Permalänk

Trötta ögon söker råd.

Hallå!

Har senaste veckorna varit extremt trött i ögonen när jag suttit hemma och jobbat. Har resonerat att det är för att jag inte "kommer igång" på samma sätt som en vanlig dag när morgonrutinen enbart blir sätta på kaffe och gå till datorn.

Dock kom jag att tänka på att jag hemma har 2st 1920x1200 skärmar medan jag på jobbet har 2st 2560x1440. Skärmarna nedan. Är det någon med kunskap/erfarenhet som har något att säga om det? Kan de vara sådan skillnad?

Har även kört f.lux ett tag och älskat det, men nu känns det som att jag kan dra ner på ljuset maximalt och det är ändå jobbigt för ögonen. Det är inte på den nivån att jag inte klarar av att jobba hemma, men ögonen blir mycket mer ansträngda.

Detta kanske är problem som många som jobbar framför en dator har, speciellt om man sitter extremt mycket. Finns det några verktyg för minska "eye-strain" eller vad det kallas. Jag jobbar inte med foto/film så färgerna på skärmen spelar ingen roll!

Kanske är intressant med skärmarna.

Hemma har jag Dell UltraSharp U2412M och på jobbet Dell Ultrasharp U2515H.

Tacksam för input!

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Pollen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

https://www.klart.se/se/ort/v%C3%A4der-j%C3%A4rna-golfklubb/p...

Jag har väldiga problem med mina ögon i dessa tider.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Pollen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Tejprullen:

https://www.klart.se/se/ort/v%C3%A4der-j%C3%A4rna-golfklubb/p...

Jag har väldiga problem med mina ögon i dessa tider.

Inte ens tänkt tanken. Men känns ju rimligt att det är mer pollen utanför än i stan. Får läsa på om det! Supertack för svar.

Vad gör man åt det? Finns det ögondroppar eller något som du tar?

/Jonas

Permalänk
Skrivet av Jonastjenix:

Inte ens tänkt tanken. Men känns ju rimligt att det är mer pollen utanför än i stan. Får läsa på om det! Supertack för svar.

Vad gör man åt det? Finns det ögondroppar eller något som du tar?

/Jonas

Tveksam till att det är någon större skillnad på pollennivåer i och utanför städer. Åk till ditt närmaste apotek och fråga efter ögondroppar och förklara ditt besvär. Det kan vara någon helt annat som du säger, men pollen är högaktuellt.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det första man ska göra när man blir trött i ögonen är att kolla synen. Tröttheten kan bero på att man anstränger ögonen för mycket. Det är bara att gå till en optiker och testa.

Permalänk
Avstängd

Dags för glasögon.

Permalänk

Du skulle kunna prova ett sk blåljusfilter, tex flux och jag tror tom win10 har ett inbyggt.
Använder detta själv på både PC och mobil och det funkar perfekt för mig, innan var det så illa att det sved i ögonen på kvällarna. Mina besvär försvann i stort sett omgående efter installation av detta, men liknande symptom finns också ifall man har en pollenallergi. Men det borde i så fall vara återkommande varje år på vår och sommar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ergonomi och belysning är 2 stora grejjer. Ha övre kanten av skärmen i ögonhöjd och minst 45-50cm avstånd till skärmen. Försök ha skärmen placerad så du inte får några ljus reflexer. Sen bra rumsbelysning, det känns bra att sitta i ett mörkt rum när man t.ex spelar eller ser på film men det är inte värst bra för ögonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det första man ska göra när man blir trött i ögonen är att kolla synen. Tröttheten kan bero på att man anstränger ögonen för mycket. Det är bara att gå till en optiker och testa.

Skrivet av Barren Wuffet:

Dags för glasögon.

Grejen är väl att det inte sker när jag sitter på jobbet och utför samma arbete. :/ Men är väl eventuell en sak man bör undersöka.

Permalänk
Skrivet av Tejprullen:

Tveksam till att det är någon större skillnad på pollennivåer i och utanför städer. Åk till ditt närmaste apotek och fråga efter ögondroppar och förklara ditt besvär. Det kan vara någon helt annat som du säger, men pollen är högaktuellt.

Ah okej tack för råd och så iaf!

Permalänk
Bildexpert 📺

Att kolla synen är nog det första. Ögonen orkar kanske med skärmarna på dagjobbet efter sömn och vila, men är för trötta för att fortsätta på kvällen.

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Du skulle kunna prova ett sk blåljusfilter, tex flux och jag tror tom win10 har ett inbyggt.
Använder detta själv på både PC och mobil och det funkar perfekt för mig, innan var det så illa att det sved i ögonen på kvällarna. Mina besvär försvann i stort sett omgående efter installation av detta, men liknande symptom finns också ifall man har en pollenallergi. Men det borde i så fall vara återkommande varje år på vår och sommar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Danzle:

Ergonomi och belysning är 2 stora grejjer. Ha övre kanten av skärmen i ögonhöjd och minst 45-50cm avstånd till skärmen. Försök ha skärmen placerad så du inte får några ljus reflexer. Sen bra rumsbelysning, det känns bra att sitta i ett mörkt rum när man t.ex spelar eller ser på film men det är inte värst bra för ögonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har testat med win10 filtret och kört flux ett längre tag men hjälper inte.

Danzle tror jag kan va på rätt spår. När jag tänker på det så har jag skitbelysning och det reflekteras konstigt från fönster samt att jag nästan har ögonen i höjd med underkant av skärmen (Om jag överdriver lite, absolut på undra helvan iaf).

Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

Grejen är väl att det inte sker när jag sitter på jobbet och utför samma arbete. :/ Men är väl eventuell en sak man bör undersöka.

Råkade ut för samma problem som du tidigare i år, plötsligt kunde jag inte riktigt sitta vad datorn länge alls innan synen började kivas med mig. Men inte hände det någon annanstans? Tillslut gick jag för att kolla synen, det var trots allt tre år sedan sist. Well, det blev nya glasögon... Och damn vilken skillnad! Mina ögon är numera ej trötta vid datorn. Varför det skiljer sig mellan exempelvis jobbet och hemdatorn, well, det vet jag inte. Men det kan tänkas bero på avstånd till bildskärm, belysning runtomkring, storlek på skärmen i fråga samt dess upplösning och så vidare. Flera små, men antagligen avgörande, faktorer.

Hittar du ingen lösning - kolla synen! Man märker inte att synen försämras, gäller även mig som bytt glasögon och styrka i glaset flera gånger. Lycka till

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Att kolla synen är nog det första. Ögonen orkar kanske med skärmarna på dagjobbet efter sömn och vila, men är för trötta för att fortsätta på kvällen.

Tack för svar. Det är ju tyvärr inte exklusivt för kvällarna utan det är när jag jobbar hemma och fokuserar det är värst. :/

Skrivet av CarlosBananos:

Råkade ut för samma problem som du tidigare i år, plötsligt kunde jag inte riktigt sitta vad datorn länge alls innan synen började kivas med mig. Men inte hände det någon annanstans? Tillslut gick jag för att kolla synen, det var trots allt tre år sedan sist. Well, det blev nya glasögon... Och damn vilken skillnad! Mina ögon är numera ej trötta vid datorn. Varför det skiljer sig mellan exempelvis jobbet och hemdatorn, well, det vet jag inte. Men det kan tänkas bero på avstånd till bildskärm, belysning runtomkring, storlek på skärmen i fråga samt dess upplösning och så vidare. Flera små, men antagligen avgörande, faktorer.

Hittar du ingen lösning - kolla synen! Man märker inte att synen försämras, gäller även mig som bytt glasögon och styrka i glaset flera gånger. Lycka till

Hittar jag inget magiskt närmaste dagarna bokar jag in en undersökning! Ja det har kommit krypande senaste månaden/månaderna. Kan säker ha med avstånd och så att göra.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag märkte stor skillnad när jag gick från normal läget till sRGB läget på min skärm, skärpan blev bättre samt att ljusstyrkan minskade ganska rejält, vet inte om dina skärmar har detta men har för mig att de Dell skärmar du nämner är kalibrerade för sRGB?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Jonastjenix: Kanske har det att göra med att till skillnad från jobbskärmen så använder din hemskärm pulsbreddsmodulering för att ändra bakgrundsbelysningen, iaf vissa revisioner. Du kan testa detta genom att vifta en penna eller handen framför skärmen på detta vis. Lägg märke till "mönstret" som träder fram runt fingrarna ju lägre han sänker ljusstyrkan. Ju mer man sänker ljusstyrkan desto mer flimrar det. På 100% ska det inte flimra alls, men då sitter man istället framför en strålkastare.

Jag hade samma liknande problem med en PWM-styrd skärm jag satt med för några år sedan. Fick irriterade och kliande ögon efter att ha suttit ett tag. Bytte till en "flicker free" skärm, som de ofta marknadsförs som, och det blev genast skönare.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

@Jonastjenix: Kanske har det att göra med att till skillnad från jobbskärmen så använder din hemskärm pulsbreddsmodulering för att ändra bakgrundsbelysningen, iaf vissa revisioner. Du kan testa detta genom att vifta en penna eller handen framför skärmen på detta vis. Lägg märke till "mönstret" som träder fram runt fingrarna ju lägre han sänker ljusstyrkan. Ju mer man sänker ljusstyrkan desto mer flimrar det. På 100% ska det inte flimra alls, men då sitter man istället framför en strålkastare.

Jag hade samma liknande problem med en PWM-styrd skärm jag satt med för några år sedan. Fick irriterade och kliande ögon efter att ha suttit ett tag. Bytte till en "flicker free" skärm, som de ofta marknadsförs som, och det blev genast skönare.

Okej!

Tack, får kika på det också!

Tack till alla som svarat, fått väldigt mkt matnyttigt nu.

Permalänk
Medlem

Samma sak har hänt mig tidigare, är också pollenallergiker men får i mig mer pollen på vägen till jobbet än att sitta hemma och jobba.

I mitt fall handlar det om att jag täcker över fönstret med rullgardin, jag går inte ut på morgonen och eventuellt luftkvalitén.

Skulle kunna köpa luftkvalitén om det inte var så att jag kan sitta hela natten och surfa/spela utan att bli minsta trött.

Nuförtiden går jag till affären när de öppnar kl7 och köper lite frukost, drar i mig den med lite kaffe, sen käkar jag absolut inte mat hemma om jag vill hålla mig pigg.

Det sistnämnda fungerar helt utmärkt och är i princip aldrig trött längre på dagarna, lyser inte solen direkt in i rummet jag jobbar i så drar jag upp gardinen lite för att få naturligt ljus.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Samma sak har hänt mig tidigare, är också pollenallergiker men får i mig mer pollen på vägen till jobbet än att sitta hemma och jobba.

I mitt fall handlar det om att jag täcker över fönstret med rullgardin, jag går inte ut på morgonen och eventuellt luftkvalitén.

Skulle kunna köpa luftkvalitén om det inte var så att jag kan sitta hela natten och surfa/spela utan att bli minsta trött.

Nuförtiden går jag till affären när de öppnar kl7 och köper lite frukost, drar i mig den med lite kaffe, sen käkar jag absolut inte mat hemma om jag vill hålla mig pigg.

Det sistnämnda fungerar helt utmärkt och är i princip aldrig trött längre på dagarna, lyser inte solen direkt in i rummet jag jobbar i så drar jag upp gardinen lite för att få naturligt ljus.

Hej!

Bara så jag inte missförstår dig. Du brukade sitta med fördraget och så men nu tar du dig ut på morgonen, drar upp gardinerna och ser till att gå ut för lunch och så? Försöka göra mer än hämta kaffe och köra igång alltså!

/Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

Hej!

Bara så jag inte missförstår dig. Du brukade sitta med fördraget och så men nu tar du dig ut på morgonen, drar upp gardinerna och ser till att gå ut för lunch och så? Försöka göra mer än hämta kaffe och köra igång alltså!

/Jonas

Yes kanske var lite dåligt beskrivet men det var mer eller mindre kronologisk ordning, så det som hjälpte var dagsljus, gå ut för att komma igång på morgonen och samma på lunch så man slipper lunchkoma.

Men kan ju naturligtvis finnas andra variablar som ställer till det, men det är lätt att testa i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

Hej!

Bara så jag inte missförstår dig. Du brukade sitta med fördraget och så men nu tar du dig ut på morgonen, drar upp gardinerna och ser till att gå ut för lunch och så? Försöka göra mer än hämta kaffe och köra igång alltså!

/Jonas

Skrivet av GuuFi:

Yes kanske var lite dåligt beskrivet men det var mer eller mindre kronologisk ordning, så det som hjälpte var dagsljus, gå ut för att komma igång på morgonen och samma på lunch så man slipper lunchkoma.

Men kan ju naturligtvis finnas andra variablar som ställer till det, men det är lätt att testa i alla fall

Hm, bra tänkt där med ljus och motion. TS, får man fråga hur mycket du rör på dig? För att dra ett exempel så blev jag mycket tröttare i allmänhet efter långvarig sjukdom och minskad fysisk aktivitet. Det har varit väldigt svårt att komma igång igen. Men att röra sig, få dagsljus, äta samt sova gott är viktigt. Det kanske låter lite klyschigt, men det grundar sig i sanning.

Kan tänka mig att faktorer som påverkar dig negativt kan vara bland annat
1. Det jag nämnde tidigare, förändrad syn, synfel helt enkelt.
2. Pollen? Vid skifte av årstid kan även vissa personer bli segare, årstidsbunden depression t.ex.
3. Motion, när du tar dig till jobbet får du troligtvis igång kroppen på något vis? Kopplat till dagsljus, rörelse osv.

Jag upplever punkt 3 gällande skolan. Jag blir trött av att stanna hemma för plugg medan jag istället blir piggare genom hela dagen av att ta mig dit, även om det bara är ett par timmar.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk

@GuuFi:

Ja det är väl lite det jag misstänkt, fan. Haha. Tack för input, får försöka lägga uppe någe. Gå och köpa frukost och lunch som du säger!

Permalänk

@CarlosBananos:

Jag skriver vansinnigt snabbt på tangentbord ---> jag springer vansinnigt långsamt.

Skämt å sido ligger nog mycket i det ni skriver. Även om man inte måste vara superatlet är det nog fördelaktigt att se till att man kommer ut lite.

Jag har möblerat om idag och tydligen har jag suttit med fönstret öppet precis vid en växt som avger väldigt mycket pollen. Jag får försöka ta mig en morgonsväng till affären och gå och fixa lunch och så. Igen, tack för all input. Återkopplar snarast när jag upplever att det blir skillnad för att dela med mig!

/Jonas

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du inte känner av pollen på jobbet eftersom ni har luftkonditionering? Själv är jag pollenallergiker och det finns inget bättre än att gå in i en byggnad med luftkonditionering (eller att ta en dusch)!

Permalänk

vila ögonen från skärm arbete lite, ta en promenad

Hej!
Om du inte tror att det är allergi, vila ögonen från skärm arbete lite, ta en promenad och växla att titta på långt och närma håll inte mobilen utan några meter till så långt som du kan se.
Vi anstränger ögonen och jobbar mycket vid skärm vilket gör att vi behöver glas ögon i högre utsträckning så att inte sitta hela dagarna vid skärmen.
Men ögon doktorn är inte en dumt för det kan vara något som är fel, så för att utesluta boka tid men fortsätt med promenaderna.

Lycka till!
/Håkan

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Kan det vara så att du inte känner av pollen på jobbet eftersom ni har luftkonditionering? Själv är jag pollenallergiker och det finns inget bättre än att gå in i en byggnad med luftkonditionering (eller att ta en dusch)!

Skrivet av HåkaN Teknik:

Hej!
Om du inte tror att det är allergi, vila ögonen från skärm arbete lite, ta en promenad och växla att titta på långt och närma håll inte mobilen utan några meter till så långt som du kan se.
Vi anstränger ögonen och jobbar mycket vid skärm vilket gör att vi behöver glas ögon i högre utsträckning så att inte sitta hela dagarna vid skärmen.
Men ögon doktorn är inte en dumt för det kan vara något som är fel, så för att utesluta boka tid men fortsätt med promenaderna.

Lycka till!
/Håkan

Tack för input. Ska testa lite saker. Idag har jag inte suttit framför någon skärm alls utan varit ute på landet och det har varit jobbigt i ögonen hela dagen. Och vi har bra luftkonditionering på jobbet. Så ska testa om det kan vara pollen kommande dagar. Har även tänkt att jag får ta en promenad det första jag gör varje morgon och se om det gör någon skillnad! Återkopplar med resultat!

Tack!
/Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

Tack för input. Ska testa lite saker. Idag har jag inte suttit framför någon skärm alls utan varit ute på landet och det har varit jobbigt i ögonen hela dagen. Och vi har bra luftkonditionering på jobbet. Så ska testa om det kan vara pollen kommande dagar. Har även tänkt att jag får ta en promenad det första jag gör varje morgon och se om det gör någon skillnad! Återkopplar med resultat!

Tack!
/Jonas

Hur gick det? Om du ska prova med pollenmedicin så kan jag starkt avråda från ögondropparna Livostin, för mig bränner det bara ännu mer i ögonen.

Själv använder jag desloratadin och nässpray Desonix (med budesonid som verksamt ämne). Om du bara tänker pröva med ögondroppar kan jag rekommendera det verksamma ämnet natriumkromoglikat!

Permalänk

@Saddl3r:

Haha bah precis tagit första dropparna Livostin!

Det kändes lite bättre men kanske var placebospöken.

Tack för tipsen, testar detta under helgen och annars får det bli en repa till ner på apoteket!

Utöver det så har jag försökt ta lite pause i jobbandet samt möblerat om så jag har bättre ljus. Känns bättre det också!

Återkopplar när jag testat mer samt fler saker och skriver ifall jag tycker något hjälper något mer än något annat!

/Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@Jonastjenix: Kanske har det att göra med att till skillnad från jobbskärmen så använder din hemskärm pulsbreddsmodulering för att ändra bakgrundsbelysningen, iaf vissa revisioner. Du kan testa detta genom att vifta en penna eller handen framför skärmen på detta vis. Lägg märke till "mönstret" som träder fram runt fingrarna ju lägre han sänker ljusstyrkan. Ju mer man sänker ljusstyrkan desto mer flimrar det. På 100% ska det inte flimra alls, men då sitter man istället framför en strålkastare.

Jag hade samma liknande problem med en PWM-styrd skärm jag satt med för några år sedan. Fick irriterade och kliande ögon efter att ha suttit ett tag. Bytte till en "flicker free" skärm, som de ofta marknadsförs som, och det blev genast skönare.

Behöver man verkligen hålla på så där med handen (nej, missförstå mig inte nu ), räcker väl med att se att det flimrar i kameran när ljusstyrkan minskas för att identifiera PWM?