Mot mottagaren? Nej, de har ett ansvar mot avsändaren och deras speditör. Bryr sig inte avsändaren så kommer de heller inte betala tillräckligt för att tredje part ska kunna ersätta dig eller jobba med denna för att problemen ska minska.
Det har åter igen inget med vilken speditör det handlar om alla speditörer har liknande transportvillkor och det regleras av internationella bestämmelser och grundläggande avtalsrätt. Företag gör fel varje dag utan att de kan hållas ansvariga för diverse påstådd skada. Du får ta eget ansvar och får ta reda på vad du betalar för.
PS jag har inte nämnt något om oseriösa fraktbolag, tror du missar något där.
Tycker du helt missar poängen, ingen speditör kan gå med på allahanda krav som mottagarna kan komma med samtidigt som dessa mottagare inte betalar säljarna för att faktiskt kunna ta hand om brevet/paketet på ett vettigt sätt.
Du har valt att ta en risk genom att inte ställa krav på första part. Tredje part i form av speditör kan aldrig helt ta denna risk, men man kan givetvis skicka försäkrat istället för brev. När säljarna i sig inte vill ta ansvar kan man även handla via plattformar som ser till att säljarna tar sitt ansvar och då har man helt plötsligt en avtalspart som man har ett direkt förhållande med.
Vet inte hur din logik fungerar när du tar upp moral, det är som att jag helt allvarligt ska påstå att man ska ställa krav på Postnords IT-leverantör för att deras system strulade och inte skickade ut Postnords AVIer och maila de tills de betalar för att bli av med mig.