Permalänk
Avstängd

Fråga ang delid.

Hej!

Jag ska smått börja förbereda för att göra en delid på min 4690K, frågan är om man inte kan använda sig av dubbelhäftande tejp när man ska sätta ihop IHS'en lite enkelt? Sen om man säljer så använder jag silikon för en mer permanent lösning.

Det jag ska ha är-
Transparent nagellack till pins'en på processorns kretskort så de ej kortsluts när jag ska ha flytande metall på CPU-kärnan.

Det delid-verktyg, jag ska köra med denna typ av verktyg;

Kylpastan jag ska ha på själva processorkärnan är denna;
https://www.inet.se/produkt/6911718/coollaboratory-liquid-pro...

Så jag undrar, skulle det inte funka med dubbelhäftande tejp som tillfällig lösning? För jag kommer ju att ha min 4690K runt i 5år till..

Tack!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Det är bara att lägga på locket löst som du sen fäster med bygeln, sitter som berget.
Sen så skall denna pastan vara lite bättre.
https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton...

Permalänk
Medlem

När jag delidade min 4670k så brydde jag mig inte om att limma fast IHS då du ändå låser fast den med låsningen på moderkortet. Det har fungerat utan problem med väldigt hög volt (läs 1.52volt) och ligger ändå under 100°C.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd

Tack för input och tipsen! Då kör jag utan och med endast hävkraft från bygeln.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@VadSaDu: Intressant tråd! Delid på i5 4690K lockar men vågar man? Garantin ryker. Kanske avvaktar tills den gått ut vilket är om 2,4 år. Får se om jag kan hejda mig. Återkom gärna med resultat. Väldigt nyfiken och intresserad utav det här projektet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

Ska uppdatera tråden med bilder och före-efter tester till er som är intresserade.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ska uppdatera tråden med bilder och före-efter tester till er som är intresserade.

Tips på när du ska ha på "pastan" om du använder den nål som medföljer - Tryck för fan inte på hårdare bara för det inte kommer något, tänk på att det är rätt tjockt med flytande metall och det går segt att pressa genom en liten nål.... Blev ett fint streck rakt över matbordet (Svart bord, grått streck - perfekt.) när jag skulle ha på det haha.

Har dock sett när flera gör det och då skruvar dem av nålen. Känns som det blir väldigt mycket då... det behöver bara vara en liten droppe för att sedan borsta ut det över hela die:en.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Tips på när du ska ha på "pastan" om du använder den nål som medföljer - Tryck för fan inte på hårdare bara för det inte kommer något, tänk på att det är rätt tjockt med flytande metall och det går segt att pressa genom en liten nål.... Blev ett fint streck rakt över matbordet (Svart bord, grått streck - perfekt.) när jag skulle ha på det haha.

Har dock sett när flera gör det och då skruvar dem av nålen. Känns som det blir väldigt mycket då... det behöver bara vara en liten droppe för att sedan borsta ut det över hela die:en.

Tack, jag har kollat på massa guider, de nämner också att man ska vara extremt varsamt med trycket, jag ska gå efter ''hellre för lite än för mycket'' lite i taget.

Delid-verktyget får jag nästa vecka, kanske på onsdag. Jag beställer från en som 3D-printar här i Sverige så det är bra och bekvämt, 200:- vill han ha för verktyget, väldigt bra pris tycker jag.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Såja! Det lyckades och jag fick ner tempen ca 15c samt extremt mycket stabilare temperaturer på kärnorna!

Första lagret av nagellacken.

Efter 5st lager av nagellack (Transparent)

Testar med 0,01mm tjock dubbelhäftande tejp, sitter fast väldigt bra.

Knappnålsstorlek på den flytande metallen, det räcker.

Utsmetad med en ren tops

Här var jag nervös..ifall datorn skulle starta eller ej..

Men det gjorde den! Bootar och är svalare än innan!

Jag är sjukt nöjd! Väldigt smidigt att göra. Jag vill även passa på att tacka Johan Castro för hans arbete med Delid-verktyget! 10/10.

Frågor? Fråga gärna jag ska försöka att besvara de.

Här kommer före och efter temps.

Tänk på att ''före'' temperaturen hade mycket svalare rumstemperatur, det var innan sommarvärmen anlände ~20c inomhus, idag var det ~25c i rummet när jag stressade datorn.

Före delid med ~20c rumstemperatur.

Efter delid med ~25c rumstemperatur.

RPM'en på CPU-fläkten är det samma på båda tester, 400-1800RPM, av någon anledning buggade sig HWinfo, kanske pga jag kör 32-bitars program på ett 64-bitar operativsystem?

Men men, lätt att se fel efteråt..hoppas ingen tvivlar på resultat pga detta.

Update:

Jag lyckades ej nå 5GHZ, jag matar processorn med 1,5V under 5GHZ, datorn får blåskärm vid Windows start..
Vid 4,9GHZ och 1,47V på processorn klarar jag stresstester och hamnar på ~80c, men med den höga spänningen känns det inte värt de extra 100MHZ för 0,7V extra spänning när Intel rekommenderar 1,4V som tak på en 4690K.

Det är den fjärde kärnan som är den svaga länken i min 4690K processor.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tänkte delida min i7 7700k då jag inte är nöjd med mina load temp och vill kunna klocka lite högre. Frågan jag har är vad ni sätter fast IHS igen med? Ser på YT att en del kör den lös då sockeln håller fast den sen. Men vad är bäst om man nu vill ha fast IHS som klarar värme osv?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Tänkte delida min i7 7700k då jag inte är nöjd med mina load temp och vill kunna klocka lite högre. Frågan jag har är vad ni sätter fast IHS igen med? Ser på YT att en del kör den lös då sockeln håller fast den sen. Men vad är bäst om man nu vill ha fast IHS som klarar värme osv?

Jag använde det här silikonet till min 4690K, det fungerade alldeles utmärkt!

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Jag använde det här silikonet till min 4690K, det fungerade alldeles utmärkt!

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/l...

Tack.. Men hur fungerar den med värmen som upstår? Har inte alls mycket kunskap om just sånt där..

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Tack.. Men hur fungerar den med värmen som upstår? Har inte alls mycket kunskap om just sånt där..

Vad jag förstått ska denna typ av silikon klara av värme bra.

Permalänk
Medlem

Beställt från inet nu:
https://www.inet.se/produkt/5320117/der8auer-delid-die-mate-2...
och
https://www.inet.se/produkt/6911719/coollaboratory-liquidultr...

Sen tack för hjälp ang solikon att sätta ihop IHS med igen. Men kollat på den här: https://www.bauhaus.se/silikon-300gr-c.html Kan fungera bra med?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

Inspirerande tråd! Har också beställt delid material nu. Ska bli spännande och se vad det hela resulterar i.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

@septembro:
Berätta gärna hur det gick.😄

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Beställt från inet nu:
https://www.inet.se/produkt/5320117/der8auer-delid-die-mate-2...
och
https://www.inet.se/produkt/6911719/coollaboratory-liquidultr...

Sen tack för hjälp ang solikon att sätta ihop IHS med igen. Men kollat på den här: https://www.bauhaus.se/silikon-300gr-c.html Kan fungera bra med?

Jag har inte ens sett eller vetat om att någon gjort ett delid-verktyg! Jag har funderat på det länge, aldrig utfört. Men verkar värt att köpa en sådan.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hej!

Jag ska smått börja förbereda för att göra en delid på min 4690K, frågan är om man inte kan använda sig av dubbelhäftande tejp när man ska sätta ihop IHS'en lite enkelt? Sen om man säljer så använder jag silikon för en mer permanent lösning.

Det jag ska ha är-
Transparent nagellack till pins'en på processorns kretskort så de ej kortsluts när jag ska ha flytande metall på CPU-kärnan.

Det delid-verktyg, jag ska köra med denna typ av verktyg;
http://i.imgur.com/D4VSbew.png

Kylpastan jag ska ha på själva processorkärnan är denna;
https://www.inet.se/produkt/6911718/coollaboratory-liquid-pro...

Så jag undrar, skulle det inte funka med dubbelhäftande tejp som tillfällig lösning? För jag kommer ju att ha min 4690K runt i 5år till..

Tack!

Tänk bara på att om du ska limma så använd ett "GEL" lim. Annars kanske hela PCBn spricker/böjs om du skulle behöva öppna upp den igen.

Använder liquid pro ultra. ~1.32 volt 4.5GHz. Kör custom vattenloop och temperaturen uppnår 75C vid OCCT full load test. I spel och liknande brukar temperaturen ligga mellan 60 och 70.

Innan delid hade jag ca 60 grader i spel. Dock på 1.05-1.1v/4GHz och Corsair h100i v2.

Jag har dock mellan 40 och 50 grader i idle vilket oroar mig lite, någon som vet om det är normalt?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Jag limade inte min, lät socket låsningen hålla fast min då jag var osäker på vad jag skulle använda och hört många som kört utan lim eller dylikt. Ångrar inte ens sekund jag delida. Tråkigt bara vi ska behöva göra det för att nå 5Ghz på CPU..

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Hur gick du tillväga med rengöringen av cpu och heatspreader? Tog säkert 60 minuter för mig att rengöra kring pinsen på min 4670k, och det vart ändå inte lika fint som du fick till det!

Permalänk

Nu blev jag lagom sugen på att delidda min 4670k!

Var köpte du ditt delidverktyg ifrån?

Permalänk

Kul att se vilken fart denna tråden har fått

Några saker jag undrar bara angånde att använda transparent nagellack för att isolera transistorerna. Hur bra är det ur ett värmebeständigt perspektiv? Förstår att man gör så för att den flytande metallen inte ska smita ut och och orsaka kortslutning eftersom den är elektriskt ledande. Men gör den verkligen det? Smiter ut alltså? Måste man verkligen isolera transistorerna? Räcker det kanske bara att isolera transistorerna tillfälligt med t ex tejp när man applicerar den flytande metallen? Har funnit ut att man också kan använda liquid electrical tape. Den är dock svart till färgen. Kolla sidan 5: http://app.ecoonline.com/ecosuite/applic/shoplink/shoplink.ph... Någon som kanske har erfarenhet utav just denna produkt?

Skrivet av Mange43:

@septembro:
Berätta gärna hur det gick.😄

Ska jag absolut göra. Har inte genomfört projektet ännu. Väntar på ännu ett par grejor.

Skrivet av auToeXeC:

"Jag limade inte min, lät socket låsningen hålla fast min då jag var osäker på vad jag skulle använda och hört många som kört utan lim eller dylikt. "

På det viset kommer jag också att gå tillväga.

Skrivet av fiskebulle:

@VadSaDu: Hur gick du tillväga med rengöringen av cpu och heatspreader? Tog säkert 60 minuter för mig att rengöra kring pinsen på min 4670k, och det vart ändå inte lika fint som du fick till det!

Huruvida @VadSaDu gick till väga får TS själv svara för men jag kommer att använda mig utav ArctiClean eftersom kemiskt ren bensin känns som för starkt preparat för rengöringsändamål i kontakt med plastmaterial i ett delid-projekt. Isopropylalkohol kanske skulle fungera?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Vågade mig på att delida min 7700k idag
Blev kanon bra!

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Kul att se vilken fart denna tråden har fått

Några saker jag undrar bara angånde att använda transparent nagellack för att isolera transistorerna. Hur bra är det ur ett värmebeständigt perspektiv? Förstår att man gör så för att den flytande metallen inte ska smita ut och och orsaka kortslutning eftersom den är elektriskt ledande. Men gör den verkligen det? Smiter ut alltså? Måste man verkligen isolera transistorerna? Räcker det kanske bara att isolera transistorerna tillfälligt med t ex tejp när man applicerar den flytande metallen? Har funnit ut att man också kan använda liquid electrical tape. Den är dock svart till färgen. Kolla sidan 5: http://app.ecoonline.com/ecosuite/applic/shoplink/shoplink.ph... Någon som kanske har erfarenhet utav just denna produkt?

Ska jag absolut göra. Har inte genomfört projektet ännu. Väntar på ännu ett par grejor.

På det viset kommer jag också att gå tillväga.

Huruvida @VadSaDu gick till väga får TS själv svara för men jag kommer att använda mig utav ArctiClean eftersom kemiskt ren bensin känns som för starkt preparat för rengöringsändamål i kontakt med plastmaterial i ett delid-projekt. Isopropylalkohol kanske skulle fungera?

Tejpade endast tillfälligt PCBn på min 4770k, än så länge är den inte död

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Tejpade endast tillfälligt PCBn på min 4770k, än så länge är den inte död

@theo0019: Aha, okej. Kanske blir att bara göra så faktiskt Lite skeptisk inställd till hur nagellack behandlar värme. Conductonaut ska hålla temperaturen mellan 10 °C / +140 °C enligt specifikationerna.
Kan iaf inte se att det lackas med transparent nagellack/isoleras transistorer på processorn i denna demonstrationsvideon:

Iofs så står det så här allmänt gällande flytande metall "Gallium-containing alloys are very corrosive when hot; their temperature should not exceed 65 °C ". Denna temperatur kommer man ju lätt upp i vid en överklockning utav processorn. Detta behöver ju inte betyda att den flytande metallen smälter..

Bra att din CPU inte har gått till de sälla jaktmarkerna

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@theo0019: Aha, okej. Kanske blir att bara göra så faktiskt Lite skeptisk inställd till hur nagellack behandlar värme. Conductonaut ska hålla temperaturen mellan 10 °C / +140 °C enligt specifikationerna.
Kan inte se att det lackas med transparent nagellack/isoleras transistorer på processorn i denna demonstrationsvideon:

https://youtu.be/P0gLymtMaog

Bra att din CPU inte har gått till de sälla jaktmarkerna

Conductonaut är ju flytande metall? Den vill man inte lägga på transistorerna, är istället för liquid PRO ultra eller andra liknande värmeledare

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Conductonaut är ju flytande metall? Den vill man inte lägga på transistorerna, är istället för liquid PRO ultra eller andra liknande värmeledare

Ja. Nej, absolut inte lägga flytande metall på transistorerna! Vill bara inte att Conductonaut som jag kommer att lägga på processorkärnorna smälter/smiter ut över transistorerna bredvid vid användning utav datorn efter delid.

Tror ju dock att det kräver mycket högre temperaturer för att detta ska ske..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Borde inte flytande packning/blåsilikon/permatex vara det ultimata att isolera och limma fast heatspreadern med? Skapat för att täppa till och klara värme.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ja. Nej, absolut inte lägga flytande metall på transistorerna! Vill bara inte att Conductonaut som jag kommer att lägga på processorkärnorna smälter/smiter ut över transistorerna bredvid vid användning utav datorn efter delid.

Tror ju dock att det kräver mycket högre temperaturer för att detta ska ske..

Haha ja då är jag med på vad du menar

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Borde inte flytande packning/blåsilikon/permatex vara det ultimata att isolera och limma fast heatspreadern med? Skapat för att täppa till och klara värme.

Jo. Absolut dessa preparat klarar säkerligen att limma ihop IHS:en galant igen. Annars passar nog värmebeständig silikon perfekt med tanke på att den tål 300°C. Jag kommer inte att göra detta, för att enklast möjligt kunna göra om processen (ta bort och applicera CLU igen) om det skulle behövas. Kommer alltså endast att spänna fast IHS:en igenom att sätta tillbaka processorn i processorsocket och låsa fast den med själva bygellåset. Sedan kommer kylaren och vanlig kylpasta på det.

Skrivet av theo0019:

Haha ja då är jag med på vad du menar

Hehe, ja det blev nog lite tillfälligt missförstående

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU