på allahanda krav som mottagarna kan komma med samtidigt som dessa mottagare inte betalar säljarna för att faktiskt kunna ta hand om brevet/paketet på ett vettigt sätt.

Du har valt att ta en risk genom att inte ställa krav på första part. Tredje part i form av speditör kan aldrig helt ta denna risk, men man kan givetvis skicka försäkrat istället för brev. När säljarna i sig inte vill ta ansvar kan man även handla via plattformar som ser till att säljarna tar sitt ansvar och då har man helt plötsligt en avtalspart som man har ett direkt förhållande med.

Vet inte hur din logik fungerar när du tar upp moral, det är som att jag helt allvarligt ska påstå att man ska ställa krav på Postnords IT-leverantör för att deras system strulade och inte skickade ut Postnords AVIer och maila de tills de betalar för att bli av med mig.

Du har ju helt rätt, strular it systemet på postnord och de inte skickar ut avier så är DE ansvariga för att paketet inte levererats, inte japan post eller nåt annat företag. Ansvaret skall ligga hos den som gjort fel.
Så fungerar alla företag i hela världen. Utom då logistik tydligen. Det är lättare att skylla på andra då och ett enskilt företag kan inte fela.

Som postföretag så finns det alltid någon annan att skylla på i alla led, som avsändare eller mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Du har ju helt rätt, strular it systemet på postnord och de inte skickar ut avier så är DE ansvariga för att paketet inte levererats, inte japan post eller nåt annat företag. Ansvaret skall ligga hos den som gjort fel.
Så fungerar alla företag i hela världen. Utom då logistik tydligen. Det är lättare att skylla på andra då och ett enskilt företag kan inte fela.

Som postföretag så finns det alltid någon annan att skylla på i alla led, som avsändare eller mottagare.

Du tror IT-leverantören blir tillräckligt betald för att IT-leverantören ska ersätta en annan speditörs kostnad? Självklart finns det begränsningar i alla avtalsvillkor företagen emellan.

Permalänk
Inaktiv

Beställde en skärm från Inet i fredags den tog några vänder på Örebros terminal (Ja, den skickades runt internt på den terminalen i 3 dagar) innan den gick vidare Fick den idag. Snacka om att den bollades runt.
Sen va det en död pixel på skärmen så roligt, så nu har jag beställt en ersättningsskärm och denna går tillbaka i retur.
Hoppas på att den nya skärmen kommer imorgon - vet att Inet får iväg den idag som den beställdes kl12 men sen är det upp till PostNord om den skall fastna i Örebro igen eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du tror IT-leverantören blir tillräckligt betald för att IT-leverantören ska ersätta en annan speditörs kostnad? Självklart finns det begränsningar i alla avtalsvillkor företagen emellan.

Om IT leverantören stoppar produktionen på en produktionsanläggning t.ex. så skickar vi krav till leverantören på förlorad inkomst / ökade produktionskostnader. IT leverantören har vi som krav att de skall vara försäkrade för sådant.
Ska du in på en industri och jobba så skall du ha försäkringar som täcker, i vårt fall, 10 miljoner kronor. På volvo lastvagnar krävde de försäkring som täckte upp till 50 miljoner kronor för att vi skulle få göra ingrepp i deras värmesystem.
Så fungerar det i den verkliga värden. Inte att "kunden har gjort fel som valt en levernatör där vi kan fela". Ingenstans i samhället fungerar det så.
IT leverantören kan i ditt exempel fela hur mycket som helst utan några konsekvenser. De står ansvarslösa fast deras system inte levererar det som de skall. Vart finns motivationen till förbättring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Om IT leverantören stoppar produktionen på en produktionsanläggning t.ex. så skickar vi krav till leverantören på förlorad inkomst / ökade produktionskostnader. IT leverantören har vi som krav att de skall vara försäkrade för sådant.
Ska du in på en industri och jobba så skall du ha försäkringar som täcker, i vårt fall, 10 miljoner kronor. På volvo lastvagnar krävde de försäkring som täckte upp till 50 miljoner kronor för att vi skulle få göra ingrepp i deras värmesystem.
Så fungerar det i den verkliga värden. Inte att "kunden har gjort fel som valt en levernatör där vi kan fela". Ingenstans i samhället fungerar det så.
IT leverantören kan i ditt exempel fela hur mycket som helst utan några konsekvenser. De står ansvarslösa fast deras system inte levererar det som de skall. Vart finns motivationen till förbättring?

Och försäkringarna behöver inte täcka upp för allt ute i den riktiga världen. Det finns massor med ställen där det inte utgår någon ersättning alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker du helt missar poängen, ingen speditör kan gå med på allahanda krav som mottagarna kan komma med samtidigt som dessa mottagare inte betalar säljarna för att faktiskt kunna ta hand om brevet/paketet på ett vettigt sätt.

Du har valt att ta en risk genom att inte ställa krav på första part. Tredje part i form av speditör kan aldrig helt ta denna risk, men man kan givetvis skicka försäkrat istället för brev. När säljarna i sig inte vill ta ansvar kan man även handla via plattformar som ser till att säljarna tar sitt ansvar och då har man helt plötsligt en avtalspart som man har ett direkt förhållande med.

Vet inte hur din logik fungerar när du tar upp moral, det är som att jag helt allvarligt ska påstå att man ska ställa krav på Postnords IT-leverantör för att deras system strulade och inte skickade ut Postnords AVIer och maila de tills de betalar för att bli av med mig.

Och jag tycker att du helt missar poängen i majoriteten av dina inlägg i tråden (och andra PostNords-trådar)

Du verkar tro att allting blir frid och fröjd bara man väljer ett försäkrat paket eller rekommenderat brev. Problemet är att PostNord har stora problem med att göra sitt jobb, oavsett om brevet/paketet är oförsäkrat eller försäkrat. I alldeles för många fall kommer paketen och breven helt enkelt inte fram, vilket orsakar både ekonomiska och psykologiska konsekvenser för kunderna. Detta gäller oavsett om man har valt försäkrat eller inte.

Problemet är alltså PostNord, och lösningen anser jag bör vara att PostNord i första hand börjar utföra ett bra jobb och i andra hand att de alltid ersätter kunden när de tabbar sig.

Som många andra har nämnt genom åren i den här och liknande trådar så är det helt galet (igen, enligt mig. Uppenbarligen inte enligt dig) att ett företag kan sköta sig så brutalt dåligt utan några konsekvenser för att "avsändaren är ägare av paketet fram tills dess att paketet når mottagaren, PostNord har aldrig ansvar för paketet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Och jag tycker att du helt missar poängen i majoriteten av dina inlägg i tråden (och andra PostNords-trådar)

Du verkar tro att allting blir frid och fröjd bara man väljer ett försäkrat paket eller rekommenderat brev. Problemet är att PostNord har stora problem med att göra sitt jobb, oavsett om brevet/paketet är oförsäkrat eller försäkrat. I alldeles för många fall kommer paketen och breven helt enkelt inte fram, vilket orsakar både ekonomiska och psykologiska konsekvenser för kunderna. Detta gäller oavsett om man har valt försäkrat eller inte.

Problemet är alltså PostNord, och lösningen anser jag bör vara att PostNord i första hand börjar utföra ett bra jobb och i andra hand att de alltid ersätter kunden när de tabbar sig.

Som många andra har nämnt genom åren i den här och liknande trådar så är det helt galet (igen, enligt mig. Uppenbarligen inte enligt dig) att ett företag kan sköta sig så brutalt dåligt utan några konsekvenser för att "avsändaren är ägare av paketet fram tills dess att paketet når mottagaren, PostNord har aldrig ansvar för paketet"

Tror du bara ett transportbolag i världen har problem? Det finns konsekvenser, men skickar man på det mest usla sättet så skickar man på det mest usla sättet och enbart den som efterfrågan dessa tjänster har huvudansvar där.

Är det Postnords fel att paketet från USPS inte levererades? Ja. Är det Postnords fel att USPS inte beviljade reklamationen? Nej! Vem är kund hos Postnord där troligtvis USPS själva. Du får inse att du bara är kund om du bokar frakten själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du bara ett transportbolag i världen har problem? Det finns konsekvenser, men skickar man på det mest usla sättet så skickar man på det mest usla sättet och enbart den som efterfrågan dessa tjänster har huvudansvar där.

Är det Postnords fel att paketet från USPS inte levererades? Ja. Är det Postnords fel att USPS inte beviljade reklamationen? Nej! Vem är kund hos Postnord där troligtvis USPS själva. Du får inse att du bara är kund om du bokar frakten själv.

Som sagt, PostNord har problem att leverera paket och brev även om man skickar dem som försäkrade/rekommenderade. Är det "det mest usla sättet" att skicka det på?

Och nej, självklart är PostNord inte det enda bolaget i världen som har problem, dock är det väldigt intressant att man kan beställa paket från alla världens hörn och de tar sig nästan alltid genom många länder och fram till Sverige på väldigt kort tid. Sedan börjar väntan, som ofta kan vara i flera månader, om man ens får sitt paket öht...

Som sagt, jag är medveten om hur systemet fungerar i dagsläget, det jag försöker säga är att det är ett fullständigt galet system. Vi pratar inte om den specifika gången som PostNord skickade tillbaka ett paket till USA, utan att PostNord systematiskt misslyckas med att göra sitt jobb. Om du inte tror mig att PostNord systematiskt misslyckas med att göra sitt jobb är det bara att läsa alla 70 sidor i den här tråden och ytterligare tusentals och åter tusentals inlägg om hur PostNord missköter sig.

EDIT: angående om det är PostNords fel att USPS inte beviljade reklamationen vet vi ju inte. Det kan ju vara så enkelt att USPS inte fick ersättning från PostNord och därför inte kunde ge ersättning tillbaka till avsändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du bara ett transportbolag i världen har problem? Det finns konsekvenser, men skickar man på det mest usla sättet så skickar man på det mest usla sättet och enbart den som efterfrågan dessa tjänster har huvudansvar där.

Är det Postnords fel att paketet från USPS inte levererades? Ja. Är det Postnords fel att USPS inte beviljade reklamationen? Nej! Vem är kund hos Postnord där troligtvis USPS själva. Du får inse att du bara är kund om du bokar frakten själv.

Du har rätt i att den som köper frakt är kund till speditören.
Du har fel i att det krävs någon slags försäkring för att återfå fraktkostnad om varan inte levererats enligt villkor.
Du har rätt i att det är bra med försäkring av varan ifall den kommer bort.
Du har fel i att detta är konsumenterna som får skylla sig om avsändaren inte försäkrat (men ja det är mot säljaren som köparen får vända sig till)

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du bara ett transportbolag i världen har problem? Det finns konsekvenser, men skickar man på det mest usla sättet så skickar man på det mest usla sättet och enbart den som efterfrågan dessa tjänster har huvudansvar där.

Är det Postnords fel att paketet från USPS inte levererades? Ja. Är det Postnords fel att USPS inte beviljade reklamationen? Nej! Vem är kund hos Postnord där troligtvis USPS själva. Du får inse att du bara är kund om du bokar frakten själv.

Och i denna trådens fall, och alla fall som jag haft problem med frakt så är det postnord som är det "usla sättet".
I mitt och min frus fall så är det 4 av 12 gånger som de missat att skicka avier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du har rätt i att den som köper frakt är kund till speditören.
Du har fel i att det krävs någon slags försäkring för att återfå fraktkostnad om varan inte levererats enligt villkor.
Du har rätt i att det är bra med försäkring av varan ifall den kommer bort.
Du har fel i att detta är konsumenterna som får skylla sig om avsändaren inte försäkrat (men ja det är mot säljaren som köparen får vända sig till)

Det finns inget avtalsvillkor om att du kan få ersättning för en oförsäkrad försändelse, då hade den inte varit oförsäkrad.

Det är konsumenterna som måste ställa kravet på säljarna om de vill att säljarna ska kräva en fungerande tjänst. Annars betalar säljarna så lite att det inte går att ha en fungerande tjänst och att det oftast inte går att få ersättning när det går fel.

Skrivet av PatrickP:

Och nej, självklart är PostNord inte det enda bolaget i världen som har problem, dock är det väldigt intressant att man kan beställa paket från alla världens hörn och de tar sig nästan alltid genom många länder och fram till Sverige på väldigt kort tid. Sedan börjar väntan, som ofta kan vara i flera månader, om man ens får sitt paket öht...

Du får vad du betalar för.

Postnord har heller inget alternativ, de kan inte göra som kurirerna och skicka faktura i efterhand då de hanterar så mycket större volymer och då blir tullhanteringen mycket mer komplicerad.

Skrivet av PatrickP:

Som sagt, jag är medveten om hur systemet fungerar i dagsläget, det jag försöker säga är att det är ett fullständigt galet system. Vi pratar inte om den specifika gången som PostNord skickade tillbaka ett paket till USA, utan att PostNord systematiskt misslyckas med att göra sitt jobb. Om du inte tror mig att PostNord systematiskt misslyckas med att göra sitt jobb är det bara att läsa alla 70 sidor i den här tråden och ytterligare tusentals och åter tusentals inlägg om hur PostNord missköter sig.

Grundläggande avtalsrätt och fri handel är inte galenskap.

Skrivet av PatrickP:

EDIT: angående om det är PostNords fel att USPS inte beviljade reklamationen vet vi ju inte. Det kan ju vara så enkelt att USPS inte fick ersättning från PostNord och därför inte kunde ge ersättning tillbaka till avsändaren.

Det är självklart så att det är USPS som ansvar för sin försäkring, den har inget att göra med om de får ersättning från någon annan att göra utan är ett avtal mellan USPS och avsändaren. Står knappast i avtalsvillkoren att de enbart hjälper till att reklamera mot partern som gjort fel och om de inte betalar så är du utan. Är avsändaren inte nöjd med USPS finns det andra att skicka med om det inte går att få gehör hos USPS.

Sen är det givetvis den som reklamerar som måste visa att det är fel och något som ska ersättas. Tittade USPS bara på spårningsinformationen så tänker de att mottagaren struntade i att hämta ut försändelsen eller deklarera försändelsen.

Skrivet av PatrickP:

I alldeles för många fall kommer paketen och breven helt enkelt inte fram, vilket orsakar både ekonomiska och psykologiska konsekvenser för kunderna. Detta gäller oavsett om man har valt försäkrat eller inte.

Ta eget ansvar.

Skrivet av HenrikM:

Och i denna trådens fall, och alla fall som jag haft problem med frakt så är det postnord som är det "usla sättet".
I mitt och min frus fall så är det 4 av 12 gånger som de missat att skicka avier.

Har detta något med nuvarande spår att göra? Ska speditörerna bli bättre måste avsändarna efterfråga bättre hantering, det gör de verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får vad du betalar för.

Fast det är ju precis det jag inte får. Jag betalar för att få en produkt/vara/brev levererad från punkt A till punkt B. I många fall (oavsett om varan är försäkrad eller inte) får jag inte varan levererad..

Skrivet av Petterk:

Grundläggande avtalsrätt och fri handel är inte galenskap.

Det börjar bli oklart för mig om du är seriös eller om du trollar. Jag vet sedan tidigare att du har (i min åsikt) väldigt extrema åsikter när det kommer till PostNord. För mig är det självklart att det borde vara uppbyggt så att den som gör misstaget är den som bör stå för de ekonomiska konsekvenserna. Jag tycker det är orättvist och omoraliskt att den som har gjort fel ska gå utan konsekvenser när den som har gjort rätt ska få ta de ekonomiska konsekvenserna. Du tycker uppenbarligen att det är okej, och då tycker vi helt enkelt olika

Skrivet av Petterk:

Sen är det givetvis den som reklamerar som måste visa att det är fel och något som ska ersättas. Tittade USPS bara på spårningsinformationen så tänker de att mottagaren struntade i att hämta ut försändelsen eller deklarera försändelsen.

Det som är korrekt sätt att göra det på (vilket utan tvekan kommer ta flera månader) är alltså att be PostNord att skriftligt medge att de har haft tekniska problem som har lett till att mottagaren inte har fått avi:er. Sedan ska man vidarebefordra detta till avsändaren som sedan gör ett ärende till USPS som sedan kontaktar PostNord och bekräftar att det skedde. Hmm, undra om det finns ett smidigare sätt att göra det på...?

Skrivet av Petterk:

Ta eget ansvar.

I vissa fall är det bokstavligt talat omöjligt att välja något annat alternativ än att något ska skickas som rekommenderat brev. Hur kan jag då "ta eget ansvar" när brevet inte kommer fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har detta något med nuvarande spår att göra? Ska speditörerna bli bättre måste avsändarna efterfråga bättre hantering, det gör de verkligen inte.

Det är det som jag som beställare aktivt försöker göra.
Men i dagsläget är det bara fedex som jag vet inte går igenom postnord hanteringssystem när det gäller tull när man har försändelser från utlandet.

Finns det någon mer? Så att man slipper den svaga länken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Fast det är ju precis det jag inte får. Jag betalar för att få en produkt/vara/brev levererad från punkt A till punkt B. I många fall (oavsett om varan är försäkrad eller inte) får jag inte varan levererad..

Nej du har inte betalat för tjänsten du har betalar för att en säljare ska totalt skita i om du får varan eller inte.

Skrivet av PatrickP:

Det börjar bli oklart för mig om du är seriös eller om du trollar. Jag vet sedan tidigare att du har (i min åsikt) väldigt extrema åsikter när det kommer till PostNord. För mig är det självklart att det borde vara uppbyggt så att den som gör misstaget är den som bör stå för de ekonomiska konsekvenserna. Jag tycker det är orättvist och omoraliskt att den som har gjort fel ska gå utan konsekvenser när den som har gjort rätt ska få ta de ekonomiska konsekvenserna. Du tycker uppenbarligen att det är okej, och då tycker vi helt enkelt olika

Verkligheten är inte extrem, men den är vad den är. Du måste betala lite extra för allt för att det ska finnas pengar att ta av när det skiter sig. Något annat är så verklighetsfrånvänt att vi inte behöver fortsätta spåret.

Skrivet av PatrickP:

Det som är korrekt sätt att göra det på (vilket utan tvekan kommer ta flera månader) är alltså att be PostNord att skriftligt medge att de har haft tekniska problem som har lett till att mottagaren inte har fått avi:er. Sedan ska man vidarebefordra detta till avsändaren som sedan gör ett ärende till USPS som sedan kontaktar PostNord och bekräftar att det skedde. Hmm, undra om det finns ett smidigare sätt att göra det på...?

Ja, smidigare sättet är att ställa krav på en ordentlig försäkring och betala säljarna för att använda den.

Det är säljarens bekymmer om det tar månader att få ersättning eller om det går att få någon ersättning överhuvudtaget, men vill du att de ska få ersättning måste du betala för att säljarna ska ställa krav på speditören.

Ett annat alternativ är att använda en plattform/betallösning med köp och säljarskydd, och då får du betala för det via avgifterna som plattform/betallösning tar.

Skrivet av PatrickP:

I vissa fall är det bokstavligt talat omöjligt att välja något annat alternativ än att något ska skickas som rekommenderat brev. Hur kan jag då "ta eget ansvar" när brevet inte kommer fram?

Du kan ställa vilka krav du vill mot säljaren, du kan också använda paketförmedlare som skickar med andra. Vi talar ändå om utrikespaket här, när man beställer något från ett företag inom landet gäller KKöpL och då är de ansvariga (säljaren) för att varan kommer fram.

Du får ta eget ansvar för din psykiska hälsa som du tog upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

I vissa fall är det bokstavligt talat omöjligt att välja något annat alternativ än att något ska skickas som rekommenderat brev. Hur kan jag då "ta eget ansvar" när brevet inte kommer fram?

Starta ett eget logistik och postoperatör AB? Då kan du som aktieägare betala ersättningen till dig själv.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej du har inte betalat för tjänsten du har betalar för att en säljare ska totalt skita i om du får varan eller inte.

Jag har sagt det flera gånger nu, men du verkar inte lyssna. Vi kan gå ifrån det specifika exemplet jag gav igår. Det var bara ett av väldigt många PostNord-exempel jag har. Men eftersom det var väldigt likt vad @RakatKadaver har råkat ut för valde jag att ge det som ett exempel när jag faktiskt fick tillbaka pengarna från PostNord.

Om jag betalar för en tjänst med försäkring och/eller ett rekommenderat brev så lyckas PostNord fortfarande alldeles för ofta slarva bort dem. Det är ett problem enligt mig. Uppenbarligen inte ett problem enligt dig.

Skrivet av Petterk:

Verkligheten är inte extrem, men den är vad den är. Du måste betala lite extra för allt för att det ska finnas pengar att ta av när det skiter sig. Något annat är så verklighetsfrånvänt att vi inte behöver fortsätta spåret.

Ja, smidigare sättet är att ställa krav på en ordentlig försäkring och betala säljarna för att använda den.

Det är säljarens bekymmer om det tar månader att få ersättning eller om det går att få någon ersättning överhuvudtaget, men vill du att de ska få ersättning måste du betala för att säljarna ska ställa krav på speditören.

Jag kan inte säga annat än att jag tycker du har en helt galen syn på hur det borde fungera, på samma sätt som att du tycker att jag har en helt galen syn på hur det borde fungera

Skrivet av Petterk:

Du kan ställa vilka krav du vill mot säljaren, du kan också använda paketförmedlare som skickar med andra. Vi talar ändå om utrikespaket här, när man beställer något från ett företag inom landet gäller KKöpL och då är de ansvariga (säljaren) för att varan kommer fram.

Och om det inte handlar om en säljare? Kan gärna ta ett annat exempel, men är rädd att du igen kommer fastna i det specifika exemplet istället för att se helheten... Men här kommer det. Min mor som inte är svensk medborgare behövde resa tillbaka till sitt hemland. För att kunna göra detta behövde hon förnya sitt pass på ambassaden i Stockholm. I väldigt god tid tog hon kontakt med dem, åkte upp till ambassaden, fyllde i papper, tog kort osv. Passet skulle sedan skickas som ett rekommenderat brev hem till henne (här var det alltså bokstavligt talat omöjligt för henne att välja något annat alternativ än att det skulle skickas på detta sättet). Veckor går och passet kommer inte. Hon kontaktar både PostNord och ambassaden. Efter en lång och utdragen utredning bekräftar PostNord att passet är borta. Vem som har passet och vad de eventuellt gör med det kan självklart ingen svara på. Det slutar med att min mor får bekosta en ny resa upp till Stockholm för att förnya passet igen. Eftersom utredningen drog ut på tiden fick hon även avboka resan till sitt hemland.

Detta ledde alltså till extra ekonomiska kostnader (och psykologiska konsekvenser) för min mor och en inställd resa till sitt hemland pga PostNord. Och detta skickades med rekommenderat brev.

Är detta rimligt enligt dig?

Skrivet av Petterk:

Du får ta eget ansvar för din psykiska hälsa som du tog upp.

Jag tog inte upp min psykiska hälsa.. Jag vet inte hur du läser, detta var det jag skrev.
"I alldeles för många fall kommer paketen och breven helt enkelt inte fram, vilket orsakar både ekonomiska och psykologiska konsekvenser för kunderna. Detta gäller oavsett om man har valt försäkrat eller inte."

Skrivet av Maarus:

Starta ett eget logistik och postoperatör AB? Då kan du som aktieägare betala ersättningen till dig själv.

Det hjälper inte om enda alternativet bokstavligt talat är PostNord, se mitt svar ovan

EDIT: Stavfel