Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

Har pratat med Polisen idag och de kan såklart inte lämna uppgifter under pågående förundersökning. Men det verkar iaf som man inte har lagt detta ärende på hög utan att det faktiskt utreds. Om det va artigheter från Polisen eller stämmer kommer väl visa sig.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem

Inte om Postnord utan Franska posten, de har också problem att få fram alla paket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte om Postnord utan Franska posten, de har också problem att få fram alla paket.
https://www.youtube.com/watch?v=RJDhELkaMR8

Och matkurirerna stjäl mat.

Stölder och borttappade paket, paket som hamnar på villovägar o.s.v. händer alla. Ni kommer inte kunna ställa någon till svars för det, bästa man kan göra är att se till att affären täcks av någon typ av köpskydd.

Permalänk
Medlem

Har hemleverans på mitt kattgrus.
Leveransen var försenad från i fredags, bokade tisdag mellan 11-16.

Får samtal strax efter 08 på morgonen, en kille från postnord säger han står på adress nr 48b, frågar om jag bor där.
Jag svarar: Jag bara nej?, jag bor på 55c.
Han svarar: Ahh okej, 55c, men är det okej jag lämnar den på 48b?
Jag svarar: VA? Du kan inte lämna mitt paket på en annan adress!
Han svarar: Okej okej, ha d bra.

Alltså. W . T . F!

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Kan lägga ytterligare en lyckad hemleverans till handlingarna. Beställde i söndags och fick paketet med hemleverans i kväll.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Har hemleverans på mitt kattgrus.
Leveransen var försenad från i fredags, bokade tisdag mellan 11-16.

Får samtal strax efter 08 på morgonen, en kille från postnord säger han står på adress nr 48b, frågar om jag bor där.
Jag svarar: Jag bara nej?, jag bor på 55c.
Han svarar: Ahh okej, 55c, men är det okej jag lämnar den på 48b?
Jag svarar: VA? Du kan inte lämna mitt paket på en annan adress!
Han svarar: Okej okej, ha d bra.

Alltså. W . T . F!

Du ringde inte postmästaren och ifrågasatte detta beteende? Killen borde liksom ha en skrapa från chefen...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Lösningen finns i vår historia!

Har också hört att många är missnöjda med Postnord, men har själv faktiskt mest bra erfarenheter. Förutom en och annan försenad leverans, vilket jag ändå inte klagar över, har jag bara varit med om två incidenter.
Ena gången var när jag för några år sedan hade beställt hem en DVD-box med alla Harry Potter-filmer från CDON, varpå jag fann paketet nertryckt i brevlådan med boxen demolerad samt tre av skivorna trasiga. Såg ut som att postbilen hade kört över det. Problemet löstes genom att jag kostnadsfritt fick returnera boxen och fick en ny felfri och hel box.
Andra gången var när jag hade handlat några småsaker av en privatperson via internet, varav ett av de tre små paketen hade öppnats och innehållet hade förlorats. Dock kostade den förlorade saken bara fem kronor så det var ju inget att tjafsa om. Dock märkligt att paketet hade öppnats, särskilt som hen hade tejpat det och övriga paket väldigt väl.

Kan svaret på frågan finnas i historien?

Brukar alltid säga att om någonting som har fungerat bra förut inte fungerar lika bra längre, finns svaret som oftast i historien. Därför bör man fundera över, och ta reda på, vilka omständigheter som har gjort att Postnord fungerar sämre än vad posthanteringen gjorde innan. Och varför gjorde man denna ombildning från gamla posten till Postnord, exempelvis? Varför överhuvudtaget ändra på ett koncept som har fungerat i decennier?
Skulle det ens vara möjligt att återgå till gamla posten? Skulle politiken kunna påverka det?

Jag har som sagt inte märkt av några direkta försämringar, men vet att många ändå har haft problem.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Har också hört att många är missnöjda med Postnord, men har själv faktiskt mest bra erfarenheter. Förutom en och annan försenad leverans, vilket jag ändå inte klagar över, har jag bara varit med om två incidenter.
Ena gången var när jag för några år sedan hade beställt hem en DVD-box med alla Harry Potter-filmer från CDON, varpå jag fann paketet nertryckt i brevlådan med boxen demolerad samt tre av skivorna trasiga. Såg ut som att postbilen hade kört över det. Problemet löstes genom att jag kostnadsfritt fick returnera boxen och fick en ny felfri och hel box.
Andra gången var när jag hade handlat några småsaker av en privatperson via internet, varav ett av de tre små paketen hade öppnats och innehållet hade förlorats. Dock kostade den förlorade saken bara fem kronor så det var ju inget att tjafsa om. Dock märkligt att paketet hade öppnats, särskilt som hen hade tejpat det och övriga paket väldigt väl.

Kan svaret på frågan finnas i historien?

Brukar alltid säga att om någonting som har fungerat bra förut inte fungerar lika bra längre, finns svaret som oftast i historien. Därför bör man fundera över, och ta reda på, vilka omständigheter som har gjort att Postnord fungerar sämre än vad posthanteringen gjorde innan. Och varför gjorde man denna ombildning från gamla posten till Postnord, exempelvis? Varför överhuvudtaget ändra på ett koncept som har fungerat i decennier?
Skulle det ens vara möjligt att återgå till gamla posten? Skulle politiken kunna påverka det?

Jag har som sagt inte märkt av några direkta försämringar, men vet att många ändå har haft problem.

Bildandet av Postnord var till stor del en ideologisk önskan från Sveriges sida och den biten är det här fel forum för att diskutera men det finns även en annan sak som i praktiken lär ha påverkat resultatet och det var att Danmark hade beslutat sig för att minska mängden fysisk myndighetspost och i stället i stor utsträckning gå över till elektronisk, dankarna hade alltså tagit beslut om det innan så de blev glada när Sverige ville bilda Postnord på det sätt det skedde, dvs Sverige betalade mest men gav danskarna styrningen över bolaget, det är klart att danskarna då blev nöjda med att Sverige skulle finansiera deras övergång till elektronisk myndighetspost eftersom det var en stor del av Danska postens verksamhet, danskarna kunde då styra bolaget så att vinsterna från Sverige bekostade neddragningarna i Danmark, Maud hade återigen drabbats av lika svår "otur" som vid Nuonaffären.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Något ovidkommande men kuriosa: personnummer spelar ingen roll om försändelsen inte är skickad med tilläggstjänsten personlig utlämning. Används inte den tjänsten matchas endast namn på legitimation och inget annat.

Stavning
Permalänk
Medlem

Hur funkar det egentligen att hämta ut paket?

95% av paketen går att hämta ut med identifiering av bankid vilket är superbra då min sambo jobbar bredvid ett uthämtningsställe. Men ibland, av oklar anledning, så går det inte och man måste ta med bådas id för att hämta ut det. Nu precis fick jag ett medddelande att mitt paket från amazon.se kommit fram och det funkar inte med bankid. Men amazon.de funkar ju bra med bankid
tex, så vad är problemet med de svenska?

Permalänk
Medlem

@Baxtex, nu när jag tänker på det har det varit ett tag sen jag hade möjligheten att ens legitimera med bank-id. Kan hända att det funnits där, men på dom sista paketen jag hämtat så har det inte funnits nåt alternativ, vet inte riktigt vad som gör att det ibland dyker upp och inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

95% av paketen går att hämta ut med identifiering av bankid vilket är superbra då min sambo jobbar bredvid ett uthämtningsställe. Men ibland, av oklar anledning, så går det inte och man måste ta med bådas id för att hämta ut det. Nu precis fick jag ett medddelande att mitt paket från amazon.se kommit fram och det funkar inte med bankid. Men amazon.de funkar ju bra med bankid
tex, så vad är problemet med de svenska?

Låter lite som historien om utländska tomater:

- Ska du ha Svenska eller Grekiska tomater ?

- Vad spelar det för roll? Jag har inte tänkt prata med dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@Baxtex, nu när jag tänker på det har det varit ett tag sen jag hade möjligheten att ens legitimera med bank-id. Kan hända att det funnits där, men på dom sista paketen jag hämtat så har det inte funnits nåt alternativ, vet inte riktigt vad som gör att det ibland dyker upp och inte.

Ja det värsta är ju att man inte vet förrän paketet ligger hos ombudet. Hade det bara stått på förhand vad som gäller hade man kunnat planerat, t ex kunde min sambo tagit med sig mitt körkort imorse. Nu måste jag köra 2 mil fram och tillbaka helt i onödan. Slöseri med min tid och dåligt för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

95% av paketen går att hämta ut med identifiering av bankid vilket är superbra då min sambo jobbar bredvid ett uthämtningsställe. Men ibland, av oklar anledning, så går det inte och man måste ta med bådas id för att hämta ut det. Nu precis fick jag ett medddelande att mitt paket från amazon.se kommit fram och det funkar inte med bankid. Men amazon.de funkar ju bra med bankid
tex, så vad är problemet med de svenska?

Låter lite som när det är problem att hämta ut paket pga olika namn på ID och paket. Sven Erik Svensson vs Sven Svensson. Men där personal kanske skiter i de skillnaderna många gånger skulle jag vara glad om de inte accepterar icke godkända ID-handlingar.

Skrivet av RVX:

@Baxtex, nu när jag tänker på det har det varit ett tag sen jag hade möjligheten att ens legitimera med bank-id. Kan hända att det funnits där, men på dom sista paketen jag hämtat så har det inte funnits nåt alternativ, vet inte riktigt vad som gör att det ibland dyker upp och inte.

Beror antagligen på vilka ID-lösningar som avsändaren godkänner.

Permalänk
Medlem

@Baxtex @RVX

Det jag märkte hos amazon.se var att när jag valde att få paketet skickat direkt till ombud, d.v.s. till ombudets adress, så fungerar inte BankId för att hämta ut. Så beställer alltid till min egen adress nu, paketet hamnar ändå hos ombudet förstås.

Har kunnat legimitera med BankId på alla mina senaste paket.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

@Baxtex @Ravix

Det jag märkte hos amazon.se var att när jag valde att få paketet skickat direkt till ombud, d.v.s. till ombudets adress, så fungerar inte BankId för att hämta ut. Så beställer alltid till min egen adress nu, paketet hamnar ändå hos ombudet förstås.

Har kunnat legimitera med BankId på alla mina senaste paket.

Huh, ja denna gången valde jag explicit att det skulle gå till ombud (tidigare har jag valt vår hemadress). Kanske det som gör det?

Permalänk
Medlem

Iofs när jag tänker efter så har åtminstone ett paket varit från utlandet och privatpaket, dvs inget företag. Då antar jag att det är uteslutet med Bank-ID. Aja, är väl inte hela världen egentligen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av madz9007:

Något ovidkommande men kuriosa: personnummer spelar ingen roll om försändelsen inte är skickad med tilläggstjänsten personlig utlämning. Används inte den tjänsten matchas endast namn på legitimation och inget annat.

Personlig utlämning innebär bara att du inte kan skicka någon annan som visar upp din och sin legitimation och att du inte kan skriva ut en fullmakt åt någon att hämta ut paketet. Postnord kollar fortfarande bara att namnet stämmer. Vill du att postombudet ska kolla att personnumret stämmer, måste du välja tillägget "digital identifiering" (med sidoeffekten att försändelsen inte kan hämtas ut om mottagaren inte har mobilt bank-id så kolla att mottagaren har det innan du skickar något) eller motsvarande tjänst för fysisk legitimation.

Skrivet av Baxtex:

Huh, ja denna gången valde jag explicit att det skulle gå till ombud (tidigare har jag valt vår hemadress). Kanske det som gör det?

Välj inte ombud på Amazon.se. Amazon har missuppfattat hur den tjänsten fungerar och uppger därför fel uppgifter till Postnord. I värsta fall kan postombudet vägra att lämna ut försändelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Personlig utlämning innebär bara att du inte kan skicka någon annan som visar upp din och sin legitimation och att du inte kan skriva ut en fullmakt åt någon att hämta ut paketet. Postnord kollar fortfarande bara att namnet stämmer. Vill du att postombudet ska kolla att personnumret stämmer, måste du välja tillägget "digital identifiering" (med sidoeffekten att försändelsen inte kan hämtas ut om mottagaren inte har mobilt bank-id så kolla att mottagaren har det innan du skickar något) eller motsvarande tjänst för fysisk legitimation.Välj inte ombud på Amazon.se. Amazon har missuppfattat hur den tjänsten fungerar och uppger därför fel uppgifter till Postnord. I värsta fall kan postombudet vägra att lämna ut försändelsen.

Jaha, det är ju synd då default ombudet är sämre val för mig då de nyligen lagt en ny motorväg här. Så att den som är näst närmst mig är mycket bättre än den närmsta.

Men det får bli att fortsätta använda amazon.de då det fungerat bra tidigare. Har även fått det hemkört ibland (utan extra kostnad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

95% av paketen går att hämta ut med identifiering av bankid vilket är superbra då min sambo jobbar bredvid ett uthämtningsställe. Men ibland, av oklar anledning, så går det inte och man måste ta med bådas id för att hämta ut det. Nu precis fick jag ett medddelande att mitt paket från amazon.se kommit fram och det funkar inte med bankid. Men amazon.de funkar ju bra med bankid
tex, så vad är problemet med de svenska?

För att det ska fungera måste paketet hittats automatiskt i appen med ett verifierat telefon-nummer eller e-post. Men det finns säkert flera parametrar som spelar in

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

För att det ska fungera måste paketet hittats automatiskt i appen med ett verifierat telefon-nummer eller e-post. Men det finns säkert flera parametrar som spelar in

Telefonnummer och eller mailadress i EDI ska matcha. Oftast är det det steget som felar när paket från andra speditörer tas över. Antingen att datan inte finns i EDIn, eller att tidigare speditör inte helt skickar över den.

Permalänk

Enligt nya regler från Världspostföreningen krävs tull-EDI för att skicka något till länder utanför EU sedan den 1 januari 2021. Postnord skriver att man måste använda Skicka Direkt för att få tull-EDI. Hur får man tag på tull-EDI till en blå påse genom Skicka Direkt? Tidigare har det räckt att gå ner till postombudet och köpa påsen och ett frimärke för tilläggsfrankering och be om blankett CN22 som man fyllt i med en bläckpenna, men nu krävs alltså även tull-EDI som man på något sätt ska få tag på genom Skicka Direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Enligt nya regler från Världspostföreningen krävs tull-EDI för att skicka något till länder utanför EU sedan den 1 januari 2021. Postnord skriver att man måste använda Skicka Direkt för att få tull-EDI. Hur får man tag på tull-EDI till en blå påse genom Skicka Direkt? Tidigare har det räckt att gå ner till postombudet och köpa påsen och ett frimärke för tilläggsfrankering och be om blankett CN22 som man fyllt i med en bläckpenna, men nu krävs alltså även tull-EDI som man på något sätt ska få tag på genom Skicka Direkt.

Betyder väl bara att du inte kan boka frakten genom ombud. D.v.s. inget förfrankerat.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Betyder väl bara att du inte kan boka frakten genom ombud. D.v.s. inget förfrankerat.

Men de blåa påsarna är bara delvis förfrankerade. Man lägger till ett frimärke för mellanskillnaden mellan inrikesporto och utrikesporto, men hittar inte hur man gör detta med Skicka Direkt. Jag hittar var man köper frakt för vanliga frimärkta försändelser i Skicka Direkt men inte var man köper tilläggsporto till blåa påsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Men de blåa påsarna är bara delvis förfrankerade. Man lägger till ett frimärke för mellanskillnaden mellan inrikesporto och utrikesporto, men hittar inte hur man gör detta med Skicka Direkt. Jag hittar var man köper frakt för vanliga frimärkta försändelser i Skicka Direkt men inte var man köper tilläggsporto till blåa påsar.

Finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

.

Kan svaret på frågan finnas i historien?

Brukar alltid säga att om någonting som har fungerat bra förut inte fungerar lika bra längre, finns svaret som oftast i historien. Därför bör man fundera över, och ta reda på, vilka omständigheter som har gjort att Postnord fungerar sämre än vad posthanteringen gjorde innan. Och varför gjorde man denna ombildning från gamla posten till Postnord, exempelvis? Varför överhuvudtaget ändra på ett koncept som har fungerat i decennier?
Skulle det ens vara möjligt att återgå till gamla posten? Skulle politiken kunna påverka det?

Jag har som sagt inte märkt av några direkta försämringar, men vet att många ändå har haft problem.

Frågan är väl då "När fungerade det bra"? 10-15-20-25 år sedan?

När jag började handla för c:a 20 år sedan var leveranstiden 3-5 dagar eller mer på allt, plus att det ofta tog en dag till för att få ut pappersavin för paketet, och det räknat efter att butiken skickar, vilket på många butiker bara skickade paketen vissa dagar i veckan. I dag är det mycket beställ innan kl XX och man har det dagen efter både i brevlåda eller på utlämningsställe.
Leverans från utomlands tog ofta 3-4 veckor, nu 1-2 veckor i min erfarenhet (iaf från västvärlden, vet inte hur det är med Asien så jag inte köper så mycket därifrån).

Förut fick man ett par brev i veckan som minst, räkningar, div utskick, kontoutdrag m.m. Nu vet jag att många inte ens kollar sin brevlåda regelbundet längre (jobbar med bl.a studentboenden och på riktigt fått frågan av en 19 årig student "va, har jag en brevlåda?").
Volymerna överlag har ändrat från brev till paket, så intäkterna försvinner för brev, och priserna pressas på paket konstant, det är också mycket mer retur-paket så omfattningen ökar exponentiellt.

Utlämningsställen, förut var mycket att det skulle hämtas på postens egna lokaler, måndag till fredag, 9-16/17. Idag kan man hämta kl 22 på en söndag på den lokala Ica butiken (ok alla kanske inte har fördelen, men det är mycket enklare)

Så summerat;
Om vi som mottagare kan gå med på eftergifter på delar av nedan
Längre leveranstider
Högre fraktpriser (eller så måste varorna i sig kostar mer för att butiken ska ha råd med att stå för frakten)
Sämre möjligheter för utlämning

Så tror jag att vi kan få en bättre postgång. Eller inte, det kanske inte blivit värre i procent egentligen, utan bara att mängden leveranser ökat kombinerat med folk är mer högljudda om felen nu för det avviker från förbättringarna ovan gör att alla bara förväntar sig att allt ska fungera.

Sen har jag kanske bara tur med väldigt lite som gått fel, och när det har gått fel för mig blir jag lika sur som alla andra (lagom kul att här att posten tappat bort en tre meter lång bioduk, hur fn tappar man bort ett tre meter långt paket?!)

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Frågan är väl då "När fungerade det bra"? 10-15-20-25 år sedan?

När jag började handla för c:a 20 år sedan var leveranstiden 3-5 dagar eller mer på allt, plus att det ofta tog en dag till för att få ut pappersavin för paketet, och det räknat efter att butiken skickar, vilket på många butiker bara skickade paketen vissa dagar i veckan. I dag är det mycket beställ innan kl XX och man har det dagen efter både i brevlåda eller på utlämningsställe.
Leverans från utomlands tog ofta 3-4 veckor, nu 1-2 veckor i min erfarenhet (iaf från västvärlden, vet inte hur det är med Asien så jag inte köper så mycket därifrån).

Förut fick man ett par brev i veckan som minst, räkningar, div utskick, kontoutdrag m.m. Nu vet jag att många inte ens kollar sin brevlåda regelbundet längre (jobbar med bl.a studentboenden och på riktigt fått frågan av en 19 årig student "va, har jag en brevlåda?").
Volymerna överlag har ändrat från brev till paket, så intäkterna försvinner för brev, och priserna pressas på paket konstant, det är också mycket mer retur-paket så omfattningen ökar exponentiellt.

Utlämningsställen, förut var mycket att det skulle hämtas på postens egna lokaler, måndag till fredag, 9-16/17. Idag kan man hämta kl 22 på en söndag på den lokala Ica butiken (ok alla kanske inte har fördelen, men det är mycket enklare)

Så summerat;
Om vi som mottagare kan gå med på eftergifter på delar av nedan
Längre leveranstider
Högre fraktpriser (eller så måste varorna i sig kostar mer för att butiken ska ha råd med att stå för frakten)
Sämre möjligheter för utlämning

Så tror jag att vi kan få en bättre postgång. Eller inte, det kanske inte blivit värre i procent egentligen, utan bara att mängden leveranser ökat kombinerat med folk är mer högljudda om felen nu för det avviker från förbättringarna ovan gör att alla bara förväntar sig att allt ska fungera.

Sen har jag kanske bara tur med väldigt lite som gått fel, och när det har gått fel för mig blir jag lika sur som alla andra (lagom kul att här att posten tappat bort en tre meter lång bioduk, hur fn tappar man bort ett tre meter långt paket?!)

Tack för en intressant analys av hur posten har fungerat och hur den fungerar idag. Detta borde fler personer ha i åtanke för att få en viss förståelse för varför Postnord inte är helt felfria. Sedan kanske inte det kan motivera all felaktig hantering till hundra procent,

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Det är ju fasen med vad postnord ska vara tröga. Jag har en beställning av kablar från England inkommande som express. I samband med att jag fick brev om ett annat momsärenden förra tisdagen, såg jag av en slump att det var tullklarerat så jag betalade på momssidan vid 11 på förmiddagen, men paketet har fortfarande inte skickats vidare hit efter en vecka. Jag har skrivit till kundtjänsten två gånger men får bara idiotiska svar om att det kommer nog senare i veckan.

På trackingsidan står förresten fortfarande att det tullbehandlas.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det är ju fasen med vad postnord ska vara tröga. Jag har en beställning av kablar från England inkommande som express. I samband med att jag fick brev om ett annat momsärenden förra tisdagen, såg jag av en slump att det var tullklarerat så jag betalade på momssidan vid 11 på förmiddagen, men paketet har fortfarande inte skickats vidare hit efter en vecka. Jag har skrivit till kundtjänsten två gånger men får bara idiotiska svar om att det kommer nog senare i veckan.

På trackingsidan står förresten fortfarande att det tullbehandlas.

Fast vad hade du tänkt dig? Att du ska få förtur för att du kontaktar kundservice? Ska de ringa till Tullverket och be de släppa varorna? Ska de ringa tullagret i Örebro och leta reda på just ditt paket i buren/papplådan? Skulle bara skapa mer förseningar om det går så.

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

På trackingsidan står förresten fortfarande att det tullbehandlas.

Så står det väl alltid tills det lämnat tullagret även om tulldeklarationen redan lämnats in och godkänts?

Skrivet av Petterk:

Fast vad hade du tänkt dig? Att du ska få förtur för att du kontaktar kundservice? Ska de ringa till Tullverket och be de släppa varorna? Ska de ringa tullagret i Örebro och leta reda på just ditt paket i buren/papplådan? Skulle bara skapa mer förseningar om det går så.

Tullklareras inte expressförsändelser på Arlanda och i Malmö för att spara tid för mottagaren?